Negatieve keytracking voor filter op PROPHET 08?

Als jij dan vind dat het laag teveel boventonen krijgt (dus de cutoff van het filter te ver opengaat over de bas-noten) dan draai je toch het filter iets verder dicht :? Gevolg dat de hogenoten ook minder boventonen krijgen, Krijg je boven nu te weinig boventonen omdat je het filter te dicht heb geknepen, dan schroef je toch de k-tracking iets omhoog? Door hier met te schommelen kan je toch je doel bereiken?

Break-point vh filter?? gewoon het filter open en je zal niks van de keyboardtracking horen.

Ik denk dat jij het probleem misschien te ver zoekt en dat het zelf er niet is.
 
Als jij dan vind dat het laag teveel boventonen krijgt (dus de cutoff van het filter te ver opengaat over de bas-noten) dan draai je toch het filter iets verder dicht :? Gevolg dat de hogenoten ook minder boventonen krijgen, Krijg je boven nu te weinig boventonen omdat je het filter te dicht heb geknepen, dan schroef je toch de k-tracking iets omhoog? Door hier met te schommelen kan je toch je doel bereiken?

Break-point vh filter?? gewoon het filter open en je zal niks van de keyboardtracking horen.

Ik denk dat jij het probleem misschien te ver zoekt en dat het zelf er niet is.

zoals aangehaald, zo simpel is het niet.
voor mensen die vooral programmeren is het minder belangrijk, mensen die live spelen kan het een verschil maken

ik zei toch ook eerder dat er geen probleem is, maar dat ik dit een interessant discussieonderwerp vond voor op het forum..ik lig er helemaal niet wakker van, of jullie dit nu willen geloven of niet, bij sommige synths kan je dit gedetailleerder instellen dan op de prophet. dit is nu toch niet zo moeilijk om te geloven? check het anders gewoon eens op de aangehaalde synths (of andere) als je dit niet gelooft.

maar is dus wat ik dacht, het valt (afgaande op de adviezen) dus niet te omzeilen bij de prophet. Ik stelde deze vraag omdat ik misschien iets over het hoofd zag, dit was dus niet het geval en deze optie ontbreekt dus gewoon op de prophet.
 
volgens mij gaat die op de bas ook verder open als je de keytracking hoger zet
lijkt me logisch
de laagste noot zal nul zijn en daarna telt ie alleen maar op
kwestie van t filter verder dicht zetten.. dan zal hij wel doen wat je wil denk ik
ik denk dat je echt negatieve keytracking nooit zal gebruiken
dus hoe hoger je o pje keyboard komt hoe lager je cutoff is, daar lijkt me niet echt een toepassing voor
dus ergens tussen een vaste cut off freq en 1tje die meebeweegt met de toetsen met een in te stellen amount.. dus denk alleen positief
 
dus denk alleen positief

Niets te positief denken :). Ik denk dat er heel veel creatieve mogelijkheden zijn met negatieve keyboardtracking...Neem bijv 2 parallelle filters (LP+BP), een met pos. en een met neg. tracking. Kan je over je keyboard je geluid geheel veranderen. Of 2 oscillators en tracking op het volume zodat ze overgaan naargelang het keyboard van bijv zaagtand naar puls. Enz...
 
Negatieve tracking is net zo leuk om te gebruiken als positieve....op mijn modulair.
 
Nog 1 ding wat te binnen schiet.. je zegt dat de bas óók meer boventonen krijgt..

Als ik dat ruim opvat kan dat mss ook betekenen dat je resonantie flink hoog staat.

Stel ik heb een simpele zaagtand, filter staat 50% open, keytracking staat op max en resonantie staat ook flink open ; op tien-over

- Als ik nu de hoogste noot speel is het filter max open, een frisse zaagtand (geen filter te horen nog)
- Als ik nu 1 octaaf afdaal vanaf de hoogste noot, hoeft er niet direct iets te gebeuren, je zit nog steeds in de "max-zone" van het filter
- Als ik dan in de buurt van de centrale C kom, zou je het filter al moeten horen, maar de resonantie begint óók boventonen te genereren.
- In de bas-regio hoor je de resonantie het best, en zou kunnen worden opgevat als 'meer boventonen'

In 't kort, de resonantie zou voor die (ongewenste) boventonen kunnen zorgen in het laag. Zou dit kunnen ?
Mja, als ik je zo hoorde heb je wel veel ervaring met synths.. bovenstaand zou je mss wel herkennen dan.

Blijf het een vreemd verhaal vinden dat de key-tracking zo zou zijn : C0 \/ C6

Wat je ook nog kan testen is : alle oscillators uit, resonantie MAX, filter key-amount MAX ; verder zoveel mogelijk zaken uitzetten die niet van toepassing zijn.

In deze setting zou je gewoon mooie nootjes moeten kunnen spelen met alleen je filter op "zelf-oscillatie-stand".
op deze manier zou je moeten kunnen controleren wat de filter key-amount precies doet.

Heeft de prophet geen zelf-oscillatie op het filter? maakt niet uit .. zou je wat noise kunnen toevoegen aan het filter en dat gaat-ie alsnog fluiten..
 
interessante suggestie, maar het doet zich voor met veel en weinig resonantie, principe in dit geval blijft hetzelfde..
 
Back
Top