Beginnen met drums opnemen

sanderdnb

Ingeburgerd
Lid sinds
3 juli 2008
Berichten
87
Locatie
020
Dus, ik wil graag beginnen met het opnemen van mijn eigen drumspel. Ik heb al wat ervaring, maar heb nooit eigen spullen gehad (heb alles op high-end spullen van andere mensen gedaan.)

Ik wil gaan werken met een firewire-interface (Presonus FP10). Nu heb ik een probleem:

Mijn drumstel past niet in mijn studio.

Nu kan ik twee dingen doen:
1. Ik kan alles laten staan zoals het al staat, en gebruik maken van een stagebox om zo de microfoons een eind verder te hebben (en dus de pc van mijn studio te gebruiken.) Soundchecken kan dan wel niet meer alleen.

2. Ik heb nog een HP-laptop staan, 1.4 GHz en 1256mb ram (kan ik 2gb van maken). Die laptop dus bij mijn drumstel zetten, en opnemen naar een externe harde schijf die ik na het opnemen mee naar mijn studio neem. Deze laptop zal ik dan wel volledig wijden aan het opnemen, zodat alle rekenkracht daarvoor gebruikt kan worden.

Wat is een betere optie?

(En ook, welke drummicrofoons raden jullie aan. Ik begin pas, dus ik probeer voor de microfoons (ex. kabels en standaards) onder de 500 euro te blijven.)
 
qua mics weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het fijn is om direct teurg te kunnen horen hoe t klinkt als je zit te rammen
kweenie hoever t lopen is naar je studio pc? :D
 
De studio is een verdieping verder (zolder :P ). Het is dus iid denk ik veel lopen, om telkens alleen even op record te duwen.
 
das klooie ja
je moet wel kunenn horen of alles lekker staat natuurlijk
of je kan gaan opnemen
ik zou een slaaf kopen daarvoor
 
is een portable recorder dan niks voor jou? bijvoorbeeld deze? Weet niet hoeveel microfoons je wilt gaan gebruiken...
 
Drumspel opnemen

Drumspel opnemen

Wat wil je precies opnemen? Scheelt namelijk nogal voor de gevolgen en prijzen. Als je jouw drumgeluid wilt gebruiken in een nummer, moet je eigenlijk elke tom en bekken apart opnemen, en per spoor in je studio krijgen. Dan zou je ieder onderdeel apart in je studio kunnen zetten, en samplen.

Maar als je alleen wilt horen hoe je klinkt en in je archief wilt hebben is het wat anders, dan zou zelfs een ding als zoom h2/h4 voldoende zijn.

De optie met de laptop zou dan een betere zijn, kun je zelf op de spacebar rammen. En in het begin heb je ws toch maar vier sporen nodig.

Eigen ervaring: begin met de overheads. Kies een paar condensator mics (let op phantom) die het geluid goed weergeven - dus niet per definitie goede mics. Ik heb zelf Stagg pijpjes, en zelfs live doen die het heel goed. Je bass wil je wel netjes hebben klinken, dan is de standaard AKG D112. Nadeel is dat je dan de mic hoort, en niet je drum. Zelf heb ik de Sennheiser 602 II, erg tevreden over, en Shure heeft ook een mooie die je in je bass legt. Voor de rest: Shure SM57. Voor je snare, en als je wilt gaan uitbreiden ook voor je highhat en toms. Laat je vooral vertellen door iedereen dat het karakteristiek van je geluid door die en die microfoon het best wordt weergegeven... Zolang je niet in de HMH speelt doen die shures gewoon hun werk. En bijkomend voordeel: je gebruikt ze net zo makkelijk voor ander werk zoals gitaren en percussie.
 
Bedankt voor de reacties! Ik denk echter niet dat een sporenrecorder iets is voor mij. Ik vind het namelijk ook leuk om met de muziek bezig te zijn op mijn pc (het masteren dus). Searcheon erg bedankt voor de tips op de microfoons.

Ik heb nu alleen nog een manier nodig om uit te vinden of mijn laptop van 1.4 GHz Celeron M, 1256mb ram, snel genoeg is om meerdere sporen tegelijk op te nemen. Het editten doe ik op een andere pc, dus hij hoeft echt alleen maar ruwe opnames te maken.
 
Heb je wifi in je huis? Heeft alles netwerk? Is alles Windhoos?
Zo ja.....

REMOTE DESKTOP! WinVNC

Dan heb je al de gemakken van je snelle PC, je kan zien wat ie doet, en het werkt super met de laptop die je nu hebt. Is alleen effe klooien met IP adressen enzo... bij de MAC is het erug gemakkelijk. Ik kan vanaf de bank met m'n MacBook het scherm van m'n G4 overnemen. Zelfs vanuit de trein met m'n mobiel als modem ken ik thuis muziek aan zetten... of porno...
 
