MS20 (vintage) aansturen vanuit Ableton / step sequencer

Laatste vraag: heeft er iemand ervaring met CV signaal rechtstreeks uit de audio interface halen? ik heb nog flink wat outputs vrij
Ervaring niet, maar ik geloof dat jouw MOTU DC coupled outputs heeft? Dan zou ik gewoon eens wat gaan testen met alleen wat kabeltjes voordat je een convertor aanschaft.
 
Als je toch met de computer wilt aansturen, zou ik stiekem een Korg MicroKey 61 kopen op het juiste moment met de MS-20 als softwarepakket erbij geleverd in de Korg Legacy VST plugins die zelf duurder zijn dan dat keyboard erbij lijkt het soms. Prijzen rond de 140-160 euro zijn wel eens te vinden, terwijl het pakket plugins voor 200 stond.
 
Mag ik je trouwens vragen wat je zoekt in de MS-20?
Ik weet dat het ding 2 oscillatoren heeft die je netjes een octaaf en een terts of kwint kunt detunen, maar dat kan ook gewoon door 2 noten aan te slaan op een polyfone synthesizer. Ik ben absoluut fan van het geluid van de PolySix en de Mono/Poly en M1 en WaveStation (en de AAS LoungeLizard Session EP) die je ook krijgt bij de Korg Legacy VSTs naast de MS-20.
 
Beetje rare vraag EatMe. Een MS-20 die waardeer je omdat ie klinkt, speelt en voelt als een MS-20. Dat er vst emulaties zijn, tsja. Niet echt vergelijkbaar in de praktijk, hoewel ze qua klank ongetwijfeld dicht in de buurt komen. Synths zijn meer dan alleen de klank die eruit komt.
 
Ram eens een 606 door de ESP en leg me nog eens uit of het klinkt als twee noten uit een virtuele polyfone synthesizer
 
Laatst gewijzigd:
AdDM: Voelen aan het keyboard van de MS-20 is natuurlijk wel een ding. De Korg plugins komen van de fabrikant van de synthesizer zelf, en zijn zeer getrouw in hun emulatie van "the real thing". Ik ben tevreden met mijn semi-gewogen MIDI keyboard en de plugins.

Ik heb zelf de MS-20 plugin al jaren links laten liggen, ik snap niet wat het voordeel is van al die ingewikkelde aparte patchkabels en er zijn wel enkele leuke voorbeelden te noemen zoals een hoger getunede 2e oscillator, en wat bikkel noemt, een 606 er in stoppen was me nog niet opgevallen.

Ik heb ook een plugin Z3ta+2 die met 6 oscillatoren, FM modulatie en met de modulatie van heel veel parameters van alle oscillatoren, enveloppes, LFO's, filters, en controllers (inc. joypad), effectsectie, weinig te wensen overlaat en de MS-20 is een beetje gelimiteerd in vergelijking. Althans, voor die dacht ik tegen de 80 euro die ik ervoor betaald heb, .. wat een vermogen in vergelijking de MS-20 nu nog in het echt kost.
 
De Korg plugins komen van de fabrikant van de synthesizer zelf, en zijn zeer getrouw in hun emulatie van "the real thing".
Ik heb er in het verleden wel eens wat geprobeerd, maar de emulaties klonken nooit zo rauw en vies als een echte. Zelfs de MS-20 mini vond ik tegenvallen. Het is gewoon een bak met enorm veel karakter. En dat typische karakter boots je niet zomaar na. Bij veel andere synths is dat verschil geringer.
 
Zelfde ervaring als smart bits.
 
@EatMe laat ik voorop stellen dat ik zelf ook graag plugins gebruik voor van alles en nog wat. En er een paar fantastische analoge emulaties op de markt (uHe Diva en hun emulaties van de Pro1 en de Prophet5, de plugins van Tal en de NI Monark) met oneindige mogelijkheden.

Maar... een ms20 koop je niet omdat ie iets kan wat andere synth niet kunnen, maar vooral omdat ie klinkt als geen ander. Hij is (g)ruizig, gromt, piept en knort op een manier die ik nog geen emulatie heb horen nadoen. Als je in Amsterdam bent mag je wel een keer komen luisteren hoor.
 
Oh ja, update: ik ga t eerst met mn Motu proberen, maar moet wel ff wat floating ring kabels solderen (TRS —> TS) om het werkend te krijgen
 
Back
Top