Samplers. Welke heb je nog en waarom?

yamaha SU700, heerlijke snelle samplebak. Lekker gruizige sound maar super irritante sequencer waar ik nooit vriendjes mee ben geworden. Wel voorzien van GOTEK floppy emulator
Gebruik deze nog regelmatig om breaks en drum sounds te samplen op lage settings, maar die gaan direct door naar de ...

Gaaf dat deze sampler zoveel mogelijkheden qua sample rates en bit depths biedt.

Sampling Frequency The rate at which digital readings are taken is referred to as the sampling rate or sampling frequency. A conventional audio CD uses a sampling frequency of 44.1kHz (44,100 readings per second). The SU700 supports frequencies of 44.1, 22.05, and 11.025 kHz frequencies. Note that higher frequencies produce higher-fidelity sound reproduction, but also consume a greater quantity of sampling memory.

Bit Resolution The precision of each reading is restricted by the number of bits used to record the value. A conventional audio CD uses 16 bits to store each value. The SU700 allows you to choose a resolution of either 16 bits or 8 bits. Again, the higher resolution provides higher-fidelity recording, while the lower resolution cuts memory consumption in half.

Ben benieuwd of deze een vergelijkbare klank heeft als de DJX. Zou je die Skull Snaps drum break die ik gepost heb eens met de SU700 willen samplen op 22050 Hz / 8 bit? Of zou je zelf een eigen voorbeeldje als bijlage willen posten dat ik met de DJX kan samplen?
 
Vergis je je niet met de prijs van de Fairlight :)) ? Of bedoel je een flinke oude auto...? De adviesprijs van de aanzielijk duurdere en gelijktijdig geïntroduceerde A-5000 was in de UK £ 1.499. De winkelprijs was een paar honderd Euro lager. Die van de A-4000 lag honderden £'s lager.

Was natuurlijk een beetje overdreven ;)
Heb er destijds 2600 florijnen voor betaald, moest nog geheugen, scsi spullen en HD bij (was allemaal 2ehands) maar uiteindelijk best een uitgave toen.
Ter vergelijking, ergens in datzelfde jaar kocht ik mijn eerste auto. Een Opel kadett sedan voor 300 keiharde guldens. Wat een verschil.
zonder gekkigheid, voor 2600 gulden had je toen best een aardige auto kunnen kopen, vandaar mijn opmerking.
 
Gaaf dat deze sampler zoveel mogelijkheden qua sample rates en bit depths biedt.

Ben benieuwd of deze een vergelijkbare klank heeft als de DJX. Zou je die Skull Snaps drum break die ik gepost heb eens met de SU700 willen samplen op 22050 Hz / 8 bit? Of zou je zelf een eigen voorbeeldje als bijlage willen posten dat ik met de DJX kan samplen?

Ja dat is heel tof aan deze sampler, alsmede de manier waarop je moet samplen, dat gaat allemaal heel makkelijk en snel. Beter dan welke sampler ook zo je bijna zeggen.

Momenteel ziet mijn studio er zo uit (leeg en in aabouw), dus herinner me er over een week of 2 a 3 nog even aan, dan zal ik de break voor je samplen.
fetch?id=3742803&d=1583266645.jpg



























https://www.synthforum.nl/forum/alg...ex-recording-studio-xix?p=3742802#post3742802
 
Sampler die ik nu nog heb:
Elektron Octatrack.

Qua klank vond ik de E-MU Ultra5000 en de ASR-X lekkerder klinken. Dat zal subjectief zijn. Het layeren en per layer een ander filter kunnen toewijzen, mis ik echt wel van de Ultra5000.

De (midi)sequencer van de octatrack vind ik echt te gek. Ook leuk (en makkelijk) om met single cycles waveforms een monofone synth na te bootsen. Ik moet meer tijd gaan steken in het realtime samplen van bijv. mijn bescheiden modulair systeem.

Andere samplers die ik heb gehad:
AKAI S2000
E-MU Esi4000
MPC500
Yamaha TX16W (vond ik vooral tof icm SY99).
 
Onlangs een Roland S-330 gekocht om een tijdje uit te proberen. Van tevoren had ik gelezen dat hij voor een 12 bit sampler nogal hifi klinkt, maar gelukkig valt dat bij sample rate 15 kHz mee.

Hier is een voorbeeld van een gratis Music Radar drum break.

Eerst komt de originele drum break in mono.
Dan de S-330 @ 15 kHz.
Daarna m'n Roland MS-1 @ ongeveer 15 kHz (sample grade LONG 2 met pitch 0).

