Twee sets actieve speakers aan één mengpaneel

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
181
Bestaat er een mogelijkheid om twee sets actieve speakers aan te sluiten op de enkele R en L outputs van een mixer zodat ik A/B vergelijkingen kan maken?
 
googe is op "audio monitor controller" begint van een 70€ voor een Mackie bv. of bestaan ook uitgebreider zoals Presonus monitor station (die ik 2de hands weg doe) of DBX...
 
als je een set links hangt en een set rechts, en je voer m mono en dan maar draaien aan die panning, lijkt me mogelijk
 
nog meer hardcore? Voer ze 't zelfde signaal en gebruik 2 aparte stekkerblokken voor de voeding van elke set.
 
Ik heb hiervoor de Mackie big knob passieve versie. Dik tevreden mee. Kost inderdaad rond de 70 euro.
 
AH ik dacht dat 't een eenmalige test was, voor vaak gebruik heb ik 2 mackie big knobs, die eerste oude versie. 2 e hands te vinden voor 100 euro ongeveer. En 3 outgangen naar speakers en veel meer.
 
Bestaat er een mogelijkheid om twee sets actieve speakers aan te sluiten op de enkele R en L outputs van een mixer zodat ik A/B vergelijkingen kan maken?
Welk mengpaneel heb je. Want de meeste hebben wel 2 uitgangen voor speakers en anders is vaak met een verloopje ook wel te fixen.

In de categorie big knob heb je ook nog de sm-audio m-patch ik heb de enkele monitor versie daarvan de nano patch+ altijd met veel plezier gebruikt.
 
Bestaat er een mogelijkheid om twee sets actieve speakers aan te sluiten op de enkele R en L outputs van een mixer zodat ik A/B vergelijkingen kan maken?
Een paar vragen:

Wat wil je precies doen?

Waarom heb je meerdere speakers nodig?

Heb je ervaring met perceptie testen?


Antwoord op je vraag: Ja het kan. Je moet dan het volume op de speakers regelen en natuurlijk een speciale kabel maken.
 
Een paar vragen:

Wat wil je precies doen?

Waarom heb je meerdere speakers nodig?

Heb je ervaring met perceptie testen?
Spreek ik even voor me zelf...

In mijn oude studio had ik altijd 2 paar speakers, een oud hifi setje en studio monitors. Dit hielp me bij het mixen om zowel een eerlijke weergave te hebben en om een weergave te hebben die de meeste mensen hebben. Gebruikte daarnaast ook een studio koptelefoon en normale oordopjes.
 
Ik wil een breder vergelijk tussen diverse speakers, om tot een betere eindmix te komen.
Misschien overdaad? Nu mix én Master ik met twee (budget) koptelefoons : DT 990 pro en een Custom studio Beyer Dynamics.
En met een Adam A7X en Adam Sub8 monitor-set. Ik zit eraan te denken bijv. een paar extra Yamaha Hs7 monitors naast de Adams te zetten.
 
dan zou ik opteren voor de HS8 Yamaha's, zijn eerlijker qua klank tegenover de HS7 (zelf de HS7 gehad, vond bereik in laag niet genoeg om zonder sub te spelen.)
 
Ik wil een breder vergelijk tussen diverse speakers, om tot een betere eindmix te komen.
Misschien overdaad? Nu mix én Master ik met twee (budget) koptelefoons : DT 990 pro en een Custom studio Beyer Dynamics.
En met een Adam A7X en Adam Sub8 monitor-set. Ik zit eraan te denken bijv. een paar extra Yamaha Hs7 monitors naast de Adams te zetten.

Kortom, je wilt een monitor systeem waarmee je je mixen goed kan beoordelen.

Er zijn hier 2 antwoorden op te geven:
De conservatieve methode die je overal op internet kan horen: Meerdere speakers, zodat je ze "kan middelen" en je mixen dus overal redelijk goed klinken. Dat kan, maar kost meer geld, je moet namelijk meerdere luidsprekers kopen.

