Antwoord: Ik wil patches bedenken en bouwen.
Vooral niet solderen dus
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Antwoord: Ik wil patches bedenken en bouwen.
Op safe spelen in de zin van jezelf uitdagen en de lat wat hoger voor jezelf leggen. Uiteraard wil niet iedereen dat. Ik kan alleen uit mijn ervaring spreken en achteraf denk ik dat ik best wat avontuurlijker had kunnen beginnen. Alle modules die ik bij de start gekocht had zijn verkocht, ik zie best veel mensen die wat verder zijn met modular hun semi-modular verkopen omdat die gewoon niet zo flexibel is.
Er is genoeg muziek te vinden die modulars gemaakt zijn die je niet of niet makkelijk met andere hard- of software maakt, dat komt omdat er veel modules bestaan waar geen hard- of software evenknie van is. En het tactile interface maakt ook dat je er anders mee omgaat dan met een voorbedraadde synth. Je creatieve brein werkt gewoon anders met modular. Ik zeg niet dat een gewone synth of semi-modular geen bestaansrecht heeft; ik heb er zelf ook nog een paar en voor snel resultaat winnen die het altijd. Maar voor diepgang moet je bij modular zijn of hele uitgebreide, flexibele synths.
Wat dat overigens betekent voor je muzikale output is een ander ding. Ik ben regelmatig bezig met patchen om logica en routering te proberen. En dus niet om tracks te schrijven. Dus mijn muzikale output zul je maar zelden horen omdat dat waarschijnlijk alleen voor mijzelf interessant is. Maar dat is voor mij dan ook het belangrijkst, het is gewoon leuk om wat mee aan te prutsen. Enerzijds solderen en anderzijds die modules die je gebouwd hebt gebruiken om mee te patchen heeft bij mij nooit geen keuzestress opgeleverd. Beide doen is leuk, de combinatie vond ik juist het speelplezier verhogen omdat je speelt met iets wat je zelf gebouwd hebt.
Vaak zit de uitdaging juist in het hebben van minder opties. Beginnen aan Eurorack wil niet zeggen dat je meteen een berg modules moet hebben. Juist als je er weinig hebt leer je daar het maximale uit te halen. Het hangt van de persoon af of meer of minder opties hebben je creatief uitdaagt. Ik heb mijn Euro-setup gehalveerd omdat ik merkte dat ik met minder creatiever ben. Maar dat is met gewone synths niet anders.
In theorie klinkt het idee van een modular leuk maar uitdaging kan ook in de muziek zelf zitten.
Luister naar kiteman of hoe die ook heet. 100 modules on stage en er komt maar middle of the road electronische muziek uit. Als je net 23 bent tof natuurlijk. Maar mij doet het niks.
Zal ook komen omdat ik blazers fantastisch vind als het goed wordt gedaan. Dat kan super muziekaal zijn. Maar ik mis het muzikale bij zijn modular sets.
Al denk ik niet dat ik de beste maatstaf ben voor een 20 jarige festival bezoeker.
Punt is: je hebt x uur. En die tijd kan je maar 1 keer gebruiken. Ga je voor solderen dan zal er minder tijd gaan naar muziek maken.
Verder respect voor mensen die solderen en shit zelf maken. Maar ken genoeg mensen die allemaal kits/pcb’’s hebben en er niks mee doen omdat ze stiekem muziek willen maken.
Ik probeer je gedachtengang te volgen, maar ik heb het idee dat je op basis van een aantal artiesten die je gehoord hebt bepaalt hebt dat een specifiek instrument niks is. Kort door de bocht is dat een beetje zeggen dat een gitaar niks is omdat je wel eens Nickleback gehoord hebt. Wat hebben blazers met een modular te maken? Begrijp me niet verkeerd; ik hou ook van muziek waar blazers inzitten, maar dat heeft toch weinig van doen met het vraagstuk hoe te beginnen aan een modulair avontuur.
Ik weet uiteraard niet wat je zoal geluisterd hebt, maar een modular is gewoon een instrument. Een instrument dat zich bij uitstek leent om zich aan te laten passen aan de gebruiker. Een modular is 1 van de weinige instrumenten die je vrij eenvoudig zelf kunt bouwen en geheel naar je eigen wensen kunt vormen. Daarom vind ik het juist jammer als je van die mogelijkheid geen gebruik maakt en kiest voor een oplossing waar iemand anders (een fabrikant) de keus (grotendeels) al gemaakt heeft voor je van hoe jouw instrument moet werken. Wanneer je meer de diepte in wil dan is een semi-modular of hardwired synth bijna altijd beperkter.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij geef je advies welke route nieuwe modulaire gebruikers zouden moeten kiezen terwijl je zelf geen ervaring op modulair gebied hebt? Ik zal niet zeggen dat je je mening daar niet over kunt geven, maar het is wel handig je advies in perspectief te zetten. Anders is het een beetje als advies geven aan iemand wat voor auto hij moet kopen terwijl je zelf geen rijbewijs hebt.
Uiteraard is vrije tijd voor de meeste mensen beperkt. Maar ik vond het zelf naast muziek maken ook ontspannend om af en toe een avondje te solderen. Het is toch niet zo dat je maar 1 bezigheid kunt hebben? Ik heb iig lang niet elke dag zin om muziek te maken, dan is het juist fijn als je wat anders kunt doen wat daar wel verband mee houd. Veel enthousiastelingen (ook op dit forum) gaat het daarbij niet primair om muzikale output, tracks maken of live spelen. Voor sommige is het onderzoeken hoe iets werkt, hoe je je machine op een bepaalde manier kunt laten doen wat je wil (en daarin ook fouten maken en dus leren) veel belangrijker. Je opmerking "In theorie klinkt het idee van een modular leuk maar uitdaging kan ook in de muziek zelf zitten" is dan ook meer toegespitst op een specifiek doel. Het doel is echter niet voor iedereen gelijk. Daarnaast is een modular niet alleen in theorie leuk, maar in de praktijk nog veel meer...
