Een goede melodie maken

Ik weet dat het van A -> C meer dan 1 stapje is en dat die stap net zo goed interval heet, maar in mijn voorbeeld veegde ik even alle andere toetsen behalve die weg, en dan is het maar 1 stapje.

1 been op de stoep, en 1 been in de goot, en als ik dat niet doe...
 
In de melodieserie: G - B - C- E vormen namelijk de G en C een Tri-tone uitgangsbasis, Daarnaast vormen de G en B of de C en E een Di-tone uitgangsbasis
wat bedoel je hiermee? tussen g en c is geen tritonus (tenzij je dokruis zou nemen) maar een reine kwart ; of bedoel je met tritonu iets onders?

en was is in hemelsnaam di-tonus? nooit van gehoord
ken nochtans de klassiek theorie op mijn duimpje, en ben in jazz toch ook wel thuis, maar die di-tonus heb ik nog nooit van gehoord
 
echt bedankt voor al die passende noten/akkoorden/whatever combinaties mensen! nu heb ik weer eens wat inspiratie om melodietjes inelkaar te puzzelen! ;) 8~
 
wat bedoel je hiermee? tussen g en c is geen tritonus (tenzij je dokruis zou nemen) maar een reine kwart ; of bedoel je met tritonu iets onders?

en was is in hemelsnaam di-tonus? nooit van gehoord
ken nochtans de klassiek theorie op mijn duimpje, en ben in jazz toch ook wel thuis, maar die di-tonus heb ik nog nooit van gehoord
Ach, soms denk ik dat de Bijbelse Babylonische spraakverwarring gewoon een muziek-theoretische discussie was :D

Wout
 
wat bedoel je hiermee? tussen g en c is geen tritonus (tenzij je dokruis zou nemen) maar een reine kwart ; of bedoel je met tritonu iets onders?

en was is in hemelsnaam di-tonus? nooit van gehoord
ken nochtans de klassiek theorie op mijn duimpje, en ben in jazz toch ook wel thuis, maar die di-tonus heb ik nog nooit van gehoord
oops,

je hebt helemaal gelijk natuurlijk, dat krijg je als je halverwege je werk dit soort dingen zit te typen :D
tritone is G-C# in dit geval (het is inderdaad de tritonus, alleen in de neo soul en gospel wordt er naar gerefereerd als tritone).
Het rechterakkoord van de tritone in neo soul is in de meeste gevallen gebaseerd op de 3e noot van de rootnoot en dan de 2e inversie van dat akkoord.
dus bijvoorbeeld: F-B / E-A-C# of E-Bb / Eb-Ab-C.

ditone is ook een afgeleide daarvan. Het wordt vaak gebruikt als passing akkoord naar major 7 akkoorden in de gospel muziek, of de modernere variant daarvan neo soul.

kwa theorie is een ditone akkoord voor C bijvoorbeeld dit akkoord: C7(#5)(#9)
dan speel je het als volgt:
L/H -------- R/H
C-E -------- Bb-Eb-Ab
1-3 -------- b7-b3-#5

overigens zijn er in de neo soul veel varianten op het gebruik van tritones en ditones. Dus dit is slechts 1 benadering

check google maar eens voor de volledige theorie hierachter, er is best veel over te vinden en een erg interessante benadering van overgangsakkoorden.

maar goed,
al die theorie is natuurlijk allemaal wel leuk en aardig, maar veel belangrijker is natuurlijk de vraag hoe je nou een melodie maakt zonder echte theoretische kennis en wat de beste aanpak hiervoor is.
 
het antwoord daarop is natuurlijk:niet miemelen maar rammen
 
Ik begin binnenkort met piano, misschien helpt dat ook wat?

Vraag direct aan je leraar om je een goeie theorieles te geven,.
Dan bedoel ik met name de mineur en majeurladders en hoe akkoorden zijn opgebouwd!
Dat is alle info die je voorlopig nodig hebt en als hij t goed doet heb je in 1 uur genoeg info voor de rest van je leven.

Al deze info past op 1 a4-tje en als je tot twaalf kunt tellen is het ook niet echt ingewikkeld.

Als je daarna nog wilt lessen om je vingerzettingen te oefenen en noten te willen leren lezen moet je dat zeker niet laten maar dat is volgens mijniet de info die jij
nodig hebt!!!

Hehehe...een stap-voor-stap tutorial over melodietjes schrijven....ik zou m ook wel willen, maar ik denk niet dat ie bestaat.

Bestaat dus wel,.. Notenleer en harmonie heet dat! En dat past op 1 a4 en is niet moeilijk!!! niks vage termen gewoon afstandjes tellen en nummertjes onthouden tot het een tweede natuur is!

