Midi to gate converters

Julest

Stamgast
Lid sinds
4 oktober 2005
Berichten
155
Locatie
Utrecht
Beste mensen,

Ik heb kort geleden een aantal syths gekocht, alleen zou ik deze graag willen aansturen met midi vanuit Cubase en ook sync laten lopen met Cubase. Ik las over verschillende aansturingen en dat sommige synths weer andere converters nodig hebben. Nou vroeg ik me af wat de opties zijn. Het gaat bij mij om de volgende syths:

-Roland Juno 60
-Roland Alpha Juno
-Roland SH09
-Korg MicroKorg

Als ik het goed heb Stuurt de CV/Gate het keyboard aan, maar wat kan er nog meer angestuurd worden via een converter? Iemand die me hier een beetje over kan uitleggen want het instap niveau in sommige topics zijn een beetje te hoog voor mij. Alvast bedankt!

Groeten Julest
 
microkorg is midi
alphajuno heeft vlgs mij ook midi
SH-09 hmzzzz ???? is dat volt/oct?
Juno-60 heeft midi>dcb nodig
 
De alpha juno en microkorg hebben gewoon midi. Om de Juno 60 en SH09 aan te kunnen sturen via MIDI heb je converters nodig. Bij de Juno 60 is dat een MIDI-DCB converter (DCB was in de begin jaren 80 de pre-midi optie van Roland). Daarmee kun je de clock van de arpeggiator aansturen en de cut off van het filter. Die cut off kun je overigens ook toewijzen aan de velocity van de noten.

De SH09 heeft denk ik CV/gate? Daarvoor moet je een andere converter (bijvoorbeeld de pro solo van Kenton) hebben. Heeft de SH09 een arpeggiator?
 
De SH09 heeft geen arpeggiator, alleen een CV/Gate in/ouput. Is het alleen mogelijk om de arpeggiator van de Juno 60 sync te laten lopen of kan je de toetsen/noten ook door sturen?
 
De SH09 heeft geen arpeggiator, alleen een CV/Gate in/ouput. Is het alleen mogelijk om de arpeggiator van de Juno 60 sync te laten lopen of kan je de toetsen/noten ook door sturen?


die kenton zooi kan dat ja, die heeft volges mij zelfs nog extra arp optie's!
dan genereerd dus de midi/cv de arps.
 
Ah ok das mooi, dus voor de Juno 60 heb ik een MIDI-DCB converter nodig en voor de SH09 de pro solo van Kenton. Wat is het verschil in de aansturing tussen deze twee?
 
Dus die converters kunnen ook nog extra dingen zoals een arp optie hebben?

PS. De Korg en de Alpha kan ik gewoon aansturen door mn midi out van mn geluidskaart naar de midi in van mn synth te sturen?
 
Dus die converters kunnen ook nog extra dingen zoals een arp optie hebben?
Niet alle, maar die van kenton zijn toch wel de beste.Als je geen gezeik wilt
dan neem je kenton, doepfer heeft de mcv4 die is wat cheaper.

Encore Expressionist heb je ook nog, die zijn goed maar duur en erg uitgebreid.

PS. De Korg en de Alpha kan ik gewoon aansturen door mn midi out van mn geluidskaart naar de midi in van mn synth te sturen?

yup
 
Om misverstanden te voorkomen: de converters zelf hebben geen arp optie. Als de synthesizer een arp heeft dan kan de converter de clocksnelheid sync laten lopen met je DAW. Ook een interne sequencer (zoals bijvoorbeeld op de SH101) kan de converter syncen.
 
Ok dus niet dat in een keer je synth een arp optie erbij heeft gekregen, handig om te weten.
 
Zijn deze converters eigenlijk nog nieuw te koop of moet ik voor 2e hands gaan zoeken?
 
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik kan weer even verder (na even te sparen hehe..). Groeten Julest
 
Back
Top