(beginners) studio samenstellen

TH.

Nieuwkomer
Lid sinds
23 augustus 2008
Berichten
10
beste mensen

ik speel al enkele jaren piano en wil nu toch wat meer en dat is dus zelf muziek gaan schrijven en maken.

ik heb op het moment nog helemaal niks, maar wil ineenkeer wat dingen aanschaffen zodat ik gelijk goed uit de voeten kan.

ik wil voornamelijk klassiek, middeleeuws beetje lotr achtige muziek gaan maken.

ik wil daarvoor soft synths gaan gebruiken omdat die echter de mooiste strings geluiden, orkest geluiden kunnen maken.

wat ik zelf na wat research heb gevonden.

soft synth: ew/ql symphonic orchestra PLATINUM COMPLETE PLUS 24-BIT AND 16-BIT (194GB) kost zo'n € 900

steinberg cubase 4. kost zo'n € 770

comp uitsluitend om muziek op te maken: Acer Aspire M5200-Quad - Microtowermodel - 1 x Phenom X4 9500 - RAM 4 GB - vaste schijf 1 x 640 GB - DVD±RW (+R dubbellaags) - Radeon HD 3650 - Gigabit Ethernet - Vista Home Premium - Beeldscherm : geen. kost € 618.

Recommended System voor ew/ql
Core 2 Duo 2.5Ghz or faster processor
4GB RAM
64-bit OS and host

en dit is zo'n beetje de enigste pc die ik op internet kan vinden die aan die eisenvoldoet. misschien weet iemand wel een betere voor maximaal 800 a 900 euro, dat hoor ik dan heel graag :)
beeldscherm kost 230. niet echt belangrijk

nu de dingen waar ik nog helemaal niet zeker over ben, en daarom heel graag wat advies :)

synthesizer of midicontroler. omdat ik ook veel piano speel zou ik graag een hele goeie midi controller hebben dat dus super is om die software aan te sturen maar ook een super piano sound inside heeft zodat ik ook piano kan spelen als de pc uitstaat.
nou zat ik zelf te denken aan de yamaha s90es. klavier is erg fijn en zit ook goeie piano sound in. alleen functioneerd die ook netzogoed als een volledig midi controler zoals bijvoorbeeld m audio keystation pro 88, die heeft bijvoorbeeld een hele hoop controlers en regelaars die zo'n yamaha niet heeft. of is dat weer makkelijk op te lossen met een externe controller?

monitors: ik het het een en ander gezocht op het forum en dan kom je ook wel wat tegen. alleen er zijn zoveel verschillende meningen over alles dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. ik zoek iets rond de 700 euro. hoop dat jullie wat goeie suggesties hebben :)

geluidskaart. ook dat is super moeilijk voor een leek zoals ik. ook zoveel dingen dat ik het gewoon niet meer weet. ik zoek in iedergeval iets rond de 500 euro en het hoeft niet superveel ingangen te hebben. veelal alleen synth, gitaar en mic.

ik hoop dat wat mensen serieuze feedback gaan geven op deze stack en of ik misschien wat dingen ben vergeten.

alvast bedankt :)
 
hoi :)

op het forum zijn er diverse dingen over Vista te vinden dus ik zou ff goed zoeken

geluidskaart tjah ehm wil je usb pci/X of fw keuzes zat...

monitors zijn ook heel persoonlijk

Gr JD
 
Nou, met de keuze qua computer zit je denk ik wel goed. Vista heb ik zo mijn twijfels over maar ik hoor naast de slechte verhalen ook veel goede verhalen. Zolang jij de computer alleen gaat gebruiken voor productie zou er niets aan de hand moeten zijn. Ga deze dus niet gebruiken om te internetten, gamen, muziekjes luisteren enzovoort.

De software zit je ook zeker wel goed mee, ik heb het vaak genoeg gebruikt en ook andere producties gehoord die vreselijk goed waren (belangrijkste is gewoon bij zulk soort pakketten om enige voorkennis te hebben over plaatsing van instrumenten in een klassiek orkest.. dat kan echt helpen als je het goed over wilt laten komen).