Graag gedaan!

Als je alleen meersporen wilt opnemen, en daarna in een ander prog bewerken: Audacity (tromgeroffel).

Als je niet te ver van Harlem woont, wil ik wel eens langskomen met mijn mics, kun je zelf horen of het wat voor je is...

[edit] - Oh, 040 Eindhofuh, Misschien iets te ver weg... [edit]
 
hmm dat audacity ziet er goed uit ja. editten doe ik het liefst in cubase, dat ken ik nu eindelijk een beetje en dat is echt een heerlijk gevoel om er dan in te werken.

Heb je misschien een idee hoe ik mijn laptop zou kunnen testen, voor ik iets aanschaf?

edit: ik ga gewoon 16/44.1 opnemen.
 
In Audacity kun je meer sporen opnemen, en exporteren, zodat je ze in Cubase kan inladen, werkt prima. Ik dacht even te lezen dat je al een geluidskaart had. Dat maakt het wel anders. Als je de Presonus (nog) niet hebt, of kan lenen van iemand, kun je de mic-input van je laptop gebruiken. Dat kan namelijk in Audacity ook, zonder ASIO. dan meerdere tracks achter elkaar opnemen, en vervolgens overzetten naar n ander programma.

Beetje omslachtig, maar als dat lukt, zal het met een willekeurige geluidskaart/interface ook wel lukken, zeker als je er een kiest die interne DSP heeft.
 
Laatst gewijzigd:
Alle weer leerzame posts! Dank! Ik zal eens proberen of ik ergens een exemplaar van de interface kan vinden van vorige maand.

Dat frontier ding ziet er goed uit! Dat zou wel eens zomaar de oplossing kunnen zijn. Ik heb namelijk het gevoel dat het laptopje het waarschijnlijk niet gaat trekken. Kost wel weer 200 euro extra...

Edit: vcovca, ik lees je post nu pas, maar VNC is idd een goed idee. Ik heb er al meer ervaring mee, dus weet een beetje wat het inhoudt. Ik ben er alleen nooit zo zeker over geweest, mijn hele pc op internet zetten. Weet jij toevallig meer over hoe goed de beveiliging ervan is (ik hoef bij mij nl. alleen maar een wachtwoord in te vullen.)
 
Laatst gewijzigd:
Wat is jou budget voor de microfoons?

Want ik zou een D112 voor de bassdrum, sm57 voor de snare en 2 a 3 goede condensators halen. Eventueel sm57/sm58 voor de toms.

het voordeel aan de D112 is dat er geen gesampelde kick uit komt dus dan is hij ook goed te gebruiken voor andere bass instrumenten.

Maar het type microfoons ligt puur aan je eigen budget
 
Grappig, ik ben eigenlijk precies net bezig met hetzelfde. Ik drum al jaren, maar wil nu eindelijk eens wat opnamen maken. Ik heb een Alesis IO26 gekocht hiervoor, op zich qua specs vergelijkbaar met de Presonus (oftewel ook 8x XLR-in). Wat microfoons heb ik gekozen voor een SM57 op snaredrum, Beta 52 voor de kick (de "andere" standaard naast AKG D112) en een stereopair overheads van SE Electronics, de SE1A.
Ik heb een paar proefopnames gemaakt en een paar dingen vielen mij op: ten eerste, ik heb toch dringend closed miking nodig op de toms. Waarschijnlijk schaf ik me een 3-tal Sennheiser E604's aan, daar gaat weer 300 euro maar goed ik heb nu al zo geïnvesteerd. Als alternatief misschien 3x SM57 maar dan moet ik of 3 losse stands erbij of iets verzinnen waarbij ik ze aan de hoops of mounts klem. Ik kan er misschien nog iets meer uit halen door met microfoonplaatsing te spelen met de overheads, maar ik zou graag een beetje shapen met EQ en ook compressen op de toms, zonder dat ik daarbij de bekkens beïnvloed.
Hihat-microfoon is misschien niet eens nodig, maar kan zijn dat ik daar een Behringertje voor laat komen (kleinmembraan condensator), die krijgen voor het geld wat ze kosten best leuke recensies.
Het budget is hier zeker wel bepalend, ik kon vrij goedkoop aan die SE Electronics komen, anders had ik waarschijnlijk Rode NT5's gehaald, Oktavia MC012 of de andere kant op, Behringer B5 (die best leuke recensies krijgt en goede features heeft, 75 euro per stuk bij Thomann). Als je geen closed mike tommicrofoons nodig hebt, zou ik zeggen 109 voor de SM57, 166 voor de Beta 52 (of D112), stretch je budget met een paar tientjes en haal een set Rode NT5 of SE1A... wil je wel closed miken bij je toms maar perse bij je budget blijven... moet je naar de goedkopere setjes gaan kijken denk ik, van Shure, AKG, Beyer Dynamics... maar dat zijn toch allemaal net-niet setjes als je voor kwaliteit gaat. Aan de andere kant, slechte microfoons worden praktisch niet meer gemaakt en met EQ kan een hoop goedgemaakt worden, wat frequentiekarakteristiek van microfoons betreft. Een punchy kick en een snare met crack vind ik erg belangrijk, dat de tommetjes iets naar de achtergrond verdwijnen is niet voor alle muziek storend.

