Volume settings DAC <> Actieve monitoren

Synthopius

Ingeburgerd
Lid sinds
26 april 2021
Berichten
93
Locatie
Nederland
Ik heb een Steinberg UR12 en een paar actieve Presonus speakers.
Op beide kan ik het volume instellen.
Wat is de beste setting?
Naar mijn weten is het beter om het volume van de dac op 100% te zetten en het volume te regelen op de actieve speakers in verband met degradatie van het geluid (wat je aan de ingang kwijt bent krijg je nooit meer terug).
Maar kan het mis hebben, wat zijn jullie suggesties?
 
Naar mijn weten is het beter om het volume van de dac op 100% te zetten en het volume te regelen op de actieve speakers in verband met degradatie van het geluid (wat je aan de ingang kwijt bent krijg je nooit meer terug).

Één van de punten van 'gainstaging' is, naast het consequent houden van de niveaus, inderdaad dat je de volgende input/stage een zo krachtig mogelijk (doch ver genoeg onder het vervormingsniveau) signaal aanbiedt, om de signaal/ruis verhouding zo optimaal mogelijk te hebben/houden.

Echter, aangezien je nooit altijd op dezelfde niveaus afluistert, gaat dit bij monitoring niet helemaal op en stel je op de monitors enkel de KADERS in waarbinnen je kunt afluisteren, zonder de speakers op te blazen of, nog erger, jouw gehoor te beschadigen (wat dus wel kan gebeuren als je op de monitor zelf de volume gaat lopen regelen).

Je regelt dus de volume bij voorkeur op de interface/controller en niet op de actieve monitoren.
De volume/ingangsgevoeligheid/etc. van de actieve monitoren stel je wel van tevoren éénmalig in op een adequate 'gainstage' niveau, waarna je veilig je afluisterniveau kunt regelen op jouw interface.

Je zet de DAC op 100% dus alleen bij het inregelen van de speakers om een 'gainstage' structuur voor jouw setup in te stellen.
Zodoende weet je dat jouw DAC volumeknop van 0% tot 100% binnen de marges vallen van beide jouw monitoren ALS JOUW GEHOOR.

De procedure is als volgt:
1. Draai de volume van de monitoren helemaal DICHT.
2. Speel geluid/muziek/pinknoise af en draai de volume van de interface helemaal OPEN (je zou geen geluid moeten horen op dit punt).
3. Draai nu voorzichtig de volume van de monitoren open tot je de voor jou en door jou bepaalde MAXIMALE SPL niveau hebt bereikt.
4. Laat de volumeknop van de monitoren op die stand staan!

Hierna hoef je niet meer aan de volume van de monitoren te komen en kun je op de interface jouw afluisterniveaus regelen, zonder ooit over de eerder door jezelf ingestelde maximum (voor jouw gehoor en voor de monitoren) heen te gaan.

Preciezer doe je dit met 'pink noise' en een SPL meter, maar met gewoon muziek en op het gehoor kan ook, zolang je de bovenstaande 4 stappen volgt.

Ik hoop dat dit helpt.

Succes. :)
 
Net even gechecked. De Steinberg geeft max 6dBV over de lineout, dat is dus 2Vrms, standaard dus.
Ik neem aan dat de lijn ingang van de Presonus daar niet kapot om mag gaan.
 
Back
Top