Synthese van een Stem

Portable Studio

Stamgast
Lid sinds
7 april 2010
Berichten
212
Ik wil een stem namaken, en heb geen zin om een dag aan google te spenderen.
Iemand leuke linkjes over synthese van stem geluiden?
Ik dacht zelf aan 1 oscillator met 2 filters ? iemand ideetjes.
 
Jij hebt geen zin dus dan moet een ander het maar voor je doen? Google maar op formant synthesis.
 
idd als Document 1.

Er is veel geschreven over stemsynthese...
Ergens op de website van SOS staat een artikel over formants.
En ook nog iets met Csounds.
Veel zoekgeluk.

Met 1 osc en 2 filter kom je er niet...
 
yeps, formants. bepaalde freqs die overeenkomen met o u a i geluidjes.

verder ben ik heb met doc1 eens.

lazy git!
 
het ligt er natuurlijk aan wat voor synth je hebt.
ik neem aan dat je geen rompler/sampler wilt gebruiken. dan kom je snel op of subtractive synthese, en anders op additive synthese.
in het eerste geval neem je b.v. een zaagtandgolf en een beetje ruis. die mix je samen door 2 paralelle filters. de filters mogen geen keyboard modulatie krijgen. wel lfo signaal of eg signaal naar smaak(dat mag juist per filter verschillen).
een additive manier voor stemklanken te genereren is, denk even aan een dx7, dat je 6 sinus oscillators hebt. 1 voor de grondfrequentie en die loopt mee met het keyboard. bij de andere 5 is de keyboard mod uitgeschakeld maar wel gesynced aan osc 1 en moeten hoger in frequentie afgeregeld worden. in de mix vormen ze dan 'vaste' boventonen. dan heb je ook nog de op het instituut voor sonologie ontwikkelde VOSIM(voice simulation) techniek. ook een vorm van sync, maar gaat verder dan hard/soft sync. Deze is te doen met grotere analoge bakken, Nord Modular, G2 en Reactor. wanneer je iets hiervan in huis hebt, wil ik graag het verder uitleggen.
 
Ik dacht zelf aan 1 oscillator met 2 filters ? iemand ideetjes.
Ja, 1 (gefilterde) zaagtand oscillator + 3 bandpass filters.. er bestaat een mooi topic over op dit forum.

Had er eigenlijk geen zin in, maar vooruit : http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=41464&highlight=frequentie+tabel&page=2

Even die frequentie-tabel erbij pakken, oscillator paralel door de 3 bandpassfilters, en de frequenties op de 3 bandpass' precies zo afstellen als uit de tabel om mee te beginnen.
 
Als je niet eens zin hebt om te zoeken op Google, zal het maken je nog vies tegenvallen (dat is namelijk meer moeite dan iets intypen, op enter klikken en een beetje lezen..)

Iets nuttigs toevoegen had ik wel zin in, maar weet ik niet..




..hoewel, nee sorry heb er toch ook geen zin in :D
 
het ligt er natuurlijk aan wat voor synth je hebt.
ik neem aan dat je geen rompler/sampler wilt gebruiken. dan kom je snel op of subtractive synthese, en anders op additive synthese.

Ik denk dat hij additieve synthese bedoelt, hij heeft net mijn dx7 (met het welbekende zwarte gat) overgekocht.
 
Ehm.. filters is nou juist hetgeen dat zo'n Yamaha niet heeft.
Daar heb je gelijk in, maar met het hoogste algoritme maak je additive synthese en daar gaat het hier wel om. Daar worden dan ook geen filters bij gebruikt. Dus of substractief met 2 filters of additief met 6 sinussen. Geen FM :)

... dan heb je ook nog de op het instituut voor sonologie ontwikkelde VOSIM(voice simulation) techniek. ...

