mackie big knob vs m-patch 2

Aaah! Ik baal nu al. Ik heb de Big Knob nog ongebruikt in de doos zitten en ga 'm volgende maand pas gebruiken en nu lees ik over het kleuren van het geluid en alles is ruk aan de Big Knob?! Ik hoop dat het allemaal wel meevalt in de praktijk.. anders verkoop ik 'm door en overweeg ik weer andere oplossingen...
 
Voor welke headphone preamp zou jij dan kiezen? :)

De SPL Phonitor natuurlijk! :duivels:

Nee, serieus, dat is ook best een moeilijke vraag. Helemaal afhankelijk van je koptelefoon (impedantie) en je persoonlijke smaak en wensen.
Er is veel te krijgen, kijk eens op de div. headphone forums op het net, maar dat zijn vaak wel redelijk obscure apparaatjes.

Voor mij was het in ieder geval een reden om er al met de keuze van de soundcard rekening mee te houden; ik heb daarvoor met opzet een RME Fireface gekozen, waar een zeer fatsoenlijke headphone preamp opzit (genoeg power voor m'n Sennheiser HD-650 :luv:) én met een analoge volumeknop (want als je weer digitaal gaat reduceren gooi je het kind met het badwater weg...)
 
Samson S monitor.

Samson S monitor.

Samson S monitor Twee aansluitingen met amp in.
Ik heb er nog ene liggen zelfs,,,,was 60 euro nieuw.
Ik gebruik de headphone amp van de RME FIRE FACE.
Maar ik mix of beluister haast nooit met headphone.
Die van de RME gaat rechtstreeks naar de vocal booth.
Eum 25 euro voor die Samson :mega:

en ik denk dat ik de M-Patch 2 gaan halen.

Nice topic!
 
Aaah! Ik baal nu al. Ik heb de Big Knob nog ongebruikt in de doos zitten en ga 'm volgende maand pas gebruiken en nu lees ik over het kleuren van het geluid en alles is ruk aan de Big Knob?! Ik hoop dat het allemaal wel meevalt in de praktijk.. anders verkoop ik 'm door en overweeg ik weer andere oplossingen...

Je kan rustig ademhalen, het is geen behringer zooi waar je echt dadwerkelijk jezelf op je achterhoofd gaat krabben over je anschaf.
Wat mij betreft nog steeds een prima apparaat, ik doe hem voorlopig zeker niet weg.
 
Ik trek zelf m'n koptelefoon liefst direct uit de audio interface (RME) dan weet je dat er geen geklooi mee is...

Domme vraag misschien, maar kun je als je je monitors én headphone hebt aangesloten op de fireface 400 ook switchen tussen de twee? Lijkt me wel toch
 
[...]
Na wat zoeken op het net kwam ik ook veel positieve reacties tegen van eigenaars van de M-patch 2 (o.a. ook van mensen die hun Central Station en/of Big Knob d'r uitgooiden na aanschaf van de M-Patch 2)...
Hij is trouwens NIET te vergelijken met de nanopatch of de oude m-patch (of andere budget spullen van SM-pro)...is heel anders opgebouwd en wordt met de hand gecontroleerd...
[...]

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, is waarom de Central Station eigenaars het ding weg deden voor een M-Patch 2. Het zijn immers beiden passieve controllers. Ken je die redenen toevallig ook Dione? tnx
 
SM AUDIO MPATCH 2

SM AUDIO MPATCH 2

Heb de laatste in vooraad m-patch 2 bij FB gekocht.
En direct aangesloten.
De sound blijft neutraal zoals hij rechtstreeks uit de fire face komt.
Stereo blijft mooi staan.
Handige rack oren erbij die je als staander of in je rack zet.

Een week geleden ging al mijn hardware nog over een O1V.
En zo via zijn subs naar de fire face.

Heb nu alles naar de fireface aangesloten.
Mpatch2 erbij die op twee Event TR8 monitors is aangesloten.