De komende dagen zal ik nog wat andere instrumenten samplen. 8)
 

Attachments

  • Lotuz Music Radar Drum Break Original 44.1 kHz S-330 15 kHz MS-1 LONG 2 Pitch 0.wav
    1,3 MB · Bekeken: 123
Schermpje voor de S-330 is zojuist bezorgd. Dat gaat het werken met de sampler een stuk eenvoudiger maken. :okdan:
 

Attachments

  • 20200324_173026.jpg
    20200324_173026.jpg
    44,2 KB · Bekeken: 94
Ik heb diezelfde drumloop eens door m´n Korg Microsampler gehaald. Je kunt op twee manieren de geluidskwaliteit reduceren.
Eerst hoor je de originele loop op 48, 24, 12 en 6 khz geresampled. Na vier rondjes een korte stop en dan gooi ik het decimator-effect erop en breng ik de samplerate met de daarvoor bedoelde draaiknop van 48 khz terug naar 1. Ten slotte breng ik nog even het aantal bits gradueel terug van 16 naar 4. Cheers.
De s-330 klinkt trouwens goed, maar ik vond het zelf niet leuk om er een scherm bij te gebruiken.

Bekijk bijlage Microsampler 48 24 12 6 khz en decimator effect .wav
 
:okdan:

De MicroSampler heb ik ook naar gekeken, maar is nog vrij prijzig. Hij klinkt wel goed trouwens. Nou ja, goed als je van artifacts houdt, slecht vanuit het oogpunt van een fabrikant als Roland die juist z'n best deed om die artifacts eruit te filteren. Bij de S-330 moet je met instrumenten als gitaar en piano bij een sample rate van 15 kHz echt één octaaf of meer omlaag pitchen om eindelijk wat vervorming te horen. Drum breaks klinken echter al meteen goed bij 15 kHz.

Wat dat schermpje betreft, ik dacht aanvankelijk de S-330 ook wel goed zonder te kunnen bedienen, maar mede dankzij een waardeloze handleiding verdwaal ik in dit doolhof. Met het scherm erbij vind ik makkelijker mijn weg. Ik hoop ook binnen een paar dagen een muis te ontvangen. Eens kijken hoe dat werkt.

Leuk apparaat, die MicroSampler. Ik lees dat hij destijds geflopt is en wat tekortkomingen heeft, maar Korg zou best een verbeterde versie op de markt mogen brengen.
 
Ja, drumbreaks klinken warm op de s-330. Je hebt vast de video wel gezien waarin Tom Holkenborg zijn s-550 demonstreert. Hij is gek op het geluid van deze sampler na het downpitchen.
Heb je zo'n msx/philips muis kunnen vinden? Die waren nogal zeldzaam begreep ik.
Ik sloot de s-330 aan op mijn pc via een usb-videograbber apparaatje. Zo'n ding is ervoor bedoeld om je videorecorder met een rca-kabel op je pc aan te sluiten, zodat je videobanden kan digitaliseren. Zit software bij. Dan krijg je het beeld van de sampler in een schermpje op je gewone monitor. Ik dacht me te herinneren dat je dan ook met je gewone muis kon werken, maar misschien bediende ik hem wel met de pijltjestoetsen...

De microsampler kent vele beperkingen, maar dat maakt hem ook leuk om te bedienen. Een van de weinige apparaten waar ik enigszins aan gehecht ben.
 
MPC live hier.

Als midi sequencer/master. En om direct bass/gitaar/vocal/platen samples in op te nemen en te verwerken.
 
Heb je zo'n msx/philips muis kunnen vinden? Die waren nogal zeldzaam begreep ik.

Die zijn op Ebay nog wel te vinden, maar ik ga daar geen 100 euro voor betalen. In plaats daarvan heb ik een muisadapter met PS/2 muis gekocht.

De microsampler kent vele beperkingen, maar dat maakt hem ook leuk om te bedienen. Een van de weinige apparaten waar ik enigszins aan gehecht ben.

Kan ik me iets bij voorstellen. Lijkt me een sampler die lekker direct werkt (samplen en toewijzen aan toetsen bijvoorbeeld, zie eerste video hieronder) en je snel de sound geeft die je wilt (effecten, zie tweede video hieronder).


 
Akai S950
Deze heb ik hangen voor resampling uit de DAW. Niet veel in gebruik maar maakt sounds even net iets meer "baksteen". Ook vind ik het filter wel lekker klinken (wel een of andere hoge piep die erbij komt op lage cutoff-instelling: heeft iemand van jullie dat ook?).