Vosim is op zich leuk. Het is een synthese methode die eigenlijk nooit gebruikt wordt. Het is daarvoor ook niet 'uitgevonden'. Het Instituut voor Sonologie kwam voort uit het Philips NatLab, dat kort daarvoor was stilgelegd. Onder de naam Sonologie werd het toegevoegd aan de Rijks Universiteit van Utrecht, echter wel onder de faculteit der Letteren! Men ging robotstemmetjes onderzoeken :) Dr Werner Kaegi heeft jaren lang met zijn Vosim project het instituut overeind gehouden: dat deed de muziek, die er geproduceerd werd, niet. Toen de universiteit het moe werd, verhuisde het geheel naar Den Haag, waar het formeel een muzikale status kreeg. Inhoudelijk bleef de opleiding natuurwetenschappelijk van aard en dat zal maar traag veranderen...

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Ik zal mijn DX7 maar eens onder de loep nemen en dat truukje proberen.
Formant synthese zal ik ook eens onder de loep nemen zit vast wel in de g2.
Eerst was er zo een praat preset die CAVIA zei. echt tof, nu wil ik alle spraak kunnen namaken!!!
Alle fonetiese tonen om mee te beginnen ?

Google kost je zo een hele dag, bedankt voor de tips mensen !!!
 
Hoe steekt zo een vocal filter nou inelkaar zoals in de G2 ???
De A klank heb ik tog al na kunnen bootsen met 2 filters met reso iets van elkaar gedetuned over een lage zaagtand
 
oftopic?

de allereerste stem soort van synthese : die werd gegenereerd met aan bouwsel van hout en rubber : ze probeerde dan de binnenkant van de menselijke mond na te bouwen en dat lukte aardig ook nog eens : oe en A en wha wha klanken dus.......
 
Talkbox :) je speelt lekker op je synthje, het geluid gaat met een buis je mond in en je maakt met je mond de klanken. Microfoontje dr bij, klaar.

GOOGLE maar op zap and roger :).

-C-
 
oftopic?

de allereerste stem soort van synthese : die werd gegenereerd met aan bouwsel van hout en rubber : ze probeerde dan de binnenkant van de menselijke mond na te bouwen en dat lukte aardig ook nog eens : oe en A en wha wha klanken dus.......
Dit is wel een klok en klepel verhaal...
De mondholte is een resonator en dat weet men al eeuwen :)
Het wordt ook gebruikt, tot vandaag aan toe, bijvoorbeeld bij de Jew-harp of mondharp, dat ploink-plink geluidje;
de neusfluit, kinderspeelgoed;
maar vooral bij de mondharmonica tijdens het benden.
De mond is geen geluidsopwekker, dat zijn de stembanden. De mondholte is een filter.
Twee filters of mondholtes maken een tongzoen...

Wout
 
Hoe steekt zo een vocal filter nou inelkaar zoals in de G2 ???
De A klank heb ik tog al na kunnen bootsen met 2 filters met reso iets van elkaar gedetuned over een lage zaagtand
Nu had ik er al weinig zin in om te reageren, maar nu blijkt dat je m'n post nieteens hebt gelezen.. dude !!!! :doei:

In deze thread heb ik een geluidje gepost van de G2, waarbij ik gebruik maakte van een vocal-filter (3x bandpass paralel) .. je kan je synth, als je ook de oscillator zelf onder handen neemt, zelfs laten lachen .. check it out :P : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50632&highlight=kietelt&page=4

Wat trouwens nog niet genoemd is hier, is dat je met een snelle LFO ook leuke "vocal" dingen kan doen.. een snelle LFO kan net dat gat opvullen als je niet over veel filters beschikt.. in principe heeft dat iets weg van de additieve manier zoals Roland zei een paar reacties terug.

De snelle LFO stuur je dan naar het filter, de resonantie wat opschroeven.. hoe hoger de resonantie hoe hoorbaarder 't effect. Voor het realisme, kan je je keyboard-tracking dan naar je filter (gebruikelijk op wired-synths) of lichtjes 25% naar je LFO-speed sturen (minder gebruikelijk)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top