mackie big knob vs m-patch 2

coltivatore

PUNCH
Lid sinds
31 oktober 2006
Berichten
223
Locatie
Enschede
Beste forum'ers, :)

Omdat ik binnenkort actieve BM6'jes aan ga schaffen en een AKG 701 hoofdtelefoon, wil ik graag een monitor controller kopen. Mijn huidige geluidskaart (audiophile 2496) heeft geen volume controller en headphone pre amp, dus vandaar mijn keuze voor een monitor controller.

Na het zoeken op onder andere dit forum heb ik besloten te gaan kiezen tussen de sm pro m-patch 2 en de mackie big knob. Beiden hebben voordelen en nadelen, de mackie heeft wat meer mogelijkheden, de m-patch is goedkoper. De mackie is actief (wat het geluid zou kunnen kleuren), de m-patch passief.

Graag zou ik van jullie jullie ervaringen met deze producten horen om zo te helpen beslissen bij mijn keuze. Van belang zijn ook de headphone amps op beide apparaten; deze moeten kwalitatief goed zijn, anders is de koptelefoon zelf ook weggegooid geld.

Bij voorbaat dank :halleluja
 
Big knob

Big knob

Ik ga u ni verder kunnen helpen, maar ben ook aan het twijfelen om de Mackie big Knob te kopen.(omdat alle hardware nu rechtstreeks naar mijn RME Fire Face gaat) en het volume controleren softwarematig is niet zo handig.
Maar ik kan u uitleg niet volgen dat de Mackie de sound zou kleuren omdat hij active is?
Daar zit toch geen amp in?
Het enige verschil dat je gaat merken is de verschillende convertors.
A: die van u audio interface B: die van de mackie.
En als ik er helemaal naast zit,,dat kan ook natuurlijk na een drukke werkweek:mega:
 
Ik heb een big knob en merk niks van kleuring op m'n Genelecs. Gebruik een RME hdsp 9652 geluidskaart via adat.
De berg in en outputs vind ik geweldig (y) Bouwkwaliteit is ook zeer solide.
Het kunnen versterken vind ik juist een pluspunt, omdat je zo alle verschillende inputs gelijk kan trekken, wat erg handig tijdens switchen tussen verschillende bronnen.

Nog een sos review: http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/mackiebigknob.htm
 
de reactie van niel volgend, zou ik ook de big knob aanbevelen. Wel handig trouwens dat je de levels van de verschillende io kan instellen.
 
IK heb zelf nu een tijdje een Big Knob (1-2 jaar) en zou niet meer zonder kunnen. De combinatie van i/o, bediening en looks is gewoon precies goed.
 
[...]
Het enige verschil dat je gaat merken is de verschillende convertors.
A: die van u audio interface B: die van de mackie.
[...]

Ik heb toevallig 2 weken geleden een nieuwe Big Knob gekocht, maar hij zit nog ingepakt in de doos. Er is op het moment geen plaats meer in op de tafel waar hij op moet komen te staan :frons:
Maar over 5 weken ga ik verhuizen en dan wordt hij daar wel aangesloten. :)
Dus ik moet nog heel even nog steeds het volume regelen via mijn software mixer.

Maar eh, die Big Knob en die M-Patch hebben toch geen convertors? Ze hebben toch alleen maar analoge in- én outputs? Dus geen A/D , D/A.

Van alle reviews van de Big Knob die ik ooit ben tegengekomen op internet heb ik nooit gelezen dat de Big Knob het geluid kleurt, misschien wel een heel klein beetje maar dat zou echt verwaarloosbaar zijn. De ervaringen met de M-Patch zijn mij niet bekend.
 
IK heb zelf nu een tijdje een Big Knob en zou niet meer zonder kunnen. De combinatie van i/o, bediening en looks is gewoon precies goed.
 
