Soundcraft compact 4 + geluidskaart advies

Daan vh

Stamgast
Lid sinds
10 september 2008
Berichten
232
Locatie
Hasselt
Mijn excuses dat ik hier weer een topic over maak, maar ik zoek nog steeds een mixer voor mijn studioke :)

Ik ben van plan dus binnenkort mij een setje studio monitors (actieve) te kopen, maar ik ben er nog niet uit welke.
En hierbij wil ik een mixertje kopen en een geluidskaart.

Ik wil mijn daw (ableton live), microkorg en es-1 door de mixer laten lopen en dan naar de speakers toe.
En volgens de muziekwinkels waar ik woon kan ik dan best een geluidskaart aanschaffen als ik verschillende kanalen van mijn daw wil aansluiten aan de mixer. Klopt dit?

En zou de soundcraft compact 4 een goede keuze zijn? Ik zoek een mixer tussen de 50 en de 120 euro, dus hij valt binnen die prijsklasse.

Ik ken helemaal niks van geluidskaarten. Welke zou je me aanraden? Ik dacht aan een prijsklasse van 100-150 euro.

Alvast bedankt,

Daan :)
 
Ik was erg tevreden over de Soundcraft Compact 4.
Je hebt weinig routing mogelijkheden, maar als mixer om je externe synths naar de pc te sturen werkt hij perfect. Gaat zelfs heel handig met de kleine rode REC-knopjes.
Voor de soundcard kan je denken aan de M-Audio Audiophile 192.
De kaart krijgt goede reviews en kost volgens mij rond de 150 Euro.
Succes met zoeken.
 
Bedankt voor de hulp!
Maar zou ik dan niet te kort aan kanalen schieten?
De compact 4 heeft toch 2 mono en 2 stereo kanalen he? Zou dat niet te weinig zijn voor mijn doeleinden?

En die geluidskaart ziet er inderdaad geschikt uit! :) En met zo'n geluidskaart kan ik dus verschillende kanalen van ableton live besturen via de mixer?

Ik heb trouwens nog een probleem: Op het moment is er iets mis met mijn geluidskaart. (Een geluidskaart die in men laptop zat toen ik hem kocht) Deze geluidskaart zorgt er soms voor dat het geluid begint te kraken, ook door de hoofdtelefoon. Als ik dan een nieuwe geluidskaart koop zoals die M-Audio Audiophile 192, zou dan dat probleem zijn opgelost? (Want dan heb ik 2 redenen om een geluidskaart te kopen :) Want het probleem met mijn geluidskaart valt helaas niet op te lossen...)
 
Je sluit je DAW aan op Record Out en Playback in.
Je Synths kunnen ieder in een stereo kanaal. Dan heb je nog mooi twee mono kanalen over voor zang of andere instrumenten.

compact4.jpg


Met de Mixer kan je de output van je synths in ableton opnemen en je kan alles tegelijk beluisteren (de synths en Ableton softsynth).

Als ik je verhaal zo lees heb je volgens mij een laptop en daar kan je geen pci kaart insteken !! Dus geen Audiophile 192.
 
Dat is inderdaad een goedkoop dingske :)
Maar kan je misschien even verduidelijken wat ik er mee kan doen?
Kan ik dus 2 verschillende kanalen van ableton live aansluiten op 2 verschillende kanalen van de soundcraft met dat ding?

Excuses voor deze misschien voor u achterlijke vragen, maar ik ben een beginner. :)

Bedankt voor de hulp!
 
Kan ik dus 2 verschillende kanalen van ableton live aansluiten op 2 verschillende kanalen van de soundcraft met dat ding?

Nee dat kan niet.

Je hebt namelijk maar 1 stereo Output vanuit je PC naar je mixer.
Als je in Ableton meer sporen gebruikt kan je die natuurlijk wel via de interne mixer regelen.
Wat je dus op je Soundcraft krijgt is een kanaal met de som van alle sporen uit Ableton (eventueel al gemixed via de Ableton mixer) en je twee Hardware Synths ieder op een apart kanaal.
Je kan op je Soundcraft dus het volume regelen tussen je 2 synth en de som van het pc geluid.
Ik denk dat de meeste mensen met een dergelijke setup beginnen. Werkt prima !

Wil je echter vanuit Ableton meer sporen apart uitsturen naar je mixer dan heb je een mixer nodig met meer inputs en een geluidskaart met meerdere outs. Maar dan kom je stukken veel duurder uit.
 
En met zo'n geluidskaart kan ik dus verschillende kanalen van ableton live besturen via de mixer?

Dus je wilt ook de mixer van Ableton kunnen besturen? Kun je beter doen met een BCF2000 o.i.d., dan blijf je ITB, kun je later ff iets wijzigen in de mix zonder dat je alle volume/panning settings kwijt bent.
 
Bedankt voor de hulp jullie 2!

En zipper, zo'n BCF2000, da's eigenlijk gewoon een mixer in vorm van een midi controller dus? Maar daar kan ik dan wel mijn electribe en microkorg niet aan aasluiten, of wel?

Zou ik dan niet beter bij de soundcraft en behringer usb interface een midi keyboard erbij kopen die genoeg faders heeft?

Want ik ben zowieso van plan een midikeyboard te kopen...
 
De BCF is puur een midi controller ja. Ik dacht dat je (tussen de zinnen door) ook je Ableton mixer wilde besturen met de soundcraft. Een midikeyboard met genoeg faders kan dat ook, alleen de faders van de BCF zijn gemotoriseerd.
 
Zou ik dan niet beter bij de soundcraft en behringer usb interface een midi keyboard erbij kopen die genoeg faders heeft?


Dat is inderdaad een goedkopere oplossing als je toch al van plan was om een midi keyboard aan te schaffen :koffie:
Kan je nu lekker je kerstbonus beginnen uit te geven !
 
Bedankt voor de hulp! :D

Dan gaat het dus worden:
- Een compact 4 (of een compact 10 2dehands)
- Een midikeyboardje met genoeg faders en knoppen
- De behringer usb/audio interface waarschijnlijk. Welke zijn nog goed? Het mag best een beetje meer kopen.
- Een setje studio monitors waar ik nog niet uit ben welke het gaan worden.

Nog 2 vraagjes:

- Welk midikeyboard raden jullie mij aan dat rond de 150 euro kost? Het moet wel ongeveer 6 faders, 8 knoppen en 37 keys hebben. (Of ben ik te veeleisend nu voor die prijs? :p)
- Ik heb dus een probleem met mijn standaard geluidskaartje op het moment, als ik die behringer koop, zou dan het probleem opgelost zijn?
Het probleem is dat het geluid soms kraakt als ik 2 dingen tegelijk doe. Zoals via mijn microkorg opnemen naar ableton live of muziek luisteren op itunes en tegelijkertijd surfen op het internet. Zou dit met een nieuwe geluidskaart opgelost zijn?
 
ik heb een soundcraft M4 mixer te koop mocht je nog op zoek zijn naar een mixertje.


Nee bedankt, ik zoek een (nog) goedkopere. :) (De compact 4 of 10)

Weet er niemand antwoorden op mijn vragen??
 
Back
Top