De Grote UAD vs VOXENGO vs the rest of the gang thread

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Dag vriendjes en vriendinnetjes, ik heb voor binnenkort een budget van ongeveer maximum 1500euro te spenderen. nieuw of tweedehands maakt me niet uit.

Ik wil mijn studio voorzien van goede effecten, een goede reverb, goede compressors en eq's.

Ik heb nu voorlopig alleen wat brol in dit departement. Ik koop liefst direct iets goeds, zodat ik erna niet weer moet upgraden.

Ik heb al heel wat opzoekingswerk gedaan en wat mij betreft - vul me aan indien ik me vergis - gaat het tussen drie grote spelers : waves, voxengo en uad.

Waves valt -ondanks de goede kwaliteit - direct af voor me; die WUP doet me meer denken aan het beschermingsgeld van de maffia dan aan wat anders. uit principe doe ik hier al niet aan mij. Ik heb bovendien de indruk dat ze beetje bij beetje ingehaald worden door andere bedrijven.

Van voxengo heb ik enkele demo's gedownload, en vind die prijs-kwaliteit echt goed, naar mijn ervaring zelfs even goed als sommige veel duurdere plugs. maar ik weet niet hoe het zit me de reverb.?

Uad lijkt me ook leuk? Maar ik denk dat die wel een stuk duurder uitkomen dan de voxengos; zijn deze daadwerkelijk zoveel beter als de prijs laat vermoeden? de uad1 lijkt me wel betaalbaar.
Maar ik hoorde dat de drivers niet worden geupdated? hoe zit dat met pci-sloten binnen 2jaar? nog ondersteund?

VRAGEN EN SUGGESTIES:

- Kan je bij de uads licenties overzetten van de plugs op je uad1 kaart naar je uad2 kaart? draaien alle plugs zowel op uad 1 als 2? De uad2 + plugs is te duur voor me (denk ik) maar misschien koop ik een tweedehands uad1 voor erbij?

- Ik heb wel nog een kurzweil k2661 staan, en de kdfx vind ik echt retegoed voor flangers en phasers en stuff. Ik zou een sampleoptie (indien ik die nog vind) kunnen nemen en de kdfx integreren in mijn studio? of kan dit beter en praktischer met software?

alle suggesties welkom :okdan:

- Denk dat ik dus voor een hoop voxengos zal gaan, aangevuld met een uad1kaart.
 
Voxengo is erg goede kwaliteit. Ik heb zo'n beetje alles wat tot nu toe is uitgekomen voor de mac, de reverb hoort daar nog niet bij. Maar de dynamische plugs (elephant, crunchessor, polysquasher) zijn geweldig. Voor reverb, delay, chorus, etc zou ik ook zeker kijken naar uhbik van u-he.

Beide developers hebben overigens een compleet pijnloos registratie- en updateproces.
 
Voor reverb, delay, chorus, etc zou ik ook zeker kijken naar uhbik van u-he.
is dat beter dan die stuff van waves of psp of nomad?

iemand anders tips?
 
Beter of slechter lijkt me in deze gevallen nogal subjectief. Wel is het een feit dat je met alle merken die je hier noemt goede mixen kan afleveren. Als het dan niet goed klinkt ligt het iig niet aan de kwaliteit van je VST's. Is zeker wat waard overigens.

Uad is idd 'duur' maar wel het meest waardevast als je 1,5K in software gaat investeren dus als je het zo bekijkt is UAD goedkoop. ;) UAD 1 zou ik niet meer aan beginnen in jou geval.

UAD vs Voxengo of waves of welk native spul dan ook is appels met peren vergelijken. UAD = DSP! DSP heeft voordelen maar ook zeker nadelen. Moet je eerst voor jezelf ff op een rijtje zetten wat voor jou het beste is, DSP vs Native.

