Csound?

Als ik ergens 'Csound' lees, dan moet altijd aan dit nummer denken...



Ik was op de opname van die clip aanwezig!
Als ik ergens 'Csound' lees, dan moet altijd aan dit nummer denken...


jij niet alleen ;-) dit vanwege ik op de opname van deze en nog andere clips toen aanwezig was. ik was toen +- 16 jaar
 
Ik ben nu de "examples" in CsoundQt (een Csound IDE) aan het bekijken en beluisteren. Dat zijn er heel veel, dus daar ben ik wel even zoet mee. Maar het is een goeie kennismaking met Csound.
 
Even gekeken, goed leesbaar en duidelijke uitleg. :okdan:

Inderdaad. Dat ben ik nu aan het doornemen. Ik heb ook nog een enorm dikke pil - Boulanger (red.): The Csound Book - staan, maar ik heb liever eerst een globale indruk van wat Csound is voordat ik mij daaraan waag.
 
Oei oei! Dit is wanneer je wat verder leest toch wel even andere koek dan een DAW of plugin waarmee je normaal gesproken na een kwartier of uur proberen al wel het nodige kan. Ik heb er nu al heel wat uren lezen en studeren opzitten en het eind is nog niet in zicht. Gelukkig ben ik maar voornemens een klein aantal van dergelijke talen te bestuderen. ;-)
 
De voorbeelden in bovengenoemde manual zijn aardig goed te volgen, maar ik neem aan dat je er nog veel dieper in kunt duiken... :geslaagd:
 
Ik ben nu net pas klaar met het lezen van hoofdstuk 3 van de in totaal 13 hoofdstukken: The Csound FLOSS Manual

Niet dat het op zich heel moeilijk te volgen is, maar het is wel heel veel in een keer. En er is anders dan bij een DAW geen prettige GUI die als het ware de weg vanzelf wijst. Maar goed, het is mijn eigen schuld want ik wil zelf zo nodig nog een paar computermuziekprogrammeertalen leren. Dus moet ik ook niet zo zeuren. ;-)
 
Als ik je een tip mag geven als je wilt beginnen met het maken van generatieve muziek mbv een programmeeromgeving...stel je meteen een doel en begin daar meteen aan. Ook bij het lezen van de handleiding en je uitprobeersels. Zoek naar patches waarin dat gene waarnaar je op zoek bent al is gemaakt en analyseer wat er gebeurd en pas et aan naar jouw wensen. Gebruik ook die code (dus letterlijk kopieren van de code) in je eigen werk en combineer het met andere code die je zelf maakt of ergens vindt. Ga niet opnieuw het wiel uitvinden en code programmeren die al 100x is geschreven.
Op deze manier houd je er lol in en werk je meteen aan je doel. Aan het einde van de rit zul je een compositietool hebben waarmee je kunt werken.
 
Inderdaad - als ik eerst al die handleidingen ga zitten lezen ben ik zo een paar weken of een maand verder voordat ik er iets leuks mee kan doen. Dat is niet erg motiverend. Ik zal morgen ook al wat dingetjes gaan proberen zodat het leuk blijft.
 
Ik heb The Csound FLOSS Manual nu uitgelezen, en ik weet al waarmee ik vervolgens wat wil gaan experimenteren ( 05G03_granule.csd ). Maar het werken met CsoundQt wil nog niet goed lukken en geeft vreemde errors. Daarom heb ik mij ook ingeschreven bij het Csound forum en daar wat vragen gesteld. In de tussentijd begin ik maar vast aan de dikke pil: The Csound Book.
 
Via het Csound forum zonet een AppImage van CsoundQt gedownload die het veel beter doet. Nu eerst daar maar weer eens mee experimenteren. ;-)
 
Het "example" waar ik mee ga experimenteren is EXAMPLE 05G10_granule.csd . Die file is hieronder te vinden en als het goed is ook te beluisteren:

De kans dat uit mijn gehobby iets mooiers komt dan er al staat is overigens miniem, want het gaat mij er eerst om dat ik door hier en daar wat dingetjes te veranderen de code probeer te doorgronden.
 
Csound is een heel krachtig programma, maar ook hele zware kost. Na veel gestudeer en geëxperimenteer wil ik het weer even laten rusten.
 
SuperCollider geeft vanuit de SuperColliderIDE in elk geval geluid. Net met dit commando uitgeprobeerd:

Code:
play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)})

Maar het geluid komt maar uit één van de luidspreker, en bij omwisseling van de kanalen komt het weer uit de andere luidspreker. Dus aan de luidsprekers zelf ligt het niet. Klopt dit wel?


Supercollider werkt met arrays voor wat ze multichannel expansie noemen

doe eens s.meter; (normaal staat dat op 8 outputs, dacht ik, maar dit kan je ook aanpassen in je setup.scd file )
dan kan je de outputs zien
& zo voorbeeld zien dat
in je voorbeeldje:

play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)})

er maar 1 output actief is, kanaal 0

(play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)}!2)) // geeft dan weer via output 0 & 1 geluid weer, hetzelfde geluid weliswaar

(play({SinOsc.ar([400, 401.3456], 0.3)})) // dit geeft dan weer via het array [x,y], 400 Hz op kanaal 0 & 401.3456 op kanaal 1 (beatings) , "stereo"
 
Back
Top