Compositie op eurorack

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.557
Hi allemaal,

Uit interesse... ik gebruik mijn vrij uitgebreide eurorack-systeem om geluiden enzovoort te maken, maar ik merk dat ik voor de compositie van nummers - het schrijven, zeg maar - toch vooral terugval op Ableton Live. Dus, patches maken op de modular, die opnemen met Ableton en in Ableton nummers bouwen.

Zijn er hier mensen die hun modulaire systeem ook echt gebruiken om nummers te componeren/schrijven, in plaats van - zoals ik - als een heel uitgebreide synth die toch vanuit een DAW wordt aangestuurd? En hebben jullie nog tips? Wat zijn jullie ervaring, welke voor- en nadelen enzo?

Ik ben benieuwd!
 
Herkenbaar. Sommige zaken zijn met modular gewoon ingewikkelder dan met software. Het is dan maar de vraag of het wel het juiste gereedschap is - inspireert het je nog om muziek te maken of maakt het het juist lastiger?

In mijn vorige setup was de Nerdseq met expanders best wel een succes en heb ik echt nummers “gepland”. Deels omdat ik trackers zo tof vind en deels omdat ik wilde weg bij de laptop.. maar in the end zat ik dus nog naar een schermpje te staren. Hij is dus weer weg en ik ben weer terug bij half atonale techno improv :)

Als ik nu toch wil “componeren” werk ik heel grofmazig: ik bedenk de akkoordprogressie die ik wil gebruiken, stel de quantizers hierop in en probeer met de Mimetic Digitalis tot een soort contrapuntmelodieën te komen. Vervolgens speel ik met de spanningsopbouw met cv, mutes en attenuators etc.

Ben net als jij wel benieuwd hoe anderen dit doen!
 
Ik gebruik de Permutation module vaak als sequencer om mijn handen vrij te hebben om te patchen en te kunnen horen wat ik doe.
Soms komt daar iets bruikbaars, veelbelovends of inspirerends uit. Daarmee ga ik dan, al dan niet in mijn modular aan de haal.
Vaak speel ik het in aangepaste vorm in op de Fantom om er dan een nummer van te maken.
 
Back
Top