midi kanalen in Fantom X

jeroentuitd

Stamgast
Lid sinds
2 september 2005
Berichten
181
Locatie
Brabant
Ik ben sinds aan paar dagen in het bezit van een fantom X7. Na een paar uur stoeien is er een ding wat ik nog niet heb gevonden:

Hoe kan ik van een performance een specifieke part via midi enkel door een extern keyboard laten aansturen (RD 170)?

Ik wil bijvoorbeeld een orgel op de X7 spelen en de X7 piano op mijn RD 170. Wie kan me helpen?

gr jeroen
 
'k heb em ff niet bij de hand, maar ik meen dat al dat soort dingen in performance mode bij de mixer -> part view -> external zitten.

Maar als je via je RD de X7 wil bespelen hoef je toch alleen maar de RD op het juiste kanaal te laten senden?

Gefeliciteerd trouwens :) mooi ding die X :P
 
Kijk eens binnen de performance in "Part view".

Het eerste tabje "level/pan" heeft ook een checkbox 'Kbd' (Keyboard switch).
Er is ook een tabje "External" waarmee je bepaalt of er gereageerd moet worden op een midisignaal voor een specifiek kanaal.

Hier moet het mee lukken.

Succes!
 
Hmm werkt niet echt.

Als ik bij het tabje "level/pan" de Kbd switch uit vink en bij het "external" tabje Rx aanvink (en het juiste midikanaal kies, 3 in mijn geval), produceert geen van beide keyboards een signaal. Is het jou ooit gelukt? dan weet ik in ieder geval dat het kan! ;)

De X7 bespelen via de RD is geen probleem, maar op ieder toetsenbord een ander geluid krijgen, wel...

gr Jeroen
 
werkt echt wel. Heb het net geprobeerd.

Orgel (midi) aangesloten op de X7.
Als ik op het orgel speel (midi kanaal 2), hoor ik alleen een el.piano van de X7
Speel ik op de X7 dan hoor ik alleen de strijkers van X7

in Layer mode:

van de X7 alleen van part 1 het tabje "kbd" aanzetten; Zet van deze part 1 het geluid op een orgelklank;

Kies voor het gemak nu part 3, zet er een pianoklank op en controleer dat deze midi ontvangt op kanaal 3 (en wees er zeker van dat je RD uit zendt op 3). De checkbox 'kbd' van part 3 uitzetten.

Dat is alles. Maar let op : Zorg er voor dat je cursor van de X7 op part 1 staat, of op de naam van de layer. Want staat je cursor op part 3, dan zal je X7 (ookal staat de checkbox KBD uit) TOCH geluid van part 3 produceren als je op de X7 speelt. (kort gezegd, het geselecteerde part zal altijd reageren op de toetsen van de X7, ookal staat de checkbox uit).

Werkt het dan nog niet, check dan of er geen andere part reageert op midi-kanaal 3.

Ben benieuwd.
 
Ik snap er echt niets meer van:

Ik heb het volgende gedaan:
Ik heb een orgel op part 1 zitten
en een piano op part 3
bij part 1 heb ik kbd aangevinkt
bij part 3 heb ik kbd uitgevinkt

Als ik nu met de cursor op part 1 ga staan. dan hoor ik op beide keyboards alleen het orgel

Ga ik met de cursor op part 3 staan dan hoor ik op beide keyboards orgel EN piano.

Als ik achter part 1 'Rx' uitvink (en de rest van de parts dus aanvink) hoor ik op beide keyboards niets. (met de cursor op part 1)

voor de duidelijkheid:
Part 1 staat ingesteld op Ch 1
Part 3 staat ingesteld op Ch 3

wat doe ik nu verkeerd??
 
druk op MENU;
System -> MIDI
zoek het kopje RECEIVE
"Remote keyboard switch" uitzetten..

en 'dankjewel' zeggen *D

vergeet niet op WRITE te drukken voor de volgende keer.

Remote Keyboard switch laat een extern keyboard reageren alsof je op de X7 speelt, en dat verklaart het fenomeen dat je beschreef..

Niet vergeten je cursor op part 1 (of layernaam) te zetten..
 
Ik wil echt heeeeeel graag dankjewel zeggen

MAAR...

door de 'keyboard remote switch' op OFF te zetten, wordt er helemaal niets meer ontvangen van het externe keyboard...
 
echt, die switch moet uit..

heb je misschien nog ergens RX bij parts uitgevinkt staan?

Zo niet, neem met je X7 een stukje song op waarbij je op je RD speelt. Kijk na de opname met micro-edit op welk kanaal het uitgezonden werd (2de kolom in de events)

Zoiets moet het zijn...
 
dus je speelde op je RD, nam het op in je fantom en toen bleek dat je RD op 1 uitzond? Je zei dat deze op kanaal 3 stond toch 8o)

Dus dan moet je je RD op midikanaal 3 zetten (transmit)..
 
Nou het komt in ieder geval bij de X7 binnen op kanaal 1. Maar ik weet toch vrij zeker dat ik de RD op 3 laat uitzenden. Maar dit klinkt een beetje tegenstrijdig, I know. Even de manual van RD erbij pakken...
 
hmm... De RD zendt toch echt uit op midikanaal 3 als ik de handleiding moet geloven. Maar op de een of andere manier komt het binnen op kanaal 1 in X7... Ik heb geprobeerd 'Kbd Patch Rx/Tx Channel' op 3 te zetten, maar dat maakt geen verschil....
 
nope, ik heb 'midi channel' op 3 staan...

Ik heb ook mijn Rs-70 al aangesloten gehad... precies hetzelfde. dus ik denk toch dat ik het ergens in de X7 moet zoeken.
 
snap er niks van

Dat orgel van mij heeft vaste midi-kanalen per klavier (onderklavier is 2, pedalen zijn 3). En dat wordt echt als zodanig opgenomen in de Fantom.

't zal toch geen bug zijn in je (oude?) firmware? Welke versie heb je?

Weet je zeker dat die RS ook niet op 1 uitzendt?
 
ik heb 2.00. De laatste versie is 2.10 geloof ik?

de RS verstuurt ook op kanaal 3

maargoed, genoeg gedaan voor vandaag. Morgen weer een dag, het is nu tijd voor bankzaken ;)

toch bedankt voor de hulp. Ik hou je op de hoogte
 
ok.. ben benieuwd..

vraag me ook af of je wel naar de juiste kolom in je X7 kijkt als je het hebt opgenomen, het is het getal links naast het muzieknootje..

Verder kan ik niks bedenken..
 
Ik heb nog eens nagedacht.. Staat die RD direct via MIDI aangesloten op je Fantom.. Of zit er iets tussen (PC o.i.d.). Want in dat laatste geval zou je PC de oorzaak kunnen zijn dat het midikanaal 'gemapt' wordt naar kanaal 1.
 
yep ze staan direct op elkaar aangesloten.

Ik heb trouwens ook even gestoeid met de pad's. daar heb ik een vergelijkbaar probleem. In een performance heb ik een sample toegewezen aan de pads, maar hij speelt ze ook op het toetsenbord van de X7 (met kbd OFF) Het is een andere onderwerp, maar misschien met de zelfde oorzaak? I Don't know...
 
Back
Top