Er is ook een ander methode, die je vrijwel nergens op het internet hoort.
Namelijk de methode die de wetenschap op dit gebied voorstelt:
1 goed speaker systeem. (Dit hoeft helemaal niet zo extreem duur te zijn, tenzij je het aller aller beste wilt hebben (D&D))
Het blijkt namelijk, na 50 jaar wetenschappelijk onderzoek, dat we nu kunnen voorspellen welke luidsprekers goed klinken en welke niet.
Zie hier:
A multiple regression model for predicting loudspeaker preference using objective measurements: Part I-Listening test results
A multiple regression model for predicting loudspeaker preference using objective measurements: Part II-Development of the model
Listener preferences for in-room loudspeaker and headphone target responses
Interaction between loudspeakers and room acoustics influences loudspeaker preferences in multichannel audio reproduction

Dit is belangrijk om te weten:
Interpreting “Spinorama” Charts
In andere woorden: Een goed speaker systeem heeft een uniform afstraal patroon.
En hier vind je info over basweergave.
Hoe krijg je echt goede bas weergave.


Hier vind je iets soortgelijks voor koptelefoons A Statistical Model that Predicts Listeners’ Preference Ratings of Around-Ear and On-Ear Headphones
Ja, je kan koptelefoons gewoon eqen, zodat ze neutraal klinken. Scheelt je weer een hoop geld.
Meer info over koptelefoon correctie EQ
Heel veel correctie curves.
DT990 correctie curve.
DT990 250Ohm
DT990 250 Ohm worn earpads.
DT990 600 Ohm


Mijn eigen, niets zeggende ervaring (ik ben namelijk geen wetenschapper op dit gebied) is dat dit allemaal heeeel goed werkt.
 
googe is op "audio monitor controller" begint van een 70€ voor een Mackie bv. of bestaan ook uitgebreider zoals Presonus monitor station (die ik 2de hands weg doe) of DBX...
Vandaag een "Mackie " gekocht. Dank je voor de tip!
 
Ik moet even uitleggen waarom de beide methoden, die ik heb genoemd, werken. Dat is namelijk exact dezelfde.

De conservatieve methode is meerere speakers in je studio, daarna luister je in de auto en zo veel mogelijk andere speakers.
Waarom werkt dit? Wat je dan doet is het gemiddelde van al die speakers nemen. De ene speaker heeft een piek in het midden, de andere weer een dip enzovoort. Samen hebben al die speakers een gemiddeld frequentie bereik. En nu weet je dus dat het redelijk goed klinkt op vrijwel elk speaker systeem.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen in goed gecontroleerde dubbel blinde luistertests, speakers prefereren die geen frequenties bevooroordelen of weglaten. Zie mijn 1e post hier.
Gebruik je speakers die het goed doen in deze luistertests, dan heb je dus al een gemiddelde speaker. En hoef je niet meer al die andere speakers te testen, dat heb je namelijk al gedaan. En nu weet je dus dat het redelijk goed klinkt op vrijwel elk speaker systeem.

Groetjes van de wetenschap.
 
Mijn aankoop; een "Mackie Big Knob Studio + " wordt toch maar geretourneerd..
Ook ná het uitschakelen van de actieve monitors- het dichtdraaien van alle regelaars én het nullen van de main mix, komt er een irritante 'klap' uit de speakers bij uitzetten van de Mackie?
Het apparaat wordt ook erg heet als je hem een uur of twee aan hebt staan. Ik vertrouw dat niet zo dicht bij het kunststof van mijn monitor.
En wat minder irritant maar wel aanwezig: Op het ene kanaal wat verlies van laag, ook na het wisselen van alle mogelijke kabels e.d.
Ik ga dus op zoek naar een betaalbaar alternatief.
 
Probeer een passieve controller. Ik heb een Behringer Studio M gekocht om te "proberen" met mijn Yamaha MSP5 en Tannoy Gold 7 en dat bevalt mij echt prima. Op héél laag volume heb ik een klein balans probleem maar dat is op te lossen door hem wat verder open te gooien en vervolgens te dimmen.
 
Ik ben tevreden over de Moco, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik het a/b switchen niet heel intensief gebruik:
 
Ik ben tevreden over de Moco, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik het a/b switchen niet heel intensief gebruik:
Dank je Kobuz! Blijkt ook voor mij een supergoed en betaalbaar ding.
 
Ik heb deze: Nowsonic Switcher - Passive monitor controller and volume control - Nowsonic
Zou niet weten of die nog verkocht wordt, maar 't werkt prima. Zo kan ik makkelijk schakelen tussen Monitor en Hi-fi speakers om de mix beter te krijgen.
Het is inderdaad belangrijk om naar een passieve switcher te zoeken. Door een actieve switcher kan je geluid namelijk alsnog een extra "kleuring" krijgen die wellicht ongewenst is.
 
Back
Top