waarom tracks in mono laten?

bart1986

Stamgast
Lid sinds
28 december 2007
Berichten
117
Ik zat gisteren dvd te kijken van Steinberg Internal Mixing en daarin zie je dat men onder andere de vocalen en gitaarpartijen gewoon in mono laat staan. Ikzelf stereo-flip dit altijd naar stereo maar dat deed men in die dvd dus niet. Kan iemand mij uitleggen waarom dat gedaan wordt? Het is toch alleen maar lastiger om die mono track dan weer te gaan duplicaten en vervolgens een rechts en een links te pannen?
 
Ik zat gisteren dvd te kijken van Steinberg Internal Mixing en daarin zie je dat men onder andere de vocalen en gitaarpartijen gewoon in mono laat staan. Ikzelf stereo-flip dit altijd naar stereo maar dat deed men in die dvd dus niet. Kan iemand mij uitleggen waarom dat gedaan wordt? Het is toch alleen maar lastiger om die mono track dan weer te gaan duplicaten en vervolgens een rechts en een links te pannen?

Waarom zou je het stereo willen maken??
Ik doe zelf alles mono. Ik neem zelfs heel vaak mijn live-jams nog in mono op.
 
Waarom zou je het stereo willen maken??
Ik doe zelf alles mono. Ik neem zelfs heel vaak mijn live-jams nog in mono op.
Nou omdat men dus wel de track ging duplicaten en vervolgens een links en een rechts word gepanned. Dan heb ik zoiets van waarom maak je er geen stereo van, lijkt mij handiger.
 
Als men van de brug afspringt dan.... je snapt me wel :D
Iedereen heeft z'n eigen manier van werken.
Mijn muziek komt ook gewoon uit de linker- als de rechterspeaker
ondanks dat het mono is, dat doet mijn mengert idg.

Stereo is naar mijn idee alleen leuk voor FX zoals PingPongDelay en dingen als phase-shift etc.
 
Je kunt een monotrack toch wel pannen in Cubase? Een gitaar is een mono instrument en een mic ook, dus die neem je mono op. Als je ze in de mix uit het midden wilt laten klinken dan gebruik je daar de pan knop voor. Net als de balanceknop op je stereo, maar dan anders :)
 
Nou omdat men dus wel de track ging duplicaten en vervolgens een links en een rechts word gepanned. Dan heb ik zoiets van waarom maak je er geen stereo van, lijkt mij handiger.

als je bron mono is.. zoals een vocal of een gitaar door een preamp, dan heeft het geen zin om dat stereo op te nemen.

Je kan idd je mono-kanaal gewoon links of rechts pannen.

wat ze in die DVD doen met een mono track dupliceren is waarschijnlijk om een bepaald effect (enhancer e.d.) mee te bereiken.
 
Bart schreef:
Nou omdat men dus wel de track ging duplicaten en vervolgens een links en een rechts word gepanned. Dan heb ik zoiets van waarom maak je er geen stereo van, lijkt mij handiger.

Als hij alleen dupliceert en pannned is het onzin net als het stereo-flippen van een mono-signaal. Dat voegt helemaal niets toe.

Ik heb de DVD lang geleden ook gezien en hij weet wel waar hij het over heeft. Weet je zeker dat je niets gemist hebt?

Een manier om een mono track stereo te maken is door hem te copiëren, eentje links en de andere rechts te pannen en dan een van de twee en kleine delay te geven van zo'n 20ms. Mischien deed hij dat. Zo heb je een breed geluid van een monobron en is het midden nog helemaal leeg.
 
als ik mix (met hardware) is bijna alles mono in beginsel. Enige wat stereo gemixed wordt zijn m'n synths waar interne effecten inzitten (chorus, stereo delays). Zo niet, dan kan ik ze net zo goed ook mono mixen en met effectapparatuur stereo maken, of pannen (meer naar links of rechts plaatsen).
 