Qua masterkeyboard c.q. piano is het best lastig omdat dit gewoon te subjectief is. Zelf ben ik voor live optredens erg tevreden met mijn Nord Stage 88 en mijn Doepfer midi keyboard. Ik denk persoonlijk dat de Doepfer voor jou de beste keuze zal zijn als het gaat om een onwijs goed touche en een super goede controller. Bijvoorbeeld de M-Audio Keystation pro 88 vindt ik echt klote spelen omdat het net lijkt alsof je eerst een halve centimeter toets moet indrukken voordat je een respons krijgt. Aangezien ik zelf ook begonnen ben op piano vindt ik het wel erg belangrijk dat het toetsenbord zo natuurgetrouw mogelijk is.

Als je dan toch een piano geluid nodig hebt om te kunnen spelen zonder dat jij je computer moet opstarten zou ik dan gewoon opzoek gaan naar bijvoorbeeld een tweedehands Yamaha Motif Rack. Ook een behoorlijk goede piano klank en andere leuke klanken voor niet al te veel geld.

Monitoring is echt heel lastig, ik zou zeggen dat je dan toch even door zou moeten sparen om een goede set te kunnen kopen waar je jaren plezier van hebt. Bijvoorbeeld Dynaudio BM-5A (kom je ook tweedehands tegen) of bijvoorbeeld de Genelec 8030. Anders moet je de keuze maken uit een "zeer beperkt" midden segment (qua aanbod) monitoren. En studiomonitoren moet je niet beoordelen op prijs maar op geluid, oftewel; niet luisteren met je portemonnee maar met je oortjes 8~

Qua geluidskaarten zou je kunnen kijken naar een goede 2 tot 4 in en uit Firewire geluidskaart van bijvoorbeeld Edirol (FA-66). Goede kaarten, prima bouwkwaliteit en prima geluidskwaliteit. En anders naar bijvoorbeeld een Focusrite Saffire met net even iets betere pre-amps en betere signaal/ruis verhouding.

Hopelijk helpt jou dit wat verder :okdan:
 
wat ik zelf na wat research heb gevonden.

soft synth: ew/ql symphonic orchestra PLATINUM COMPLETE PLUS 24-BIT AND 16-BIT (194GB) kost zo'n € 900

steinberg cubase 4. kost zo'n € 770
Heb je met alle geweld de superdikste versie van beiden nodig? Met Cubase Studio kom je ook al een heel eind en hoef je echt niet veel te missen.

en dit is zo'n beetje de enigste pc die ik op internet kan vinden die aan die eisenvoldoet. misschien weet iemand wel een betere voor maximaal 800 a 900 euro, dat hoor ik dan heel graag :)
beeldscherm kost 230. niet echt belangrijk
Wel, want ga maar eens naar een dual-monitor setup kijken ;).

Tweakers.net heeft een Best Buy Guide waarin je ook voor een bepaald budget een PC kan samenstellen. Een aantal dingen kun je dan wegstrepen (prutspeakertjes die erbij komen), een aantal dingen kun je vervangen (1 enkele 640gb schijf is link, pak liever meerdere zodat je makkelijker kunt backuppen), en kies een grafische kaart zonder al die spellen-poespas maar met een stille koeling. (of je moet ook nog games gaan spelen op deze bak, ook niet echt geweldig).

synthesizer of midicontroler. omdat ik ook veel piano speel zou ik graag een hele goeie midi controller hebben dat dus super is om die software aan te sturen maar ook een super piano sound inside heeft zodat ik ook piano kan spelen als de pc uitstaat.
nou zat ik zelf te denken aan de yamaha s90es. klavier is erg fijn en zit ook goeie piano sound in. alleen functioneerd die ook netzogoed als een volledig midi controler zoals bijvoorbeeld m audio keystation pro 88, die heeft bijvoorbeeld een hele hoop controlers en regelaars die zo'n yamaha niet heeft. of is dat weer makkelijk op te lossen met een externe controller?

Da's heel makkelijk - haal die S90ES maar, koop er een Novation Remote SL bij en je krijgt een grote lading faders en knoppen.

monitors:
Tja, dan moet je je muziek die je al vaak op verschillende systemen hebt gehoord meenemen naar de winkel en gaan testen.

geluidskaart [...] veelal alleen synth, gitaar en mic.
Dus 2 line inputs, 1 hi-z input en 1 mic input.

http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6 misschien? :)

ik hoop dat wat mensen serieuze feedback gaan geven op deze stack en of ik misschien wat dingen ben vergeten.
Het ziet er best compleet uit zo - misschien meubilair om alles er op te zetten erbij?

