Live-set set-up (gedachten hardop) ;)

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
Hoi,

Ik ben samen met een vriend van me een live-set aan het voorbereiden.
Nu wil ik even hardop denken, om het een en ander voor te stellen hoe we het zouden kunnen doen.
Commentaar en/of suggesties zijn van harte welkom en kunnen fantastische eye-openers zijn.

Beschikbare apparatuur:
- Yamaha An1x
- Korg MS2000
- Korg Prophecy
- Yamaha Rm1x
- Jomox Xbase09
- (99% zeker Alesis Andromeda ;) )

Sowieso willen we een sampler, waarin we de drum-patterns willen doen. Deze willen we afzonderlijk kunnen muten en eventueel nog real-time kunnen filteren etc.

En qua seqeuncer... Het main gedeelte wil ik via de RM1x laten doen (hiermee bedoel ik het tempo en het synchroon switchen tussen de verschillen instrumenten naar een volgend nummer)... De drumpatterns kunnen in de sampler live gesequenced worden. En misschien is het wat om een (paar) aparte compacte sequencer voor een synth te hangen, voor extra live spelen zeg maar.. Suggesties? (erg goedkoop het liefst ;) )
Misschien is dit wel helemaal niet nodig en kan het veel makkelijker allemaal binnen de RM1x en binnen de sequencers van de synths.

Verder wil ik wat oriënteren voor een goede fx-unit. Veel goede dingen gehoord over en van de Ensoniq DP4... Zijn deze nog een beetje regelmatig 2e hands te krijgen? En voor wat voor prijsje ongeveer? En wat is het verschil met bijvoorbeeld een DP2? Alleen het aantal ingangen?
Ik zoek dus een effectenbak die lekker rauw is. Kan ik nieuw dit ook ergens in vinden?

Nogmaals, dit is even hardop denken omdat ik even door het bos de bomen niet meer zie... *D
Dus ik hoop nu een beetje overzicht te krijgen... ;)
 
[hardop denken aan]aangezien je zit te denken aan een drumsampler en je al bekend bent met de RM1x zou ik zeggen RM1x weg (of houden!) en een RS7000 voor in de plaats zetten (of erbij zetten) verders moet t dan wel lukken !
Je kunt idd bijv. een A3000 aan je Rm1x koppelen, kun je ook samples afspelen, maar ik weet ff niet zeker of belangrijkste bugs e.d. uit de RM1x weg zijn, dat maakte het voor ons namelijk moeilijker om met bepaalde synths te werken !?!

Zeker als je nog met diskettes zou werken op de RM1x zou ik al denken om over te stappen op RS7K omdat daar de laadt snelheid stukje sneller is via smartmedia (tja of je moet SCSI gebruiken op de RS of RM1x)
[/hardopdenken uit]

Bedenk wel ff wat je precies wilt!
Wil je nummers doorlopend achter elkaar laten spelen zonder stops of juist met stops dat kan namelijk erg beslissend zijn voor je aanpak van inprogrammeren!! Hou ook rekening met een lange tijd voor het inprogrammeren als je nieuwe apparatuur gaat gebruiken. Maar dat hoeft niet perse zo te zijn hoor, zeker nie als je alles al goed had opgeslagen !
Ik zou zeggen maak eerst een live setje met je huidige apparatuur (of met je nieuwe sequencer/sampler) voordat je een effect apparaat gaat kopen, zodra je t dan af hebt kun je puntjes op de i plaatsen en heb je denk ik ook weer wat meer overzicht in wat je wil, nodig hebt of wat je juist perse niet kan gebruiken aan apparatuur !
 
Ehm, ik zelf ben nog niet bekend met de Rm1x. Die is van die vriend van mij.
Ik denk dat de RS7000 een beetje een overkill is waar we hem voor willen gebruiken.

Ik wil dus achter elkaar live doorgaan... no stops...
En wil dan dus op de een of andere manier met de rm1x het tempo bepalen (en realtime veranderen), en met de rm1x de sampler/synths/eventuele-andere-sequencertjes tegelijk laten switchen naar volgende 'nummer'...
toch goed van dit hardop denken, want denk dat dit bij alles afzonderlijk kan...

Een klein sequencertje voor een synth kan wel weer erg handig zijn, maar dat overall clock door de rm1x wordt bepaald ofzo..

keep thinking... ;)
 
ff vraagjes:
- waarop ga je sequencen? , dus welk apparaat gaat vertellen welke noten gespeeld worden op je andere apparatuur ? doet de RM1x dat voor je ?

