Luma-1: de nieuwe Linn LM-1: samenwerking tussen Joe Britt en Roger Linn himself

LUMA-1.jpg
LUMA-2.jpg
LUMA-3.jpg


According to @luma1_drum_machine:

"Welcome! We are two US based engineers who are building and selling a few Luma1 Drum Machines with Roger Linn and Joe Britt’s consent."

"While the Luma1 hardware design is in the final stage for preparation before manufacturing, there is much work happening on the software side. Luma1 is running the original LM1 code on the Z80 CPU while the secondary ARM processor delivers new features. Those include custom sound loading, MIDI, synchronization and now added OLED support. More work needs to be done to expand it and bring brand the new functionality, but we’re really happy with the progress."

Click the pics for larger shots. You can find a full write-up on Roger Linn's website here, and additional demos and pics on Instagram here.

Roger Linn: "I've recently met a new friend named Joe Britt, founder and CEO of a tech company here in Silicon Valley called Afero, and designer of some significant tech products over the years.

Lucky for me, Joe also has a personal interest in my old drum machines. A few years ago, a friend of his gave him (!) one of my old LM1 drum machines. He enjoyed playing with it, but he wished it had a few extra features like loading alternate sounds from files, and pitch and pan knobs on the front panel.

So he decided to make his own enhanced LM1. He searched the web and found some incomplete old schematics, filled in the gaps by reverse-engineering the boards, then redesigned and replaced all of the circuit boards to include his enhancements. Note in the photo above that his redesigned boards are about half the size of the original boards, and are purple! Prince would have loved that."

Over de prijs heb ik geen info gevonden.
Zal wel gepost worden eenmaal het toestel daadwerkelijk te verkrijgen zal zijn.
 
Ja er zitten een hele zwik presets in.
Plus je kan er ook EPROMs in laden.

Ik heb zelf ook een echte linndrum lm2, en de AJL is werkelijk waar spot on.
 
Ja er zitten een hele zwik presets in.
Plus je kan er ook EPROMs in laden.

Ik heb zelf ook een echte linndrum lm2, en de AJL is werkelijk waar spot on.

ok, top dat wordt dan waarschijnlijk een aanschaf, ik dacht dat ik al genoeg drum computer vst's had, maar neeejj. :)
 
Ziet er wel goed uit, maar jammer dat 'ie geen Apple Silicon support heeft ondanks dat dat inmiddels ruim 3 jaar op de markt is. Tot die tijd hoef ik hem niet. Gelukkig heb ik ongeveer nog 20 miljard Linndrum samples her en der.
 
Hij is erg traag met updaten De OB Xtreme2 is ook nog niet compatible. VS-DSX (simmons) is wel geupdate dit jaar ergens.
Het is goed spul, maar je merkt dat het maar 1 vent is met wss andere zaken als hoofdinkomen :)

Ik had anders die VPROM ook wel genomen, maar het duurt wel erg lang.
 
als je een namaak linn van 4500 nodig hebt om tracks te maken, dan zit je imo op een verkeerd spoor.
Leuk voor die bouwer als een project/studie, maar dan moet je nog geestelijk verloren gasten vinden die dit kopen.
Dit heeft dan niets meer met de linn sound te maken (alts genoeg) maar met uitstelgedrag om maar geen opnames te hoeven maken.
Dat is mijn mening, hoeft niet de jouwe te zijn.

Zo in de trant van: ow ik moet nog deze kopen en een jaar wachten op uitlevering en dan kan ik pas echt muziek maken ofzo.
 
De LM1 klinkt in de Gforce behoorlijk dof, alsof er een deken over het geluid ligt. In hoeverre dat helemaal accuraat is tov de originele LM1 weet ik niet.
je bijna onbruikbaar, doffe ellende :D die LM2 souds zijn wel goed eruit. Ik vind het toch wel levendiger dan wat samples inladen op een of andere manier. De (clas) variant van die gforce samples zijn al ge-EQed enzo, die kan je gelijk gebruiken. Is bij die DMX ook zo van ze, de standaard zijn erg laag en dof. De (clas) is gelijk inzetbaar en de (mod) is te extreem geEQed.
Mooie van die DMX is dat er meer keuze is qua samples (oa DX en drumtraks) Ik zou het beter vinden als er ook wat meer varianten in de Linn zouden zitten dan die 2 LM1/LM2 sets.
 
Whaha dakkoffer das wel een goede...
Heb echt een hekel aan de linn drum en die hele eighties sound en foute funk/pop eromheen... Niet mijn ding.
Goed smaken verschillen.
Deze jaren '80 drumcomputers hebben indruk op me gemaakt toen ik tiener was. Vooral 1985 was voor mij een topjaar. Doug E Fresh, LL Cool J, Mantronix, Paul Hardcastle enz. En hoewel ik voor m'n gebruikelijke beats deze drumgeluiden niet snel zal kiezen, heb ik zo nu en dan wel zin om een uitstapje terug naar die tijd te maken.

