Een vraagje over LFO's

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Gisteren was ik aan het spelen met mijn Oakley modular en liep ik tegen een probleem aan wat volgens mij veroorzaakt wordt door mijn gebrek aan kennis.

Mijn modular heeft geen arpegiator, dus wil ik daarvoor een LFO gebruiken.
Ik wil een een continu aanhoudende verpsringing van precies 1 octaaf.
Zoiets als dit dus: C3-C4-C4-C4 enz. Normaal gesproken doe je dat met een arpegiator, maar volgens mij moet het ook kunnen met een LFO die een pulse uitgeeft.
Die pulse patch ik naar mijn VCO en inderdaad gaat die dan op en neer.
Het enige wat erg lastig is, is om daar precies een octaaf van te maken. Dat vergt heel veel gepiel op de de LFO depth. Bovendien verandert de stemming van de VCO ook meteen. Ik stuur de VCO aan met mijn klavier en gebruik 1V/oktaaf. De LFO heb ik op de Lin FM ingang gepatcht, zodat hij als het ware wordt opgeteld bij mijn pitch. Na heel veel gepiel werkt dat redelijk goed, maar het is dus wel heel lastig dat exact goed te krijgen.

Nou wil ik ook nog een tweede LFO gebruiken die precies hetzelfde doet, maar dan exact twee keer zo snel op een tweede VCO.
Dat lukt me niet. Hoe krijg ik de LFO's zo gesynct dat de een precies twee keer zo snel gaat als de ander?

Wat ik eigenlijk wil is hetgeen dat in dit filmpje gebeurd, maar dan met mijn modulaire bak:



Wie weet hoe ik dit moet doen?
 
Als je je LFO's niet kan syncen (elkaar resetten), en dat kan op veel modulars niet, dan gaat dit niet lukken.

Wat je kan doen, is via divide down je tweede LFO aan dubbele snelheid bekomen. Die is dan sowieso gesynct. Ik dacht dat Behringer zo'n divide down module had. Eigenlijk bedoeld om harmonischen op audiorate te maken, dus ik weet niet of ze op LFO rate fatsoenlijk werkt.

Wat ik persoonlijk doe omdat ik ook geen arpeggiator noch divide down module heb, is een step sequence maken en het klavier erbij optellen zodat je je sequence kan transponeren met het klavier. Niet helemaal hetzelfde als een arpeggiator, maar je kan er ook wat mee. Dan moet je uiteraard wel een step sequencer hebben.
 
Ik heb helaas geen step sequencer, maar de twee LFO's die ik in mijn modular heb, hebben wel een sync ingang. Ik weet alleen niet precies hoe ik die moet gebruiken en moet patchen.
Ik heb VCO's en LFO's van oakley. Op de oakley website vind je de specs van die dingen en misschien weet iemand dan hoe ik het moet doen.
 
En een quantizer na je Lfo zetten? Zonder een vorm van (note-)quantizer wordt het denk ik erg lastig om de juiste noten te raken.

vwb het syncen van de LFO/VCO zeggen ze dit :
A sync input will reset the waveforms to a fixed point when a sharp rising
edge is received. This would normally come from a sawtooth or pulse wave input from
another LFO or VCO, but it can also come from the system’s Gate or trigger signals.
 
Laatst gewijzigd:
kwa sync zou ik denken de uitgang van de traagste lfo patchen naar de sync input van de dubbele snelheids lfo.
 
Met de CV-Depth krijg ik (na heel veel geklooi en finetuning) wel een mooie verspringing van 1 oktaaf. Jammer dat het zo lastig is om dat snel te doen.

Dat syncen ga ik mee experimenteren. Ik had de LFO's elkaar laten syncen. Ik had mijn trigger signaal van mijn toetsenbord naar beide LFO's gepatched, maar dat deed niet veel.
Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de uitgang van de traagste LFO patch naar zowel de FM ingang van mijn VCO, als de sync ingang van de tweede LFO. Bedankt voor de tips!
 
was een foutje van mij, zat in de user guide te kijken en de "cv-depth" leek op een ingang, maar het is een knop :)
 
kwa sync zou ik denken de uitgang van de traagste lfo patchen naar de sync input van de dubbele snelheids lfo.

Maar dan nog moet je 'm vrij strak afstellen. Als de snelste 3 keer de frequentie van de laagste is doet ie rustig 3 cycli voordat hij weer een sync puls krijgt van de andere. Hij wordt niet opeens exact 2 keer de frequentie van de laagste. Sync zet alleen de start van de cycli gelijk, maar verandert niet de frequentie van de LFO.
 
Gisteren was ik aan het spelen met mijn Oakley modular en liep ik tegen een probleem aan wat volgens mij veroorzaakt wordt door mijn gebrek aan kennis.

Mijn modular heeft geen arpegiator, dus wil ik daarvoor een LFO gebruiken.
Ik wil een een continu aanhoudende verpsringing van precies 1 octaaf.
Zoiets als dit dus: C3-C4-C4-C4 enz. Normaal gesproken doe je dat met een arpegiator, maar volgens mij moet het ook kunnen met een LFO die een pulse uitgeeft.
Die pulse patch ik naar mijn VCO en inderdaad gaat die dan op en neer.
Het enige wat erg lastig is, is om daar precies een octaaf van te maken. Dat vergt heel veel gepiel op de de LFO depth. Bovendien verandert de stemming van de VCO ook meteen. Ik stuur de VCO aan met mijn klavier en gebruik 1V/oktaaf. De LFO heb ik op de Lin FM ingang gepatcht, zodat hij als het ware wordt opgeteld bij mijn pitch. Na heel veel gepiel werkt dat redelijk goed, maar het is dus wel heel lastig dat exact goed te krijgen.

