Enkele beginnersvragen

emiliano

Stamgast
Lid sinds
20 december 2006
Berichten
117
Dag allen

Ik ga mijn eerste stapjes zetten in de analoge modulaire synthwereld.

Idee is dat ik zelf een case (3u + 3u + 1u) bouw.

Ik zit nog met enkele vragen:

-qua power supply had ik deze op het oog Eurorack Power KIT, Modular Synthesizer Power KIT- ModularSynthLab

Is dat een goede oplossing, of ga ik meteen beter richting Doepfer A-100 PSU3? Of andere kwalitatieve alternatieven?

-ik wil de modular graag aansluiten op een soundcraft M12. Dat geeft me het voordeel dat ik verschillende audiosignalen (bv. van oscillatoren of bv. een Phonogene) kan mixen, tweaken met de equalizer en voorzien van effecten via send – return, zonder dat ik daarvoor extra modules moet kopen. Ik weet dat de signalen van een modular heel hoog zijn.

-sliding nuts versus threaded inserts: zijn er voorkeuren?

Dank voor jullie hulp!
 
Ik heb ook diezelfde meanwell voeding, en dat is een fijn ding hoor. ook bij ModularSynthLab besteld en gewoon hele goede service en keurig verpakt. wmb een aanrader!
Ik raad je aan je modular in de eerste instantie als een " ding op zichzelf" te zien en er lekker mee te stoeien voordat je het gaat routen naar je PC.
 
De power supply die je linkte is prima. Het maakt niets uit welke je gebruikt, mits ze maar genoeg vermogen hebben.
Wat ik wel zou doen is een aparte voeding voor de analoge modules en een aparte voeding voor de digitale modules.
Heb je maar een paar digitale modules dan maakt het niet zo veel uit, maar meerdere kan wel een hoop uitmaken.
De reden is dat digitale modules de +5V gebruiken en analoge modules niet. Dit kan voor aard problemen zorgen en ruis veroorzaken.
(een andere oplossing is om de aard draad overal heel dik te maken, zodat de weerstand genoeg laag word)

Je mixer kan eurocrack wel aan, geen zorgen over maken.

Sliding nuts vs threaded inserts?
Alleen maar sliding nuts zijn erg lastig monteren.
Alleen maar threaded inserts kan problematisch zijn met sommige modules.
Ga voor threaded inserts. Heb je problemen, dan knip je een stukjes af.



Ongevraagd advies:
-Maak van een paar modules 1 complete synth voice ipv random modules aanschaffen.
-Heb je meer synth voices, dan ga je die met elkaar moduleren voor nooit eerder gehoorde geluiden.
-Mixer modules zijn de onderschatte helden van een modulair systeem.
-Modules met maar 1 cv en/of audio ingang zijn erg onpraktisch.
 
ga ik meteen beter richting Doepfer A-100 PSU3? Of andere kwalitatieve alternatieven?
Ik heb zelf die in een 9U case zitten. Die zit een beetje op z'n max (95%), maar geeft desondanks nooit problemen. Dus ik kan 'm je alleen maar aanraden.

-sliding nuts versus threaded inserts: zijn er voorkeuren?
Ik heb beide, maar als ik kan kiezen: nooooooit meer sliding nuts.

-ik wil de modular graag aansluiten op een soundcraft M12. Dat geeft me het voordeel dat ik verschillende audiosignalen (bv. van oscillatoren of bv. een Phonogene) kan mixen, tweaken met de equalizer en voorzien van effecten via send – return, zonder dat ik daarvoor extra modules moet kopen. Ik weet dat de signalen van een modular heel hoog zijn.
Kan waarschijnlijk prima zonder dedicated output module, heb ik ook een hele tijd gedaan. Wellicht moet je het signaal wat attenuaten, maar volgens mij kunnen veel mixers dat signaal prima hebben. Phonogene kun je ook wat zachter uit laten sturen door of bij opnemen de input wat szachter te zetten, of bij de output de knop meer richting line te draaien (mits daar natuurlijk niks binnen komt.

Phonogene blijft 1 van mijn favoriete modules! :luv:
 
Ik ben heel happy met sliding nuts. Ik wil dat mn modules naadloos aansluiten. Grootste nadeel vind ik het geschuif van de losse nuts.
 
Meanwell power kan prima zijn, maar neemt wel veel ruimte in. Als je modules heel ondiep zijn, zou je de kast veel kleiner kunnen maken met een powermodule zoals die van 4ms , Koma, en TipTop enzo.

Ik heb een Koma Strom in een kast. Die heeft een zekering, dat was 1x een lifesaver toen ik bij een (Doepfer) module de power verkeerd had aangesloten. 😁
Mijn eerste kast had zo'n Meanwell voeding, en dan is het meteen magic smoke time. 😢

Lange leve boxedheaders.
 
Ik ben toch gevoelig voor het feit dat een zekering een extra veiligheid geeft. Dus ik maakte een lijstje met potentiële stroomvoorzieningen. Zijn er die ik beter kan schrappen. Zijn er voorkeuren? Aanvullingen?
Ik wil de case ruim genoeg maken (3 x 3u / 1 x 1u).
4ms Row Power 35 (158 euro)
+12V @ 1.4A
-12V @ 1.25A
+5V @ 1.0A

4ms Row Power 45 (175 euro)
+12V @ 2.0A maximum, 1.5A recommended
-12V @ 1.4A maximum, 1.2A recommended
+5V @ 1.5A maximum, 1.2A recommended

Tiptop Audio uZeus (92 euro)
+12 V / 2000 mA
-12 V / 500 mA
+5 V / 170 mA

Synthrotek Power Up! (158 euro)
+12 V: 5000 mA
-12 V: 5000 mA
5V: 1500 mA

Behringer CP1-A PSU (85 euro)
+12 V: 1000 mA
-12V: 1000 mA
5V: 500 mA

Koma Strom (179 euro)
+12 V: 1500 mA
-12 V: 1000 mA
5V: 1500 mA
 
Ik ben heel happy met sliding nuts. Ik wil dat mn modules naadloos aansluiten. Grootste nadeel vind ik het geschuif van de losse nuts.
ik vind sliding nut zoals je zegt goed, alleen die resterende nuts soms onder andere modules zitten en moet je beginnen moduls uithalen om die nuts te hebben, of dat er gewoon te weinig sliders worden bijgeleverd, zoals bij mij. (Behringer Eurorack Go) heb dit wel simpelweg opgelost door bij Frap Tools, 1 zakje van 100stuks extra gekocht voor 10€, nu nooit nog tekort :)
 
Synthrotek
Persoonlijk zou ik alles van hem links laten liggen. Het is alweer een tijdje geleden maar een paar jaar terug was er de nodige ophef over de eigenaar. Iemand die verkrachting een goed onderwerp vind om grappen over te maken en gaat protesteren bij abortusklinieken krijgt uit principe mijn geld niet. Dan maar een moraalridder zijn… :engel:
 
Persoonlijk zou ik alles van hem links laten liggen. Het is alweer een tijdje geleden maar een paar jaar terug was er de nodige ophef over de eigenaar. Iemand die verkrachting een goed onderwerp vind om grappen over te maken en gaat protesteren bij abortusklinieken krijgt uit principe mijn geld niet. Dan maar een moraalridder zijn… :engel:
zeker een argument contra. Dank!
 
Back
Top