Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen in hoe ik het beste mijn tracks kan masteren. En dan vooral met welke apparatuur.
Nu is het het simpelst om te zeggen ik koop een set monitoren maar dat gaat hem voor mij niet worden want dat geld is er simpelweg de komende tijd niet. Aangezien ik al wel me tracks wil kunnen masteren dacht ik het met koptelefoons te doen nou het was wel duidelijk dat iedereen dat afraad. Maar aangezien het voor mij toch wel het realistisch is ging ik me er nog verder in verdiepen.
Het probleem met koptelefoons is dat het geluid niet beinvloed word door een kamer en zijn akoestiek. Iets waar speakers altijd last van zullen hebben maar wat er nou eenmaal bij hoort.
Even een afbeelding om duidelijk te maken wat ik bedoel:
Nou zien jullie hierboven waar ik het over heb.
Ik wou dus in een prof. studio doormiddel van een dummy head op beide kanalen afzonderlijk een 7khz geluid afspelen en dat dan opnemen door middel van het dummy head. Als je die opname dan analyseert kun je daar als het goed is de delay van het geluid uit halen. Maar ook het volume van het geluid. Met deze gegevens kun je die professionele studio dus simuleren op een kop telefoon door gewoon te berekenen met welk volume en delay het rechter kanaal op het linker kanaal moet worden afgespeeld en hoe vaak in de zin van meerdere weerkaatsingen van het geluid geeft dus meerdere verschillende delay's en volumen.
Ik heb hier al wel een kleine winamp plugin voor gevonden: http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/showfile.php?file=kopjov_prj.htm
Maar die moet je helemaal zelf afstellen en die werkt maar met een herhaling.
Ik wou dit gaan doen door een klein stukje open source software te schrijven die al het uitgaand geluid eerst nog even aanpast en dan het geluid pas afspeelt. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een accurate koptelefoon maar die zijn er en ook een stuk goedkoper dan een set monitoren.
Mijn vraag aan jullie was dus wat denken jullie ervan als audio fanaten aangezien ik zelf er nog niet erg lang in het audio wereldje zit en eigenlijk pas net begin met echt tracks maken en masteren.
Nu is het het simpelst om te zeggen ik koop een set monitoren maar dat gaat hem voor mij niet worden want dat geld is er simpelweg de komende tijd niet. Aangezien ik al wel me tracks wil kunnen masteren dacht ik het met koptelefoons te doen nou het was wel duidelijk dat iedereen dat afraad. Maar aangezien het voor mij toch wel het realistisch is ging ik me er nog verder in verdiepen.
Het probleem met koptelefoons is dat het geluid niet beinvloed word door een kamer en zijn akoestiek. Iets waar speakers altijd last van zullen hebben maar wat er nou eenmaal bij hoort.
Even een afbeelding om duidelijk te maken wat ik bedoel:
Nou zien jullie hierboven waar ik het over heb.
Ik wou dus in een prof. studio doormiddel van een dummy head op beide kanalen afzonderlijk een 7khz geluid afspelen en dat dan opnemen door middel van het dummy head. Als je die opname dan analyseert kun je daar als het goed is de delay van het geluid uit halen. Maar ook het volume van het geluid. Met deze gegevens kun je die professionele studio dus simuleren op een kop telefoon door gewoon te berekenen met welk volume en delay het rechter kanaal op het linker kanaal moet worden afgespeeld en hoe vaak in de zin van meerdere weerkaatsingen van het geluid geeft dus meerdere verschillende delay's en volumen.
Ik heb hier al wel een kleine winamp plugin voor gevonden: http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/showfile.php?file=kopjov_prj.htm
Maar die moet je helemaal zelf afstellen en die werkt maar met een herhaling.
Ik wou dit gaan doen door een klein stukje open source software te schrijven die al het uitgaand geluid eerst nog even aanpast en dan het geluid pas afspeelt. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een accurate koptelefoon maar die zijn er en ook een stuk goedkoper dan een set monitoren.
Mijn vraag aan jullie was dus wat denken jullie ervan als audio fanaten aangezien ik zelf er nog niet erg lang in het audio wereldje zit en eigenlijk pas net begin met echt tracks maken en masteren.