Wat je computerprobleem betreft... ik neem op met een 1GHz laptop met 512MB geheugen en met goede buffersettings wil dat prima. Of je alleen iedere keer dat ding op wil gaan stellen als je drums op wilt nemen, dat is persoonlijk. Ik houd niet van meters kabel tussen m'n microfoons en m'n interface.
 
Wat je computerprobleem betreft... ik neem op met een 1GHz laptop met 512MB geheugen en met goede buffersettings wil dat prima. Of je alleen iedere keer dat ding op wil gaan stellen als je drums op wilt nemen, dat is persoonlijk. Ik houd niet van meters kabel tussen m'n microfoons en m'n interface.

Wat voor laptopje is dat dan? :P En hoe veel tracks neem je op?

Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik qua microfoons ga doen. Ik twijfel tussen zo'n red5-setje, kost niet veel, krijgt goede review, maar is het uiteindelijk ook net niet. Of losse microfoons, en dan inderdaad op het niveau van d112's en sm57's.

EDIT
Ik kan voor een leuk prijsje aan een Beyerdynamic Opus-setje komen. Alleen de basmic is er niet bij, daar kan ik dus zel dan nog iets van maken. Is die set wat?
 
Ik heb nu alleen nog een manier nodig om uit te vinden of mijn laptop van 1.4 GHz Celeron M, 1256mb ram, snel genoeg is om meerdere sporen tegelijk op te nemen. Het editten doe ik op een andere pc, dus hij hoeft echt alleen maar ruwe opnames te maken.


8 audiotracks tegelijk opnemen op 16/44.1 gaat echt m a k k e l i j k op zo'n bak. Er van uitgaande dat je niet te maken krijgt met 'vage' hardware problemen. Zoals een chipset die niet mee wil werken omdat die niet met ASIO drivers overweg kan bvb. Maar het is zeker genoeg power. Stel dat het niet zou gaan, dan zouden we pas net een paar jaartjes fatsoenlijk met multitrack audio op een PC kunnen werken. ;)
 
Wat voor laptopje is dat dan? En hoe veel tracks neem je op?

Een vrij standaard Sony laptop uit 2001. Op dit moment neem ik 4 sporen op, maar die machine geeft geen krimp. 16/44.1 is maar ongeveer 150kbyte per seconde, zelfs keer 8 is dat een peuleschil voor de meeste machines, en op 96KHz nog steeds, zeker over firewire of een interne kaart.

Ik heb de Beyer Dynamics nog nooit gehoord maar het zal in hetzelfde straatje zitten als de goedkopere Shure-drumsetjes: niet geweldig maar wel bruikbaar en redelijk goed gebouwd. Kans dat ze iets beter zijn (zijn ook iets duurder). Ik zou dit soort sets (en de Red5 ook) graag eens in een vergelijking zien met de gebruikelijke arsenalen (D112, SM57, E604, B52, etc.etc.). Het is zo jammer dat je niet even een handvol mics kunt halen en ze naast elkaar kunt zetten in een vertrouwde omgeving. Het is moeilijk om te zeggen of er nou echt juweeltjes tussen het goedkope spul zitten of dat je uiteindelijk toch tegen limieten oploopt.
 
@ TheGroove: Om mijn SM57 vast te maken aan mijn rim, gebruik ik deze. De verkoper gaat dan zeuren dat het niet zo stevig is en je die en die en zus en zo moet gebruiken, maar als je de boel netjes vastmaakt, werkt het prima.

@ Sanderdnb: De kans is groot dat je na een tijdje de dingen net even anders wilt gaan doen. Klank niet wat je dacht, of een andere mic die net iets meer geeft. Neem dan zo'n kant-en-klaar set met het idee dat je die weer inruilt, of bouw het rustig op en begin met de basis.
Het is ook maar net hoe je het geluid wilt hebben. Johnny Rabb had die en die tom met die en die klopper zo geplaatst en dan die en die microfoon er zo schuin op gezet, en toen klonk het precies als een 808 Bass .... !
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top