Verder ben ik wel benieuwd met welke DAW je werkt. De laatste versies van bvb. Cubase en Logic hebben toch wel een redelijk leuk setje al in zich. Misschien is dan eerst een DAW upgrade wel heel vet in 1 keer?
 
mijn tips:

2e hands uad1 voor dynamics en eq (wel even napluizen welke plugs erin zitten)
mini powercore voor reverb (ik ken geen reverb software die in de buurt komt -qua kwaliteit- van de classivc reverb van tc powercore en je kunt nog losse plugs bijkopen of een access-virus draaien op de poco).
anders gewoon alles soft. ff zoeken hier welke software reverbs er zoal zijn.
 
nog een optie:

ik ben dus heel erg blij nu met mijn powercore 6000 voor reverbs en een focusrite liquidmix voor dynamics.. die combi is echt te gek! en nog goedkoper ook dan een UAD pakket waar je gelijkwaardige dingen mee kan. (ik weet trouwens niet eens of je wel 16 (stereo) eqs en compressors (of 32 mono) + alle reverb die je nodig voor een track op 1 UAD2 kaart kan draaien)

verder vind ik persoonlijk waves helemaal over de top.. die doen het op naam en hun pugins zijn niet bijzonder vergeleken met andere.

psp, nomad factory en een kleine, nl:www.stillwellaudio.com vind ik goede merken..
 
Moet je eerst voor jezelf ff op een rijtje zetten wat voor jou het beste is, DSP vs Native.
wat bedoel je daarmee?

zijn de effecten nou echt zo goed in cubase 5?

waarom niet meer beginnen aan een uad1? stel dat ik die tweedehands vind, voor erbij? of niet zon goed idee?
 
mij maakt niet zoveel uit voorlopig native en dsp, we spreken dan vooral over processing-power zaken veronderstel ik?

ik zal eens kijken naar die focusride liquidmix..
kan die toppen aan uad of voxengo? ik ken die focusride namelijk niet
 
native is realtime, dsp heb je altijd met latency te maken omdat er letterlijk audio naar een ander apperaat gestuurd wordt en weer terug.

aan de andere kant zijn dsp algoritmes vaak ingewikkelder dan native en dus mooier omdat ze niet met 30 andere dingen op je cpu moeten draaien.. en die paar native plugins die wel erg goed klinken zijn vaak heel erg belastend voor je cpu.

daarom heb ik dus voor dsp gekozen recentelijk omdat ik gek werd van dat geklooi met computers die niet wilde meewerken omdat je gewoon te veel wilde.

het "nadeel" is dat je minder makkelijk onder het schrijven van je track al aan je mix begint doordat je dan die latency krijgt. Tegelijk is dit een voordeel omdat je nu gedwongen bent je sounds al zo goed uit te zoeken dat die eerste laag effecten helemaal niet nodig zijn. Als je dan met mixen begint wordt het allemaal nog veel beter... dus voor mij is dit zeker een voordelig nadeel omdat ik mezelf nu moet dwingen de basis niet af te raffelen (daar heb ik soms nogal een handje van).

uad1 zou ik ook niet aan beginnen... zit haast geen power in... maar ik denk dat die optie van mij echt een goede keus is hoor. Een powercore 6000 koop je voor zo'n 1500 inc de btw en een liquidmix is iets van 400.

met wat native effectjes hier en daar voor de phasertjes enzo ben je dan helemaal geholpen.
 
mij maakt niet zoveel uit voorlopig native en dsp, we spreken dan vooral over processing-power zaken veronderstel ik?

ik zal eens kijken naar die focusride liquidmix..
kan die toppen aan uad of voxengo? ik ken die focusride namelijk niet

die liquidmix is net zo iets als nebula.. dynamic convolution van echte compressors en eqs.. dus je haalt voor 400 euro 40+ convolutions van bestaande gear in huis en het klinkt echt verbazingwekkend goed..

en het zijn dus dynamic convolutions, geen statische samples.. ze hebben echt het gedrag van die apperaten weten te vangen.
 
dank je jdieks. ik heb die liquidmix al eens opgezocht en die lijkt echt superinteressant. merci, dit is echt goede raad.

