Origineel geplaatst door Exzit
Dus gewoon een ander plaatje opzetten???
Dat is wel erg kort door de bocht, zoals je het omschrijft.
Ik ben een tijdje terug eens een paar dagen met Ableton Live wezen stoeien, om te kjiken hoe ik een liveset zou doen. Dit is mijn beleving:
Je moet een liveset in Ableton Live zien als een grote blokkendoos met daarin allemaal kleine stukjes van je muziek.
Zo nam ik 5 of 6 kicks. De een wat zachter, de ander wat harder, weer een ander wat meer decay, allemaal met hun eigen specifieke eigenschappen. Je neemt per slot van rekening ook niet voor iedere track dezelfde kick, dus ook in een liveset wil je kicks kunnen veranderen. Ik zou dan bijvoorbeeld aan het begin van een set beginnen met een minder harde kick dan in de climax. Of misschien begin ik eens een keer een set met alleen een kick en een gek piepje ofzo, daar heb ik dan wel een keiharde kick voor nodig.
Verder had ik een stuk of 10 hi-hat loops (op een gegeven moment zelfs opgebroken in gesloten hi-hat loops en open hi-hats loops, voor nog meer controle).
Ook weer flink wat clap en snare loops. Wat ik maakte door een clap sample pakken en die laten triggeren, net zoals een midi-spoor doet. Je kan ook een audio-loop maken met claps of snares, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Ook dit is dus weer perfect om mee af te wisselen; wil ik een rustig stukje, dan gooi ik er natuurlijk geen keiharde snare doorheen, terwijl ik op een ander moment juist een striemend harde clap wil.
Vervolgens weer allemaal basloopjes, gesampled uit mijn tracks, ook allemaal los te triggeren natuurlijk.
En idem met de melodieën. En dan komen we op het stuk waar Exzit het over had:
Stel ik ben lekker aan het opbouwen... kick loopt samen met een hi-hat en een clap. Baslijn komt erin ondertussen trigger ik wat FX met mijn keyboard en speel ik met het hi-pass filter wat ik aanstuur met een fader/knoppenbox. Vervolgens trigger ik een korte break en dan komt de melodie erin, maar terwijl iedereen helemaal los ging op de bas, werkt de melodie op een of andere manier niet, dan laat ik de melodie weer uitfaden. Na weer even op de bass door te gaan en wat andere dingen te doen, gooi ik er een andere melodie in. Hier reageert het publiek beter op, de sfeer wordt heftiger en ik besluit om een stoerdere kick te triggeren en ook de rides zet ik aan.
Zo zou ik 't doen.
Wat mij betreft is dit dus bepaald geen kwestie van plaatje opzetten, plaatje inmixen, plaatje uitfaden en dan de volgende plaat. Juist omdat je zoveel sampleruimte hebt met Ableton Live en zoveel sporen kan maken ben je heel erg vrij in welke elemement je met elkaar combineert. Zo is het heel simpel om een track waarmee je een set begint ook in het midden te spelen: je schroeft het tempo omhoog, hardere kick eronder, andere hi-hats, stevige clap en de bas en melodie blijken ineens perfect in het midden van je set ook te werken. En dat kan je dus allemaal regelen op het moment dat je met het optreden bezig bent.
Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.