- Ga je op de RM1x dan een extra sampler er ook nog op aansluiten? (dan heb je bijna t zelfde als een RS7000)

- hoe denk je de nummers over elkaar te krijgen ? non-stop muziek ? ga je dan zelf live op keyboard spelen of neem je een 2e sequencer ? dan is een combi van RM1x + RS7000 bijna wel ideaal (maar kost je wel centjes voor een RS :D)
als je dan werkt kun je in pattern mode blijven werken zonder te hoeven stoppen (beiden aan elkaar syncen!)

Ik vraag dit omdat je laat weten dat je misschien andere sequencertjes wilt gaan aansturen met de RM1x, welke op hun beurt weer de sampler/synths e.d. aansturen. Dit is natuurlijk 1 van de mogelijkheden , maar ik weet niet hoeveel al die losse sequencertjes dan gaan kosten (je wilde goedkoop :D) dan lijkt het me beter als je de sequencing door de RM1x laat doen, dat is immers een sequencer :) echter zit je dan met t probleem dat je in patternmode geen overgangen kunt doen van je nummers tenzij je zelf speelt erbij ofzo . ga je niet ff een synth partij spelen bij de overgan dan heb je dus alsnog minstens 1 (klein) sequencertje nodig voor de overgang ! als je een RS7000 neemt erbij dan heb je en een sampler, en je 2e sequencertje !
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mstudio1
ff vraagjes:
- waarop ga je sequencen? , dus welk apparaat gaat vertellen welke noten gespeeld worden op je andere apparatuur ? doet de RM1x dat voor je ?

- Ga je op de RM1x dan een extra sampler er ook nog op aansluiten? (dan heb je bijna t zelfde als een RS7000)

- hoe denk je de nummers over elkaar te krijgen ? non-stop muziek ? ga je dan zelf live op keyboard spelen of neem je een 2e sequencer ? dan is een combi van RM1x + RS7000 bijna wel ideaal (maar kost je wel centjes voor een RS :D)
als je dan werkt kun je in pattern mode blijven werken zonder te hoeven stoppen (beiden aan elkaar syncen!)

Ik vraag dit omdat je laat weten dat je misschien andere sequencertjes wilt gaan aansturen met de RM1x, welke op hun beurt weer de sampler/synths e.d. aansturen. Dit is natuurlijk 1 van de mogelijkheden , maar ik weet niet hoeveel al die losse sequencertjes dan gaan kosten (je wilde goedkoop :D) dan lijkt het me beter als je de sequencing door de RM1x laat doen, dat is immers een sequencer :) echter zit je dan met t probleem dat je in patternmode geen overgangen kunt doen van je nummers tenzij je zelf speelt erbij ofzo . ga je niet ff een synth partij spelen bij de overgan dan heb je dus alsnog minstens 1 (klein) sequencertje nodig voor de overgang ! als je een RS7000 neemt erbij dan heb je en een sampler, en je 2e sequencertje !

Dat is mijn grootste vraag ook nog...
Hoe het beste de sequences te regelen... als ik daaraan ga denken dan verlies ik het overzicht...;)

En de synths worden combi van sequences en live spelen en live tweaken... of alles tegelijk...

Ikzelf zat dus te denken om een sampler helemaal vol met (beat-)samples/loops/patterns te gooien waardoor je gewoon die de hele tijd door kan laten lopen en kan switchen tussen verschillende beats... en dus bepaalde geluiden kan muten om de beats wat afwisseling te geven...

En nogmaals, ik weet nog niet super veel van de rm1x...
maar wat ik niet wil is vooraf dingen gaan programeren... elke instrument moet zoveel mogelijk live blijven vind ik..
en ik zat zelf dan te denken om een sequencertje (alesis mmt8? of soortgelijks :tips?:) voor een synth te plakken om daar weer extra mogelijkheden mee te creëren...

we blijven hardop denken...leuk...
wat ik alleen raar vind is dat dit topic niet bij de actieve topics staat...???
 
Ikzelf zat dus te denken om een sampler helemaal vol met (beat-)samples/loops/patterns te gooien waardoor je gewoon die de hele tijd door kan laten lopen en kan switchen tussen verschillende beats... en dus bepaalde geluiden kan muten om de beats wat afwisseling te geven...

kijk daar hebben we al 1 ding die sowieso heel bepalend is voor je setup !
Je wilt niet bij wijze van spreken nummers van te voren de patterns (dus de noot data) globaal hebben ingeprogrammeerd om vervolgens enkele parts te spelen en de rest live te tweaken e.d.
Ik ken de alesis niet dus kan daar niks over zeggen....