Voor een Firewire audio interface loont het misschien nog om een aparte goede Firewire PCI-kaart erbij te halen met een TI of Lucent chipset, wordt vaker aanbevolen.
 
Een beetje toffe monitors lijken mij wel noodzakelijk, werkt ook wel zo prettig.
Als je bijna alles soft. gaat doen zou ik evt eens kijken naar een DSP-kaart.
bijv. UAD of SolidState

Het ontlast je pc en heeft naar mijn idee een goede sound!

Voor de rest sluit ik me aan bij Yoozer :okdan:
 
Zelf zou ik overigens wel m'n eigen PC samenstellen (de meeste handelaren geven die optie, en dan heb je ook nog garantie daarop). Wat ik zelf een nadeel vind van de setups van de grote bakkers zoals Acer, Dell, Medion etc. is het volgende:

- kasten zijn te klein
- voedingen zijn net goed genoeg
- moederbord heeft er niks bij van drivers
- moederbord heeft niet altijd genoeg extra ruimte en PCI-slots
- schijf wordt volgestopt met trial-troep
- partitie van de schijf wordt gebruikt voor "herstel" - enig ander gebruik betekent pech gehad
 
De prijzen van Cubase zijn beheurlijk gedaald.

339,- voor Studio 4 http://www.thomann.de/nl/steinberg_cubase_studio_4.htm


544,- voor 4 http://www.thomann.de/nl/steinberg_cubase_4.htm


Education is 450 voor C4 en dat is ook voor de meeste mensen hier belastingaftrekbaar, 250 a 280 voor C4.

Goede kast PC quard core 4 gig ram ready to go 550.

Voor een soft synth 900 euro neem hard ware of koop een goede synth als sylinth1, predator enz 150 euro. ex belastingvoordeel

Dus zo duur is het allemaal niet zeker als je belasting voordeel heb.
 
allemaal harstike bedankt voor jullie reacties.

ben nu het volgende van plan :)

yamaha s90es
Novation Remote SL
ew/ql symphonic orchestra PLATINUM COMPLETE PLUS
steinberg cubase 4
monitors: Dynaudio BM-5A
computer zoals vele zeggen kan je beter samenstellen. is ook zeker zo alleen word ook het prijskaartje wat hoger.., maargoed nu heb ik zoiets gemaakt ;) link

alleen die geluidskaart weet ik nog helemaal niet. usb pci/X of fw, dsp. poeh hey weet ik dat XD ik hoop dat daar nog wat goeie suggesties voor komen :)

en indd ook nog meubilair maar das questie van dagje ikea of office center dacht ik :D of hebben jullie daar ook nog aanraders in? hehe :D
 
als ik bijvoorbeeld zo'n desktop konnekt 6 zou kopen is dat dan ook gelijk de geluidskaart of moet je dan ook nog bijvoorbeeld een goeie pci kaart kopen?
 
De Konnekt is gelijk je geluidskaart, dus die heb je er bij.

Bezuinig 16 euro en laat de DVD-lezer weg (die heb je voor een studio-PC niet echt nodig, of je moet nu even niks hebben om snel DVDtjes te kopieren), en vervang de 700-watt voeding door de Corsair van 550 die in het lijstje staat. Dat levert al genoeg power, 700 is echt overkill of je moet al met dubbele grafische kaarten gaan werken. Als ik het goed heb is dit gelijk een modulaire voeding, wat dus wil zeggen dat je zo min mogelijk overbodige kabels in de kast hebt hangen.

Op het moederbord moet je ook nog wel kunnen bezuinigen - 2 x PCIe is echt genoeg, dus ik denk dat die P5E3 ook voldoende is. Die Maximus lijkt me toch echt meer voor de die-hard overklokker/gamer.
 
Het klinkt allemaal al erg goed. Ik ben zelf ook een Steinberg fan en EWQLSO

Heb je ook al gekeken naar het alternatief?

