De muziek is gewoon op!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

patrickpincher

sound hunter
Lid sinds
18 januari 2007
Berichten
961
Locatie
in de diepmenselijke chaos
Bah,... ik word er moedeloos van,

.. steek je iets lekker in elkaar, ... en moet je na je eerste euforie (en 10de beluistering) weer vaststellen dat het gewoon alweer aanleunt bij alle zooi die er reeds bestaat. Best wel zielig in al zijn eenvoud !

Vroeger (vanaf de jaren 80) was er het éne genre na het andere dat opkwam, van cosmic , new-beat over electro-pop tot rap,... en dat waren volgens mij tijden om iets origineels te kunnen maken.

Maar nu is de huidige markt volgens mij poepvol, volzet, basta gedaan.
.. tenzij je de huidige stroming amerikaanse shit (spastisch gebrabbel) meerekent als vernieuwend.

Valt het jullie ook niet op dat hoe langer hoe meer nummers die scoren niet meer of minder volledig gepikt of geremixt zijn van oude nummers !
.. en denk nu niet dat ik terug wil naar de tijd van Abba ! (alhoewel)

Het is zelfs zo erg, dat je bij het aanslagen van bepaalde synthklanken alweer denkt,... oei nee teveel tiësto,.. of teveel rythme gepikt van dat nummer,... of ... ohnee alweer achterhaald.

.. en maak je dan bv. een origineel ballad-nummer ,... klinkt het toch altijd zooo mélig, en is dat deuntje en klankje erbij zo cliché !

Vandaar,... alvorens mij uit het venster te werpen,... wie denkt met muziek bezig te zijn die indruist tegen dit alles ?!

... make my day !!!
 
Tja,... als je kutnummers gaat aanzien als vernieuwend,.. bevestig je gewoon mijn vermoeden....

... zo had ik het nog niet bekeken, ... maak het nummer zo klungelig slecht als je kan ... zodat het gewoon nergens bij een bestaand genre of nummer aanleunt !

Ok,... vaarwel.... ik spring !!
 
*splet*


Desalniettemin: grappig dat deze vraag regelmatig voorbijkomt; ik kan nu even alleen deze thread vinden, maar volgens mij waren er meer. We zouden 's statistieken moeten gaan bijhouden van tijd en dag van posting, smaak, leefdtijd, en watalniet van de threadstarter! :P

Verder weet ik het ook niet; misschien tijd voor een nieuwe type instrument (na gitaren, synths, drumcomputers, samplers en wat allemaal op een gegeven moment nieuwe geluiden voorbracht) - of gewoon tijd je er niet te druk over te maken. :)

Deze threads zijn misschien ook nog leuk:
Muzikale genieën uitgestorven?
Muziek dip(je)
 
DE MUZIEK IS GEWOON OP !
tja, je moet het natuurl'k altijd nog wel ZELF doen !!!

'k Heb voorlopig zelf tijd zat om met m'n muziek-maken- hobby te knoeien,
maar ik neem ook maar twee of max drie tracks / week op...
En dan is dat vooral een moment opnamen!!!

Ik begin dus pas als't donker is,
en de sfeer goed zit...
(en alles kwa apparaten en software z'n werk doet)

IK snap wel dat er met die DAW toestanden van tegenwoordig
zoveel mogel'k is dat je de basis vergeet,
en dat je steeds moet nadenken,
en da's dodel'k voor de creativiteit, of toch bij mij...

"Voor je't weet ben je de sfeer kwijt,..."

En als ik eens uitgeput of te veel 't zelfde maak,
dan is een rust pauze echt noodzakel'k!

Maar eens ik dan weer bv. een goeie track of set hoor,
dan ben ik weer voor uren, dikw'ls dagen bezig...
Soms ni direct met resulaten, maar meestal toch constructief..

En moest je 't idee hebben gekregen om alles te verkopen
terwijl je der effe mee was gestopt,..

tja, eens je dat gevoel van voldoening hebt ervaren met muziek maken
dan begint de eindeloze zoektocht naar het zelfde energieke gevoel
van bij het zoeken naar een andere hobby...

ALé, toch zo bij mij !!!

"Maar ge moet het wel ZELF doen !!!"

en dat waren volgens mij tijden om iets origineels te kunnen maken.
Idd, mss de periode van de hardware synths én zonder DAW's...
 
Misschien zijn we gewoon te veel beïnvloed? Door het internet komen we in contact met meer muziek dan ooit te voren. Het valt me trouwens ook wel op dat velen gewoon niet kunnen afwijken van de westerse stijlen.

