MS20 (vintage) aansturen vanuit Ableton / step sequencer

Missing Links

Ouwe rot
Lid sinds
6 juli 2004
Berichten
523
Locatie
Amsterdam
Beste forumvrienden,

mijn MS20 saga continues. Ik heb inmiddels een mooi exemplaar, volledig gereviseerd en schoon gekregen.

nu de volgende stap: aansturen via midi.

natuurlijk kan ik eea gewoon live opnemen, maar het liefst trigger ik de MS20 vanuit ableton met (step)sequences via cv/gate zodat ik tijdens het recorden mijn aandacht vol heb op knopjes draaien.

nu heb ik volgens mij 3 opties:
1. Een externe stepsequencer kopen (a la beatstep/keystep of sq1) en die syncen via midi/usb

2. Een midi-to-CV converter kopen en aansluiten op een vrije midi poort (Motu midi express 128 )

3. Een vrije output van mijn Motu 828mk3 pakken en rechtstreeks naar de MS 20 patchen, met Ableton CV Tools en alles in software doen.

paar vragen:

- welke optie levert de strakste timing op?
- wat voor kabels heb ik nodig
- kan ik alleen toonhoogte/lengte sequencen of bijvoorbeeld ook nog extra modulatie signaal per stap toevoegen (voor bijv filter of velocity).

Heeft iemand een dergelijke opstelling werkend staan?
 
Laatst gewijzigd:
Ps. Ik weet dat er online veel te vinden is, maar het aantal opties duizelt me een beetje. Bovendien zijn er veel youtube tutorial etc waarbij het dat toch om een andere (reissue) versie van de ms20 blijkt te gaan.

Pps. Budget is ook wel een dingetje. Na die MS20 ben ik voorlopig wel weer door mn studiobudget heen ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Een andere optie is nog zo'n Expert sleepers module, via adat uit 8 cv kanalen vanuit je DAW. Maar moet je wel een eurorack hebben.

De meest praktische oplossing voor je is denk ik optie 3 maar als je knopjes wilt dan lijkt me de SQ1 of de nieuwe SQ64 de beste optie.
 
SQ1 kan volgens mij ook een MIDI/CV converter die ook compatible is met de MS-20 zijn
 
Ik weet niet hoe goed Ableton ook met Hz/V om kan gaan, meestal is V/Oct de standaard. Dus dat kan misschien wel eens een complexe oplossing worden.
SQ-1 kan inderdaad ook als converter gebruikt worden voor de MS-reeks, dat lijkt me in deze toch de beste optie. Die heb je 2e hands voor tussen de 70 en 90 Euro.
 
ik zou voor een 2e hands kenton gaan. Waardevast en meer opties (voor de toekomst).
in hoeverre ableton je strak geeft wat je verwacht is maar de vraag.

maar ik gok dat je koppig de sq1 gaat nemen :)



check eens de video's van kenton zelf. Het voordeel aan de kenton is oa de extra output...

 
ik zou voor een 2e hands kenton gaan. Waardevast en meer opties (voor de toekomst).
in hoeverre ableton je strak geeft wat je verwacht is maar de vraag.

maar ik gok dat je koppig de sq1 gaat nemen :)
Mwah, ik denk dat je aan een SQ-1 meer lol hebt, dat lijkt me belangrijker dan of iets waardevast is. Misschien als het om een dure synth gaat. Maar het verschil tussen een Kenton en een SQ-1 is een paar tientjes. Ik heb zelf ook een paar Kentons hoor (en geen SQ-1 trouwens), super kwalitatief gezien. Maar gezien het budget van de TS denk ik dat een SQ-1 een betere optie is. Als je gewoon een keertje zonder Ableton wil jammen dan het je direct een leuke set. En als je 'm 2e hands koopt dan kun je altijd later upgraden naar een Kenton en de SQ-1 waarschijnlijk voor hetzelfde bedrag of iets minder verkopen.

