waarom tracks in mono laten?

Ik werk altijd in stereo, zelf als de source in principe mono is zoals kicks en vocals. Het voordeel is dat sommige plugins die alleen werken met een stereo input dan gewoon te gebruiken zijn. Het extra wat je kwijt bent aan CPU/harddisk vind ik verwaarloosbaar met de huidige generatie computers.
 
Wat raden jullie aan om in mono te laten dan behalve de vocals en de guitar die natuurlijk alleen maar mono kunnen worden opgenomen.

Als ik mijn synth midi naar audio omzet kan ik kiezen voor mono en stereo, waar zou ik die keuze van moeten laten afhangen? Dus waarom bijv een kick wel in mono maar een piano niet in mono... Zelfde geld voor vst-instruments, wanneer mono wanneer niet.

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.....
 
De kick laat je in mono zodat je nooit gedoe met fase krijgt - er hoeft maar een tikje verschil links te zitten.

Een piano kun je prima in mono doen, ware het niet dat als je er achter zit 'ie hardstikke stereo is - lage toetsen links, hoge toetsen rechts. Het is sowieso een kunst om een piano fatsoenlijk op te nemen.

Echte instrumenten in een orkest of band hebben een fysieke locatie. Deels noodzaak - je wilt de zachte instrumenten dichterbij hebben zodat ze niet te makkelijk overstemd worden, en hoog en laag moeten een beetje tegen elkaar kunnen opboksen. Bij pure synth-geluidjes heb je dat niet; dus moet je kijken wat de rol van dat geluid zou zijn als het als vervanging van een echt instrument zou zijn.
 
Gewoon goeie muziek maken en je niet zo druk maken of het nu wel of niet stereo is. Als je muziek mono is dan hoeft dat echt niet minder te klinken hoor.
 
Bijna alles op Youtube is mono (helaaassss) op een enkele HQ-stereo upload na!
Dit is de nieuwe generatie. Opgevoed met hooguit 64kbps mono geluid! ;{


ik krijg altijd koppijn als ik youtube geluid op een koptelefoon luister, en een piep in mijn oren (en hij staat altijd zacht!)
 
het is heeeeeeeel simpel hoor, mono en stereo.
mono instrumenten neem je mono op, en zet je in de mix mono, en geeft het een plek in het stereobeeld , met de panpot.
bij synths kan je kiezen, mono of stereo, in de mix kan je die kamerbreed zetten (L-R pan)
maar ik zou het wat smaller houden
een piano neem je natuurlijk alijd stereo op, en in de mix zet je die altijd smal in het stereobeeld.
dus niet L-R, een piano is geen 8 meter breed.
wat mist bij pure mono is diepte, daarom hebben de knappe koppen vroeger stereo uitgevonden.
groeten,
jeroen
 
Dan heb ik zoiets van waarom maak je er geen stereo van, lijkt mij handiger.

Deze thread viel me eigenlijk vandaag pas op, en nu al "irriteer" ik me bijna aan deze vraag. Ja sorry... domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden... Ik weet het...

Maar goed, wat mij in deze thread stoort is, dat zoveel mensen het fundamentele doel van stereo geluid niet goed hebben begrepen. Stereo is er niet om het geluid mooier te laten klinken (als in zuiverder of meer dynamiek), stereo geeft de mogelijkheid een instrument of klank denkbeeldig een bepaalde positie in de ruimte te geven. Ik denk daarbij altijd aan de halve cirkel van een symphonieorkest: eerste violen links, tweede violen links-midden, altviolen rechts-midden, celli rechts etc. etc.

Een (solo) zangpartij, gitaarpartij, baspartij... zijn allemaal enkelvoudige geluidsbronnen, beetje zinloos om die stereo te maken... Wat je dan doet is feitelijk de bron dupliceren en de kopie gespiegeld terugplaatsen in het stereobeeld.

Sorry als het allemaal al bekend is, maar moest het toch ff kwijt.

Bij deze! :D
 
hangt er idd vanaf wat je opneemt... beetje hetzelfde als met surround... t is gewoon het in de ruimte plaatsen van geluiden...
Ik wl liever stereo als ik luister... een liveset van een feest in mono terugluisteren vind ik niks iig..
Als je uiteindelijk al je panpots op 0 laat staan bij afmixen klinkt het imho niet lekker... dus het wordt vanzelf stereo als je een beetje aan die knoppen draait, ook al zijn al je losse tracks mono...

