Eigen productie/ mixing uitbesteding; rechten/eigendom

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Eigen productie/ mixing uitbesteding; rechten/eigendom

Ik vroeg mezelf het volgende af:

Stel; je hebt een productie gemaakt dwz: eigen arregement, midi & audio opnames, zelf je eigen drumgedeelte/rythem gedeelte verzorgd. Kortom eigenlijk alles.

Alleen het specifiek technische gedeelte t.a.v. het mix/eindmix process komt je niet voldoende aan uit. Dwz: Alles goed en dik,vol,detail en netjes in de mix krijgen. Je manier van plaatsing denk aan: mix breette, panning,stereobeeld maar wat fx processing facetten in general. Zeg het middenfase en de laaste fase in het mixstadium lukken onvoldoende. Het eerste ruwe mix stadium heb jezelf wat opgezet ter schets ter beeldvorming is wel hetgeen wat gedaan is.

Je kunt dan een iemand zoeken die het (af)mix stadium voor je verzorgt. Hetgeen jij aanleverd (laten we zeggen: ruwe mix) tot een goed klinkend eindproduct brengt.

Feitelijk krijg je dan een beetje de verhouding producer geeft zijn werk over aan de engineer/studio technicus. Dit is een opzich bekend zijnde werkwijze.

Sterker nog in Amerika in de hedendaagse Urban/Pop/Rap scene is dit vrij gebruikelijk van structuur, verdeling en opzet. Bij de grote producers. Deze hebben vrijwel ten alle tijden wanneer ze een grote dikke studio afhuren voor album productie of projecten altijd de beschikking over 1 tot 4 studio engineers/technicus. Ik neem aan dat zij het technische gedeelte voor de rekening nemen. En het mixen stadium/masteren stadium voor hun rekening nemen met supervisie en overall sturing van de bekende producers. Zij krijgen gewoon hun uurloon neem ik aan.

Situatieschets:

Maar hoe zit het nu met mijn rechten, mijn eigendom die ik toch graag behoud. Wanneer je er een soort gelijke maar veel kleinschaligere manier van produceren wilt gaan verwezelijken. Feitelijk gezien heb ik het arregement, de melody de Instrument keuze enz.... enz.... gemaakt,ontworpen. Feitelijk gezien is het helemaal mijn productie. En wordt ''slechts'' het technische mixgedeelte dan bijv. uitbesteed. Zeg een 60-70% van het project verzorg ik zelf.

Mijn vragen:

1. In hoeverre is en blijft het mijn project,eigendom, eigen recht?
2. Hoe regel je zoiets op papier? of welke constructie/protocol staat hiervoor?
3. Hoe heet dergelijke uitbestedings constructie? Waar kun je daar meer over lezen?
4. Moet ik de ruwe mix van tevoren al laten vastleggen als zijnde eigendom voordat ik het eventueel uitbesteed? kan dit? ( hier gaat mijn voorkeur toch wel naar uit).
5. Wat kan ik er aan doen om te zorgen dat een dergelijke tecnhische engineer niet mijn project/concept/product aan de haal gaat?
6. Zijn hier dergelijke contracten of standaard verkrijgbare (internet?) vastleggingen op papier voor? En zo ja hoe heet clausule of iets dergelijks.


Mocht deze uitbestedings constructie uiteindelijk aan de orde zijn; dan wordt er wat mij betreft netjes gewerkt met fakturering en enkel en alleen met formele bedrijven. En wordt er gewoon netjes een x bedrag tav. een algehele projectprijs afgesproken. En zou ik het liefst het een en ander tav. buma/stembra en notarieel vastleggen tav. ''ruwe mix'' concept wanneer dit kan. Voordat een bepaalde project uitbesteed wordt.

Ik zou echt graag meer willen lezen (voorkeur NL's) hetzij in topics van dit forum. Of op Internet. Maar wel echt gericht specifiek op dit onderwerp. Zonder directe allerlei soorten aanverwanten onderwerpen. Om het zo goed mogelijk helder te krijgen.

