SuperCollider geeft vanuit de SuperColliderIDE in elk geval geluid. Net met dit commando uitgeprobeerd:
Code:
play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)})
Maar het geluid komt maar uit één van de luidspreker, en bij omwisseling van de kanalen komt het weer uit de andere luidspreker. Dus aan de luidsprekers zelf ligt het niet. Klopt dit wel?
Supercollider werkt met arrays voor wat ze multichannel expansie noemen
doe eens s.meter; (normaal staat dat op 8 outputs, dacht ik, maar dit kan je ook aanpassen in je setup.scd file )
dan kan je de outputs zien
& zo voorbeeld zien dat
in je voorbeeldje:
play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)})
er maar 1 output actief is, kanaal 0
(play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)}!2)) // geeft dan weer via output 0 & 1 geluid weer, hetzelfde geluid weliswaar
(play({SinOsc.ar([400, 401.3456], 0.3)})) // dit geeft dan weer via het array [x,y], 400 Hz op kanaal 0 & 401.3456 op kanaal 1 (beatings) , "stereo"