Het mono opnemen van de kick/bass (meen ik gelezen te hebben) had dat niet te maken met het persen van platen? de groef zou dan te "onrustig" worden en de naald zou dat niet goed trekken of gaat snel overslaan..? (de 2 zijkanten van de groef zijn dan verschillend op een relatief lage frequentie oid...)
Kan er ook naastzitten, maar dit borrelt nog ergens in mn geheugen ....
 
het is heeeeeeeel simpel hoor, mono en stereo.
mono instrumenten neem je mono op, en zet je in de mix mono, en geeft het een plek in het stereobeeld , met de panpot.
bij synths kan je kiezen, mono of stereo, in de mix kan je die kamerbreed zetten (L-R pan)
maar ik zou het wat smaller houden
een piano neem je natuurlijk alijd stereo op, en in de mix zet je die altijd smal in het stereobeeld.
dus niet L-R, een piano is geen 8 meter breed.
wat mist bij pure mono is diepte, daarom hebben de knappe koppen vroeger stereo uitgevonden.
groeten,
jeroen
Domme vraag misschien, maar hoe zet je iets dat je stereo heb opgenomen smal in het stereobeeld? Ik kan op mijn Mackie alleen maar links-rechts pannen met die ene pan knop. Met ProTools kan het natuurlijk wel.
 
Zal het eens proberen dan!

Wat raden jullie aan om in mono te laten dan behalve de vocals en de guitar die natuurlijk alleen maar mono kunnen worden opgenomen.

Als ik mijn synth midi naar audio omzet kan ik kiezen voor mono en stereo, waar zou ik die keuze van moeten laten afhangen? Dus waarom bijv een kick wel in mono maar een piano niet in mono... Zelfde geld voor vst-instruments, wanneer mono wanneer niet.

Lijkt mij dat er geen vaste regel voor is, muzikaal gezien.. mix-technisch kan er wel een bezwaar zijn bij stereo.

Niet om bijdehand te doen maar bijv. de gitaar, is een mono bron zou je zeggen.. maar toch wil je misschien meer van het instrument opnemen netals bij de piano (die gaat ook van links-rechts) en zo heb je bij de gitaar het hals geluid en de klank-kast..

Het is maar net hoe je het bekijkt :)

Ik weet niet of ik dit goed heb begrepen, maar ik zou zeggen ; Hoe lager het geluid in het Frequentie-gebied zit, hoe meer mono ik het zou mixen. Hoe hoger het geluid in het Frequentie-gebied zit, hoe meer stereo-breed het mag zijn.. Om de reden van fase-problemen is mij altijd aangeraden bassen + kicks zoveel mogelijk mono te houden : \/ < beneden is laag-frequentie en smal stereobeeld, zo zie ik 't iig altijd voor me

Domme vraag misschien, maar hoe zet je iets dat je stereo heb opgenomen smal in het stereobeeld? Ik kan op mijn Mackie alleen maar links-rechts pannen met die ene pan knop. Met ProTools kan het natuurlijk wel.

In geval van 2x mono gewoon beide pan-knopjes naar elkaar toe draaien, bij een stereo-track die je met 1 pan-knop kan bedienen, moet je een softwarematig "pan-effect" erbij pakken die de stereo-breedte smal maakt.. of het stereo spoor naar een mixer sturen en daar de 2 pan-knopjes naar elkaar draaien en dat opnemen.. weet je zeker dat je met je Software-pakket de stereo-track niet als 2x mono kan behandelen ? desnoods van elkaar los knippen :)
 
Domme vraag misschien, maar hoe zet je iets dat je stereo heb opgenomen smal in het stereobeeld? Ik kan op mijn Mackie alleen maar links-rechts pannen met die ene pan knop. Met ProTools kan het natuurlijk wel.

Simpel: stuur je stereosignaal door een dubbel mono-kanaal op je mixer... dan kun je zowel het L-signaal als het R-signaal apart pannen, en dus ook versmallen...
 
:o:Dank allen. Domme vraag dus, en er zit niet eens een stereokanaal met L-R panknop op m'n Mackie:o::o::o: Even helemaal in de bonen....
 
Back
Top