ARP of Creamware ???

rudolfus

Ingeburgerd
Lid sinds
3 november 2006
Berichten
78
Locatie
Rotterdam
Weet iemand toevallig of er grote verschillen zijn tussen de CR-Prodyssey of ARP-Odyssey .

Virtueel of Real Analogue moet wel verschil in zitten , maar ik heb geen idee

hoeveel het nou echt uitmaakt .

Ik wil dit graag weten aangezien ik misschien een echte ARP-Synth ga aanschaffen .

8>
 
ja veel verschil.

de arp is monofoon, heeft geen midi,geen presets en heel duur vergeleken met de proddy, maar ook erg vet.
 
Waar zit hem die vetheid nou in , zijn dat toch meestal de VCOs of is het meer de VCF en VCA ,

Ik wil een ARP- Axxe met Prophet 8 aanvullen ( VCOs ) voor het typische ARP-karakter maar dan met 3 oscilatoren ,

daarbij moet ik wel een MCV hebben . ( ik heb zelf een Cr Prodyssey ASB )
 
Sorry was ik vergeten , ik heb nu een Creamware + Prophet 8 , maar die klinkt volgens mij weer meer Oberheim en Moog , vandaar .
 
Het verschil is dat de echte is zoals het hoort, de Creamware is een software-plugin die het nabootst in een houten kastje.

De echte heeft volledig spektrum, terwijl de Creamware digitale sinustonen stapelt tot aan 22.050hz ( halve samplerate ).
Met andere woorden : met een plugin ben je nog beter af dan de Creamware, want die kun je over het algemeen ook nog instellen op hogere samplerates.
 
Als je betaalbaar wilt gaan zou ik inderdaad voor software gaan en goede midi-controllers. Als je analoog wilt dan is zo'n Arp zeker de moeite waard. Maar waarom speciaal een Arp (en gelijk een Oddysey) erg prijzig. Er zijn zeker vette synths voor minder geld...
 
Zo is het, er zijn heel wat vetterre synths, waarom iets kopen wat niet meer in leven kan zijn, of je moet goed kunnen solderen/repareren.
 
Ik heb nu een Crw Prodyssey en ook een DSI Prophet 8PE , maar de Prophet klinkt niet als een Arp maar
eerder meer als Oberheim of Moog , dus vandaar die Arp .

De Arp klinkt volgens mij het meest experimenteelst toch , maar zit het verschil kwa vetheid nou in die VCOs ,
of toch in de VCF en VCA in verhouding met V-Analoog .
 
Een Prophet klinkt als een Prophet. Een Arp als een Arp en een Moog als een Moog. Als je met geluid wilt expirimenteren kun je beter het geld dat je anders in een Arp wil steken, gebruiken om een (eurorack) modular aan te schaffen. Andere sound natuurlijk, maar erg expirimenteel en veel mogelijkheden. Als je een Arp wilt, moet je een Arp kopen. Vette bak hoor. Alleen erg duur en behoeft zoals eerder gezegd onderhoud. Daarnaast vind ik het expirimentele ook wel meevallen bij een Arp. Het is een gewone substractieve synth (welliswaar een hele dikke).

Wat dacht je van een Oberheim OB-MX (dikke synth, veel mogelijkheden en een wat expirimenteler karakter)
Of een goedkopere Arp (Axxe ofzow) voor de Arp sound.
Een Eurorack Modular.
VST's en een midi-controller
Er is zoveel meeeer....
 
Ow of een Nord modular G1 of G2?

Uit je verhaal maak ik op dat je het belangrijker vind hoe het klinkt en wat de mogelijkheden zijn, dan dat het vintage en analoog is? Of zit ik er naast?
 
Beste Tumult , waar zit nou het grote verschil in tussen V-analoog en Real-analoog ,

zijn dat voor het grootste deel nou de VCOs , of nog meer het VCF en VCA , wat is jouw ervaring ???

Gr Rudolf
 
uitleggen hoe beide in mekaar zitten:

http://synthwiki.nl/index.php/Analoog
http://synthwiki.nl/index.php/Digitaal

voor mij zit het belangrijkste verschil in klank. Het is niet per definitie zo dat een digitaal instrument slechter klinkt. Kwestie van smaak ook wel. Het is bij mijn weten ook niet zo afhankelijk van 1 deel van de synth opzich. Een filter of een VCO kan bepalend zijn voor de klank, maar dit kan ook bij digitale synths. Het is het totaal dat de klank maakt.

Over het algemeen is (vooral bij de oudere) analoge synths zo dat een VCO niet altijd even stabiel is, wat het geluid wat levendiger kan maken en meer charme geeft. Een analoog filter heeft vaak een mooiere klank en karaktiristieke eigenschappen. Een analoge VCA is bijvoorbeeld te oversturen, waardoor het geluid een randje krijgt. Bij modulaire synths gaat het nog iets verder, doordat je zelf pad dat het geluid loopt kan bepalen. Daarnaast heb je in tegenstelling tot niet-modulaire synths een onbeperkt (zoveel patchkabels en patchpoints je hebt) aantal modulatiebussen. Je kan ook niet standaard connecties maken.
 
het verschil is, de prodessey is een computer die een synth nadoet dmv een algoritme en de arp is een synth gemaakt uit elektronica.
 
zijn dat voor het grootste deel nou de VCOs , of nog meer het VCF en VCA , wat is jouw ervaring ???

In een VA zitten geen VCOs, geen VCFs en geen VCA, hoogstens aparte blokken code die zonder besef van wat er daarvoor gebeurt op een blok data bewerkingen uitvoeren.

Bij een echte analoge bak reageert het hele circuit als een geheel; een dipje in het voltage op 1 plaats kan gevolgen hebben voor wat er op een andere plaats gebeurt, omdat je dit soort dingen niet van elkaar kunt ontkoppelen; verder gedraagt het zich niet volgens het theoretische ideaal.

Dit is soms wenselijk, soms niet. Wanneer wel? Als het een "muzikaal" effect heeft. Vergelijk digitale clipping met buizendistortion - beiden zijn het gevolg van een ingangssignaal dat niet voldoet aan de gegeven limieten, maar het laatste klinkt over 't algemeen prettiger.

Nu zijn VA- en plugindesigners ook niet stom dat ze dit soort dingen over het hoofd zien; het is echter vaak de beperkte kracht van de DSP of de processor die dit soort details tegenhoudt, en z.g.n. "audio rate modulation" (FM, sync, AM) zodanig uitvoeren dat het authentiek klinkt en niet als ruisende chaos is niet makkelijk. Dus, er worden keuzes gemaakt; of in sommige gevallen, gewoon helemaal niet; dan hoort het bij het karakter van het apparaat.

In plaats van "wat moet ik kopen, X of Y", beantwoord eens de volgende vragen:

- wat heb je al staan
- waarom kan datgene wat je hebt het niet doen
- wat wil je er mee bereiken (als wie wil je klinken, of zoek je naar een investering, of...)
- wat is je budget

maar over het algemeen: als je deze vraag moet stellen, houd je dan maar bij de Creamware.
 
Beste Yoozer ,

Ik wil een Arp Axxe aaschaffen maar deze heeft maar 1VCO , nou wil ik een 2e of 2e en 3e VCO uit mijn
DSI Prophet 08 halen via de audio en zo door de Arp Axxe heen sturen zodat ik een wat meer vollere en vettere
typische Arp Synth krijg voor de Monophone Arp sounds .

Vraag ; heeft dit wel zin , ik bedoel is het de moeite waard , ik kan de Axxe kopen voor 599 euro .

Rudolf
 
Back
Top