Ambient 4: On Land - synths/effecten?

RiSC

Stamgast
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
411
Locatie
Breda
Al jaren is dit mijn favoriete album van Brian Eno. Ik vind het heerlijk om er naar te luisteren.

Wie weet wat welke synths en effecten hij hiervoor heeft gebruikt?
 
Ja inderdaad, een geweldig album. Het grappige van Eno-fans c.q. luisteraars is dat iedereen een ander album als favoriet aanmerkt. Ik zweer zelf bij 'Discreet music'.

Maar ff on-topic, op 'On land' heeft Eno vooral de werkwijze voortgezet die hij samen met Byrne op 'My life in the bush of ghosts' heeft uitgeprobeerd. Dus voornamelijk found-sounds op tape en ongebruikte synth-geluiden/soundscapes op tape uit vorige projecten die een tweede leven kregen. Synths heeft hij op dit album naar verluidt vrij weinig gebruikt i.t.t. tot vorig werk (behalve dan 'Music for airports' dan die vrijwel volledig akoestisch is met uitzondering van track 2/2 waar Brian voor de eerste en laatste keer een ARP 2600 gebruikte).

De synths die hij op 'On land' is zoals Eno zelf in interviews heeft uiteengezet de Synthi AKS en de Yamaha CS-80 die hij in deze tijd gebruikte. De opgenomen sounds uit vorige projecten kwamen voornamelijk uit de Synthi AKS. Over effecten is Eno helaas nooit zo loslippig geweest. Dat is het geheim van de smit, zeg maar.
 
Ik zou het echt niet weten, ik zit effe te luisteren nu, maar ik denk dat matador gelijk heeft. Het is nogal een pot pourri qua sounds en tapeopnames idd, ik hoor af en toe een fragment van Jon Hassel er tussen door, analoge squences uit, weetikveel, en zo voorts...

Die Ambient 4/On Land is wel een heerlijk duistere en desolate release, topper idd

Mijn favoriet is naast de ambient series, toch echt door de jaren heen, Another Green World, maar dat terzijde..
 
Laatst gewijzigd:
Ik dacht hier en daar al een Synthi Aks te herkennen in bepaalde oergeluiden op de achtergrond. Qua effecten kunnen het dan wel de EMT 250 en Eventide H910 geweest zijn, om maar wat te noemen uit die tijd en dan hier en daar een Synthi reverbje.

Ik krijg gewoon spontaan zin om weer eens die andere Eno albums te beluisteren (met uitzondering van de gitaar/zang albums).
 
Back
Top