welke fx / gear heb jij op je master staan?

Ik loop erover te denken om die alesis compressor/limmiter te kopen voor over de eindmix. Maar ben er niet helemaal zeker over. Zou graag wat feedback hier over krijgen. Want hij moet niet hoorbaar zijn en alleen de pieken elimineren, zodat de CD recorder niet in't rood blaast.
 
Want hij moet niet hoorbaar zijn en alleen de pieken elimineren, zodat de CD recorder niet in't rood blaast.

dus je zoekt eigenlijk een transparante limiter, niet een compressor. sowieso is die alesis niet in de categorie transparant te vinden, dus ik zou verder kijken wat dat betreft.

mix je in de box of analoog? in de box zou ik gewoon gaan voor een simpele goede limiter plugin. voor het geld van een alesis heb je erg goede limiters op de markt. hoe ga je de cd recorder in? digitaal of analoog?
 
focusrite mixmaster (mix)
focusrite compounter (drums)
focusrite penta (andere submix)

focusrite fan in da house :)

Daarnaast nog wel andere externe bakjes om individuele dingen op te dikken.

best ok spul volgensmij


digi en toch subtiel isntelbaar lijkt me en niet te duur
toch denk 250 a 400 p/stuk
 
Op mijn masterbus heb ik als insert de volgende chain:

Behringer T1952 Tube compressor
Behringer DSP9024 Multiband compressor
SPL Stereo Vitalizer MK2
Alesis DEQ230d EQ

Tube compressor gebruik ik hoofdzakelijk voor de limiter. Staat vaak uit.
Bijna nooit de Tube compressor en de DSP samen.
Nooit de DSP en de Vitalizer samen.
EQ staat vaak op bypass, gebruik vooral de RealTimeAnalyzer functie.

P.S. Nee, geen Behringer discussie/bashing starten aub
toch ff wat kwijt schynt dat die tube 50ies compressor van behringer
een circuit heeft wat de tubes niet een gebruik voor de klank kleuring ,
:engel:

verders niks
ik gebruik sinds kort ...mdx 21oo [drawmer copy] die is egt beter dan de smd spullen van behringer waar ...stomweg PRO op staat

erde si behringer best ok asjet juist instelt gate/limiting enso
 
Niets.....alles gewoon strak afmixen met per kanaal wel fx's e.d.
Masteren voordat het op vinyl gaat laat ik doen door Curvepusher in Londen (ook het snijden van de laquer).

grtzzzRb

ik denk dat dat veel specifieke master-bedrijven die ep sets van 100 / 1000 stuks ofso veelal op software nog effe bewerken nagelang wat deklant wil

aleen hele dure mastrings bedrijven ...hebben racks met vooral bv mastering ad / da spullen erin

de budget/ muzikant/ gebruikt t niet denkik
 
Zou als muziekant best willen bezitten:
MH ULN 8
API 2500
Lexicon PCM 96
Hammer HM2EQ Stereo Tube EQ

etc..

niet echt veel verstand van verder, maar dit lijkt me wel goed bruikbaar voor muziek maken :P

Oh, ik heb er compressie op staan en stel het laag / mid / mid-hoog / hoog mee af.
Breng nog niets uit. Lijkt me geen probleem om compressie @ master te zetten.
FX en tevens compressie zoals bovenstaand, gebruik ik per groep, maar niet op de master.
En als ik nou per groep dit afstel op elkaar, zou die bij de master niet meer nodig zijn bedenk ik nu. 8o)
Toch vind ik het wel relaxed om het geheel aan te passen. Tis toch niet voor releases ofzo.
 
toch ff wat kwijt schynt dat die tube 50ies compressor van behringer
een circuit heeft wat de tubes niet een gebruik voor de klank kleuring ,
:engel:

Het doet voor zover mijn oren mij niet bedriegen wel iets, maar niet zo heel veel. Het schijnt dat het wat fijner/beter/mooier werkt als je er andere buizen in zet. Heb ik tot op heden nog niet gedaan. Komt misschien nog wel eens.
Wat vooral wel aardig is, is dat je de intensiteit ervan (min of meer) kunt regelen met draaiknoppen.