Dat de mackie active is wil zeggen dat intern het signaal versterkt wordt mbv op amps of active IC's, deze zorgen voor extra ruis, kleuring en distortion. Ik heb al vaak gelezen dat mensen hem weg hebben gedaan omdat hij met het stereobeeld rommelt of het geluid doffer maakt. Of je dat verschil gaat merken hangt ook een beetje af van de rest van je installatie. Op crappy speakers ga je dat soort verschillen toch niet horen, maar je krijgt er wel een bom mogelijkheden voor terug.

Het enigste wat ik niet fijn vindt aan de big knob is dat alle kabels naar het bureau lopen. De presonus central station heeft dat beter geregeld met een remote.
 
Het enigste wat ik niet fijn vindt aan de big knob is dat alle kabels naar het bureau lopen. De presonus central station heeft dat beter geregeld met een remote.

Nadeel is dan weer wel dat je voor de Central Station + remote ongeveer 3 Big Knobs kunt kopen..
 
Ik heb toevallig 2 weken geleden een nieuwe Big Knob gekocht, maar hij zit nog ingepakt in de doos. Er is op het moment geen plaats meer in op de tafel waar hij op moet komen te staan :frons:
Maar over 5 weken ga ik verhuizen en dan wordt hij daar wel aangesloten. :)
Dus ik moet nog heel even nog steeds het volume regelen via mijn software mixer.

Maar eh, die Big Knob en die M-Patch hebben toch geen convertors? Ze hebben toch alleen maar analoge in- én outputs? Dus geen A/D , D/A.

Van alle reviews van de Big Knob die ik ooit ben tegengekomen op internet heb ik nooit gelezen dat de Big Knob het geluid kleurt, misschien wel een heel klein beetje maar dat zou echt verwaarloosbaar zijn. De ervaringen met de M-Patch zijn mij niet bekend.

Met die A en B vergelijking wou ik zeggen.....zonder een big knob er tussen is je interface rechtstreeks naar je monitors aangesloten,,,,,dus dan heb je de sound van de covertors van uw interface....direct direct!. Als je over de big knob gaat, ga je stereo in en nog eens stereo uit naar je monitors 2 of 4.... als die sound veel zou verschillen met de sound rechtstreeks van mijn RME zou ik hem laten voor wat hij is.

Zou iemand dat even kunnen testen die al een Big Knob heeft?
Ff je interface rechtstreeks in je monitors plugen?

Thx
 
Heb zelf een Nanopatch, naar verluidt dezelfde (kritische) componenten als de M-Patch 2 minus de aansluiting voor 2 speakers en de headphone amp.
Kan uit ervaring zeggen dat er (zover ik kan nagaan) er geen sprake is van signaal-verslechtering (dat was voor mij de reden om in eerste instantie voor passive te gaan - ik had ook wat van zulke verhalen over de Big Knob gehoord nl.)

Enige wat ik minder vind aan al die passieve volumeboxjes (ja, ze hebben er allemaal in min of meerdere mate last van) is de stereoshift die je krijgt bij lage volumes. Misschien ben ik een zeurpiet, maar een decibel of 1 - 2 verschil tussen links en rechts hoor ik dus. Heel subtiel, net of je ene oor een beetje verstopt zit en het 'midden' van het stereo image een paar cm verschuift.
Overigens alleen bij het omlaag draaien van de potmeter, hoe minder attenuatie (verzwakking) hoe minder stereoshift.
Enige wat je daaraan kan doen om het 100% te verhelpen is kiezen voor een goeie stepped attenuator, of voor een actieve oplossing (zover ik weet).

Omdat je het specifiek noemt; de headphone amp van de M-Patch2 schijnt echt ongelofelijk ruk te zijn.
Tenminste, dat lees ik her-en-der. Ik trek zelf m'n koptelefoon liefst direct uit de audio interface (RME) dan weet je dat er geen geklooi mee is...

