Negatieve keytracking voor filter op PROPHET 08?

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
ik slaag er maar niet in de ketytracking voor filter (of voor iets anders) negatief te krijgen op de prophet (dat je dus meer boventonen krijgt naar boven op het klavier, en minder onderaan het klavier) - bijna bij alle synths is dit standaard in te stellen - bij de prophet vind ik alleen keyn en dit is altijd positief

heb het geprobeerd met keynumber als modulator te nemen naar de cutoff (zowel met negatieve als postieve setting) maar ik krijg het gewenst effect niet.

hoe lossen jullie dit op?
 
uiteraard is dit normaal 6 trak - dat geef ik toch al aan in mijn thread

uiteraard is het logisch dat er hoger op het klavier meer afgeknipt wordt met een lowpasfilter, maar als je bv wilt dat je lead meer boventonen heeft dan je lage tonen draai je dit natuurlijke proces om - dit kan je doen bij veel synths

..constructieve antwoorden zijn steeds welkom
 
hangt dit niet samen met de envelope amount (die wel + en - kan gaan) en daar door dat bij key amount geen negatief value bij staat???
 
neen, neen - kijk het anders eens na op andere synths : het is echt wel mogelijk (en zeer nuttig) en kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bas discreter op de achtergrond blijft (wegens minder boventonen) en je rechterhand duidelijker naar voren komt (wegens meer boventonen).

Ik heb verschillende synths waarbij je de filter keytracking op dergelijke, omgekeerde wijze kan instellen.
 
vaak doet zo'n knop het toch allebei?
boven en onder '1' zeg maar ?
 
dank u fjosz, dat is juist wat ik bedoel - maar op de prophet gaat hij alleen maar positief.
 
En ik dacht dat dus door keynumber als een modulator te gebruiken en die te zenden naar cutoff (in negatieve amount dan) dat het zou opgelost zijn, maar is niet het geval bij deze synth
 
Dit zou het eigenlijk moeten zijn. Kan je nergens vinden welke key ze als "breakpoint" gebruiken. En heb je het al op een INIT patch geprobeerd - zaagtand, filter half zetten? Misschien zit er een andere parameter in de weg?
 
neen, neen - kijk het anders eens na op andere synths : het is echt wel mogelijk (en zeer nuttig) en kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bas discreter op de achtergrond blijft (wegens minder boventonen) en je rechterhand duidelijker naar voren komt (wegens meer boventonen).

Ik heb verschillende synths waarbij je de filter keytracking op dergelijke, omgekeerde wijze kan instellen.
Ja, ik ga bijna hetzelfde antwoorden als 6trak.. wat jij hier beschrijft : lage toetsen > cutoff dicht // hoge toetsen > cutoff open

Is hetzelfde als in je eigen woorden: je bas discreter op de achtergrond blijft (wegens minder boventonen) en je rechterhand duidelijker naar voren komt (wegens meer boventonen).

Dat is een normale vorm van keytracking.. als de prophet dit andersom doet, dus hoge toetsen = cutoff dicht, dan zit je al "negative scale" te werken.

Of ik heb het verkeerd begrepen, en je zegt eigenlijk dat je de keytracking op je Prophet helemaal niet aan de praat krijgt..

Wat doet de prophet nu precies wel op dit moment ?
 
De handleiding oppert alleen over de key-amount bij je filter-instellingen.. en dat is het wel zo'n beetje.

En voorzover ik gelezen heb, werkt de key amount van de prophet08 zoals gebruikelijk > filter gaat open naarmate je hoger speelt.


Wat je wel kan proberen, is kijken of deze settings midi worden uitgestuurd, en zoja, proberen dit softwarematig "negative" te maken(bijv. met de logical editor van Cubase) en dat weer terug te zenden naar de Prophet met "Local" uit.
 
mm heb het op een initial patch geprobeerd - doet niet echt wat ik wens..

heb die procedure nochtans al op tientallen andere (analoog digitaal etc) synths geprobeerd, hier doet ie niet wat ik verwacht

heb het op de evolver ook geprobeerd, daar identiek (logisch vermits beide synths van opbouw niet veel verschillen)
 
Ik ben wel benieuwd naar de synths waar de TS het over heeft die dat dus wel zouden kunnen (die negatieve KeyTracking)

Ik zie het nut er ook niet echt van in. Je wilt dus dat het filter nog dichter gaat zitten naarmate je hogere noten speelt?

