De muziek is gewoon op!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Vandaar,... alvorens mij uit het venster te werpen,... wie denkt met muziek bezig te zijn die indruist tegen dit alles ?!

ik regelmatig, heb die experimentele dingen hier ook gepost...

ik hoor ook steeds weer mensen ouwehoeren over melodie, ritme, thema en dat soort afgezaagde elementen... hierdoor verval je idd in wat allemaal al eens gedaan is..

zelf ben ik ook veel meer bezig met sound design/geluid en niet met melodieen of baslijnen...
dat zit namelijk al in 99 procent van synthmuziek....

dus, duik in je synths en maak vage sounds en ga experimenteren en begin NIET met melodie, ritmes of baslijnen!
 
Veruit de meeste musici maken iets op basis van wat ze al hebben gehoord.

Grote kans dus dat je iets maakt wat ergens tegenaan leunt. Dit is helemaal geen slecht ding, we kunnen niet allemaal geniaal zijn.
 
ach vroeger waren er al zeurders (ze hadden gewoon geen forum) en muziekmakers. Nu ook. Niets is veranderd
:kont:https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=51652


hehe pas geleden ook zo'n soort topiek als deze geopend, maar dan over synthesizers, dat het vaak hetzelfde is maar dan in een nieuwe jas.

.. de bestaande klanken van synthesizers storen me zo niet, want het is maar waar je ze juist in gebruikt !
... maar het is gewoon de vaststelling dat elk nummer steenvast behoort tot een bestaand genre dat op zich al volledig uitgemolken is.

... het is zoals hier vermeld inderdaad belangrijk dat je af en toe muziek kan maken die gewoon jijzelf goedvind, zonder dat je hiervoor appreciatie of erkenning hoeft te zoeken bij anderen.
 
ik zie hier veel 'tips' om minder voor de hand liggende 'dance' te maken (gebruik geen voorgeprogrammeerde loops etc) maar ik denk dat de topicstarter het over iets anders heeft ...

hij hoort niet echt nieuwe genres
en dat begrijp ik wel ergens, het lijkt inderdaad alsof alles al ooit eerder gedaan is
ik vind 'dubstep' één van de 'nieuwste' genres binnen het pop/dance gebeuren, maar zelfs dat is ook maar een aftreksel van drum&bass, dub, en garage/two step , dus ik kan het eigenlijk ook niet als iets echt nieuws beschouwen
volgens mij is echt nieuwe muziek steeds een gevolg van nieuwe technologie, en ik zie maar alleen veel varianten op reeds bestaande technologie (zelfs in software zie 'k ni veel baanbrekends buiten reaktor maar dat concept bestaat ondertussen ook wel al x jaar)
 
hij hoort niet echt nieuwe genres

volgens mij was dit het issue helemaal niet, hij maakt iets en komt tot de conclusie dat hetzelfde klinkt als 100.000 andere dingen.

Daar ligt het probleem volgens mij al, je moet niet iets WILLEN maken, het komt gewoon tot stand. De creativiteit leid je ergens toe. Het eerste kan trouwens ook frustrerend werken, als je iets wil maken en het wil maar niet lukken (of net niet). Dat moet je volgens mij los laten en kijken waar het schip strand enzo.
 
stel dat alles al gemaakt is, dan heb jij nog niet alles gemaakt
die drang om geschiedenis te schrijven is nergens voor nodig..
maar niet alles is al gemaakt natuurlijk.
een goed track is uniek, klaar. en dan kan je hem fragmentarisch bekijken en zeggen dat dit al gedaan is en dat. dat moet je vooral lekker doen, dan geniet je er nooit meer van.

-een kickdrum is super passee
-he gets een piano, bah
-jaaaa hoor, een synthlead tsss
-zit je daar nu op 1:25 gitaar te spelen, dat is toch niet te geleeeeuven man!!
-ja hoor songstructuur, bahbahbah
-ow sjonge doe je daar een oktaaf erop, doe normaal joh

ga gewoon s muziek maken man, heb er lol in
als je bereid bent om iets te laten ontstaan, grote kans dat het ook gebeurt
je hoofd zegt dat ales al gedaan is, de realiteit niet lijkt me zo
er zijn oneindig veel variabelen, combinaties van sounds, melodieeen, mixen, arrangementen etc etc
gun jezelf het geluk om je muziekerij in het NU(ja moooi he:D) te beleven en zet je waanbeelden aan de kant die je zo down ende sippig maken

appraten aan>herrie maken!