Luister eens naar Rei Harakami. Die stijl vind je nergens anders terug, en toch hebben de meesten er nog nooit van gehoord. Een paar artikelen daaromtrent zijn best interessant, zoals deze:

http://metropolis.co.jp/tokyoclubsbars/372/tokyoclubsbarsinc.htm

[FONT=Geneva,arial,helvetica]"In Tokyo it' easier to make money, but in Kyoto, because there is less commercial influence, it's easier to make music purely for oneself," commented Sublime Records recording artist Rei Harakami in a recent telephone chat from his hometown. Perhaps that's why Harakami's sound is so unique he's cultivated it in relative obscurity, free from the commercial pressures and competitive strains of Tokyo's music scene.[/FONT]
 
Ik denk dat de mensen vroeger zaten te klagen dat ze niet alles hadden en geen blijf wisten met hun creativiteit met enkel een synth of een gitaar. Die zouden gesmeekt hebben voor een DAW met Vst's ed.

Volgens mij gebeuren er best nog leuke dingen. Creatieve dingen. Het is gewoon de kunst om je creativiteit te kunnen omzetten in muziek. En het is frustrerend als dat niet lukt.
 
stop met doen wat anderen ook doen:
geen sidechain.
geen veangence percussie loops.
geen NEXUS.
geen refils en rebirth user patterns

speel zelf weer eens wat......

En stop jezelf af te vragen wat anderen ervan gaan vinden, dat drukt je alleen maar in een kader....
Alle ITB music klinkt tegenwoordig hetzelfde, durf weer gewoon eens ouderwets iets in te spelen en een percussieloop zelf in te slaan en te FXén.
mineurs kunnen ook nog steeds
Wedden dat het anders klinkt?
 
Creativiteit zit in je hoofd, evenals originaliteit (het buiten de gevestigde paden lopen).
Ik zou zeggen: verras ons met je briljante ideeën.:koffie:
 
daarom maak ik vaak beatloze muziek, daar zit tenminste nog interessante geluidsvariaties in..
 
stop met doen wat anderen ook doen:
geen sidechain.
geen veangence percussie loops.
geen NEXUS.
geen refils en rebirth user patterns

speel zelf weer eens wat......

En stop jezelf af te vragen wat anderen ervan gaan vinden, dat drukt je alleen maar in een kader....
Alle ITB music klinkt tegenwoordig hetzelfde, durf weer gewoon eens ouderwets iets in te spelen en een percussieloop zelf in te slaan en te FXén.
mineurs kunnen ook nog steeds
Wedden dat het anders klinkt?

mee eens, juist het voordeel van vst fx is dat je lekker kunt freaken met rare mogelijkheden. Externe fx gebruik ik momenteel eigenlijk alleen maar om er een analoog smeuig randje aan te geven.

En voor de rest, experimenteer.

Ander punt is wel, als je veel 'andere' muziek luistert is het onmogelijk om niet beinvloed te worden (al dan niet onbewust). De oplossing is om dan niet te veel standaard dance dingen te luisteren.
De volgende stap is dat je sound een uniek geluid krijgt, gedeeltelijk alleen al vanwege het opnamepad (wat bij iedereen bijna uniek is, niet ITB dus!).

Het gaat dus om het vinden van een eigen stijl/sound. Focus niet teveel op het imiteren van een andere sound.
 
hehe pas geleden ook zo'n soort topiek als deze geopend, maar dan over synthesizers, dat het vaak hetzelfde is maar dan in een nieuwe jas.

Achja
 
ach vroeger waren er al zeurders (ze hadden gewoon geen forum) en muziekmakers. Nu ook. Niets is veranderd
 
Zolang je preset klanken gebruikt is de kans zeker aanwezig dat iemand
deze al een keer heeft gebruikt dit is het zelfde wat betreft loops in
bijv FL etc... maar je kunt gewoon deze geluiden gebruiken want je kunt
oneindig veel combinaties maken
trouwens tiësto heeft geen patent op geluiden dus je kunt deze ook
gebruiken geen probleem .
 
Mag ik je spullen dan hebben? (Als je ze toch niet meer gebruikt.)(
 
Er zijn vast een paar dingen die je kan proberen om zoveel mogelijk af te wijken van de rest. Bv een snelle opeenvolging van traag en snel tempo, weinig melodie en vooral geen drumloops. Ook al klinkt dit in het begin niet kan je er ongetwijfeld wat van maken. Maar je kan best zelf een paar dingen bedenken, daar gaat het creatief zijn tenslotte om.
 
Als de creativiteit of het 'unieke muziek' maken even niet lukt, probeer ik het altijd door te componeren met één instrument, bvb piano of EP, of zo weinig mogelijk instrumenten, en melodiën te bedenken. Dan een weekje laten rijpen en opnieuw uit de kast halen. Verder werkt het voor mezelf verfrissend om af en toe op andere hobbies toe terug te vallen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top