De muziek is gewoon op!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Niet dat ik zeg dat Bass op software -moet- overstappen of zo, of dat Raphie niet een klein puntje heeft met cliche-plugins (kijk eens voor de grap in hoeverre Gearslutz-setups overeenkomen).

Feit is dat "a versus b" alleen in de geest bestaat (en in je portemonnee). Er is nul komma nul reden om vast te hangen aan een van beiden omdat je denkt dat een of andere jojo op internet zegt dat dat zo moet, en het doet denken aan dat ene Kinderen voor Kinderen liedje.

Synergie, daar ligt de echte power. Pak wat de klus het beste doet. Constrained art can be fun, constrained thinking isn't.
 
Blijft leuk om te lezen, zulke topics. Alé dan, mijn ideeën (dit maal wat anders dan in het topic van een paar maanden geleden, anders wordt het ook zo saai).

Ik heb geen problemen met presets in sommige gevallen. Hoeft de creativiteit niet eens zo te beperken. Ik bedoel bijvoorbeeld, voor de baslijn wil ik vaak graag een wat typisch basgeluid. Een bassist in een band kiest toch ook niet z'n eigen basgeluid bij elk nummer? Die speelt gewoon op de gitaar die hij heeft. Is hij dan minder creatief?
Ik denk dat creativiteit overal zit waar je het zoekt, voor de een zal dat bij het eeuwig zoeken naar een origineel geluid zijn (voor zover dat mogelijk is), bij de ander meer bij het componeren en anderen laten zich misschien helemaal gaan in het mixen.

De hamvraag is: heeft het zin om te proberen origineel te zijn? Zou het lukken originaliteit te forceren? En wat heb je dan?

Want dan kun je het ook hebben over gradaties in originaliteit. 'Hij is origineel. Maar zij is nog net ietsje origineler.' Wat is dan het uiterste? Volgens mij kunnen we allemaal wel iets origineels maken, maar waarschijnlijk is dat niet om aan te horen. De waardering van originaliteit kent ook zo zijn grenzen.

Enfin, om het wat minder zweverig te maken. Ik denk dat het hier nu meer gaat om lef hebben dan iets anders. Het lef hebben om iets te maken waarvan je niet weet of anderen het wel zullen waarderen, maar wat voor jou voelt als het juiste om te doen. Kortom, de muziek is niet zozeer op, veel mensen hebben te weinig lef omdat ze andermans complimenten en de fantasie van succes zeer belangrijk achten. Tja, ieder voor zich om daar z'n balans in te vinden denk ik.
 
Niet dat ik zeg dat Bass op software -moet- overstappen of zo, of dat Raphie niet een klein puntje heeft met cliche-plugins (kijk eens voor de grap in hoeverre Gearslutz-setups overeenkomen).

Synergie, daar ligt de echte power. Pak wat de klus het beste doet. Constrained art can be fun, constrained thinking isn't.

Vooral bij het laatste sluit ik me 100% aan. Alleen wat je nu merkt is dat een hoop labels nu juist een aantal beperkingen verwachten:

- een kick moet tegenwoordig de "tik" hebben, dus een flinke lowcut, +5db op 57hz en +5db rond de 3.4Khz. (beiden met een smalle Q))
- Een sidechain op de string
-sidechain op de bassline, die 2 layers moet hebben waarvan de bovenste zelfs nog op je laptop speakers goed moet doorkomen,
- Fruity Studio FX, raar maar waar de software "Fruity Sound" is hip!

En zo zijn er nog wel een aantal modeverschijnselen in de dance waaraan voldaan dient te worden wil je commericeele muziek maken.

Het werkt dus 2 kanten uit: aan de ene kant ga/moet je op zoek naar "de sound" aan de andere kant ben je verbaast dat dan alles (op je Majeur rifje na) hetzelfde klinkt.)

ik weiger dat pertinent te doen. Voorbeeld je hebt legio hihat loops op 4/8/16 maten met exact de juiste groove/sound voor bepaalde producties (bijv NEXUS of Veangence Sample CD's) Ik weiger pertinent om deze te gebruiken, ik wil dat iedere noot zelf is ingespeeld op de door mij bepaalde plek/velocity. dit is een beperking die ik mijzelf opleg om m'n creativiteit te bevorden
 
Grappig topic dit ;)

Is al zo vaak geroepen dat "nieuwe muziek op is" en toch komt er altijd wel weer iets dat mensen als nieuw beschouwen.

Creativiteit is iets anders dan originaliteit, wat mij betreft. En beide hoeven weer niet tot muzikaliteit te leiden -wie herinnert zich het serialisme nog? Altijd origineel proberen te zijn, is voor mij lange tijd een enorme blokkade geweest. Bovendien kom je er toch achter dat als je maar goed genoeg zoekt, je altijd wel iets vind wat erop lijkt, of beter: wat jij erop vindt lijken; anderen hoeven het daar niet eens mee eens te zijn, waardoor je al weer wat origineler bent dan je zelf dacht.

Creativiteit is het belangrijkste: hoe meer je maakt, hoe meer je leert en hoe groter de kans dat je je eigen stijl ontdekt.
 
Bass, gaat er niet om wat ik wel of niet kan, maar wat de markt verwacht. Wat ik kan en wil is niet relevant.

is ook, en omdat ik geen marktconforme muziek kan maken maak ik mijn eigen stylie ;)

geen stijl dus eigenlijk :dubbel:
 
- een kick moet tegenwoordig de "tik" hebben, dus een flinke lowcut, +5db op 57hz en +5db rond de 3.4Khz. (beiden met een smalle Q))
- Een sidechain op de string
-sidechain op de bassline, die 2 layers moet hebben waarvan de bovenste zelfs nog op je laptop speakers goed moet doorkomen,
- Fruity Studio FX, raar maar waar de software "Fruity Sound" is hip!