Ik heb een X-Sample CD'tje van Interface opgegraven, maar zoals hier in een oud topic al aangegeven wordt, is de kwaliteit daarvan niet zo heel goed.


Ik heb samples van de LM-1 gevonden, downloadlink in de beschrijving van onderstaand filmpje, maar ook mijn voorkeur gaat meer uit naar drumgeluiden van de LinnDrum (LM-2).



Voor mij is hardware op dit moment geen optie, dus ik moet een keuze maken tussen diverse plugins of samples. Ik ben er alleen nog niet uit welke.

De IconDrum en DMX van Gforce klinken goed en zien er goed uit, maar ik heb de effecten niet nodig.

Samples From Mars schijnt een goede verzameling te zijn. Ik zou de S1200 engine van Maschine of de RX1200 kunnen gebruiken om het meer als een oude drumcomputer te laten gedragen, al vind ik hi-hats in die laatste iets te grof klinken.

Vprom trekt me, omdat het meer is dan een sample player, maar ik vraag me af hoe makkelijk/snel het is om eigen samples (drumgeluiden van andere drumcomputers of geluidsmodules van bijvoorbeeld Korg en Yamaha) te laden.
En die LM-1 hi-hat variatie techniek van Vprom vind ik ook interessant.
 
je bijna onbruikbaar, doffe ellende :D die LM2 souds zijn wel goed eruit. Ik vind het toch wel levendiger dan wat samples inladen op een of andere manier. De (clas) variant van die gforce samples zijn al ge-EQed enzo, die kan je gelijk gebruiken. Is bij die DMX ook zo van ze, de standaard zijn erg laag en dof. De (clas) is gelijk inzetbaar en de (mod) is te extreem geEQed.
Mooie van die DMX is dat er meer keuze is qua samples (oa DX en drumtraks) Ik zou het beter vinden als er ook wat meer varianten in de Linn zouden zitten dan die 2 LM1/LM2 sets.

Ik vind de classic variant van de LM1 in de Gforce ook nog behoorlijk dof. Is dat bij de originele LM1 ook zo? Je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn om de samples van de hardware hetzelfde in software te krijgen?

De Gforce DMX vind ik vaak ook te zwaar klinken in de toms en weer te ielig en weinig punch en laag in de kick. In de low toms zit veel meer laag dan de kick. Plus er zit op het eind bij de kick samples nog een soort van ritmisch noise dingetje/flubje wat ik heel irritant vind en waardoor deze onbruikbaar wordt voor mij (met name de classic kick), geen idee of dat zo hoort bij een DMX?. Of is dat gewoon verkeerd gesampleld (zou wel erg slordig zijn dan). Ik vind de Gforce Linn bruikbaarder dan de DMX.
 
Laatst gewijzigd:
Plus er zit op het eind bij de kick samples nog een soort van noise dingetje/flubje wat ik heel irritant vind
:D

Ik ook vaak en daarom hou ik meer van sample rate reduction dan bit depth reduction. Misschien dat een gate of filter kan helpen om dat "flubje" te verwijderen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind de classic variant van de LM1 in de Gforce ook nog behoorlijk dof. Is dat bij de originele LM1 ook zo? Je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn om de samples van de hardware hetzelfde in software te krijgen?

De Gforce DMX vind ik vaak ook te zwaar klinken in de toms en weer te ielig en weinig punch en laag in de kick. In de low toms zit veel meer laag dan de kick. Plus er zit op het eind bij de kick samples nog een soort van ritmisch noise dingetje/flubje wat ik heel irritant vind en waardoor deze onbruikbaar wordt voor mij (met name de classic kick), geen idee of dat zo hoort bij een DMX?. Of is dat gewoon verkeerd gesampleld (zou wel erg slordig zijn dan). Ik vind de Gforce Linn bruikbaarder dan de DMX.
Mijn Studio 440 klinkt ook zo heel dof,verder al dat gruizige en aliasing erbij,heel gaaf

Ik zie de Luma-1 als perfecte vervanger voor de zeldzame Studio 440 gezien je er nu ook eigen samples in kan stoppen die dan de elders onmogelijke behandeling niet kunnen ondergaan om hen die sound opgelegd te krijgen.

Ja de prijs dat is een andere zaak,maar will je de echte Linn sound in je tracks dan is deze of in 'slechter' geval een Studio 440 de enige optie,let wel die laatste is gelijkaardig dus kwa lo-fi (in het laag/mid-laag) maar de LM-1 is iets rauwer/meer present in het mid-hoog/hoog spectrum. Bij de Studio 440 is het nog allemaal iets meer weg gefilterd,nog doffer dus.

Wil je als producer het verschil maken dan is het dit dat je moet hebben.
 
zal wel een dc offset verhaal zijn
 
Back
Top