Kun je actieve monitoren opblazen?

Kun je actieve monitoren eigenlijk opblazen of zijn ze beveiligd?

Bij mij begint er een lichtje te flikkeren als ik wat overdrijf:okdan:.
Als je zoiets negeert vraag je erom natuurlijk.
Ik denk wel dat je ze kunt opblazen, of toch beschadigen?
ff wachten op andere reacties :bekdicht:.
 
Als je maar genoeg tekeer gaat kan dat zeker.
 
Lijkt me eigenlijk wel onlogisch als je ze wel kan opblazen (behalve met oud en nieuw of als je het aan de taliban vraagt); de amp en speaker zijn toch op elkaar afgestemd qua vermogen....
 
Alles kan kapot! :D
 
Kun je actieve monitoren eigenlijk opblazen of zijn ze beveiligd?

Een reden waarom je die ene keer plots je speaker kapot blaast, terwijl het toch niet de eerste keer is dat je op dat volume speelt, is natuurlijk dat je speakers zelf (vooral die flapperende woofers) ook verslijten en gaan scheuren... Dan is soms een lage toon, op een deftige sterkte, voldoende.
Dan maakt het niet uit of je versterker goed is afgesteld op je speakers, veronderstel ik. Dan duurt het gewoon langer....
Ach, je begrijpt me wel, en tis toch te simpel voor woorden, of niet?
 
Nou ik dacht ook omdat de versterker en speaker in een geheel zitten dat dit zo is afgestemd dat het niet kan.

Als ze ouder worden kan ik me dat wel voorstellen.

Dus toch maar rustig aan ;(
 
Ik heb tijdens mijn laatste verjaardagsfeestje mijn Genelec 8030 monitors als "PA" gebruikt en ze hebben toen een hele tijd op vol vermogen gespeeld (met toestemming van de buren natuurlijk) en het viel me op dat het geluid wat gecompressed begon te klinken, alsof er een soort peakbegrenzing op zit. Het lijkt mij daarom dat de Genelecs een soort bescherming hebben.
 
Ik vind de rp8 geweldig klinken als ik aan de resonance draai.

Mijn vorige speakers konden dit niet echt aan, terwijl de rp8 gewoon lekker klinkt.
 
Alles kun je opblazen. Probeer eens een DC spanning en kijk wat er gebeurt, :duivels: Of probeer eens in het spectrum boven de 100KHz op een RMS van meer dan 2V en kijk wat er gebeurt.
 
yup, been there, done that. Na een tiental uur ingezet te zijn geweest op max volume (don't ask) als pa waren de tweaters van een paar actieve monitor speakers toch echt dood
 
Zou ze toch niet zo snel als PA gaan gebruiken.

Maar al met al denk ik dat ik ze op mijn manier toch niet snel opblaas...
 
volgens mij kan het wel als er al een lichte preamp op staat dan komt er nog meer geluid uit.het is gemaakt voor alleen een line signaal. als je het line signaal vertsterkt krijg je harder geluid. *D
 
volgens mij kan het wel als er al een lichte preamp op staat dan komt er nog meer geluid uit.het is gemaakt voor alleen een line signaal. als je het line signaal vertsterkt krijg je harder geluid. *D

Als je hier schuldig aan bent, verdien je je actieve monitors niet :stupid.
Tenzij je ze hebt gewonnen bij Heineken:biertje:.
Ciao
 
:confused: luister eens friend , niet iedereen heeft hier monitor spiekers zoals jij dat bedoeld. dus even na denken voor je wat zegt. (doe ik trouwens ook niet hoor :P ) dank je. je hebt namelijk ook monitor spiekers voor alleen een synthsizer. :confused:
 
:confused: luister eens friend , niet iedereen heeft hier monitor spiekers zoals jij dat bedoeld. dus even na denken voor je wat zegt. (doe ik trouwens ook niet hoor :P ) dank je. je hebt namelijk ook monitor spiekers voor alleen een synthsizer. :confused:

Was dat naar mij bedoeld? Want dan snap ik je opmerking eerlijk gezegd niet:confused:.
 
Laatst gewijzigd:
eeuhmm... snap het ook even niet?
Misschien iets teveel heineken gehad?
all_coholic.gif
 
Back
Top