a story on circuit bending

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Jongens,
weet iemand ergens een goeie on-line shoot them up voor mij... kmoet mijn agressie kwijt.

Ik heb gisteren en vandaag 2 Yamaha Portasound keyboardjes naar de knoppen ge-circuit bend :bekdicht:

Het is niet te geloven.

->

Sinds ik over circuit bending gelezen heb ben ik in de ban. Zeg maar gerust verslaafd. (heeft het dat fx op iedereen die eraan begint?)
Ik was sowieso iemand die zijn electronische speelgoed vrij snel uit elkaar had liggen uit nieuwsgierigheid.
Hoe komt het dat die robot praat? Wat blijkt: er zit dezelfde roze miniatuur platenspeler in als in die pop van mijn zusje... met een ander plaatje erin.....
Het was zelfs zo dat van de halve straat de kapotte electronica bij onze familie werd gedumpt omdat ik het als vanzelf toch wel opdeelde in kleinere stukjes.

Nah was ik net 2 weken bezig met hele korte nachten, in wat makkelijke projecten ervaring opgedaan, veel erover gelezen tussendoor, boek over electronica aangeschaft, een Dremel en een hoop tools, switches, potmeters etc. zoals Reed Ghazala het adviseert, loop ik door de AH, je moet toch wat eten tussendoor, hangt er een briefje:
"keyboards te koop, alles 35 euro"
Ikke maar uns gebeld.
"Ja meneer, het zijn er 19, allemaal op batterijen, yamaha, casio, bontempi, etc."
Dus ja een uur later had ik ze thuis staan. Moet je net mij hebben. Ik een zak keyboards achterop de fiets en mr. X een zak.
Mr. X zat in geldnood en wilde graag per direct geld zien en oh boy ik zat in keyboardnood en wilde ze per direct mijn soldeerbout laten zien.
Eenmaal thuis dacht ik: Zo winter, jouw kom ik wel door :)
er was nog zelfs een klein electrisch wind-orgeltje bij!!!

Gisteren dus begonnen aan 1 yamaha portasound bakje. Het eerste "grote printplaat" projectje. (Yamaha ziet er van binnen trouwens kwalitatief ontzettend goed uit; heel gedetaileerd en met de grootste zorg geconstrueerd; geen bezuinigingsconsessies te bekennen.)
En het ging lekker zeg: de meest waanzinnige bends gevonden, van pitch control via light sensors tot gare bijgeluiden tot reverse (!) deuntjes en beatgeluiden tot regelbare distortion tot regelbare decay van de losse beatgeluiden (helemaal geweldig) tot easter eggs in de vorm van ritmes waar nog geen knop voor was tot "ik maak zelf wel wat random muziek"-knoppen etc. etc. jongens jongens mijn enthousiasme werd beloond!!
Ik was al aan het denken over een losse knoppenbak ernaast omdat ik al die nieuwe controls niet geplaatst ging krijgen en dan zou ik zo'n hele dikke platte multikabel ergens uit een oude PC gaan slopen en ik was al na aan het denken of en hoe ik hem zou verven, bijna klaar; vind ik een meesterlijke bend - het ding begint te zingen en te doen alsof het zijn laatste woorden zouden zijn. Mijn oren werden gewassen. Ik ging erbij zitten.
En inderdaad....... Het waren zijn laatste woorden.
Nadat ik het stopte en nog 's wilde opwekken: niks meer daar. Alleen wat 'hum' na het aanschakelen..... En na een dag zonder stroom -> weer niks meer dan hum. Ik kan wel grienen. En deze was zo mooi he, maagdelijk roomkleurig met een dito koffertje erbij. Die werd nl. vroeger gebruikt op de muziekschool zei Mr. X....
(Da's trouwens wel mooi want dat betekent dat er nog heeeeel veel van rondzwerven !!!)

Dan vandaag: hetzelfde laken een pak. Khad nog zo'n portasound in mijn collectie, maar deze was veel uitgebreider. Weet hele toffe bends gevonden, was weer heerlijk bezig, maar helaas banaan ->
1 verkeerde bend en weer een bluespeaker. Ditmaal zonder een slotaccoord what so ever.