:geslaagd:
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor al het advies! Maar aangezien ik toch piano leer (piano heb ik al), is het toch wel mogelijk om een stap-voor-stap methode te vinden? Er zijn toch tal van boeken waar je bij elke les een nieuw akkoord leert en een nummer speelt waarin daar gebruik van wordt gemaakt?

Ja,.. nou nee,. wat jij wilt weten is hoe een akkoord is opgebouwd uit een toonladdertje zodat je ze allemaal kunt spelen zonder ze allemaal 1 voor 1 gezien te hebben. Want anders blijf je lessen.

Dit leer je van een goede leraar en niet van vage knoppenschuivers op het synthforum die allemaal zichzelf en mede synthnerds proberen te overtreffen
met vage termen waar een noobie niks aan heeft! :D

Vraag je leraar!!!! Leg m uit dat je dat echt eerst wilt leren!!!

en was is in hemelsnaam di-tonus? nooit van gehoord
ken nochtans de klassiek theorie op mijn duimpje, en ben in jazz toch ook wel thuis, maar die di-tonus heb ik nog nooit van gehoord

EEEyyy,.. je weet toch Swa,.. dat is die Tonus man,..van die sonus van je schoonzus die komt uit die conus van die albert heyn bonus. :confused:
 
Dit leer je van een goede leraar en niet van vage knoppenschuivers op het synthforum die allemaal zichzelf en mede synthnerds proberen te overtreffen
met vage termen waar een noobie niks aan heeft! :D
hahaha mario010, je hebt helemaal gelijk :D
ik zal me vanaf nu wel weer inhouden, dat zelf profileren heeft weer lang genoeg geduurd :D
 
Wat ik vroeger weleens deed, was andermans stukje ( op gehoor ) naspelen...uiteraard een stukje waarvan ik altijd d8 WOW ... dat waren meestal stukjes met bepaalde noten die ik normaal nooit pakte ( nooit in die combinatie in ieder geval ).
Ik heb daardoor veel inzicht gekregen en kijk nu heel anders naar mn keyboard.
Les nemen is altijd goed...maar vergeet ook niet dat een heel klein stukje weten ook al voldoende kan zijn, voor wat je wilt bereiken.
Maar goed, dat even ter zijde.

Wat mij soms ook bijhoorlijk helpt naar een "goede" melodie ( tsja..wat is goed ) .. is ook m'n muis gebruiken ( Een muis?? Jaa een muis!! hehe ) .. op de een of ander kromme manier maak ik met de muis weer compleet andere melodien, waar ik zeer over te spreken ben.
Ik pak met de muis noten, die ik normaal niet om mn keyboard pak.
Terwijl de keys echt op de board zitten...maja...voor mij werkt het op beide manieren even goed :)
 
Wat ik vroeger weleens deed, was andermans stukje ( op gehoor ) naspelen...uiteraard een stukje waarvan ik altijd d8 WOW ... dat waren meestal stukjes met bepaalde noten die ik normaal nooit pakte ( nooit in die combinatie in ieder geval ).
Ik heb daardoor veel inzicht gekregen en kijk nu heel anders naar mn keyboard.
Les nemen is altijd goed...maar vergeet ook niet dat een heel klein stukje weten ook al voldoende kan zijn, voor wat je wilt bereiken.
Maar goed, dat even ter zijde.

Zeer belangrijk dit, heb ik zelf ook echt veel van geleerd.. zoveel dingen tegen gekomen waarvan ik dacht "huh, op die manier in die volgorde had ik ze nog niet gepakt, hoe kom je erop"

Vwb die melodie, al die akkoorden zijn idd wel handig om te weten ivm de sfeer waarin je je melodie verpakt, maar let daarbij op dat de akkoorden niet de melodie gaan bepalen.. 't straatje wordt al gauw nauw, zeker bij veel uitbreidingen in de akkoorden.

Dus eigenlijk best vreemd als iemand om melodie-tips vraagt, dat hij allemaal akkoorden-theorien voor z'n kiezen krijgt :D
Je koopt toch ook niet eerst het kado-papier voordat je je kado hebt.. en je gaat al helemaal niet moeilijk doen om wat voor strikje eromheen gaat, als je nog nieteens weet wat voor kado je wilt kopen.. is mijn mening.

Een vriend zegt weleens tegen me "als je het kan zingen, dan kan je het spelen". Is natuurlijk niet in alle gevallen waar, je stem heeft zo z'n beperkingen.

