Tip me eens een extra set monitors voor de “studio”

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.676
Locatie
Streek rond Herentals - België
Even de situatie. Een U vorm studio, binnenmaat (omsingeling van gear) van pakweg 6 meter lang en 4 meter breed. Speelgoed rondom. 3 paar monitors rondom en dat is minstens een set te weinig om op elke mogelijke positie te horen wat je aan het doen bent. Ik wil dus een extra setje.
ik combineer adam a7x met setje b&w passief, sub 8 adam en nog een onbekend merk passief.
Belangrijk: betaalbaar, niet te groot (komt op een jaspers stand te hangen) en liefst baspoort vooraan. Moet tegen misbruik kunnen, zoals een schreeuwende ms20 enz.

ik dacht misschien de yamaha hs of de adam tv of gewoon een setje passief hifi. Heb nog versterkers liggen, hoeft dus niet actief.
kom al snel op 3 a 400 euro en dan denk je :is iets meer investeren niet direct verstandiger omdat je meer krijgt? Of net te gek omdat t enkel dient als je live zit te knallen/jammen...

jaja die raad om de ruimte aan te pakken eerst voel ik al aankomen. Vermits ik dat heel erg lelijk vind heb ik nog geen oplossing gevonden om de muren en plafond te doen. Moet sowieso een lichte kleur zijn... en geen 1000 euro voor over om t goed te doen (eigenlijk zelfs geen 500)
 
9F6CA5D8-2C5B-4FCB-B09C-DE61A3ADB73C.png
 

Attachments

  • 9F6CA5D8-2C5B-4FCB-B09C-DE61A3ADB73C.png
    9F6CA5D8-2C5B-4FCB-B09C-DE61A3ADB73C.png
    262,4 KB · Bekeken: 223
Nog een extra setje B&W's is natuurlijk ook een prima idee als je nog versterkers hebt.

Ik heb hier 2 extra sets, Presonus Eris E5 en Yamaha HS8. Van de Presonus bestaat ook een 8 inch versie.

Ik moet zeggen dat t allebij fijne sets zijn.

De Yamaha set heeft mijn voorkeur, ze zijn gewoon erg makkelijk om op te mixen.
Misschien niet zo hifi als mijn hoofdmonitors(Event 2030), maar op de een of andere manier geven deze dingen sneller resultaat.
Je kunt ze prima misbruiken mocht dat nodig zijn, al klinken ze wel wat scheller op hoog volume.
edit: (Een nadeel van deze speakers is de afwerking, die is enorm krasgevoelig)

De Presonus set heeft uiteraard niet veel laag, maar je kunt ze behoorlijk goed afregelen.
De sound doet denken aan die van de Yamaha HS serie.
Deze kleintjes kunnen niet heel hard zonder dat het laag eronder lijdt, maar ik denk dat de grotere broer een prima alternatief is voor de Yamaha.
 
Heb ooit een setje JBL 305's gekocht (107 euro p/st momenteel) naast mijn KRK VXT8's en gaan best hard en klinken prima, ook redelijk goed laag voor een 5 inch. Maar in een grote ruimte kun je misschien ook een 8" kopen.. de 308 is niet eens zo gek veel duurder en ze hebben nog een 306.. Zelfde prijs als de Adam T5V trouwens. Lees daar ook wisselende berichten over.. is bovendien voorzien van een ribbon tweeter.. weet niet of je daar ook een MS20 probleemloos doorheen kan laten schreeuwen?? :D maar kan wel heel mooi klinken.

Op een ander plekje heb ik uit ruimtebesparing een setje PM3.0 met een 5 inch subje van Fostex.. ook best ok maar gaat niet heel hard. Wil ooit nog eens setje iLoud MTM kopen.. zijn super compact en klinken super.. maar prijs is helaas iets minder super..
 
Ik heb als main set Mackie HR824"s en Yamaha hs5"s als 2e setje, in de praktijk ben ik vreemd genoeg die Yamahas meer gaan gebruiken, minder burenoverlast en een niet vermoeiende klank voor de oren, met een monitorcontrol box ertussen is het lekker switchen tussen de sets bij het afmixen, en ze zijn lekker klein dus ze kunnen op het bureau voor de Mackies staan zonder dat ze elkaar in de weg zitten, aanrader
 
jaja die raad om de ruimte aan te pakken eerst voel ik al aankomen. Vermits ik dat heel erg lelijk vind heb ik nog geen oplossing gevonden om de muren en plafond te doen. Moet sowieso een lichte kleur zijn... en geen 1000 euro voor over om t goed te doen (eigenlijk zelfs geen 500)

Misschien een idee om bij Thomann zo'n set van 4 (1m x 1m x 7cm) Melamine pyramide platen te kopen en die op je plafond te knallen of tegen de muur? Ben je voor 200 euro klaar.
Voordelen:
-Wit (en verkleurt niet)
-Bij 7cm dikte doet het tenminste ook wat al bij 250Hz (>60% absorptie!).
-absorptie zou vergelijkbaar met steenwol zijn (melamine=basotect, en dus niet te vergelijken met 'gewoon' foam. Vergeet dus Auralex!)
-Geen DIY frame-bouw nodig etc.

