Roland Fantom X -> splits op extern keyboard

jeroentuitd

Stamgast
Lid sinds
2 september 2005
Berichten
181
Locatie
Brabant
Ik heb een Roland fantom x7 als master keyboard icm met een korg 01/W. Ik heb bijvoorbeeld een pianogeluid op de fantom en een orgelgeluid (van de fantom) op de 01/W. Maar het lukt me niet om een split te maken op de 01/W. Op de fantom zelf lukt het uiteraard wel.

Kan iemand mij vertellen waar dat aan zou kunnen liggen?

gr jeroen
 
Ik snap even niet wat je wil splitten?
Het lijkt erop dat je het gewoon via verschillende parts en MIDI-kanalen kunt doen, waarbij je 01/W juist als master gebruikt en de Fantom als slave.

Kun je je doel nog eens proberen uit te leggen?
 
Ik wil bijvoorbeeld op mijn fantom een piano spelen en op de 01/W aan de linkerkant een orgeltje, en rechts een leadsound. Dit alles met de geluiden van de Fantom.
 
Ik denk dan, dat een deel van de oplossing zit in de splits die je op je 01/W moet maken. Die ken ik niet, dus wrsch zul je daar ook even naar moeten kijken voor de exacte programmering.

Maar het idee is, dat je de 01/W instelt op twee aparte MIDI-kanalen, zeg 2 en 3. Of en hoe dat kan, moet je in de manual van de 01/W checken. Binnen een Fantom-performance stel je dan aparte parts (patches) in voor de piano (zeg op kanaal 1), dat orgeltje op kanaal 2 en de leadsound op kanaal 3. Die orgel- en leadparts moeten dan reageren op signalen die worden verstuurd (binnenkomen) over MIDI-kanalen 2 en 3.

Om te voorkomen dat je via het toetsenbord van de Fantom ook de MIDI-kanalen 2 en 3 gaat aansturen (dan zou je feitelijk een layer krijgen), moet je misschien de connectie tussen het Fantomklavier en de Fantom-synthese-engine ontkoppelen. Volgens mij kun je per part een vinkje aan- en uitzetten, zodat het Fantom-klavier wel of niet MIDI-signalen naar de synthese-engine stuurt. Uit mijn hoofd moet je dan wel zorgen, dat je cursor niet op die part 2 of part 3 staat, want zelfs met 'vinkje-uit' klinkt die sound dan toch, als je op je Fantom-klavier speelt.

Succes ermee.
 
Ja volgens mij zou het zo ook moeten kunnen. Maar het betekent wel dat ik voor elke preset op de fantom ik ook een preset op de 01/w moet maken, dat zou ik wel jammer vinden. Ik kan me niet voorstellen dat het niet simpeler kan...

In de fantom kan ik gewoon de keyrange aangeven per part. Het vreemde is dat deze keyrange niet wordt doorgegeven zodra ik de betreffende part op een extern keyboard speel. Dat moet toch gewoon kunnen? Ik doe dit al jaren met mijn 15 jaar oude Trinity. Het zou wel erg vreemd zijn als dit op de fantom ineens niet meer zou kunnen?
 
Hi Jeroen,

ik heb een tijd lang ook de Fantom X7 geluiden via midi aangestuurd door mijn Korg Triton Le bovenop.

Ik moest inderdaad in de Triton ook aparte 'combi's ' aanmaken waarin de de Triton-combi de splits bevatte, onderverdeeld in diverse midi-channels.
Het is inderdaad wat werk, maar gaf op den duur welk heel erg gemak. Uiteindelijk wirdt het automatisme om in de X7 de gewenste performance op te roepen en daarna op de Triton de combi die bij die X7-performance 'hoort' .

(Ik weet dat dit makkelijker moet kunnen, via midi-pedalen etc en je midi volgens mij qua program-change etc. goed instellen. Weet niet of ik dit goed heb, maar als iemand daarbij kan helpen, graaaaaaag)


Maar goed, een ander alternatief is om de patch-sound in de betreffende X-peformance te editen. En dan zodanig dat je de waveform(s) in de patch-mode aanpast wat betreft de ranges via patch-edit. Die 'nieuwe' patch met de betreffende range-instellingen gebruik je dan voortaan in de gewenste performance en laat je via midi aansturen. Op deze wijze zal jou Korg de gewenste range oppakken, kan niet anders, want die patch in die X-performance gaat maar tot de range die jij voor die patch hebt ge-edit in patch-mode.

Eeehehhhhh, is het een beetje duidelijk ? Ik merk wel dat dit moeilijk uitleggen is in woorden ;-)

Grt. CJ
 
In de fantom kan ik gewoon de keyrange aangeven per part. Het vreemde is dat deze keyrange niet wordt doorgegeven zodra ik de betreffende part op een extern keyboard speel. Dat moet toch gewoon kunnen? Ik doe dit al jaren met mijn 15 jaar oude Trinity. Het zou wel erg vreemd zijn als dit op de fantom ineens niet meer zou kunnen?

