Gemixed door een Professional

supersonic

Stamgast
Lid sinds
28 september 2009
Berichten
201
Ik heb de volgende track tegen betaling laten mixen bij een professional. Ik vraag me af hoe jullie over de mix denken. Check de mp3 demo maar even als je wilt.
 

Attachments

  • Demo 1.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 48
Vraag 1: Hoe klonkt het eerst?
Vraag 2: Wat was de sound waar je naar op zoek was, en die je ook bij hem hebt besteld uiteindelijk?
Vraag 3: Heb je hem de afzonderlijke sporen gegeven en daarna dit teruggekregen, of was je aanwezig bij (een gedeelte van) het mixingproces?
Vraag 4: Waar wil je naartoe met dit topic?

Ik kan wel van alles gaan roepen over dit mp3'tje, maar ik heb liever toch iets meer context om ook iets zinnigs te kunnen zeggen.
 
Hmm.... ik vind het nummer op zich wat simpeltjes.. Zit wel ok in elkaar, maar echt bijzonder vind ik het niet.

Maar zoals Gijs zegt, over het afmixen kan niemand iets zeggen, als niemand weet hoe het ervoor klonk. Een nummer wat in de basis niet goed is, wordt na het afmixen niet ineens een superhit ofzo..

Wat vind je er zelf van? Het verschil tussen je eigen versie en de afgemixte versie?
 
de groove klopt niet ! De tweede bassdrum zit in een triolenfeel terwijl de rest gewoon rechte achtste zijn. Het loopt daarom niet echt.
Ik ben een professionele drummer/producer dus geef nu ook maar deze tip als prof.
 
Die EP vind ik ook niet helemaal lekker klinken. Verder ben ik het eens met hapy en elf en vanballen. Het basismateriaal moet gewoon goed zijn voor dat er gemixt en gemasterd gaat worden.
 
Kun je de track voor dat hij gemixd* werd even sturen, dan kunnen we vergelijken of het het geld waard was:P...
 
Laatst gewijzigd:
hij is niet gemasterd
hij had t over mixen
wat ie door iemand anders heeft laten doen
dus over deze mix kan je wel iets zeggen
peroonlijk vind ik het klinken als een natte kartonnen doos
 
Haha, interessant. Geen idee wat je daarmee bedoeld. Elaboratie zou ik wel waarderen.

hij is niet gemasterd
hij had t over mixen
wat ie door iemand anders heeft laten doen
dus over deze mix kan je wel iets zeggen
peroonlijk vind ik het klinken als een natte kartonnen doos
 
Ja, ik vroeg me ook af na dit:
'hij had t over mixen
wat ie door iemand anders heeft laten doen
dus over deze mix kan je wel iets zeggen'

Ja, je kunt zeggen dat hij niet zelf gemixed heeft, maar iemand anders.
Dat staat er letterlijk, maar verder?
 
1: het klonkt eerst allemaal wat kleiner en incoherenter, en was niet makkelijk te beluisteren.
2: de sound die ik zocht, was juist wat groter, coherenter en easylistening. Elke sound zou een duidelijke definitie moeten krijgen zonder dat het binnen het geheel een eigen leven zou gaan leiden.
3: hij heeft het afgemixt op basis van losse sporen
4: ik open dit topic omdat ik wat reflectie van buitenaf zou willen hebben, en wellicht wat te leren.


Vraag 1: Hoe klonkt het eerst?
Vraag 2: Wat was de sound waar je naar op zoek was, en die je ook bij hem hebt besteld uiteindelijk?
Vraag 3: Heb je hem de afzonderlijke sporen gegeven en daarna dit teruggekregen, of was je aanwezig bij (een gedeelte van) het mixingproces?
Vraag 4: Waar wil je naartoe met dit topic?

Ik kan wel van alles gaan roepen over dit mp3'tje, maar ik heb liever toch iets meer context om ook iets zinnigs te kunnen zeggen.
 
als liefhebber van mr. Oizo kan ik dit soort anti-groove wel hebben :P klinkt wat mij betreft best prima. ben erg benieuwd naar de before/after vergelijking.
 
1: het klonkt eerst allemaal wat kleiner en incoherenter, en was niet makkelijk te beluisteren.
2: de sound die ik zocht, was juist wat groter, coherenter en easylistening. Elke sound zou een duidelijke definitie moeten krijgen zonder dat het binnen het geheel een eigen leven zou gaan leiden.
3: hij heeft het afgemixt op basis van losse sporen
4: ik open dit topic omdat ik wat reflectie van buitenaf zou willen hebben, en wellicht wat te leren.