Met deze comp. kan ik wel mooi het mid bereik iets eruit tillen. Dus vocals en gitaren vooral. Dat vind ik wel prettig.
En dan voor het laag de SPL erover, dat is een 'toverbakkie'. Niet mee overdrijven!
 
dus je zoekt eigenlijk een transparante limiter, niet een compressor. sowieso is die alesis niet in de categorie transparant te vinden, dus ik zou verder kijken wat dat betreft.

mix je in de box of analoog? in de box zou ik gewoon gaan voor een simpele goede limiter plugin. voor het geld van een alesis heb je erg goede limiters op de markt. hoe ga je de cd recorder in? digitaal of analoog?

Ik mix analoog van 8 sporen TAPE naar de tascam CD recorder, dus plugins gaat'm niet worden. Maar wat voor transparante limiter zou je dan aanraden?(in de betaalbare classe) Thanx voor de tip over alesis :biertje:
 
focusrite mixmaster alleen op de eindmix, is toch vrij veelzijig en nog een EQ.

ik heb verder een square 1 dynamics op mijn inserts en via een audio splitter trigger ik nog wat sidechains. DP4 op een aux nog.

Ik wil in mei een nieuwe 32 kanaals mixer aanschaffen en het liefst nog wat mogelijkheid om wat spul over de subgroepen te gooien. dan kun je makkelijk een subgroep mix maken.
 
sander van doorn heeft zn masterkanaal al inegvuld voor die ook maar mixt
zo hoeft ie later niet te masteren, maar hoort ie direkt of iets over compresed is oid, na de hand iets bijstellen is toch lastig heeftie gelijk aan

ander zijds iets wat opgepompt is en moet nog harder dat word ook niet goed
 
Zo hoeft hij later niet te masteren?? heel apart.. masteren houdt toch ook in dat je ervoor zorgt dat alle nummers op een album niet te veel van elkaar verschillen qua volume/verhoudingen/sound.

Het idee om al in een vroeg stadium met masteringtools de boel op te leuken om alvast een idee te krijgen hoe 't gaat klinken, daar is niks mis mee natuurlijk.. maar het zou mijn manier van werken niet zijn zoals die van m'n naamgenoot.
 
zo hoeft ie later niet te masteren,

voor losse nummers werkt het wellicht, maar voor een album gaat dat toch niet lukken. dan ligt het want genuanceerder zoals Sander02 al aangeeft.

masteren is niet alleen plugins op je masterbus, maar het gaat vooral om de afluistering en akoestiek. als je in dezelfde ruimte mastert als je gemixed hebt, maak je elke 'fout' in je afluistering dubbel: als jij een grote dip bij 50 hz hebt in je studio, stop je bij het mixen dat er geheid extra in. bij het masteren doe je dat wellicht nog eens, totdat je denkt dat het genoeg is. dan ga je het ergens anders afluisteren, en oeps... :)
 
Ik heb EQ (Sonnox Oxford), een compressor (meestal Softube Tube-Tech CL 1B) en een limiter (Sonnox Oxford) op mijn masterbus staan. Dit is om de track voor eigen gebruik zo goed (en hard) mogelijk te laten klinken.

Als ik een track opstuur naar een label die hem daadwerkelijk uit gaat brengen, dan haal ik alles er weer vanaf. Zodat de "masteraar" ermee kan doen wat ie wil. Ik ben per slot van rekening geen pro-mastering engineer, maar slechts homestudio-prutser!
 
Als ik een track opstuur naar een label die hem daadwerkelijk uit gaat brengen, dan haal ik alles er weer vanaf. Zodat de "masteraar" ermee kan doen wat ie wil. Ik ben per slot van rekening geen pro-mastering engineer, maar slechts homestudio-prutser!

precies
 
sander van doorn heeft zn masterkanaal al inegvuld voor die ook maar mixt
zo hoeft ie later niet te masteren, maar hoort ie direkt of iets over compresed is oid, na de hand iets bijstellen is toch lastig heeftie gelijk aan


pffffff :dubbel:
 
UAD 4K met lichte compressie,hier en daar minimale EQ en een cut in het laag van alles beneden de 40hz.
Sonnox Inflator subtiel om het wat harder te maken.
 
Back
Top