Maar voor het verzinnen van een melodie zou je het eens kunnen proberen, totaal niet-stijl gebonden tip:

- zet je track aan, op loop/repeat
- zorg dat je relaxed en alleen bent, ga d'r lekker voor zitten of staan en meedeinen, ook goed (biertje/peukie/anders..) maar wel gefoccused
- "kruip" in de loopende track die aanstaat, en probeer wat te neurien erop.
- als je iets neuriet wat goed past, zing en herhaal het

Dit moet te doen zijn, iedereen kan (stukjes van) lijntjes van zijn/haar favoriete muziek nazingen, zoniet dan durven ze vaak niet :)
Dat lijntje wat mensen dan zingen, is nl. het lijntje wat er toe gaat doen, dat wordt de basis van je track !!

Als je solfege en notenkennis OK is, ben je in staat je lijntje op te schrijven of direct in te spelen.
Zoniet, maakt niet uit, neem je geneurie/gezing op en ga dan met het keyboard erbij je lijntje uitzoeken.

zomaar een idee, suc6!
 
Laatst gewijzigd:
L/H -------- R/H
C-E -------- Bb-Eb-Ab
1-3 -------- b7-b3-#5

Hoe moet ik dit lezen ? bij mijn weten zit een tritonus 9/10x in een 2-5-1 verwerkt ; tussen de 5 en de 1 in, of als vervanger van de 5.

zoiets als dit: (2) Dm > (5) G > (trit) G #5/7 / C# > (1) C 6/9
 
ik kan me niet herinneren ooit meer te hebben bijgedragen dan nu :D

ga gewoon spelen denk ik dan, als je een goede melodie wil.
in mijn ogen wilde TS gewoon ff een hapklare oplossing voor t feit dat het niet lukt. maar volgens mij los je dat alleen op door te doen en/of door theorie eigen te maken. das een vrij beknopt antwoord. daarna werd deze draad voor iedereen geschikt die zich wilde profileren.. inclusief mijzelf dus en jij doet er nu ook leuk aan mee :)
 
Okey, ik kan absoluut geen enkele melodie naspelen...

Maar ik kies in't begin de 'key - noot',
en transpose dan m'n keyboard ernaar zodat de c de key noot is,

en dan speel ik - meestal in mineur - wat nootjes in.
 
Laatst gewijzigd:
ga gewoon spelen denk ik dan, als je een goede melodie wil.
in mijn ogen wilde TS gewoon ff een hapklare oplossing voor t feit dat het niet lukt. maar volgens mij los je dat alleen op door te doen en/of door theorie eigen te maken. das een vrij beknopt antwoord. daarna werd deze draad voor iedereen geschikt die zich wilde profileren.. inclusief mijzelf dus en jij doet er nu ook leuk aan mee

Het lijkt er wel zo op ja :P je hebt ook gelijk, gewoon doen en niet te snel opgeven is de beste manier, verras jezelf ipv je door een ander te laten voorschrijven hoe 't moet.. waar de 1 een gat van in de lucht springt als 't hem lukt iets te maken, kan de ander zeggen "mwoah, dat deed ik 10 jaar geleden al"
 
Dus eigenlijk best vreemd als iemand om melodie-tips vraagt, dat hij allemaal akkoorden-theorien voor z'n kiezen krijgt :D
Je koopt toch ook niet eerst het kado-papier voordat je je kado hebt.. en je gaat al helemaal niet moeilijk doen om wat voor strikje eromheen gaat, als je nog nieteens weet wat voor kado je wilt kopen.. is mijn mening.

Da's dus helemaal niet vreemd,. Zolang t maar simpel wordt uitgelegd!
Melodie en akkoorden zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Vooral in het begin is het erg belangrijk dat je houvast hebt om een samenhangend harmonieus geheel te maken van je songs.
Als je melodie wilt maken is het gewoon zooo fucking easy als je weet in welke tonen je t moet zoeken. Een beetje theorie is gewoon een must als je serieus wilt produceren! :geslaagd:

Enneeuuhhh,..

Als je een krent bent en nooit zomaar kadootjes koopt
(Omdat je bv al je centen in gear voor jezelf stopt)...dan heeft het idd geen
nut om kadopapier in de kast te hebben! Als je vaker kadootjes koopt is het best wel handig om wat rolletjes te hebben liggen!!! Hoef je geen krantenpapier of marswikkels te gebruiken!!! :D
 
ok, dus even wat controle vragen van een theorieleek:

ladder = 7 noten C, D, E, F, G, A, B
je kan een ladder beginnen met ieder van deze noten
met noot 3 en 5 erboven maak je een akkoord
afhankelijk van de toonladders (majeur, mineur) loopt je ladder wle over niet over de zwarte toetsen

alle noten binnen de desbetreffende ladder kunnen worden gebruikt voor de melodie

zoiets?
 
Met deze laddernoten ga je nooit over de zwarte toetsen (als je per sé in de ladder wilt blijven). Mineur/majeur hangt af van op "welke noot je begint" (is beslist niet de goede manier om het te verwoorden, maar moet zo maar even): majeur=C, mineur=A.
 
Back
Top