Nu hebben we wat meer context.

Maar ik denk dat je veel te vroeg naar iemand bent gestapt die het voor je gemixt heeft, je zegt zelf ook al dat er niet makkelijk naar te luisteren was. En ook in deze mix hoor je dat je qua sounddesign, lagen, etc. nog heel wat kunt/moet winnen. Nu klinkt het alsof iets wat in zichzelf nog heel kaal/gewoontjes/leeg is, is opgepoetst. Maar de basis verbloem je niet met wat mixtechnieken. Ook al zou mixen niet je ding zijn en schakel je daarvoor iemand anders in, dan nog moet hetgeen jij aanlevert al goed klinken.

Goede bron (idee, arrangement, zang, speltechniek, etc.) + goede mixing skills + goede apparatuur = supertrack. Als 1 van de 3 nog niet je dat is denk ik: back to the drawing board.
 
Nu hebben we wat meer context.

Maar ik denk dat je veel te vroeg naar iemand bent gestapt die het voor je gemixt heeft, je zegt zelf ook al dat er niet makkelijk naar te luisteren was. En ook in deze mix hoor je dat je qua sounddesign, lagen, etc. nog heel wat kunt/moet winnen. Nu klinkt het alsof iets wat in zichzelf nog heel kaal/gewoontjes/leeg is, is opgepoetst. Maar de basis verbloem je niet met wat mixtechnieken. Ook al zou mixen niet je ding zijn en schakel je daarvoor iemand anders in, dan nog moet hetgeen jij aanlevert al goed klinken.

Goede bron (idee, arrangement, zang, speltechniek, etc.) + goede mixing skills + goede apparatuur = supertrack. Als 1 van de 3 nog niet je dat is denk ik: back to the drawing board.


Bedankt voor je antwoord. Het gedeelte over "sounddesign en lagen etc." klinkt interessant. Misschien zou je dat gedeelte van je antwoord kunnen contextualiseren aan de hand van een corresponderend geluidsvoorbeeld. Zou wel treffend zijn.
 
Het eerste dat me zo te binnen schiet is een nummer waar meester sounddesigner van dit forum De Majoor me op wees.

Luister even door het kwaliteitsverlies van YouTube en oude opnamen heen, maar vergelijk deze twee nummers eens:



 
Een demo van de pre-mixed versie:
 

Attachments

  • demo Pre-mixed.mp3
    1 MB · Bekeken: 50
hij is niet gemasterd
hij had t over mixen
wat ie door iemand anders heeft laten doen
dus over deze mix kan je wel iets zeggen
peroonlijk vind ik het klinken als een natte kartonnen doos
Ik vind het nog wel meevallen. Maar ik luister nu op een macbook.

Veel nieuwe dingen klinken zo. Is gewoon dat digitale wat voor het niet smeuïge zorgt. Maar dit zal best oke klinken in een club hoor.
 
de groove klopt niet ! De tweede bassdrum zit in een triolenfeel terwijl de rest gewoon rechte achtste zijn. Het loopt daarom niet echt.
Ik ben een professionele drummer/producer dus geef nu ook maar deze tip als prof.
Ik vind het erg slecht als je als professionele drummer/producer begint met "de groove klopt niet"...dat je de groove niet voelt, niet lekker vind enz snap ik, ik ook niet maar niet kloppen zegt meer over hoeveel muziek je hebt geluisterd of hoe breed je interesses liggen. Ik ken subtielere en ook nog extremere soortgelijke grooves, meerdere opvattingen door elkaar, ongequantisde, uit elkaar getrooken beats e.d. Of hij de TS daar naar opzoek is weet ik niet maar niet kloppen zou ik niet in m'n mond nemen, helemaal niet als je je profileert als pro drummer/producer. Geen reclame voor jezelf, not in my world at least
 
o.k. wellicht is de groove zo bedoeld. Natuurlijk kan het juist erg cool klinken om in een groove dingen uit elkaar te halen en juist net niet te laten kloppen. Na een tijdje gaat dat juist swingen en wringen. Bij dit nummer ervaar ik de tweede bassdrum gewoon niet zo en gaat het er niet leuker door klinken en wordt het een beetje alsof je mank loopt. Als het gewoon de vierde zestiende van de eerste tel zou zijn zou het meer gaan lopen, maar ach smaken verschillen.
 
Back
Top