mackie big knob vs m-patch 2

Ik vind deze hele discussie erg interessant maar hoe boeiend is het sowieso of een big knob een beetje kleurt of niet als je geen set monitors van 2000 euro per monitor hebt staan en je hele ruimte extreem akoustisch hebt behandeld.

95% van de mensen hier zal niet met dikke high end nearfields zitten en dan moet je sowieso al rekening houden met een niet totaal eerlijk geluidsbeeld.

Daar leer je mee werken en dus zal de eventuele kleuring van een Big knob ook echt wel te overkomen zijn, je bent immers constant al rekening aan het houden met imperfecties...........

Waar is per definitie de informatie vandaan gekomen dat een big knob zo enorm zou kleuren?


Dat zou ik niet weten. Ik heb de big knob niet getest. De mpatch wel en die beviel goed. Met een voorversterker tussen mijn mengtafel en eindtrap hoorde ik weldegelijk een verschil en ik heb geen monitoren van 2K per stuk of een aangepaste luisterruimte. Die kleuring boeit mij op zich eerlijk gezegd ook niet zoveel aangezien je daar met oefenen met je mix rekening kunt houden. Onbedoelde vervormingen stoor ik me echter mateloos aan. Ik heb geen idee hoe het zit met die Mackie maar die Mpatch had ik daar in ieder geval geen last van (op de unbalanced in/uitgangen dan, balanced geeft vervorming, maar dat blijkt aan mijn versterker te liggen).

Ik denk dat de kwestie mbt kleuring vooral een kwestie van gewenning is. Het is fijn als je setup zo natuurgetrouw mogelijk klinkt maar met een standaard monitortje en ruimte is dat knap lastig. Mensen zijn na een tijdje gewend aan een sound en willen dat dan kost wat kost behouden. Wat veel mensen echter niet willen begrijpen is dat het verschuiven van je luidsprekers vaak meer doet met je hele sound dan het toepassen van andere kabels of componenten :-)
 
Wie van jullie heeft eigenlijk al eens onderzocht wat er nou precies aan kleuring plaatsvind in de big knob?

Ik zie nergens grafieken namelijk.......
 
Het is ook perceptie.... zijn een paar euforische posts geweest in wat fora over de M-patch en "kleuring" en een wereld van succes die openging toen de Big Knob was vervangen. Ik zou zeggen vertrouw je oren. Qua prijs kwaliteit is de Big Knob een prima pre/controller/headphone versterker. Geeft een pre van 1.500 euro je meer resolutie? zeker wel, maar hij heeft IMHO geen stevige kleuring o.i.d.
 
Wat ik meer bedoelde is ofdat mensen afgaan op topics van andere en "hear say" of dat ze het echt zelf hebben onderbouwd.

Ik heb op basis van deze discussie en dat nieuwe topic eens wat metingen gedaan en als ik dit vergelijk met direct uit m'n audio interface zijn de versachillen echt niet zo heel spannend. Je hebt het over +0.5/+0.6dB verschil in het mid segment voor zover ik heb kunnen ontdekken.

Is dat waar we het over hebben? Het kan natuurlijk prima dat je dat belangrijk vind maar als dat ter discussie komt denk ik dat je toch snel grotere verschillen gaat vinden in je akoestiek en monitor keuze als je het echt gaat bekijken.
 
Vraag over de headphone amp van de M-patch 2:

kan iemand een inschatting geven van de kwaliteit M-patch 2 headphone amp t.o.v. de headphone amp van een goede mengtafel (bijv. Soundcraft Ghost)?

Ik lees hier wel vergelijkingen t.o.v. andere headphone amps, maar helaas niet over de vergelijking met mengtafel hp-amps. Ik overweeg een M-patch 2 aan te schaffen voor m'n setup (Soundcraft Ghost, Tannoy Reveal active, Sennheiser EH2270), want ik ben het heen en prikken van m'n koptelefoon zat (bij gebruik headphone output wordt de control room uitgeschakeld). Ik wil betere controle zonder dat ik achteruit ga in kwaliteit van de headphone amp.
 
Vraag over de headphone amp van de M-patch 2:

kan iemand een inschatting geven van de kwaliteit M-patch 2 headphone amp t.o.v. de headphone amp van een goede mengtafel (bijv. Soundcraft Ghost)?

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik erover gelezen heb is de headphone amp van de m-patch 2 niet van bijzonder hoge kwaliteit. Waar ik wel ervaring mee heb is de headphone amp op de mackie big knob en die doet zijn werk uitstekend.
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik erover gelezen heb is de headphone amp van de m-patch 2 niet van bijzonder hoge kwaliteit. Waar ik wel ervaring mee heb is de headphone amp op de mackie big knob en die doet zijn werk uitstekend.

Ja, maar of dat nou beter of slechter is dan m'n soundcraft ghost....?

Kan iemand anders nog wat zeggen over deze vergelijking?
 
Beetje appels met peren toch..
 
Beetje appels met peren toch..
Nee dus, want ik vraag of iemand een inschatting kan maken van het kwaliteitsverschil tussen headphone preamps in goeie mengtafels en headphone preamps in een monitorcontroller.

Als je een cheap behringer mengpaneel hebt kan ik mij voorstellen dat de m-patch 2 een betere hp preamp heeft (en een Big Knob waarschijnlijk nog beter), maar bij een degelijke Soundcraft Ghost console weet ik dat nog zo net niet. Maar er is ik denk maar 1 manier om dat uit te vinden als niemand daar iets over kan zeggen....
 
Hmmm... heb er eigenlijk nog nooit op gelet of m'n M-audio anders klinkt dan m'n Allen&Heath. Zal morgen eens luisteren..

Maar het licht dan toch ook aan de klank kleur van de mixer zelf?
 
Je krijgt zowiezo te maken met de klankkleur van de mixer zelf, ongeacht welke output je beluistert.
Maar als je de monitorcontroller aansluit op de control room output van de mixer, en daar je koptelefoon weer op aansluit, dan luister je naar de headphone preamp van de monitorcontroller, en niet naar de headphone preamp van de mixer (die vaak ook intern is aangesloten via de control room bus).
 
Back
Top