Resultaat: de beste sound en setup die ik ooit al gehad heb.

Dus tot hier toe, geen spijt van de m patch 2
 
Nou, de Nanopatch schijnt dus echt dezelfde main potmeter attenuator te hebben als de M-Patch 2. In ieder geval ook volgens de fabrikant zelf.
De M-Patch (1) schijnt inderdaad beduidend slechter te zijn.

Maar Dione, aangezien jij toch ook behoorlijk kritisch bent... jij hebt dus geen last van de stereo shift bij grotere attenuatiewaarden (zeg -20 tot oneindig)?
.

Ik weet verder niks over het technische verhaal,las dat alleen ergens op een recording forum,waar ze dat ding open hadden geschroefd om te kijken wat r in zat...kwam ik tegen met Googlen...;)
Verder zegt de fabrikant zelf ook dat de volume pot van de M-Patch 2 de enige is die met de hand wordt gecontroleerd (marketing verhaal misschien)...

Ik heb een Neve 8816 summer waar ik ook de koptelefoon versterker van gebruik...maar was niet tevreden over de volume pots van de summer (die zijn nogal slapjes en irritant omdat ze dubbele functies hebben)...
Vind de M-Patch 2 beduidend beter functioneren dan de volume pot van de Neve,vooral op lage volumes (tussen -50 en -40 staat ie meestal)...en daar ging het mij om...
Op de Neve hoor je duidelijk stereo verschillen op lage volumes,bij de M-Patch hoor ik die niet...dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn,want ik las op meerdere forums dat stereo shift bij lage volumes nooit volledig onontkoombaar is...

Ik had ook gekeken naar een SPL Volume 2,maar die heeft maar 1 paar aansluitingen en is trouwens ook actief...
Andere opties waren apparaten die veels te duur waren of moeilijk te krijgen ( o.a. Coleman,Dangerous en Cranesong)...


Over koptelefoon :

Behringer en Samson hebben beiden vrij goede koptelefoonversterkers die naar mijn mening beter zijn dan de meeste ingebouwde bakjes...Samson S-Phone heb ik jarenlang gebruikt,ging weg omdat ik dus m'n Neve ging gebruiken...Behringer heb ik veel gebruikt in radio studios en vond ik altijd verrassend goed klinken...natuurlijk is er veel beter te krijgen,maar dan ga je van enkele tientjes naar enkele honderden euros...

Die op de M-Patch 2 is trouwens niet volledig waardeloos,maar gewoon vergelijkbaar met de meeste ingebouwde koptelefoonversterkers op budget spullen...dus probeer die eerst,maar als je dan toch een goede koptelefoon hebt,kun je net zo goed er een paar tientjes extra tegen aan smijten om een stapje gedetailleerder te kunnen werken...

Tering,wat een verhaal weer...:D
 
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, is waarom de Central Station eigenaars het ding weg deden voor een M-Patch 2. Het zijn immers beiden passieve controllers. Ken je die redenen toevallig ook Dione? tnx

Vooral omdat de remote van de Central Station schijnbaar veel problemen kent...Oh,en hij heeft geen xlr aansluitingen,wat ik erg dom vind voor een apparaat wat zich op de pro markt richt...de M-Patch 2 heeft wel xlr...

Of misschien omdat de Central Station een beetje overkill is en als je 'm 2de hands verkoopt kun je er iets leuks anders van kopen ? :D

Hoor voor de rest trouwens goede verhalen over dat ding hoor,ik wou trouwens ook eerst een Central Station,maar wat moet je met die digitale ingangen en zo ?
 
Hier in huis 2 Big knobs, een in m'n studio en de ander als pre op m'n Mark Levinson versterker, ik vind hem persoonlijk niet kleuren, maar juist erg neutraal en gortdroog. (voor mij de echte Mackie sound)
Heb ook niet het gevoel dat m'n mixes "dun" klinken op andere sets.