die powercore 6000 ben ik toch wat aan het denken, vind ik wat veel geld voor wat reverbs (en ander stuff) op zich niet erg, maar ik heb dan alleen maar eq+compressor+reverb+limiter, terwijl ik ook wat special stuff zou willen zoals een enhancer en exciter,.... misschien die bij voxengo zoeken? heb je ervaring met voxengo voor de andere zaken?
 
da's niet waar... je hebt compressors, reverbs, een chorus, filter, character is een soort enhancer, die krijg je er ook als stock bij. en er zit als stock echt wel een aardige tube ampsim bij.

verder zou je in de toekomst nog een virusb (de synth) of een novation k-station kunnen kopen en nog een hele zooi andere effecten.

wat ik zelf alleen niet snap ik dat er geen fireworx clone voor de powercore is.. dan was het ding echt af
 
mja de virus en de kstation zijn niet echt verkoopsargumenten voor me. ik heb die gehad en vond die reteslecht :)

die liquidmix is bij deze beslist

over de powercore 6000 moet ik nog even nadenken, zit een beetje boven mijn budget dan.
 
een andere optie, die ik zelf dus ook heb.

je kunt met vienna ensemble pro meerdere computers in een netwerk hangen en dan de audio streamen naar je hoofdcomputer. In feite ben je dan een soort custom dsp systeem aan het bouwen. een extra computertje hoeft maar zo'n 600 euro te kosten.

alleen blijf je er nog wel mee zitten dat je dan plugins nodig hebt natuurlijk :) dit gaat meer om extra power
 
je kunt met vienna ensemble pro meerdere computers in een netwerk hangen en dan de audio streamen naar je hoofdcomputer. In feite ben je dan een soort custom dsp systeem aan het bouwen. een extra computertje hoeft maar zo'n 600 euro te kosten.

alleen blijf je er nog wel mee zitten dat je dan plugins nodig hebt natuurlijk :) dit gaat meer om extra powe

dit gaat erom om meer power te verkrijgen indien ik voor de voxengos ga? snap(te) ff de context niet.
een andere optie, die ik zelf dus ook heb.
bedoel je dat je ook de voxengos hebt? vraag me af hoe bv de voxengo pristine place vergelijkt met die reverbs van tc
 
hehe nee.. ik was misschien aan het doordraven.

zo'n vienna ensemble pro systeem is ideaal, omdat je je samplers enzo gewoon op andere computers kan draaien met meer geheugen en gelijk daar al wat effecten erop zetten zodat je op je hoofd computer je alleen maar druk hoeft te maken over de feitelijke mix en het sequencen.

ik heb dus dat bovenstaande lijstje sinds een paar weken goed werkend en dat is echt voor het eerst van mn leven dat ik geen grote ergenissen meer heb aan mn setup omdat ik gelimiteerd wordt door iets (te weinig cpu.. te weinig geheugen.. enz enz)

die voxengo dingen ken ik niet zo goed, alleen die saturator, die is best aardig.. niet fantastisch ofzo. heel subtiel.

die stillwell dingen zijn erg goedkoop en de kwaliteit is altijd redelijk tot goed.. verder ben ik zelf ook wel eens opzoek geweest naar een goede enhancer.. in ozone van izotope zit er 1, die is wel ok. ik neem aan dat die die in alloy zit dan ook goed is.

http://www.izotope.com/products/audio/alloy/

alles in 1 oplossing
 
dat had ik nog niet gelezen... alleen ben ik het niet eens dat ozone zo slecht gevonden wordt. nr 3 was niet geweldig, maar 4 is echt wel een handige alles in 1 snelle master oplossing voor voorbeeldmasters of bv broadcast werk. ik en al mijn collegas vinden het een goede plugin. alleen erg stabiel is die niet.. je moet hem niet op al je tracks zetten. Maar ik had dus op een ander forum precies het omgekeerde van hier gelezen over alloy. nl dat die lekker klinkt en wel stabiel is.
ik zou hem dus gewoon even lekker zelf testen.
 
Back
Top