Een manier om een mono track stereo te maken is door hem te copiëren, eentje links en de andere rechts te pannen en dan een van de twee en kleine delay te geven van zo'n 20ms. Mischien deed hij dat. Zo heb je een breed geluid van een monobron en is het midden nog helemaal leeg

Deze truc gebuik ik ook vaak. Nadeel is alleen dat geluiden dan erg gaan "Flangen" en minder goed hoorbaar zijn als je song mono wordt afgespeeld (op een mono-radiostation bijvoorbeeld).
Ook te breed stereo is niet aan te raden. Zo heb ik eens een saxofoon uiterst links en rechts gepanned in een song. Toen deze song op een mono radiostation werd gedraaid was er van de saxofoon niets meer te horen. Erg pijnlijk....
 
sowieso beschikt iedereen lijkt mij tegenwoordig toch wel over een stereo-systeempje? In een generatie waar immers 9 van de 10 de cd niet koopt maar download en op zijn / haar ipod flikkert? Kan me haast niet indenken dat er nog mensen zijn die mono luisteren, of ik maak nu een gruwelijke denkfout..?

Al mijn geluiden komen uit mijn synth als midi, en maak ik vervolgens stereo. Als ik alleen gitaar en vocals in mono laat lijkt mij dat niet tengoede te komen van de vocalen. Aangezien die dan lijkt mij minder aanwezig zijn?
 
Als een radiostation mono uitzendt, dan krijg jij ook mono op je stereoinstallatie binnen.
Maar je hebt wel gelijk dat Mono uitzendingen langzaam uit beginnen te sterven de laatste jaren, dus dat probleempje tilt dan minder zwaar nu.
Alhoewel middengolf radio nog steeds 100% mono is, alleen luistert daar niemand meer naar volgens mij.
 
Als je een monotrack dupliceert, L/R pant, en vervolgens 1 van de twee sporen een heeel klein stukje verschuift, kun je mooi stereo-effect bereiken. Dan ligt het voor de hand het zo te doen, ipv er een stereo-track van maken.
 
als je bron mono is.. zoals een vocal of een gitaar door een preamp, dan heeft het geen zin om dat stereo op te nemen.

Je kan idd je mono-kanaal gewoon links of rechts pannen.

wat ze in die DVD doen met een mono track dupliceren is waarschijnlijk om een bepaald effect (enhancer e.d.) mee te bereiken.


Inderdaad een mic mono zit lekker in de mix.
Stereo is goed voor synths of effecten, .....
En panning is inderdaad ook een goed middel om een variable track te maken.
 
Zal het eens proberen dan!

Wat raden jullie aan om in mono te laten dan behalve de vocals en de guitar die natuurlijk alleen maar mono kunnen worden opgenomen.

Als ik mijn synth midi naar audio omzet kan ik kiezen voor mono en stereo, waar zou ik die keuze van moeten laten afhangen? Dus waarom bijv een kick wel in mono maar een piano niet in mono... Zelfde geld voor vst-instruments, wanneer mono wanneer niet.
 
Als ik mijn synth midi naar audio omzet kan ik kiezen voor mono en stereo, waar zou ik die keuze van moeten laten afhangen? Dus waarom bijv een kick wel in mono maar een piano niet in mono... Zelfde geld voor vst-instruments, wanneer mono wanneer niet.

Of je brongeluid stereo of mono is.
Een kick is meestal mono. Een piano klank uit een synth (of via meerdere mics) kan je stereo mixen. Zelfde geldt voor synths.
 
Kan me haast niet indenken dat er nog mensen zijn die mono luisteren, of ik maak nu een gruwelijke denkfout..?

JA!

Het overgrote deel van de internetbevolking (vooral jongeren) luistert voornamelijk naar muziek via Youtube...

Zo sprak ik laatst met mijn neefje van 12 over muziek. Luisterde geen radio, kende geen een radiostation bij naam, had wel eens gehoord van iTunes, maar maakte daar geen gebruik van, evenmin van Limewire etc...
Ik: "Hoe luister je dan muziek?"
Hij: "Gewoon... Youtube!"

Bijna alles op Youtube is mono (helaaassss) op een enkele HQ-stereo upload na!

Dit is de nieuwe generatie. Opgevoed met hooguit 64kbps mono geluid! ;{
 
Heeft geen zin om van een monobron 2 kanalen te maken waarom zou je dat doen? Als het signaal niet stereo is.
 
Dit is de nieuwe generatie. Opgevoed met hooguit 64kbps mono geluid! ;{

Prachtige commercie stunt natuurlijk. Geef ze poep, en het kan alleen maar beter.
Neem nu de mobile telefoon video cameras van 12 FPS. Als mensen dit al prachtig
vinden kopen ze massaal de telefoontjes die in wél 15 FPS kunnen opnemen :)

(het is triest....)
God prijze de dag dat jamba falliet gaat aan het feit dat het overgrote deel
van de jeugd geen geestelijke armoedzaaiers meer zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top