Dat met die sampler zou idd best moeten lukken op de manier die jij wilt, of het een handige manier is weet ik niet (geen ervaring met deze werkwijze van gesampelde loops in een sampler, wel van gespeelde loops in de RS waar je dus gewoon hetzelfde mee zou kunnen bereiken, en met de nieuwe grid mogelijkheden kun je daar dus ook live on the spot, terwijl je andere sequencer bijvoorbeeld de rest doet, je dingetjes inprogrammeren.

Ik ben nu eigelijk wel benieuwd naar wat anderen zoal voor een constuctieve tips hebben voor jouw specifieke benadering van je act, elke liveset is natuurlijk anders en de een wil dit en de ander dat... ! heb je trouwens al wel nummers om live te doen of verzin je die ook on the spot volledig ? of heb je in je 'homestudio' al nummers gemaakt die je live wilt gaan doen, maar dan live?
 
Zou je wel zoveel 'zooi' meenemen on stage? Je sleept je de pestp*kken.
Waarom niet die RS7000 of een MPC? Plus nog wat leuke synths (die niet zo zwaar zijn of gewoon vet)
Sample je de synths die je thuis laat. Evt op een apart kanaal zodat je nog EQ sweeps kunt doen enzo.

En wellicht je computer on stage meenemen en die als sequencer gebruiken. Met reason kan dat niet (da's wel jammer).
En misschien wel Sonic Foundry Acid 4 (met midi mogelijkheden)
 
Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van live-acts...
tenminste niet zoals ze vaak zijn, waarbij ik het gevoel heb dat er weinig live aan is...

Ik wil dus iets 'echt live' gaan doen, waarbij improvisatie een grote rol speelt en echt live spelen ook...
Het verloop van de 'nummers' moet on-the-spot bepaald worden...
En als duo lijkt het me geweldig als je chemistry creëert waarbij je je medeartiest verrast waardoor ie in moet spelen op het verloop zeg maar... dat is uiteindelijk mijn doel...

Ik denk ook inderdaad niet dat we alle apparatuur meenemen on stage... en ik ben zeer benieuwd naar wat de sampler voor live-tweak mogelijkheden gaat bieden (ik geloof dat die vriend een MPC2000 op het oog heeft). Maar een synth op het podium tweakt denk ik het lekkerst... icm met live spelen... we zijn nog maar 'pas' begonnen en ik vind het erg cool om mijn An1x te bespelen en te tweaken als zijnde live... En van de computer on-stage, dat zie ik niet zo zitten... nogmaals, ik denk dat een sequencer voor ons het handigst is om globaal het tempo te bepalen en te veranderen, en misschien een paar voorgeprogrameerde sequences... but that's it... ik denk dat de Rm1x daarin voldoet...

En qua nummers... we zijn dus net begonnen... en we zijn niet echt nummers aan het maken... maar meer tracks met het live optreden in het achterhoofd... en als we de live-act op orde hebben dan kunnen we misschien tracks gaan maken van de ideeën...

En hoe denken we over de effecten? DP4? DP2? alternatief?
Persoonlijk denk ik dat dat ook heerlijke tweak mogelijkheden geeft... maar ben nog een beetje leek in de hardware effecten en mogelijkheden dus...

P.S. blijf het raar vinden dat dit niet bij de actieve topics staat... denk dat dit veel lezers weert...
 
jammer dat er zo weinig animo is voor deze thread...
 
Origineel geplaatst door barn
jammer dat er zo weinig animo is voor deze thread...

zeker jammer ! maar ehm als die vriend een MPC op t oog heeft, heb je dus eigelijk al een sequencer op t oog.
echter mocht je de sequencer van de RM1x lekker vinden werken kun je beter een RS7000 nemen die werkt namelijk bijna precies t zelfde als de RM1x alleen dan kan ie samples laden en opnemen etc.
Offcourse heeft iedereen z'n mening over het verschil van MPC en RS7K :D
b.t.w. RS heeft ook enkele/meerdere effects die erg bruikbaar zijn en twaekable :D:D de MPC heeft dit niet, tenzij je extra cards en kassies erbij koopt:D:D

kom gerust eens langs om te kijken hoe het bij mij werkt, wij gaan er in iedergeval een live act mee maken!!!
en zodra het allemaal globaal vorm heeft gekregen zal ik pas kijken welke effecten ik erbij moet kopen om dat te krijgen wat ik mis in de nummers, zeker is dat ik een losse limiter/compressor o.i.d. erbij neem om alles doorheen te knallen live!
 
Back
Top