Yamaha 01V mixer

jazzy

Nieuwkomer
Lid sinds
2 december 2006
Berichten
13
Locatie
Zuid-Limburg
Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha 01V, de oude dus geen 01V/96.
Ik ben verbaasd over de vele mogelijkheden maar zit wel in de knoop met de routing. In mijn geval wil ik opnemen met Nuendo 2 en een RME Hdsp 9632 via adat I/O.
De mixer is voorzien van een adat in/out evenals de RME kaart.
Als ingang maak ik 8 mono bussen aan in Nuendo en stereo uit ga ik via adat 7 en 8. Via de Yamaha aux 1 en 2 ga ik naar de koptelefoonversterker en de normale stereo uit via de XLR uitgangen. Dat werkt best prettig maar wat schetst mijn verbazing: ik kan de kanalen in Nuendo niet meer pannen! Alle kanalen blijven gewoon in het midden staan!
Kan iemand mij helpen met de routing?
 
Hoe staat de panning op de ingangen van de 01V voor de signalen die vanaf adat 7 en 8 komen? Dat zijn waarschijnlijk mono kanalen, dus als die niet L/R gepanned staan blijft alles mono.
 
routing

routing

De panning op de kanalen 7 en 6 staan links/rechts maar het vreemde geval doet zich voor dat ik eventjes maar kan pannen omdat ik dan kanaal 7 en 8 openschuif en de master maar als ik ook maar even iets anders doe reageert 7 en 8 niet meer en kan ik alleen maar terugluisteren via de masterfader en kan dan ook niet meer pannen.
 
Mono kanalen zijn moeilijk te pannen. Maar als het goed is dan zou het onder water gewoon stereo gemaakt kunnen worden zodat je het wel kan pannen. En volgens mij gebeurt dit ook wel standaard.
Maar dan kan je ook (bijv 4) stereo bussen aanmaken en daar die kanalen naartoe routen. Voor een stereo mix werkt dat zeker wel.
En trouwens is het heel praktisch om de mastermix van je 01v via de spdif naar je RME te sturen want dan heb je de 8 adat kanalen over voor de rest.
 
routing

routing

Waarom zou ik met spdif weer terug naar de RME-kaart gaan? Ik ga gewoon stereo uit met XLR naar de monitors en via aux 1 en 2 via omni-out naar de koptelefoons. Dat laatste omdat ik dan het koptelefoonvolume regelen onafhankelijk van de masterfader.
Wat ik nu eigenlijk wil weten is of mijn routing normaal is of dat ik een verkeerde (om)weg bewandel.
Dus: Yamaha adat uit - RME 9632 adat in - Nuendo 2 via 8 monobussen in - Nuendo via stereo uit via RME naar kanaal 7 en 8 van de Yamaha - monitoring via XLR stereo uit en via aux 1 en 2 via omni-uit naar koptelefoon.
Right???
 
Yamaha en sends (insert)

Yamaha en sends (insert)

Verder wil ik graag gebruik maken van hardware effecten. Hoe werkt dat bij de Yamaha 01V? Geen RTFM aub want de handleiding heb ik al doorgespit in het engels, duits en nederlands maar het digitale vlak blijft voor mij echt moeilijk. Blijkbaar zie ik de logica niet zo snel meer. Ik heb ontzaggelijke bewondering voor de mensen die hier na een uurtje goed op kunnen werken.
 
De 01V vond ik ook niet zo erg rijk bedeeld met aux outputs. Je weet hoe send-effecten op een gewone mengtafel werken?
 
Je kan spdif in/uit ook als adat kanaal 9 en 10 zien en dus ook zo gebruiken.

En een koptelefoon uitgang met potmeter zit toch al op je 01v zelf waarom zou je daar auxen (omni's) voor gebruiken? Desnoods hang je er een aktieve koptelefoon splitter tussen als je meerdere koptelefoons wilt gebruiken.

En dan kun je gewoon 2 stereo effecten via die omni's aansluiten en 4 kanalen opofferen als returns (zo werken zo'n beetje alle mixers).
 
yamaha 01V

yamaha 01V

Ik gebruik de auxen (omni-outs 1 en 2) voor de koptelefoonverdeler die bedoeld is voor de muzikanten en de normale koptelefoonuitgang voor mezelf als extra monitoring.
Ik zou inderdaad de omni-outs 3 en 4 kunnen gebruiken om naar effectapparatuur te gaan en die dan weer terugrouten over 2 kanalen die stereo gelinkt zijn. (waarom ben ik dan volgens jou 4 kanalen kwijt?)
 
voor effect send : aux gebruiken voor uitgaand signaal...die wel moeten binnenkomen terug op kanalen ! maw als je twee stereo effects aansluit zijn je AUXen op plus heb je twee stereo (of vier mono) kanalen nodig om de uitgangen van je effects te laten terugkomen
 
Yamaha 01V adat routing

Yamaha 01V adat routing

Aux 1 en 2 gebruik ik al voor de koptelefoonmonitor dus blijven 3 en 4 over om naar een effectapparaat te sturen en dan uiteraard via 2 kanalen return.
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga dit weekend alles een rustig uitproberen en mocht ik weer iets tegenkomen dan zien jullie me wel weer.
Bedankt en tot ziens,
Peter.
 
Back
Top