Bij Merford verkopen ze het onder de naam Flamex, maar is daar behoorlijk wat duurder.
 
Het werd een set adam t7v voor toen pakweg 320 euro. Daar koop je nu enkele maanden hun kleine broer voor, blijkbaar...

ik hebbondertussen vd U een O gemaakt en dacht aan nog een setje, ook weer basspoort vooraan... ik wou dat ik setjes adam a5 2e hands vond maar dat blijkt moeilijk.
de kleinste genelec lijkt me dan weer iets waar ik spijt van ga krijgen wegens echt geen laag... en voor t budget heb je makkelijk nog een set t7v maar die zijn groot voor op die tafel tegen de muur, en heb ze dus al elders.

Dat plafond plaatselijk behandelen is wat gek want ik sta overal in de ruimte.
 
Dus 5 paar monitors dan?!!! Dat is vrij.... extreem hahaha

Misschien een idee om het wat compacter weg te zetten?
Of gwn spul te verkopen? :eureka:
 
Ik wil gewoon monitoring nabij waar ik sta te werken. Ik heb nog een setje zuilen van b&w staan in de doos maar die zijn echt te lomp voor de plaats
 
Ik ben erg te spreken over de HEDD 05's. Niet zo heel groot, basspoort voor en geven volgens mij een stuk beter laag dan dezelfde maat adams of eve's. Zelf heb ik er nu voor extra laag een adam t10s woofer bij, ook erg lekker samen, maar misschien wat overdreven om bij elk setje ook een woofer neer te zetten.
 
Vermits sub niet richtinggevoelig is kom ik volgens mij met de sub 8 toe. Ik bedenk net dat ik vroeger 5 paar had in de woonkamer, met 2 subs. Mensen waren lovend over het horen wat ze deden, waar ze ook stonden in de woonkamer. (Studio toen)
ja die maat groter hedd die hainbach gebruikt, vind ik wel mooi. Mijn geldbuidel daarentegen :bekdicht:
 
Nog een extra setje B&W's is natuurlijk ook een prima idee als je nog versterkers hebt.

Ik heb hier 2 extra sets, Presonus Eris E5 en Yamaha HS8. Van de Presonus bestaat ook een 8 inch versie.

Ik moet zeggen dat t allebij fijne sets zijn.

De Yamaha set heeft mijn voorkeur, ze zijn gewoon erg makkelijk om op te mixen.
Misschien niet zo hifi als mijn hoofdmonitors(Event 2030), maar op de een of andere manier geven deze dingen sneller resultaat.
.

Nu erg blij met de HS8 ( zonder sub ) heb hiervoor altijd HiFi speakers gebruikt..
Als het op de HS8's in balans klinkt werkt het overal.
De limiter had ik overwogen eruit te halen maar een keer heeft het me wel gered met een harde feedback toon.
Echt een super set de HS8, wat DreamXcape zegt ze zijn wat aggresief in het hoog ( tweeter moeten wel ingespeeld worden.)
Ik heb ook een 4 tal -2db correcties op de master EQ.

De HS8 is wel voor een wat grotere kamer. Jouw situatie lijkt me wel ok.
Ze zijn ook best geschikt voor dicht bij de muur en de kamer akkoestiek heeft weining invloed als je er goed voor zit.

Heel veel lovende kritiek over de HS8.
Sommige mensen dumpen hun Dynaudios en ander serieus spul.
Dat zegt toch wel wat.


Als je meer knaken hebt zal ik eerder voor de nieuwe Neumans KH120's gaan.
Die zijn 2x zo duur maar wel veel moderne monitoren.
Met een digitaal crossover waarin freq aanpassing kunnen worden gemaakt zonder fase verschuiving.
Ah ja nu zie ik je budget.

De HS8 hebben ook de eigenschap dat de verhouding overal in het geluids veld goed klinken.
Dus als je ze als main monitor gebruikt zou je overal het goed kunnen horen.
Wellicht een set wegdoen en de HS8 halen.
Ze zijn echt goed voor de prijs die ze kosten.
 
yamaha heeft hun basspoort achteraan en valt dus voor mijn toepassing af (desk tegen de muur)
ik denk dat ik voorlopig een setje passief ga gebruiken dat hier nog ligt - kleine topkasten uit mijn dj tijdperk, al dan niet via een actieve X filter en 1 a 2 versterkers. Hebben enorm rendement en spelen heel open. Is 2 weg maar de speaker geeft vermoedelijk niks laag, dus dat krijgt de sub dan
Het hoekje waar ik over praat krijgt normaal ook de vinyl / timecode DJ set, als er tenminste plaats voldoende is (altijd een probleem)
In mijn dromen scratch ik eigen samples, voorzie ze van tapedelay live in de mix en aanbidden jullie mijn creativiteit :dubbel:
 
wat kruist mijn pad:

yamaha hs8 of adam F5
Adam heb ik al 3 paar in huis, yamaha nul. De F5 is wat duurder dan de HS8 die mijn pad kruist, maar heeft de basspoort vooraan. Yamaha zou meer vermoeiend klinken? Toch lijken ze meer te bieden voor 't geld, en waardevaster indien ik ze niet wil houden.
F5 is kleiner... Ik slaap er nog n nachtje over :doei:
 
Back
Top