PVD
 
volgens mij zijn de topics voor threads ook bijna op.
Is inherent aan een forum waarbij het ledenaantal groot is, de gespreksstof redelijk beperkt en het algehele forum niveau daardoor ook wordt beperkt maar dat terzijde.

Ik denk dat het probleem hem vooral ligt in het feit dat (wat al eerder was aangegeven) mensen dingen maken die ze al kennen en hebben gehoord. Daarbij is het muzikale niveau van de meeste "muzikanten" bedroevend laag met als resultaat dat mensen ook minder baanbrekend bezig zijn en veel minder vernieuwen.

Er is nog steeds veel vernieuwende muziek maar dit is vaak niet toegankelijk genoeg om commercieel te zijn, iets wat platenmaatschappijen dan weer verlangen. Muziek is over het algemeen een massa marketing product net als de pakjes boter van de Appie Heijn. Tuurlijk zijn er interessante boters te verkrijgen maar het aantal mensen die dat afnemen is vele malen kleiner en dus minder interessant (en het kost ook wat meer).

Daarbij hangt het er ook maar vanaf wat voor muziek je maakt en wat de luisteraar gewend is. Het is leuk om proberen vernieuwend te zijn door bijvoorbeeld techno te maken waarbij de maat continue wisselt, de groove wordt gemoduleerd en er ritmische illusies worden gecreëerd maar ik vrees dat het merendeel van het danspubliek dit niet kan waarderen.

Als je zelf inspiratie te kort gaat komen probeer dan gewoon eens je muziektheorie en muzikale vorming te verbeteren. Wedden dat er dan opeens een wereld voor je open gaat en er opeens weer genoeg inspiratie en stof is om jaren lang op voort te borduren.

Het is denk ik ook een kwestie van bepalen wat je muzikale doelen zijn. Wil je iets maken wat iedereen leuk gaat vinden dan ben je automatisch niet echt vernieuwend bezig. Wil je unieker zijn maar daardoor wel veel minder mensen hebben die je muziek waarderen dan kan je dieper gaan.
Maak je het werkelijk alleen voor jezelf en boeit de rest je geen hol, doe dan maar wat je zelf wilt.
 
mijn post was zeker voor dovemansoren?
voor wie maak je muziek?
doe je dat voor jezelf of zodat anderen zeggen hee wat leuk?
of wil je dat het werkt op een dansvloer?

probeer niet in "genres" te denken maar gewoon in geluid...
ik bedoel het dance-genre is al veel teveel aanwezig hier...

waarom moet er altijd gedacht worden in drums, bass, akkoorden en melodie?

wat voor gear heb je topicstarter?
 
voor wie maak je muziek?
doe je dat voor jezelf of zodat anderen zeggen hee wat leuk?
of wil je dat het werkt op een dansvloer?
wat voor gear heb je topicstarter?

.. inderdaad even toelichten wat ik heb en doe.

In elk geval ben ik recent dramatisch veranderd in wat ik gebruik van gear.

Tot ongeveer een jaar geleden bezat & werkte ik met dit :
- Ensoniq EPS & ASR10 (rack & keyboardversie)
- Korg ms-20
- 4 x korg wavestation-EX
- Yamaha psr9000
- Korg X5
- Oberheim OB16
- Roland D50
- yamaha an1x
- 2 x mc500 roland
- en nog wat keyboards, effecten, midigear & 16-kanaalsmengpaneel.

Toen ik het patchen en knopjesdrukken moe begon te worden ben ik mij dan verder gaan verdiepen in vst's,... en toen is het mij toch min of meer duidelijk geworden dat het geen jaren meer zou gaan duren voor mijn kostelijke opgespaarde collectie volledig van tafel zou geveegd worden door de mogelijkheden en kwaliteit van softsynths.

... gewoon ALLES verkocht voor een (toen) nog redelijke prijs, en mij full-vst geïnstalleerd. Het geld van de verkoop is er in elk geval volledig in opgegaan,.. en nu werk ik op Cubase-4 met volgende vst's :

- Moog Modular, Sample-moog, mini-moog
- tassman-modulair
- Stylus RMX
- FM8
- Symphonic choirs met Wordbuilder
- Vanguard
- Korg legacy collection
- Atmosphere spectrasonics
- Kompakt
- G-force imposcar & minimonsta
- Arp2600

Ik ben na deze ommezwaai eigenlijk best tevreden met mijn geluid en mogelijkheden, en kan niet zeggen dat ik mijn vorige gear echt mis.

