KORG Drumlogue

De meeste moderne synths zijn nu eenmaal een soort veredelde computers met een VST erin... :walker: :walker:

Ja als we zo gaan beginnen :D

Nog even los van de sonische mogelijkheden, waar de drumlogue met zijn analoge voices wel wat in huis heeft, gaat het ook om de UI. En of inspirerend is. Om even in drummachine-land te blijven als voorbeeld: de LXR klinkt echt super, maar het editten op dat ding vind veel te cryptisch waardoor ik zelf ook met zo'n beetje dezelfde resultaten blijf komen. Of de SP16 wat in feite gewoon Battery in een doosje is (wel met analoog filter).

Dus het gaat of het klikt met de sequencer en hoe de verschillende features elkaar aanvullen. Dan nog moet je wel de specifieke klankkleur van de drumologue je aanstaan, maar ik zie het zeker wel als een toevoeging op de gebruikelijke x0x dingen.
 
Ja als we zo gaan beginnen :D

Nog even los van de sonische mogelijkheden, waar de drumlogue met zijn analoge voices wel wat in huis heeft, gaat het ook om de UI. En of inspirerend is. Om even in drummachine-land te blijven als voorbeeld: de LXR klinkt echt super, maar het editten op dat ding vind veel te cryptisch waardoor ik zelf ook met zo'n beetje dezelfde resultaten blijf komen.

Ik heb zelf ook een tijdje met de sp-16 gewerkt en vond editten van samples niet te doen, wel in potentie mooi ding maar niet verder mee gegaan ivm UI idd.

Wat betreft de LXR-02 ja die moest het inderdaad toch echt afleggen tegen de Drumlogue op echt veel vlakken. Om er 1 te noemen. Drumlogue werkt op 32 bit 48kHz wat veel meer punch kan hebben. Ik stap nu ook helemaal over op 32bit heb al een geluidskaart op het oog.

LXR-02 werkt met 16 bit 44,1kHz
 
Ik snap niks van dat pit en bit. Ik heb hier 8 en 12 bit dat zo geprezen wordt overal dus dat praatje pakt niet hier 😉
 
Helemaal eens! Als de LXR 8/12 bit was geweest stond ie hier.

Daarom wil ik een Korg dss-1 weer graag en kijk ook naar:

Sonicware LIVEN 8-BIT Warps​

Sonicware LIVEN Lofi-12 GB​

Die wil ik dan 32 bit samplen voor in de drumlogue om het lekker kompact te houden (en lekker spelen haha)
 
Ik heb zelf ook een tijdje met de sp-16 gewerkt en vond editten van samples niet te doen, wel in potentie mooi ding maar niet verder mee gegaan ivm UI idd.

Wat betreft de LXR-02 ja die moest het inderdaad toch echt afleggen tegen de Drumlogue op echt veel vlakken. Om er 1 te noemen. Drumlogue werkt op 32 bit 48kHz wat veel meer punch kan hebben. Ik stap nu ook helemaal over op 32bit heb al een geluidskaart op het oog.

LXR-02 werkt met 16 bit 44,1kHz

Bitrate enzo maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, het is wel een punt wat in de youtube demo's van de drumologue niet zo goed naar voren komt. De LXR zelf kan heel goed punchen, en daardoor goed door de mix heenkomen, maar meestal wordt die in dat verband vergeleken met de machinedrum.

Mijn punt van de SP-16 was trouwens wel het tegenoverstelde, dat juist de UI het zo'n leuk ding maakt, maar dat kan altijd persoonlijke voorkeur voor iets zijn. Voor mij gaat het om de basisdingen zoals samples pitchen, even een delay of filter pakken waardoor ik geluiden die ik op andere spullen maak tot 1 geheel kan maken met zo min mogelijk effort. Voor mij heeft dat de lol echt weer in muziekmaken terug gebracht, en elk nieuw ding wat hier komt moet daar aan bijdragen. En uiteindelijk is dat dan belangrijker dan hoe het klinkt.
 
Drumlogue werkt op 32 bit 48kHz wat veel meer punch kan hebben. Ik stap nu ook helemaal over op 32bit heb al een geluidskaart op het oog.

Doe voor de gein eens even een heel simpel testje:

Stop een mooi klassiek nummertje in je DAW.
Mix daaronder de meest extreme grindcore die je maar kan vinden.
Begin met mixen met de fader op 0.
Dan langzaam de fader omhoog doen.
Wanneer hoor je de grindcore? Bij -120dB? of wat hoger?
-120dB is 20 bit...
 
Leg je visie aub uit want ik heb eerder gemerkt dat je wel behoorlijk technisch bent en ik voornamelijk dingen van YouTube of www overneem en ongeschoold bent in audio.

Wat ik begrepen heb is dat het niet perse om het afspelen gaat maar meer om tijdens het opnemen in 32 bit je minder snel clipping hebt en de sample beter te editten en een mix beter opzetten (inzetten) is.

Betere ruis toevoeging en dittering en lagere Floor Noise.