Ik ben opzich erg geinteresseerd in deze uitbestedingsconstructie. Alhoewel dat de gedachte speling omtrent dit alles nog maar echt in de kinderschoentjes staan vooralsnog.

Vriendelijk dank voor je bijdrage alvast!
 
Tja...

Het blijft natuurlijk wel dat je eerst een productie moet maken!

1. Als je het zo afspreekt, ben jij de enige die alle rechten bezig. Een zogenaamde Buy out
2. Maak een contract waarin alle afspraken staan
3. Een "ik-probeer-producer-te-zijn-maar-ben-het-eigenlijk-niet" constructie
4. Nee, je kunt alleen het eindproduct bij buma vastleggen, omdat dan de uiteindelijke tracktijd pas duidelijk is. Tussentijds natuurlijk aangetekend aan jezelf versturen, en de eveloppe niet open maken!
5. Niks, vertrouw een vakman!
6. Huur een jurist in, kost veel geld, maar dan is t zeker waterdicht. Dit gaat nooit opwegen tegen de opbrengsten die je uit je plaat krijgt, maar daar kom je dan wel achter.

Verder: de illusie dat je een hit gaat scoren met wat je maakt, zou ik niet al te serieus nemen. Bij veel mensen is de kans dat je door de bliksem geraakt word, groter dan dat je een hit scoort! (ik spreek uit ervaring, na 200 tracks)

En het werken met zogenaamde Ghost-producers is iets wat heel veel voorkomt! Mocht je je tracks afgemixt willen hebben, dan weet je me te vinden, en je weet het tarief he!!!

GRTZ
 
Kan iemand me een globale met min en max kosten geven voor uitbesteding tot het maken van een mix tav.de volgende soort studio's:

- Serieuze particlier/amateur.
- Semi proff
- Proff; Geen wisselood achtige studio's.

Zowel incl. eventueel vocalen als zonder vocalen.
Incl. btw graag.
Geen mastering.

Klopt het dat zeg de semi proff en de proff een prijs van ongeveer: 180-250 euro's incl btw. hanteren voor een mix van 3-3,5 min gemiddeld?
 
Voor een goede amateur lijkt me de prijs die je noemt wel redelijk. de tijd dat een track duurt heeft niks te maken met hoeveel de kosten voor het afmixen zijn natuurlijk. Per slot van rekening is meer sporen meer werk, en niet altijd de lengte van de track.

Als je een enorme chaos, inspeelfouten, en ellende aanlevert, krijg je natuurlijk nooit een "juweeltje" terug. Verwacht dus behalve een kloppende afmix geen "van stront naar diamant" transformatie van tracks!

Mail me even, dan krijg je de prijzen die ik hier hanteer voor al je vragen.

Heb je een concreet project wat afgemixt moet worden? mail anders eens een ruwe mix van wat je hebt, dan is heel makkelijk in te schatten hoeveel werk dat is!

GRTZ
 
van tarieven, rechten en dat soort constructies heb ik weinig tot geen kaas gegeten/geroken
ik zou wel met iem in zee gaan die je idee begrijpt en ongeveer de zelfde taal spreekt
het is natuurlijk ook fijn zijn als iemand wat toe kan voegen, jou idee nog beter tot zn recht kan laten komen door mixbeslissingen waar je zelf niet aan gedacht had
het lijkt me de track(s) ten goede komen als er een bepaalde klik is als t ware
 
Is me idd. even ontschoten de aantal tracks.
Zeg globale idicatie; Instrumetaal gedeelte van een mix: 10-25 tracks gemiddeld. Complete mix: 25-45 tracks totaal incl. alles d'r op d'r aan. Brede indicatie. Is er een bepaalde procedure of zo in general dat er onder een x aantal tracks kan blijven, omdat het ''tarief'' ander duurder wordt? Bijv. blijf onder de 50 tracks of zo?
 
Back
Top