Als je in multitimbrale mode zit, en je slave (hier de Fantom) ontvangt MIDI-signalen van de master over verschillende MIDI-kanalen, hoe weet de master dan van tevoren, welk MIDI-kanaal bij welke sound hoort? Dat kan toch alleen, als je ook instellingen in je master maakt?

Anyway, hopelijk lukt het je om een zo soepel mogelijke oplossing te bewerkstelligen.
Ik ben zelf geen held met MIDI-patchbays e.d., dus ik doe zulke dingen altijd via aparte MIDI-kanalen.
Wie weet kan ik ook weer iets leren van andere posts in deze thread.

Succes!
 
oke, als het echt niet anders kan dan moet het maar op deze manier. Toch vind ik het raar dat de splits die je op de fantom maakt, niet worden meegenomen naar een extern keyboard. Zoals ik al zei, mijn Trinity - die toch een stuk minder uitgebreid is - doet dat wel, ik ging er eigenlijk vanuit dat dat wel een beetje vanzelfsprekend zou zijn.

In ieder geval bedankt voor de reacties, maar ik zet mijn research nog even door ;)
 
Als je in multitimbrale mode zit, en je slave (hier de Fantom) ontvangt MIDI-signalen van de master over verschillende MIDI-kanalen, hoe weet de master dan van tevoren, welk MIDI-kanaal bij welke sound hoort? Dat kan toch alleen, als je ook instellingen in je master maakt?

In mijn setup met de trinity gebruik maar een midikanaal voor het externe keyboard. Intern kies heb ik kanaal 1, en het externe keyboard heeft kanaal 2. Alles wat ik naar mijn externe keyboard stuur, stuur ik dus naar kanaal 2. Ik kan dus op mijn trinity layers en splits maken. en vervolgens kiezen welke parts ik speel op mijn externe keyboard. De layer en split instellingen die ik op de trinity maak voor de parts die naar kanaal 2 gaan, werken ook op het externe keyboard.
Ik zou erg teleurgesteld zijn als de fantom dit niet kan...
 
Dus je maakt bijv. een split-instelling binnen hetzelfde MIDI-kanaal, en zorgt dat je externe keyboard op dát MIDI-kanaal commando's aan je Trinity doorgeeft.
De Trinity zendt dan niets naar je externe keyboard, hij ontvangt slechts. Dat is misschien de spraakverwarring.

Wie weet kun je inderdaad meerdere parts binnen een Fantomperformance hetzelfde MIDI-ontvangstkanaal geven, en dan gewoon via de keyzones je split maken. Moet te proberen zijn. Je 01/W stuurt dan idd op één kanaal commando's naar je Fantom.
Het proberen waard, lijkt me.

Succes!
 
Dus je maakt bijv. een split-instelling binnen hetzelfde MIDI-kanaal, en zorgt dat je externe keyboard op dát MIDI-kanaal commando's aan je Trinity doorgeeft.
De Trinity zendt dan niets naar je externe keyboard, hij ontvangt slechts. Dat is misschien de spraakverwarring.

Dat is inderdaad de spraakverwarring ;)

Wie weet kun je inderdaad meerdere parts binnen een Fantomperformance hetzelfde MIDI-ontvangstkanaal geven, en dan gewoon via de keyzones je split maken. Moet te proberen zijn. Je 01/W stuurt dan idd op één kanaal commando's naar je Fantom.
Het proberen waard, lijkt me.
Jah, dat heb ik natuurlijk geprobeerd. Zonder resultaat. Ik kan wel meerdere parts hetzelfde MIDI-ontvangstkanaal geven. Dat werkt, maar alles wordt dan automatisch over elkaar gelayerd op de 01/w. Ik kan op de fantom per part wel level, panning en pitch instellen, dat werkt prima. Ik kan de keyrange ook instellen maar het heeft geen effect :S... het werkt wel als ik "keyboard" aanvink en gewoon op de fantom speel. Maar dat is nu net wat we niet willen ;)
 
Ik kan wel meerdere parts hetzelfde MIDI-ontvangstkanaal geven. Dat werkt, maar alles wordt dan automatisch over elkaar gelayerd op de 01/w. Ik kan op de fantom per part wel level, panning en pitch instellen, dat werkt prima. Ik kan de keyrange ook instellen maar het heeft geen effect :S...

Dat is i.d.d. weird! Kan me - net als jij - niet voorstellen dat het niet kan op de Fantom, maar ik tast dan evenzeer in het duister.
Vrees dat het dan toch splits-instellen op je Korg wordt.
(Raar...)
 
hoe edit je je fantom? Gebruik je de editor op je computer? Probeer het eens met de computer en vergeet het vooral niet op te slaan (wat je weer moet doen op je fantom zelf, kan niet vanuit de editor namelijk)
Heb zelf de fantom XR (al zit ik de toetsenversie te overwegen) en gebruik die met tot 3 controllers tegelijk in sommige songs waarbij ik een aantal keyboards ook weer voorzie van een flink aantal splits.