PS. als je toch aan het vergelijken bent zou ik eens kijken naar de Presonus Central Station of de nieuwe Monitor Station.
Die Central Station heb ik ook mee gewerkt en vind ik ook erg goed.
De Monitor Station is een stuk goedkoper, meer een directe Big Knob concurrent, en ziet er qua specs ook super uit (check de youtube demo!) al schijnt die dan niet passief te zijn i.t.t. de Central Station.
 
Bedankt voor je reactie Hanz. Ik zit niet te wachten op stereoshift en een slechte headphone amp, dus de m-patch 2 valt bij deze af.

De Central Station ligt buiten mijn budget. De Monitor Station is interessant. Dus bij deze wil ik mijn post graag veranderen in Mackie Big Knob vs Monitor Station :)
 
net die monitorstation gechecked, die hadden ze nog niet toen ik m'n big knob ging halen.

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=47

http://www.feedback.nl/?b=MONSTAT&a=

Zo op het eerste oog zou ik voor de big knob kiezen, de monitorstation ziet er een beetje plasticerig uit en iets onoverzichtelijker. Maar dat zal wel gewenning zijn.
Jammer dat de main knop niet zo groot is als op de big knob. Desalnietemin ziet het er niet verkeerd uit maar heb er nog geen ervaring mee.
Nette prijs wel, direct concurent voor de big knob.
 
Ik zou dan zelf weer liever gaan voor de Monitor Station, als ik ervan uitga dat het ding dezelfde goeie build quality heeft als de Central Station... overigens niets ten nadele van Mackie hoor.

Qua prijs scheelt het een tientje, zie ik, dus dat is verwaarloosbaar.

Qua features, zijn er een aantal dingen op de Monitor Station die voor mijn situatie wel erg handig lijken...

Four headphone amps with switchable mixes (main or cue)
Ok, 4 is meer dan ik nodig heb. Wel ben ik erg te spreken over de headphone amp van de Central Station. Handig lijkt me de selectie tussen main of cue, maar dat kan de Big Knob geloof ik ook wel?

Input selection can be set in either "summing" mode (TRS1, TRS2, and Aux/Phone are summed together when engaged), or in "toggle" mode (TRS1, TRS2, and Aux/Phono can only be selected one at a time).
Lijkt me bijzonder handig. Bijv. main mix op de ene bus, input feed van alle andere apparatuur op de andere bus, en dan 'summen'. Of juist togglen, wat je maar wilt, en dat lijkt me erg flexibel.
Kan de Big Knob dat ook zo?

Speaker selection can either work in "all on" mode (speaker A, B and C can be engaged simultaneously), in "toggle" mode (speaker A, B, and C can only be selected one at a time), or in "subwoofer" mode (A and B are selectable while C can be selected with A or B).
Mega handig, zeker die laatste 'subwoofer mode' komt me erg goed uit. Heeft de Big Knob dat ook?
 
heb zelf wel eens een en ander met de big knob gedaan en vond hem toch echt het geluid behoorlijk kleuren en ruis/ditsortion teoveogen.
Heb toen een mapatch gekocht en dat is best een leuk ding mits je inderdaad stereoshift op de koop toeneemt (is ook goedkoop)
Ik kon daar niet mee leven en ben dus zelf aan de gang gegaan met dit als resultaat:

mon1.jpg

mon2.jpg

mon3.jpg


Deze controller ga ik binnenkort ook mee aan de gang voor de verkoop, custom-built, betekent dus dat je zelf, tot op zekere hoogte, bepaalt wat erop komt te zitten.
Mijn 'prototype' heeft in ieder geval 3 inputs (2x balanced, 1 x unbalnced) 24 steps zeer preciese elma (geen stereoshift) mainattenuator (1.5db per step, word 1db per step) dimswitch (druk op de knop is 20db zachter) left/right aparte mute, mono summing, 2 monitor outs en aparte switchable subwoofer out, koptelefoon output.
Verder is ie, op 1 output na 100% balanced en passief en kleurt dus niet.
Er komt ook nog een pahseflip switch op zodat je fase kunt checken.
 