Ben er nog steeds erg tevreden mee.
 
Wat een opluchting, ondanks dat de geld-terug-termijn ongeveer 10 dagen was verstreken heb ik de Big Knob toch terug kunnen sturen en kunnen bijleggen voor een Presonus Central Station! :okdan: (leek mij op zich ook wel vanzelfsprekend dat het kon omdat ik 'm al die tijd nog niet uit de doos had gehaald)
Ik verwacht 'm over een paar dagen binnen te hebben. Voor mijn persoonlijke doeleinden denk ik dat de Central Station niet overfeatured is, voor anderen kan het misschien wel zo zijn. Juist die digitale ingangen kan ik goed gebruiken gezien die (in theorie) wat zuiverder zullen klinken dan ongebalanceerde line uitgangen van mijn geluidskaart. TRS connectors i.p.v. XLR achter op het apparaat vind ik totaal geen probleem, ik heb hier al kant en klare kabels liggen met aan één kant XLR en andere kant TRS (Neutrik). Van die remote heb ik wel eens eerder gehoord dacht ik, dat het geluid via de remote alsnog kan kleuren of zoiets. Gelukkig voor mij komt de module gewoon binnen handbereik op mijn bureaublad ingebouwd.

Kortom, ik ben helemaal blij :)
 
Mooi zo! ik denk dat beiden mooie apparaten zijn. Meest belangrijke is dat JIJ er uiteindelijk tevreden mee bent :okdan:
 
Ik heb vorige week ofzo een SM Pro Audio MPATCH 2 binnengekregen die ik had besteld bij Thomann. Erg netjes afgewerkt en voorzien van de nieuwe schaalindeling zoals beschreven in de review van - ik meen - soundonsound. Samen met de bijgeleverde rackoren geinstalleerd en wat bleek: de sound was ruk.:D Gelukkig bleek dat niet te liggen aan de Mpatch, maar aan de XLR ingangen van mijn versterker die ik bij wijze van experiment had gebruikt ipv de tulpjes. Die bleken beetje gaar te zijn. PHEW! :-) Bij het omschakelen daarvan klonk het allemaal perfect. Absoluut geen ruis, kraakjes of andere kleuringen of aantasting van het geluid. Ik heb de headphones nog niet geprobeerd, maar de volume, mute en input en output switches werken lekker en zonder enige storing en ik ben bijzonder kritisch t.a.v. dat soort zaken. Bijzonder fijn apparaat en niet zo duur.
 
Bedankt voor alle reacties mensen. Ik heb inmiddels een Mackie Big Knob en ben er erg tevreden mee. De headphone preamp is erg goed en de kleuring van het geluid vind ik erg meevallen. Het is in ieder geval niet dusdanig dat het een nadeel zou vormen bij het mixen. Daarnaast is het apparaat erg fijn in gebruik.
 
't heeft in zoverre een nadeel bij het mixen, dat als je je hele chain op orde hebt, de big knob je geluid toch een soort gordijntje voorhoud. sinds ik de mpatch 2 heb is deze weg.

daarom reageerde ik hier niet voordat ik die big knob had verkocht hehe.
 
't heeft in zoverre een nadeel bij het mixen, dat als je je hele chain op orde hebt, de big knob je geluid toch een soort gordijntje voorhoud. sinds ik de mpatch 2 heb is deze weg.

daarom reageerde ik hier niet voordat ik die big knob had verkocht hehe.

Hoe weet jij dat je monitors dat niet alsnog doen dan? :P
 
eigen pre-amp

eigen pre-amp

zou het niet mogelijk zijn de headphone pre-amp uit de m-patch2 te vervangen door een hele goede? dan blijft het een overzichtelijk kastje met alle knoppen binnen handbereik, en geen geklooi met knoppen op je geluidskaart.

michel
 
Back
Top