En ik kruis dus eerst de leipe plekken aan he qua voltage voordat ik begin. Met rood.
Je leert snel hiermee. Je doet het steeds meer 'met beleid' zal ik maar zeggen. Ik zal niet snel meer een IC op zijn donder geven. En na vandaag nog weer 's veel minder snel. Maar het blijft zo spannend om ff te checken of het echt geen heel tof geluid geeft he..... zo'n bend waarvan je het vermoeden al had dat je die niet moest proberen.
Toch weer die verotte hebzucht. In combo met nieuwsgierigheid.

Maar ja; je gaat foute bends steeds sneller herkennen. En niet alleen aan het rooksignaal :)
En dus mensen, ik ben een synth moordenaar =( =( =(

En morgen, als ik niet uitkijk, gaat er weer een aan. Kheb nl. nog zo een oude portasound staan. Weer een andere. Die zijn zo leuk omdat ze niet sample based zijn. Die bakjes heb ik nl. ook erbij en daar valt geen eer aan te beleven... is mijn eerste ervaring dan. Een white-noise snare daar kun je wat mee maar een sample-hit? Pjoek.
 
Misschien niet onverstandig om dat boek over elektronika eens te lezen. ;)

En een multimeter doet wonderen.

Eigenlijk is het onsynthelijk. Synths martelen totdat ze er bij overlijden.

Trouwens even het overleden onderdeel vervangen en je kunt weer vrolijk verder hoor.

Neem je alle geluiden ook op of zo? Moet je doen. En er dan een sample CD van bakken.
Is zeker wel aan de man te brengen.
 
Leuk verhaaltje,

Hou ons op de hoogte over hoe de andere toekomstige "lijkjes" aan hun eind zijn gekomen.

Succ6!
 
tja, sneu verhaal =(

Moet er bijna van =( =(

Jammer van die mooie keyboards... Voordat je de laatste gaat afmaken, lees eerst eens wat meer en werk met wat meer beleid... Dat die andere dan niet zo snel aan hun einde komen...
 
de meeste overleven het gewoon hoor... En ik weet toch redelijk en steeds beter WAT ik doe...
maar 2 binnen 2 dagen die in mijn armen sterven.... doodzonde natuurlijk.
Dat boek sla ik open als er iets is wat ik wil weten.
Zo leer ik ook altijd software en apparatuur kennen en dat werkt prima :)

op m'n site staan al opnames van mijn allereerste bending projectje (http://www.dobaudio.net/bassbenderinfo.html)
en kheb al nieuwe opnames gemaakt van "Matilta" maar die heb ik nog niet geupload.
Ze was een rood oud speelgoed dametje maar ik heb haar weer pit gegeven :)
Matilta verzint zelf beats a la AFX. Ze doet het te extreem (de maat raakt na 2 maten geratel zoek en er is met name te veel distortion) maar een vriend van mij heeft ontdekt dat ze op een lager volume haar verneukeratieve karakter redelijk in bedwang weet te houden. Meer info over haar volgt snel op mijn site. Met de nieuwe volume setting kan ik bruikbaardere samples opnemen.
Kheb maar 2 switches op haar gebouwd die garant staan voor verneukoptie 1 t/m 4.
Ze is een fantastisch beest geworden.
En eenmaal aan de gang houdt ze ook niet op he, het wordt gewoon beter en harder, gewoon laten lopen en hear what happens.

Eigenlijk vind ik het echte oude speelgoed veel leuker benden dan de meer classy keyboards die bedoeld waren voor de rijkeluiskids.

Hey maaruh hoe vind ik dan het falende item op dat circuitboard? De geur van verbrande chemicalien volgen? Ik had zelf het idee dat ik een IC verbinding heb overhit ofzo.
 
Origineel geplaatst door dob
Hey maaruh hoe vind ik dan het falende item op dat circuitboard? De geur van verbrande chemicalien volgen? Ik had zelf het idee dat ik een IC verbinding heb overhit ofzo.

Je zult wel gewoon kortsluiting hebben gemaakt tussen voeding en ground.
Dan kan er overigens nog veel meer kapot zijn gegaan dan 1 componentje.
En zolang je niet weet wat je aan het doen bent, zal je dit nog wel vaker
overkomen...

equate
 
LOL! ware proza! geweldig...

als je maar niet de XD5 gaat benden mistah!
 
haha

haha

:D zeker lol

en over proza gesproken
er begint opeens een tekst voor een electro nummer in me hoofd te ontstaan ... :D
 
Back
Top