Qua strakheid is het een ander vraagstuk, ik denk dat er weinig verschil tussen een Kenton of de SQ-1 gaat zitten.
 
als je een vintage ms20 kan kopen, lijkt budget niet zo'n issue. - zijn 3e vraag:

kan ik alleen toonhoogte/lengte sequencen of bijvoorbeeld ook nog extra modulatie signaal per stap toevoegen (voor bijv filter of velocity).

los je niet op met de sq1, of ben ik mis. de kenton pro mkII heeft nog een extra uitgang. En ik denk dat je voor een paar tientjes meer die kenton 2e hands hebt.
De mkIII heeft zelfs 3 aux zie ik
ivm timing ben je wat laat, de brexit zal de prijs eerder verhogen want kenton = UK
 
Laatst gewijzigd:
De SQ-1 heeft één trigger en twéé CV outs. Maar hoe dat werkt bij MIDI -> CV mode weet ik niet
 
volgens mij heeft de SQ1 een CV uit voor elke rij vd sequence. anyway, voor 126 euro thuis:

 
als je een vintage ms20 kan kopen, lijkt budget niet zo'n issue.
Nou ja, hij geeft aan:
Budget is ook wel een dingetje. Na die MS20 ben ik voorlopig wel weer door mn studiobudget heen ;-)

Dus dat nam ik mee in mijn overweging om de SQ-1 aan te bevelen. Maar beide opties zijn prima.
 
Deze zet eurorack signalen om in korg signalen
 
E
Deze zet eurorack signalen om in korg signalen
Expert Sleepers Disting kan dat ook (en nog veel meer) en is een stuk kleiner en goedkoper 2e hands. Plus dat je hier nog een Eurorack voeding voor moet hebben en een case. Dan wordt het best een dure optie.
 
Misschien handig om eerst de belangrijke of basale kenmerken van de setup op te sommen:

1:
Als je een MS20 met midi wil aasnturen en je wil de noten kunnen bespelen dan moet je er voor zorgen dat je CV/Gate signaal van het type Hertz/Volt (logaritmische schaalverdeling) is en niet de meer gangbare Volt/Oct (liniair). Dit kunnen niet alle converters leveren. Let hier dus op.

2:
De triggers van een Korg MS zijn negatief. Dat betekent: de MS20 maakt geluid op het moment dat de spanning DAALT van 5 naar 0 volt. De meeste sequencers/drumcomputers en cv/gate interfacese sturen positieve triggers uit. Als je deze gebruikt lijkt alles goed te werken maar loopt het net naast de telt. Niet strak dus. Positieve trigger naar negatieve trigger omzetten is overigens relatief eenvoudig.

3:
Voor elke extra modulatie heb je een extra CV signaal en dus ook extra kabel nodig. Sommige midi-CV converters hebben hier aux-outputs voor. Als je dit gaat gebruiken is het ook leuk om te kijken of je een LFO in die cv/gate converter wilt hebben die sync kan lopen aan midi.

4:
Als je portamento of pitchbend wilt blijven kunnen gebruiken moet je een midi-CV converter hebben met voldoende resolutie (bit diepte van de converter). Goedkope midi/cv converters hebben vaak een bitdiepte die 128 stapjes biedt. Dat is voor een standaard CC genoeg en je kan daarmee ook over het hele klavier midi noten leveren, maar je verliest daarmee wel alles "tussen de noten in". Dus: geen pitchbend en portamento meer mogelijk.
 
Mijn laatste tip kan de job ja. Link leest:


  • Note pitch (1V/octave and Hz/V)
 
Thanks voor de tips allemaal! Die Kenton en die CV.OCD zien er allebei top uit,
daar kan ik wat mee. losse stepsequencer is niet nodig, daw staat toch altijd aan en ik kan leuke dingen met max4live.
(bijv: MDD SnAkE version 3.2.3 by maximedangles on maxforlive.com)

Laatste vraag: heeft er iemand ervaring met CV signaal rechtstreeks uit de audio interface halen? ik heb nog flink wat outputs vrij
 
Expert Sleeper heeft ook nog de silent way plugins om via je geluidskaart-outputs synths aan te sturen, goed betaalbaar volgens mij. Zelf nooit werkend gekregen aangezien mn fireface niet geschikt is voor die truuks, motu volgens mij wel.
 
Back
Top