Casio SK8 (met MIDI)
Heerlijk hoe er een soort "kristallen lo-fi laagje" over de sound komt, vooral bij pads! Verder vind ik de loop- en reverse-functie ook heel smaakvol werken. Vooral die loopfunctie zorgt voor een soort organisch delay-achtig effect bij staccato-sounds. Heb er een tijd geleden een MIDI-kit van Pharmasonic ingebouwd. :)

Elektron Rytm
De Rytm is een hybride drummachine met naast analoge klankopwekking ook de optie tot gebruik van samples. Aangezien ik de analoge sound-engine wat zwakjes vind klinken, gebruik ik hem graag als een 8 parts monofone sampler. Die samples gaan dan nog door de ingebouwde analoge filters en effects wat hem tot een leuke jamtool maakt! Alle parameters waaronder de sample start-/stoppunten zijn instelbaar en aan te passen per sequence-step zodat je er ook wavetable-achtige effecten mee kunt bereiken. :)
 
Tuurlijk! In de bijlage een SK8 jam met een gesamplede Juno-60 pad (en een bakkie galm erover). Die glitchy bovenlaag vind ik heel gaaf.
 

Attachments

  • Sly Dog - SK8-J60.mp3
    4,1 MB · Bekeken: 141
Oh, en kom deze zojuist ook nog tegen op de harde schijf: TR-808 gesampled door de Doepfer A-112 samplermodule (vergeet altijd dat ik die heb, haha).
Voor zover ik onthouden heb, heb ik 'm door een Doepfer A-105 SSM-filter gehaald en met een getriggerde lfo verschillende kanten op laten stuiteren. Kan zijn dat ik het signaal nog wat extra gain heb gegeven bij het opnemen.
 

Attachments

  • DoepferA112-808.mp3
    8,1 MB · Bekeken: 126
Hier als bijlage een standalone jam waarbij ik de Rytm als sampler heb gebruikt. Ik had een paar drumsamples gedownload van splice.com in combinatie met een sample van een Indiase fluit en een gesamplede bastoon. Volgens mij ben ik ietwat wild losgegaan met de ingebouwde distortion, maar afijn, liever teveel expressie dan te weinig. :D
 

Attachments

  • Sly Dog - Rytm Is A Sampler.mp3
    5,5 MB · Bekeken: 129
Wat dat schermpje betreft, ik dacht aanvankelijk de S-330 ook wel goed zonder te kunnen bedienen, maar mede dankzij een waardeloze handleiding verdwaal ik in dit doolhof. Met het scherm erbij vind ik makkelijker mijn weg. Ik hoop ook binnen een paar dagen een muis te ontvangen. Eens kijken hoe dat werkt.

De optische PS/2 muis met adapter is nu ook binnen. Net even geprobeerd en je vliegt ermee door de menu's van de Roland. Een heel andere ervaring om zo de sampler te bedienen. Net als met een computer, maar dan wel eentje van zo'n 30 jaar oud.
 

Attachments

  • $_12.jpg
    $_12.jpg
    41 KB · Bekeken: 100
Pioneer Toraiz SP-16.

Ik dacht eerst dat het meer speelgoed was voor veel geld, maar tjongejonge, wat zat ik er naast.
Alles wat je er in stopt komt er beter uit. Wat een karakter zit er in. Volledig te danken aan de stereo Dave Smith filter. Als je die uit zet is de magie voor een groot deel weg.
Zelfs als je het filter open zit (en dus eigenlijk niets doet) wordt er "iets" ruimtelijks toegevoegd. Ik denk dat dit komt doordat het filter wat ruis toevoegt en omdat het links en rechts wellicht niet exact hetzelfde gecalibreert is.
Daarnaast is de bediening super eenvoudig en intuitief. Ik had het niet verwacht, maar het is nu mijn centerpiece geworden (naast 2x Novation Launchpad Pro Mk3).
Zal niet voor iedereen zijn, want ja, hij is wat eenvoudig, maar juist dat vind ik de kracht van deze bak.

Andere pluspunten:
- Goede timestretch
- Solide timing (bij mij dan)
- Scenes voor wisselen van samples on the fly
- Scale mode
- Slice mode
- 8 outputs
- Zeer solide gebouwd
- Flink stuk goedkoper geworden
- Flink verbeterd door diverse firmware updates
 
Yamaha TX16W (vond ik vooral tof icm SY99).
Leuke gedachte..daar ga ik ook eens mee aan de slag.
Ik heb een TG77.
Ik ben benieuwd hoe je die twee samen gebruikt.
Wat het "gewoon" een klank-match?
Of had je specieke SY-geluiden die je in de TX16w stopte?
 
Back
Top