Het laatste wat je moet doen is conformeren aan 'geldende' regels. Dit is echt killing voor de creativiteit.
 
Uhm, bedoel je dan niet productiviteit?
Beide, feitelijk. Creativiteit moet je de ruimte geven, ook als het zich begeeft op "onoriginele" vlakken. Je moet leren hoe het te kanaliseren en te relativeren. Als je maar heel weinig maakt, dan is het heel moeilijk (niet onmogelijk, maar allesbehalve makkelijk) om dat leerproces een beetje efficiënt te doorlopen. Dus het halen van een aardige productiviteit is wel belangrijk. Uiteraard niet op de manier van "volgende week m'n volgende CD af" (zoals ene Von H. hier schijnt te doen ;)), maar wel op de manier van "laat ik vanavond 'ns drie verschillende eindes aan m'n track bakken en kijken welke me het best bevalt (en waarom!)".

Ik geloof er niet zo in dat je creatief kunt zijn zonder rotzooi te maken, dus dat je alleen maar een paar meesterwerken (in jouw ogen i.i.g.) maakt en verder niks. De mensen die dat wel lijken te doen, hebben gewoon een heel goed gevoel voor wat wel en wat niet goed is en een overeenkomstig goede Delete-knop ;)
 
Deze twee zaken sluiten elkaar niet uit, dat maak jij er van.


Dat heeft alles met beperken te maken. Maar, houd maar vrolijk je oortjes dicht en blijf vooral doorgaan met lalalala roepen.

doe eens ojaleleee, doe nou nog 1x zo oja leleee....k3 style
 
Na een half jaar experimenteren met softsynths en mijn DAW (ableton) heb ik afgelopen vrijdag een hardware synth gekocht; de roland sh201.

Ik ben zeer tevreden over het geluid en ik kan (persoonlijk) mijn creativiteit hierop een stuk beter kwijt, lekker aan de knopjes draaien e.d, experimenteren, het gaat me toch op een 1 of andere manier beter af dan als ik met mijn muis zit te klikken. Daarbij vind ik de sound die uit de roland komt gewoon fantastisch maar ik ben dan ook altijd al fan geweest van de 'mooie warme' synths.

Ook al heb ik niet veel ervaring met hardware, bevalt het me gewoon heel goed. Natuurlijk gebruik ik ook nog een aantal softsynths, de ARP van arturia vind ik bijv. nog heel mooi en heeft veel opties om je creativiteit op los te laten.

Maar ik denk dat ik die hardware apparaten toch wel erg fijn vind :)

Ik denk ook dat je niet teveel moet nadenken over 'oh dit is al gemaakt', doe je ding, maak wat jij mooi vind, dan komt de orginaliteit denk ik vanzelf.
En je laten inspireren door andere muziek is geen slechte zaak, mijn mening...
 
Nieuwe muziek?

Nieuwe muziek?

Ik ben het met je eens t1mm3h. Ik denk dat het aller belangrijkste in de muziek is Eigenheid, maar dat geld ook voor kunst, koken, sport etc. etc.
Bovendien heb je ook kaders nodig, als basis.
Het klinkt een beetje alsof Patrickpincher er geen lol er meer in heeft!
Ik ben al blij dat ik een lekkere groove of riff te pakken heb, de originaliteit daarvan intresseert me geen bal. Ik zit dan verder in het creatieve proces te denken aan hoe ik de Groove
nog spannender of dynamischer kan maken.
Nieuwe muziek is volgens mij langzaam geevolueerd. En niet ineens met één super originele track. Bijv. Kraftwerk maakte "Trans Europe Express"
(op zich niet heel vernieuwend, de techniek misschien, maar de muziek is weer naar Rock terug te brengen) Afrika Bambata loopte de beat en deden er weer andere dingen mee,
andere muzikanten deden soortgelijke dingen en langzaam onstonden nieuwe stromingen als Elektrik Boogie, Hiphop, Elektro, House.
en van daaruit weer Techno, Minimal, Drum&Bass etc. etc.
 
De techniek speeld bvb een grote in de ontwikkeling van muziek.
Ik zag van de week een robot die was geprogrammeerd viool te spelen.
Als die dingen op de markt komen betaalbaar worden.. Mensen beginnen er thuis zelf aan te rommelen.
Bedoel in eerste instatnie was een synthesizer ook niet gebouwd om het geen ermee te produceren wat de meeste nu doen.
Je moet het er ook niet bij neer leggen. Gewoon doen.
 
De enige manier om deze pessimistische gedachten weg te drukken is verder te kijken dan je neus lang is! Desnoods een andere kunst discipline, bijvoorbeeld een museum bezoeken of zo, maar verlaat die toch wel geestdodende dancing eens een tijdje...

Kunst en vooral muziek zijn voortdurend in beweging. Ik zit net een leuk boekje te lezen van Hans de Zeeuw "De Turkse langhalsluit of baglama", bij de meeste beter bekend als 'saz'. Ik heb altijd aangenomen dat het instrument eeuwen oud is, maar de grote veranderingen aan het instrument en de muziek zijn slechts dertig jaar oud.

Muzikanten die denken dat de muzikale ontwikkeling stil staat hebben behoorlijke oogkleppen op...

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Mee eens. Dubstep, electrodance core, darktrip, shadow noise industrial, genre zus, genre zo. Doe eens wat anders, pak een foto of schilderij dat je mooi vindt, hang het boven je synths en probeer er een soundtrack bij te maken.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top