Maar nogmaals ik ben blijkbaar toch een beetje een audiofiel haha
 
Beetje slangenolie / specporn toestanden. 32 bit heeft een range die vele malen groter is dan het hoorbare/bestaande geluid (tot een paar duizend decibel geloof ik), maar in de praktijk zul je geen verschil horen met 24 bit of zelfs 16 bit. Het kan prettig zijn bij opnemen/mixen/stapelen van sounds omdat je minder snel tegen de grens aanloopt (headroom) en als je geluid opneemt met heel veel dynamiek (zoals een klassiek orkest met fluisterpassages tot luide crescendo's), maar in de praktijk zul je toch tot een uitgebalanceerde (eind)mix moeten komen die prettig klinkt en binnen de standaarden van 16/24 bit valt. Eerlijk gezegd denk ik dat je er bij de meeste elektronische stijlen weinig aan hebt of van zult merken. Anders dan bijvoorbeeld 12 bit, die een bepaalde 'grittiness' geeft door de lage resolutie en daardoor een bepaald randje geeft dat veel mensen tof vinden, vandaar het blijvende succes van oude 12 bit samplers en reissues/varianten met 12 bit sampling.
 
Nou ja nu ik erover denk. Kijk ik wil dus high end analoge gear op 32bit 48kHz samplen en ja hoe meer dynamiek hoe beter.
Ik ga in mijn geval geen eindmix maken maar ik stop de samples in mn drumcomputer die dus ook 32 bit 48kHz is.

Wat er gebeurd is dat als ik lagere bit/sample rates inlaad in de drumcomputer hij zelf omzet naar 32 bit 48Khz...
Wat gebeurd er dan met de dynamiek en aliasing en dittering vraag ik me af.

Kijk ik ben verder juist Fan van 8 en 12 bit sounds hoor dus begrijp me niet verkeerd. Dit Forum is mijn leerschool
 
In dat geval is de les die ik mee wil geven dat dit misschien niet het terrein is voor zulke intense focus aangezien de bijdrage van deze schakel aan het eindresultaat waarschijnlijk nihil tot verwaarloosbaar is.
 
Leg je visie aub uit want ik heb eerder gemerkt dat je wel behoorlijk technisch bent en ik voornamelijk dingen van YouTube of www overneem en ongeschoold bent in audio.

Wat ik begrepen heb is dat het niet perse om het afspelen gaat maar meer om tijdens het opnemen in 32 bit je minder snel clipping hebt en de sample beter te editten en een mix beter opzetten (inzetten) is.

Betere ruis toevoeging en dittering en lagere Floor Noise.

Maar nogmaals ik ben blijkbaar toch een beetje een audiofiel haha

Sorry voor de late reply.

Ik zie een hele hoop dingen die erg verwarrend kunnen zijn.
En digitale opname en weergave techniek is behoorlijk counterintuitive, maar ondertussen vele decennia oud en volledig uitontwikkeld.

-Er zijn tegenwoordig 32 bit microfoons op de markt.
Het voordeel van deze techniek is dat je nooit meer de gain van de micpreamp hoeft in te stellen.
Gewoon op opnemen drukken en het kan later gebruikt worden in een mix.
Je hebt altijd een voldoende hoge signaal ruis verhouding en je kan nooit clippen.
Het is volledig "idiot proof" geluid opnemen, behalve dan de microfoon positie....en de richtingskarakteristiek....en de kleuring van het microfoon kapsel....
Je vraagt je bijna af waarom deze technologie er is (Hoest Marketing Hoest). Blijkbaar is het instellen van de mic gain heeeel erg moeilijk.
Ik heb hier ook wat commentaar gegeven over dit onderwerp.

-Ja mensen hebben gehoor met een dynamisch bereik van 120dB. Maar niet tegelijkertijd. Zie hier.
Dus 16 bit is meer dat genoeg voor mensen die een beetje verstand van zaken hebben? JA.
De ingenieurs van Philips in de jaren 80 waren de beste ter wereld. Die wisten echt wel wat ze deden.

-Analoge highend gear heeft een dynamisch bereik van 60-120dB. Dat is prima op te nemen met elke converter/geluidskaart die het maximale signaal bereik van de analoge gear aan kan.

-Dithering is heel leuk voor technische nerds zoals ik, maar totaal onbelangrijk voor normale gebruikers van geluidskaarten.
Niet over nadenken.


Kortom, voor geluidskaarten zijn 2 dingen belangrijk.
1 hoeveel kanalen wil je tegelijkertijd opnemen en 2 hoe hoog mag het ingangssignaal mag zijn voordat er clipping optreed.
Of zijn driver instabiliteit en latency nog een probleem?
 
Begrijpelijk verhaal.

Nu gebeurt het mij weleens tijdens jammen dat ik uitschiet met het filer en clip. Is er dan wel een voordeel?
 
-Er zijn tegenwoordig 32 bit microfoons op de markt.
Het voordeel van deze techniek is dat je nooit meer de gain van de micpreamp hoeft in te stellen.
Gewoon op opnemen drukken en het kan later gebruikt worden in een mix.
Je hebt altijd een voldoende hoge signaal ruis verhouding en je kan nooit clippen.

Je bedoeld waarschijnlijk 32bit float, ipv 32 bit ?!

 
Ik heb er nog even over geslapen en werd vanochtend wakker met een herinnering aan een lezing waar ik jaren geleden was. Volgensmij was het een lezing van Linn audio.

Wat ik toen heb onthouden is dat we niet allen wezens zijn die kunnen horen maar dat we drukwezens zijn. Met andere woorden geluidsdruk kunnen voelen en ervaren.

Dus iets kunnen meten en kunnen voelen vind ik een interessant thema
 
Ik ben nu deze aan het testen op mn drumlogue heel nice! Gebruikt je samples om te resoneren. Ben nu kicks aan het processen heel dik.
Resonator: a Karplus-Strong synth unit for Korg drumlogue – Ice Moon Prison

Verdere gratis drumlogue synths! het begint te komen :)
Maxisynth lijkt me een sampler!?

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top