Kyteman had een blazers ensemble volgens mij.
En ja de meeste muziek gemaakt met modular’s doet mij niks. Alleen de mensen achter Telex vond ik er constante toffe dingen mee maken. Maar dat ligt niet aan de modular maar aan de mensen natuurlijk.
Anyway ik stelde voor om het stapje voor stapje te doen i.p.v. vol in het diepe te duiken door zelf te gaan solderen.
Dat bij jou alles meteen lukt is niet de maatstaf. Meestal gaat het met vallen en opstaan.
En het is netzoals met ableton live of een daw. Zodra de keuzes oneindig zijn, kost dat vaak creativiteit.
De truuk zit het hem in toeval zijn werk laten doen met beperkte middelen. Modulars is niet opgezet op met minder meer te doen maar juist meer kopen want dan ben ik vrijer. Want meer mogelijkheden. Oh ja dit is ook tof. Etc.
Maar per saldo ben je meer bezig met je modular dan met muziek.
Je kunt eens gaan kijken bij 1 van de modular events waar je vaak ook een DIY workshop hebt. Dan zie je dat het super eenvoudig is en kun je het zelf eens proberen.
Toevallig verscheen net dit draadje hier op het forum, komt dat even goed uit.
Iemand die geen kennis heeft moet natuurlijk niet met iets beginnen dat te moeilijk is. Er is online genoeg materiaal te vinden die een beginner op weg kan helpen. Zowel wat betreft praktische zaken als solderen, maar ook voor het opdoen van kennis. Iemand die helemaal vanaf nul begint kan beter eerst 'ns oefenen met solderen, en om een beter begrip te krijgen van elektronica bijvoorbeeld een 555 op een breadboard zetten en aan de hand van een tutorial met het ding spelen. En leren hoe je een multimeter en oscilloscoop moet gebruiken. Vervolgens van de 555 een eenvoudige VCO maken en leren waarom dit werkt. Na een tijdje heeft iemand de praktische skills om iets te maken dat echt bruikbaar is, bv. de Thomas Henry 555 VCO. En die persoon heeft dan ook de kennis opgedaan om te snappen hoe het werkt, tenminste op een niveau om met de meetapparatuur eventuele fouten op te sporen en met grote kans om het zelf op te lossen.(...) Het zou jammer zijn als het gemak leidt tot niet na te hoeven denken. (...) Vaak ontbreekt het de beginners aan de kennis om te verwoorden wat er mis gaat in het circuit. Of hebben ze geen meetapparatuur, of weten niet hoe die te gebruiken.
Nog even iets waar ik aan moest denken. Je kunt voor modular net zo goed zelfbouw invullen, de tijd die je daarvoor gebruikt is ook niet meer beschikbaar voor het maken van muziek. Als je zoveel mogelijk tijd wilt besteden aan muziek, dan kun je inderdaad beter niet beginnen aan zelfbouw. Maar elektronische muziek heeft nu eenmaal een duidelijke technische kant en het is interessant om hiermee bezig te zijn. Het is boeiend om zelf te ervaren hoe een circuit geluid kan maken.Maar per saldo ben je meer bezig met je modular dan met muziek.
En het is netzoals met ableton live of een daw. Zodra de keuzes oneindig zijn, kost dat vaak creativiteit.
En misschien juist kans dat als bijproduct er iets toonbaars uitrolt als je inderdaad de gedachte laat varen dat het iets moet opleveren wat anderen opvatten als muziek. Dan kan het juist de creativiteit aanwakkeren.Zolang het een hobby is (...) als er uiteindelijk toch iets toonbaars uit rolt
Zolang het een hobby is, en dat is het voor mij, heb ik geen boodschap aan de hier door velen kennelijk gevoelde vereiste dat het gepiel genietbare muziek moet opleveren. Ik dacht zelf kort geleden ook nog zo, maar dat is onzinnig. Het gaat hier om de lol, er hoeft niets verkocht of gedemonstreerd te worden.
Zolang het een hobby is, en dat is het voor mij, heb ik geen boodschap aan de hier door velen kennelijk gevoelde vereiste dat het gepiel genietbare muziek moet opleveren. Ik dacht zelf kort geleden ook nog zo, maar dat is onzinnig. Het gaat hier om de lol, er hoeft niets verkocht of gedemonstreerd te worden. Hobbyen met elektronische muziek dan wel geluiden is geen baan! Zulk nutsdenken verpest het hobbymatig bezig zijn.
Iets anders is dat het op zich voldoening schenkt als er uiteindelijk toch iets toonbaars uit rolt. Maar dat uiteindelijke doel moet naar mijn mening niet als een drukkend moralistisch appél het avontuurlijke en spelelement vergallen.
ik denk dat de reactie van MadR vooral komt van het aanhoren van de honderden/duizenden (in de meeste gevallen) totaal waardeloze (veelal steeds in fora gespamde) self-entitled als 'improv' videos , wat eigenlijk enkel een sharing is van een goed moment die de gebruiker beleeft met zijn synth en er merkbaar steeds ook fier op is om wat hij er na een uur patchen voor rotzooi uit heeft gehaalt.