Je kan je bij de performances je splits instellen. Zorg dat je het goede kanaal kiest en dat je ook de juiste octave zet indien gewenst (zodat je in de lage toetsen niet per definitie lage tonen hebt).
Zou geen problemen moeten vormen. Heb performances waar ik tot 12 parts tegelijk gebruik (waarbij ik bij 10 overigens gewoon een normale sound heb ipv een drumpart).

Heb je toevallig de mogelijkheid om een ander keyboard aan te sluiten op je fantom of om eventueel via een sequencer te kijken of het werkt? Heb namelijk het idee dat er iets in je 01/w zit wat niet helemaal klopt (al gebruik ik zelf een wavestation EX als een van de controllers samen met een S90 en een ensoniq vfx)
Hij zou namelijk niets mogen layeren als je de boel goed hebt gesplit en van de juiste midikanalen hebt voorzien.
 
hoe edit je je fantom? Gebruik je de editor op je computer? Probeer het eens met de computer en vergeet het vooral niet op te slaan (wat je weer moet doen op je fantom zelf, kan niet vanuit de editor namelijk)
Heb zelf de fantom XR (al zit ik de toetsenversie te overwegen) en gebruik die met tot 3 controllers tegelijk in sommige songs waarbij ik een aantal keyboards ook weer voorzie van een flink aantal splits.
Heb de editor even geprobeerd, maar ik kwam er al snel genoeg achter dat ik USB in MIDI mode moet zetten op de fantom om met mijn pc te communiceren. En dat houdt in dat MIDI in/out niet meer werkt. Het is dus wel erg omslachtig om via de editor je settings te maken, zonder dat je direct externe controllers van de fantom kunt gebruiken...


Je kan je bij de performances je splits instellen. Zorg dat je het goede kanaal kiest en dat je ook de juiste octave zet indien gewenst (zodat je in de lage toetsen niet per definitie lage tonen hebt).
Zou geen problemen moeten vormen. Heb performances waar ik tot 12 parts tegelijk gebruik (waarbij ik bij 10 overigens gewoon een normale sound heb ipv een drumpart).

Ik maak hieruit op dat dus wel KAN! Ik heb bij performances mijn splits ingesteld en per part het goede kanaal gekozen. Het zou geen problemen moeten vormen, maar op de een of andere manier doet het dat wel...
heb je misschien een overzichtje van je settings, dan kan ik dat eens proberen over te nemen.

Heb je toevallig de mogelijkheid om een ander keyboard aan te sluiten op je fantom of om eventueel via een sequencer te kijken of het werkt? Heb namelijk het idee dat er iets in je 01/w zit wat niet helemaal klopt (al gebruik ik zelf een wavestation EX als een van de controllers samen met een S90 en een ensoniq vfx)
Hij zou namelijk niets mogen layeren als je de boel goed hebt gesplit en van de juiste midikanalen hebt voorzien.

Ik heb in plaats van de 01/w al eens een RS-70 er aan gehangen, wat dezelfde problemen opleverde. Uiteindelijk wil ik hem gaan gebruiken icm met mijn RD170. Daar kan ik geen performances (KORG: combi's) in opslaan, dus de oplossing die Gertje had aangedragen gaat hier niet werken.
 
Hoi Jeroen,

Om het simpel te houden: dat wat jij wil kan niet met de X7. De enige oplossing, hier al genoemd, is de split ook op de slave maken (of combi of hoe je het ook noemt). Op de X7 zelf kun je dus geen splits maken die extern aangestuurd worden, dan wordt ie voor het hele keybed aangestuurd. Onhandig, maar het is niet anders. Ook mijn (enige) frustratie van de X7. G7 schijnt dit wel te kunnen (heb ik te koop staan ;-) )
 
Bij de XR kan het wel als ik slipperman moet geloven. Het is toch wel erg onbegrijpelijk/teleurstellend/stom dat ze dit bij de fantom X maar even achterwege hebben gelaten...

Als ik dit had geweten toen ik hem kocht, had ik er nog eens heel goed over nagedacht...
 
Bij de XR kan het wel als ik slipperman moet geloven. Het is toch wel erg onbegrijpelijk/teleurstellend/stom dat ze dit bij de fantom X maar even achterwege hebben gelaten...

Vooral onbegrijpelijk, omdat de synth engine van de XR identiek heet te zijn aan die van de X6/7/8.
Misschien omdat het juist het koppelen van de synth aan de controller (het keyboard, al is dat 'intern' bij de FanX's) is, waar het misgaat...
 
Back
Top