BV: Digidesign Mbox met Protools?
 
thanks mates voor de geweldige reaties weer :)

heb de computer aangepast zoals jullie zeiden en ga um eens deze dagen bestellen :)

en zo'n RME HDSP9652 voor het zelfde geld heb ik deze gezien met wat betere stats volgensmij. RME HDSPe AIO http://www.verhagen-muziek.nl/index.html?lang=nl&target=d48.html

alleen kan je hier alles op aansluiten, dus synth gitaar en mic of heb je dan ook nog een ander kastje nodig? of zou ik dan toch beter voor de desktop konnekt 6 gaan?
 
Als beginners studio kan het qua PC een stuk goedkoper, die zooi verouderd toch razend snel, hou nog wat over om te gaan upgrade over een jaartje of 2 :W

Cpu e8400 ( 3ghz, 6mb, 775 ) ca. 130E

Mobo zou ik met onboard GPU nemen, goedkoop en geen herrie!
b.v.Asus P5K-V ca. 90, alles dr op en dr aan ( firewire e.d.) met d sub en dvi geloof ik dus je kan ook 2 schermen aan sturen.

Hdd 2 500GB samsung totaal ca. 100e ( kan in raid, hoeft niet... immers beginners studio, back-ups maken moeten we immers allemaal toch )

Kast+voeding antec sonata 3 (goede kast degelijke voeding, genoeg ruimte) ca. 100e

Simpel 2x1 GB gegehugen pc6400 ca. 35e

Windows XP pro dr bij, geen gezeik met vista oem goedkoop en nog prima leverbaar. Dan nog eenBrandertje dr bij en cardreader.

Voor ca. 550e heb je dan een prima pc en heel veel bang 4 the buck.
bij bv kan je hem in elkaar laten zetten. ik koop meestal bij cool-prices.nl goede winkel, ook met service.


Je zegt dat de s90es ook prima piano geluiden heeft, lijkt me wat lastiger. Een mixer er bij is ook wel handig, en weer xtra kosten post. ( zou ook via je audio in kunnen maar lijkt me omslachtig )

Zelf heb ik een RME geluidskaart waar ik super blij mee ben maar ik gebruik de adat uitgangen ook. Wanneer je alleen je monitoren maar wil voeden is dit overkill. B.v. de EMU 1212M is een goede kaart ook met legio mogelijkheden, nadeel is weer dat de d/a convertie in je pc kast gebeurd wat ruisjes kan opleveren ( hoeft niet !) maar je gaat niet waarsch niet a/d d/a opnemen dus haalt t niet zoveel uit en je kan er wanneer het nodig blijkt te zijn los een dock bijkopen.

Denk ook eens aan b.v. een korg padkontrol b.v. de ritmisch elementen krijgen zo veel meer "feel".

Wanneer je nog niet veel met cubase hebt gewerkt lijkt me een goedkopere versie idd aan te raden, wil je meer kan je altijd nog upgraden..

suc6
 
heey,

ik bekijk het lijstje zo eens en je hebt een een dure s90 en voor 900 euro aan softsynths.

zou je die 900 euro ook niet beter uitgeven aan een echte hardware synthesizer met een pianoklavier? (Yamaha MO8, Roland Fantom X8, Kurzweil pc3x of tweedehands k2600xs)

dat spul heeft ook eventueel nog meer verkoopwaarde dan die softsynths.
 
heey

ik bekijk het lijstje zo eens en je hebt een een dure s90 en voor 900 euro aan softsynths.

zou je die 900 euro ook niet beter uitgeven aan een echte hardware synthesizer met een pianoklavier? (Yamaha MO8, Roland Fantom X8, Kurzweil pc3x of tweedehands k2600xs)

dat spul heeft ook eventueel nog meer verkoopwaarde dan die softsynths.

Ik snap niet echt waar je heen wilt. Hij wil goeie orkestgeluiden dan is eigenlijk de enige echte optie gebruik maken van een samplepakket
 
Bovendien: in welk opzicht is een S90ES geen "echte hardware synthesizer met een pianoklavier"? :confused: Concreter: de S90ES is uitgebreider dan de MO8, en in combinatie met Cubase gelijk aan de X8 en Kurzweils (behalve de sampler, en soundverschil).

Ofwel: S90ES: supergoede keus! :okdan:
 
Back
Top