Bedankt voor je reactie Hanz. Ik zit niet te wachten op stereoshift en een slechte headphone amp, dus de m-patch 2 valt bij deze af.

De Central Station ligt buiten mijn budget. De Monitor Station is interessant. Dus bij deze wil ik mijn post graag veranderen in Mackie Big Knob vs Monitor Station :)

Als je geen zin hebt in stereoshift of vervorming moet je juist niet voor de Big Knob gaan...ik ken al te veel mensen die dat ding weggedaan hebben omdat ie het geluid te veel beinvloed...en de Monitor station is net als de Big Knob actief budget spul,te veel mogelijkheden voor zo weinig mogelijk geld...de Central station is daarentegen grotendeels passief...maar ook daar heb ik slechte verhalen over gelezen (lekken van de verschillende geluidsbronnen en ook stereovervorming)...

De meest gehoorde klacht over de Big Knob is dat ie het geluid 'dikker' laat klinken...wat er toe leidt dat je tracks op andere systemen ineens te dun gaan klinken...hij is niet voor niks in een korte tijd ineens meer dan de helft goedkoper geworden....

Ik heb sinds kort de M-Patch 2 en kan je die van harte aanraden,mits je niet te hoge eisen stelt aan de koptelefoonuitgang...
De koptelefoon uitgang vond ik namelijk niet goed,maar die gebruik ik zelf niet...voor die prijs is er overigens ook weinig wat wel voldoet...

Hij heeft niet eens stroom nodig,helemaal passief opgebouwd en goed gebouwd...
Hij komt ook compleet met rack inbouw spul en losse voeding (die voeding hoef je alleen te gebruiken als je de koptelefoon uitgang gebruikt en je de ledjes wilt zien branden)...

Na wat zoeken op het net kwam ik ook veel positieve reacties tegen van eigenaars van de M-patch 2 (o.a. ook van mensen die hun Central Station en/of Big Knob d'r uitgooiden na aanschaf van de M-Patch 2)...
Hij is trouwens NIET te vergelijken met de nanopatch of de oude m-patch (of andere budget spullen van SM-pro)...is heel anders opgebouwd en wordt met de hand gecontroleerd...

Zoek je alleen een volume knop en monitor switch dan zijn er weinig alternatieven...wil je ook en goede koptelefoonversterker dan moet je toch wat dieper in de buidel tasten...of je gaat voor een M-patch 2 in combinatie met een Samson of Behringer koptelefoonversterker...ben je altijd nog goedkoper uit dan een Big Knob of Monitor Station..
 
Tnx voor je reactie dione. Maar.. Behringer of Samson koptel. versterker? Ik heb even gekeken, en het is inderdaad spul voor een mooi prijsje. Hetgeen mij juist weer achterdochtig maakt. Zou bijv. een behringer amp van 5 tientjes wel goed genoeg zijn/een grote meerwaarde zijn tov de crappy amp op de m-patch 2. Welke amp gebruik je zelf als ik vragen mag?

Wat betreft de monitor controller zal het dan de m-patch 2 gaan worden denk ik.. ervanuitgaande dat hij inderdaad minder stereoshift veroorzaakt dan de nanopatch.

Voor positieve ervaringen van mensen met bepaalde headphone amps hou ik me dus ook aanbevolen :)
 
heb zelf wel eens een en ander met de big knob gedaan en vond hem toch echt het geluid behoorlijk kleuren en ruis/ditsortion teoveogen.
Heb toen een mapatch gekocht en dat is best een leuk ding mits je inderdaad stereoshift op de koop toeneemt (is ook goedkoop)
Ik kon daar niet mee leven en ben dus zelf aan de gang gegaan met dit als resultaat:

mon1.jpg

mon2.jpg

mon3.jpg


Deze controller ga ik binnenkort ook mee aan de gang voor de verkoop, custom-built, betekent dus dat je zelf, tot op zekere hoogte, bepaalt wat erop komt te zitten.
Mijn 'prototype' heeft in ieder geval 3 inputs (2x balanced, 1 x unbalnced) 24 steps zeer preciese elma (geen stereoshift) mainattenuator (1.5db per step, word 1db per step) dimswitch (druk op de knop is 20db zachter) left/right aparte mute, mono summing, 2 monitor outs en aparte switchable subwoofer out, koptelefoon output.
Verder is ie, op 1 output na 100% balanced en passief en kleurt dus niet.
Er komt ook nog een pahseflip switch op zodat je fase kunt checken.