Ik doe freelance lichte producties voor de videobranche (documentaire, kortfilms, enz....) ... maar bovenal ben ik eigenlijk al heel mijn leven met muziek bezig, en zit ik zodra ik kan achter mijn knoppen.

... hierbij bezit ik de aangename eigenschap dat ik alleen muziek maak die ik graag zelf hoor (lekker egoïstisch), ... en het is hierbij dat ik mij dus steeds betrap op het arrangeren van bestaande uitgemolken genres...
 
Dus je projecteert je eigen belevingswereld naar de echte wereld?
Daar hebben we in Eindhoven 2 woorden voor.


Reality check
kthxbye
 
Owwww neeej....alle hardware synths weggedaan =(
Ja vind je het gek dat je dan regelmatig geen inspiratie meer hebt... ;)

Als ik geen inspiratie heb zet ik soms gewoon 1 synth/module aan en ga maar zitten knoppen draaien of in menu's lukraak parameters veranderen zoals vooral in mn Sherman filterbank of Emu Morpheus...
Op een gegeven moment krijg ik me daar toch ongehoorde geluiden uit en dat zet je weer aan tot het maken van iets... In mijn geval dan vooral soundscapes die ik zelf interessant vind :)

Heel soms maak ik een "nummer" met beats wat wel aardig klinkt maar ik merk toch dat ik sound design en experimenteren veel interessanter vindt dan echte "tracks"... Ongehoorde geluiden maken is echt tof..

Weet je het heel zeker dat je je oude gear niet mist? Knap hoor...
Korg MS20, Wavestation? pfoei ik zou t wel weten!
 
stel dat alles al gemaakt is, dan heb jij nog niet alles gemaakt
die drang om geschiedenis te schrijven is nergens voor nodig..
maar niet alles is al gemaakt natuurlijk.
een goed track is uniek, klaar. en dan kan je hem fragmentarisch bekijken en zeggen dat dit al gedaan is en dat. dat moet je vooral lekker doen, dan geniet je er nooit meer van.

-een kickdrum is super passee
-he gets een piano, bah
-jaaaa hoor, een synthlead tsss
-zit je daar nu op 1:25 gitaar te spelen, dat is toch niet te geleeeeuven man!!
-ja hoor songstructuur, bahbahbah
-ow sjonge doe je daar een oktaaf erop, doe normaal joh

ga gewoon s muziek maken man, heb er lol in
als je bereid bent om iets te laten ontstaan, grote kans dat het ook gebeurt
je hoofd zegt dat ales al gedaan is, de realiteit niet lijkt me zo
er zijn oneindig veel variabelen, combinaties van sounds, melodieeen, mixen, arrangementen etc etc
gun jezelf het geluk om je muziekerij in het NU(ja moooi he:D) te beleven en zet je waanbeelden aan de kant die je zo down ende sippig maken

appraten aan>herrie maken!

Right on.
 
... volledig mee eens, ik poste hier gewoon een bedenking .. 't is niet dat ik een zwartdenker ben,..

Het "uit het venster werpen" was humoristisch bedoelt.. begin te geloven dat er hier zijn die denken dat ik mij echt uit het venster ga werpen. (ik werk gelijkvloers).
 
Maar als je dan niet eerst dat venster opent, dan kan het nog flink pijn doen hoor..
Jaja, (c) Hans Teeuwen - en vast nog heel veel anderen ook.


@Bass: Trust me, noise (als genre, niet als denigrerende generalisatie) is niet voor iedereen de oplossing; leg je er nou maar gewoon bij neer dat de meeste mensen (in Nederland en België) van westerse, tonale, gestructeerde muziek houden - of dat nou alleen maar uit hun opvoeding voortkomt of niet. Scheelt je meteen weer een hoop frustratie! ;)
 
ik maak niet alleen maar noise Cheimoon,

ik heb ook wat echte soundscapes maar die post ik hier toch niet ;)
 
Ik bedoelde 'noise' eigenlijk heel (heeeeeeeel) erg algemeen - maar inderdaad niet zo'n duidelijke term daarvoor. :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top