Nou wil ik ook nog een tweede LFO gebruiken die precies hetzelfde doet, maar dan exact twee keer zo snel op een tweede VCO.
Dat lukt me niet. Hoe krijg ik de LFO's zo gesynct dat de een precies twee keer zo snel gaat als de ander?

Wat ik eigenlijk wil is hetgeen dat in dit filmpje gebeurd, maar dan met mijn modulaire bak:

YouTube- Episode 2: Sequencing drums and melodies using LFOs

Wie weet hoe ik dit moet doen?

ikzeg met software modulairs mopet t wel lukken ..
nord modulair misschien

watk altyden wil proberen ..is lfo syncen opnew starten ......
 
Dat filmpje was lekker leerzaam.....hij heeft nog meer leuke filmpjes erop staan btw...ook deel 1 met de MS2000 is erg verfrissend...:okdan:
 
tenminste, ik geloof persoonlijk niet in LFO's

Low Flying Objects
 
Het is natuurlijk maar te zien wat men als referentie koos bij de benaming "lineair".

1V/octaaf is namelijk ook lineair, op een octaafschaal gezien... Ik ken oakley niet, dus ik weet niet wat men daar exact met lineaire inputs bedoelt. Maar naar mijn ervaring zijn dat inputs zonder exponential convertor, en dan wordt het inderdaad niks als je met LFO's probeert een arpeggio te maken.
 
Die oakley VCO's hebben 3 ingangen:
- 1V/oktaaf
- Lin FM
- Exp FM

Overigens spreekt de handleiding van de VCO over "Two 1V/octave" inputs, maar ik zie er dus maar eentje. Misschien snap ik de handleiding niet helemaal.
http://www.oakleysound.com/vco5-bg.pdf (pagina 5).
En op pagina 2 ze je een plaatje van de inputs en outputs.

De 1V/oktaaf aansluiting gebruik ik voor mijn klavier. Zo kan ik dus via het klavier de pitch regelen.
Op dat moment kan ik dus niet de LFO daar ook nog op aansluiten.
Als ik allen de LFO op de 1V/oktaaf zou zetten, dan heb ik weer geen controle meer over de pitch.
Nou snap ik niet precies het verschil tussen Lin FM en Exp FM.
Wat ik nu doe is die LFO pulse dus op de Lin FM zetten en vervolgens met de LIN FM depth knop net zolang draaien totdat ik een interval van een oktaaf krijg. Dat is niet makkelijk en bovendien wordt de pitch niet netjes opgeteld bij wat ik al krijg van mijn klavier. Hoe groter de Lin FM depth, hoe meer mijn basis pitch ook verandert. Dat moet ik dan weer compenseren met de course (pitch) draaiknop. Heel irritant. Ik maak gewoon een denkfout hier, of ik wil iets wat kennelijk simpel lijkt maar het niet is.

Een aantal reacties hier zeggen overigens dat ik een sequencer moet kopen. Ongetwijfeld goed bedoeld advies, maar een sequencer is juist niet wat ik wil gebruiken. Ik wil het juist eens op die LFO manier proberen. Ik heb (nog) geen sequencer in mijn modular, maar wel een Midi/CV convertor. M.a.w. de modular heeft midi en kan dus ook via Cubase aangestuurd worden. Maar dat is dus net wat ik niet wil in dit geval.
 
Laatst gewijzigd:
Die oakley VCO's hebben 3 ingangen:
- 1V/oktaaf
- Lin FM
- Exp FM
Het verschil zit hem er in dat Lin FM een Hz/Volt ingang is, geschaald met een potmeter. Op voluit zou het een Hz/Volt moeten geven.
Exp FM is een 1V/Octaaf ingang en wederom geschaald met een potmeter. Zet je deze op maximaal, dan heb je twee 1V/Oct ingangen! :-)
Het verschil zou ik eens uitproberen, gewoon LFO in Lin danwel Exp FM in, en kijk wat het effect is. Er leuk! :-)
Edit: om even duidelijk te maken, Exp staat voor exponentieel. 1V/Octaaf is ook exponentieel, in frequenties gezien. Vandaar dat dit hetzelfde is.
 
Je LFO gaat waarschijnlijk niet van 0 naar "hoog" maar van "laag" naar "hoog". Daardoor gaat hij dus ook op zijn "laag" gedeelte -al dan niet negatief- de pitch moduleren.

Het is me ook niet helemaal duidelijk wat men nu exact bedoelt met die 3 ingangen. Voor zover ik het begrijp, moet 1 van die FM ingangen dezelfde functie als 1V/octaaf hebben. De exacte quote uit de handleiding en het schema brengen misschien wat duidelijkheid...EDIT: wat wmonk dus zegt, die exp is hetzelfde indien je hem met de potmeter naar 1V/octaaf schaalt.

Overigens, heb je geen multiples? Dan kan je zowel LFO als KB op je 1V/octaaf aansluiten.
 
't Is nu tijd om m'n bedje in te gaan, maar ik ga je tips morgen eens in de praktij brengen Wmonk. (en die van de anderen ook natuurlijk).
 
Back
Top