Zeer indrukwekkend resultaat (ik wist het al een tijdje), en goed nieuws dat je ze ook wilt ontwerpen voor anderen!

Ik hou me aanbevolen! Enig idee hoeveel jouw versie gaat kosten in de verkoop, incl. faseknop?
 
Ik heb sinds kort de M-Patch 2 en kan je die van harte aanraden,mits je niet te hoge eisen stelt aan de koptelefoonuitgang...

(...)

Hij is trouwens NIET te vergelijken met de nanopatch of de oude m-patch (of andere budget spullen van SM-pro)...is heel anders opgebouwd en wordt met de hand gecontroleerd...

Nou, de Nanopatch schijnt dus echt dezelfde main potmeter attenuator te hebben als de M-Patch 2. In ieder geval ook volgens de fabrikant zelf.
De M-Patch (1) schijnt inderdaad beduidend slechter te zijn.

Maar Dione, aangezien jij toch ook behoorlijk kritisch bent... jij hebt dus geen last van de stereo shift bij grotere attenuatiewaarden (zeg -20 tot oneindig)?

Inderdaad, het 'ding' van Da Goose ziet er erg mooi uit. Heb er ook via Gearslutz wel eens naar zitten kijken. Maar ja, dan ben ik weer benieuwd naar de prijs. Zodra je Avocet of Audient territorium betreedt voor iets 'simpels' als volume aanpassingen is voor mij als hobbyist de grap er wel van af.

In het algemeen (niet voor deze specifieke case); is het budget minder krap, dan zou ik persoonlijk zelf ook gaan loeren naar zoiets als de Dangerous D-Box (een mooie multifunctionele doos).
Of als je het juist erg simpel wilt houden kan je ook kijken naar de SPL Volume 2. Barebones, maar bijzonder goed. Qua Headphone preamp zegt Dione terecht zeg dat je dan naar alternatieven kan zoeken - al zou ik daarvoor nevernooit voor Samson of Behringer kiezen.
 
Laatst gewijzigd:
Nou, de Nanopatch schijnt dus echt dezelfde main potmeter attenuator te hebben als de M-Patch 2. In ieder geval ook volgens de fabrikant zelf.
De M-Patch (1) schijnt inderdaad beduidend slechter te zijn.

Maar Dione, aangezien jij toch ook behoorlijk kritisch bent... jij hebt dus geen last van de stereo shift bij grotere attenuatiewaarden (zeg -20 tot oneindig)?

Inderdaad, het 'ding' van Da Goose ziet er erg mooi uit. Heb er ook via Gearslutz wel eens naar zitten kijken. Maar ja, dan ben ik weer benieuwd naar de prijs. Zodra je Avocet of Audient territorium betreedt voor iets 'simpels' als volume aanpassingen is voor mij als hobbyist de grap er wel van af.

In het algemeen (niet voor deze specifieke case); is het budget minder krap, dan zou ik persoonlijk zelf ook gaan loeren naar zoiets als de Dangerous D-Box (een mooie multifunctionele doos).
Of als je het juist erg simpel wilt houden kan je ook kijken naar de SPL Volume 2. Barebones, maar bijzonder goed. Qua Headphone preamp zegt Dione terecht zeg dat je dan naar alternatieven kan zoeken - al zou ik daarvoor nevernooit voor Samson of Behringer kiezen.

Voor welke headphone preamp zou jij dan kiezen? :)
 
Back
Top