Dan krijg je toch ook een vreselijk volume verschil over het klavier en zal je de laatste (hoogste) toets waarschijnlijk niet eens horen.

Je moet het zo zien dat de afstelling van de Cutoff je bodem is van de Keytrack en de afstelling van de KeyTrack zelf de top van je cutoff.
 
Ja, ik ga bijna hetzelfde antwoorden als 6trak.. wat jij hier beschrijft : lage toetsen > cutoff dicht // hoge toetsen > cutoff open
ha ik denk dat we over hetzelfde aan het praten zijn :))

dus daar komen we al overeen

alleen: bij hogere keytracking kopen op mijn DSI instruments gewoon ALTIJD meer boventonen (zowel hoge als lage tonen) vrij, tenzij ik nu kompleet zot aan het worden ben :) (en ja uiteraard gaat dit eerst bij lage tonen gebeuren, en ga je een beetje keytracking bijgeven als je wilt dat je hoge tonen er door komen)

normaal gezien kan je er ook voor zorgen dat dit proces wordt omgedraaid.

als ik negatieve keytracking gebruik laat de filter gewoon veel minder door (zowel in het hoog als het laag ==> we kunnen er toch over eens zijn dat dit bij negatieve keytracking zoals ik het bedoel niet het geval moet zijn?)

maw: ik krijg die keytr aan de praat (die staat gewoon op het voorpaneel ;) ) maar indien ik die opensleur zal OOK mijn bas steeds meer boventonen krijgen, terwijl je op sommige synths ervoor kan zorgen dat je bas min of meer stabiel blijft (bijvoorbeel met weinig boventonen) en dat je rechterhand meer boventonen zal krijgen.
 
Ik zie het nut er ook niet echt van in. Je wilt dus dat het filter nog dichter gaat zitten naarmate je hogere noten speelt?

Dan krijg je toch ook een vreselijk volume verschil over het klavier en zal je de laatste (hoogste) toets waarschijnlijk niet eens horen.

ik denk dat we naast elkaar heen aan het praten zijn (misschien door mijn onzorgvuldige formulering)

uiteraard zorg keytracking ervoor dat je hoge noten meer boventonen zullen krijgen (dat is basic synth theorie), maar bij sommige synths zal je rechterhand dan meer boventonen krijgen dan je linkerhand (en ja we praten over een LPF :) )==> het nut ervan lijkt me toch evident? je melodie is duidelijk, en je bas iets discreter
 
maw: ik krijg die keytr aan de praat (die staat gewoon op het voorpaneel ) maar indien ik die opensleur zal OOK mijn bas steeds meer boventonen krijgen, terwijl je op sommige synths ervoor kan zorgen dat je bas min of meer stabiel blijft (bijvoorbeel met weinig boventonen) en dat je rechterhand meer boventonen zal krijgen.

Zie mijn commentaar over het "breakpoint". Misschien zal die op C0 zitten, dus als je die opendraait heeft alles hoger dan C0 meer overtonen. Dan moet je je filter meer sluiten (en die parameter niet voor live gebruiken enkel voor programmeerwerk)

Opmerking: Kan je het filter eigenlijk "perfect" get keyboard laten tracken. En op welke instelling?
 
..voorstel: misschien moeten we ons niet blindstaren op mijn formulering omtrent de balans tussen linker en rechterhand (moeilijk dit soort zaken over net te beschrijven soms) ; ik zal het anders formuleren:

Je moet het zo zien dat de afstelling van de Cutoff je bodem is van de Keytrack en de afstelling van de KeyTrack zelf de top van je cutoff.
dit is hoe ik het ook bekijk. ==> (ik kan het zelf niet beter beschrijven)

==> MAAR: bij de prophet kan ik deze verhouding slechts in 1 richting veranderen (naar boven toe er meer bijgeven, dus, om in de woorden van RSB te blijven, de bovengrens steeds verhogen) ..==> je kan de verhouding dus in 1 richting veranderen

==> bij sommige andere synths (ik heb het net nog getest op mijn microwave 1) kan je deze verhouding in twee richtingen veranderen.
 
Opmerking: Kan je het filter eigenlijk "perfect" get keyboard laten tracken. En op welke instelling?
uit het hoofd: op 64?

==> hier zou de oplossing kunnen liggen, maar doet niet wat ik ervan verwacht.

het is allemaal geen onoverkomelijk probleem (helemaal niet) ik was gewoon nieuwsgierig, en leek me wel een leuke discussie voor op het forum :)
 
Back
Top