Mixer-advies gevraagd

154

Lid van de week
Lid sinds
30 januari 2007
Berichten
5.275
Locatie
Amsterdam
Beetje een open vraag maar ik ben me een beetje aan het orienteren op een kleine mixer. Wat ik wil doen is summen op een 8 kanaals tafel, in-the-box voelt gewoon nog niet helemaal lekker. 8 outs van mn fireface met 4 submixen uit Logic dus naar een kleine(vintage?) tafel, wat zou een mooie optie zijn? Ik heb nu een Mackie 1604Pro maar dat is niet ideaal...

Budget is even niet helemaal van belang(wil eigenlijk vooral een beetje zicht krijgen op de mogelijkheden) maar uiteindelijk zal ik toch een beetje moeten beknibbelen dus enkel studer is ook wat overdreven :D
 
Stereo of mono kanalen?

Als je mono kanalen gaat lopen summen beperk je jezelf wel heel erg, dan kun je ook geen stereo insert FX meer gebruiken.
 
Stereo is inderdaad wellicht slim, de eerste tip is binnen :okdan:

4 keer stereo naar twee dan.

Het idee is ook om 4 stereo submixen uit te sturen en deze dan naar 1 te summen.
 
Ik dacht even dat het Soundcraft was maar het is Allen & Heath die een aardige reeks aan stereo mixers maakt:

http://www.allen-heath.com/NL/DisplayProduct.asp?pview=64
WZ3_20S_threeq.jpg


Dat is toch best sexy?

-------

Niet goedkoop:
http://www.thomann.de/nl/allenheath_wz_20s.htm

Wel goed:
http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/allenheathwz320s.htm
 
Mix wizard, inderdaad een ok optie... Maar zit ik dan niet teveel in de Mackie hoek nog?

Staat overigens ook een pracht van een TL-Audio bij Thomann...
 
Mix wizard, inderdaad een ok optie... Maar zit ik dan niet teveel in de Mackie hoek nog?

Staat overigens ook een pracht van een TL-Audio bij Thomann...

Een Allen & Heath is een stuk warmer, de Britse sound. Soundcraft staat er ook om bekend. Het zijn geen superwarme mixers, gewoon helder en neutraal maar ze neigen wel naar de warme kant waar Behringer en Mackie dat juist niet zijn.

Maar je kunt misschien met die vier mono kanalen je kick, snare, bassline en nog een sound met externe FX oppimpen, haal je je bassline en kick door een buizencompressortje heen en de rest niet.

Uiteindelijk vind ik veel Detroit ook juist helemaal niet warm klinken, Mills en Hood bijvoorbeeld. Wel punchy en dynamisch, wat ik associeer met analoog mixen. Zeg maar dat je een softsynth hebt die in isolatie echt superdik klinkt en des te meer geluiden je in je DAW gaat toevoegen des te dunner hij gaat klinken waardoor je weer overdreven FX moet gaan gebruiken en je mix weer te druk wordt. Afijn je kent het wel. Het geluid blijft bij analoge summing beter overeind staan, zelfs op de meeste goedkopere tafels.

Die TL Audio daar durf ik niks over te zeggen. Hij zou voor mij veel te weinig kanalen hebben als ik DAW sounds extern zou willen gaan mixen, maar hij lijkt gebouwd te zijn specifiek voor het opwarmen van een mix.
 
Die ZED's, zijn die vergelijkbaar met de Mix Wizards?

En ik zoek juist een 8 kanaals mixer, om de 8 uit van mn Fireface mooi te summen. De rest doe ik dan in the box met mn Liquid Mix. Het gaat inderdaad over het opwarmen van de eindmix.

Die TL is wel reteduur, maar er lijkt me wel wat voor te zeggen om je bij 8 kanalen te houden budgetgewijs. Mischien is het zelfs een plan tweedehands broodjes te kopen en zo zelf een mixer te bouwen...
 
Kwalitatief gezien wel volgens mij. Het zit hem in de integratie met een DAW. Maar volgens mij bestaat die niet met veel stereo kanalen.

---------

Ik zie dat die dat juist wel hebben. Nog interessanter!
 
Ik hoorde laatst iemand stunten met de EQ op een D&R en een 909 en dat was meteen zo'n gevoel van dat mis ik een beetje nu.
 
D&R, al mis ik mn 909 ook wel heel erg. Maar de ruimte in de mix, de sweep van de eq. Een bak karakter, en het maakte de mix mooi tot een geheel.
 
Overigens zit ergens achter in mn hoofd nog steeds het totaal omgekeerde, iets als een DM24. Alles binnen het digitale domein, zowel in als uit de DAW is geregeld, FX, en een hele zwik I/O's. Maar ik vraag me af of het niet juist die analoge opwarming is die ik nu mis. maar voor hetzelfde geld ben ik gewoon nog erg slecht in digitaal uitmixen en moet ik geduld hebben tot ik weer terug op niveau ben :D
 
Ik ken D&R alleen van reputatie, dus ik kan daar verder niks zinnigs over zeggen. Wel ga ik waarschijnlijk ook een wat oudere mixer kopen volgend jaar, maar dat heeft meer met de gunstige prijs te maken dan met het feit dat ze iets warmer zijn dan mijn huidige Spirit.

----------

Heheheh tja ik weet het niet ik herken jouw probleem toch wel, er zijn ook zat mensen die wel lekkere digitale mixen kunnen maken maar het is gewoon mijn soort muziek niet.

Eigenlijk zou je moeten kunnen testen en dat kan bij nieuwe apparatuur al bijna niet, laat staan vintage. Dus dan ga je maar weer wat dingen kopen op hun reputatie.
 
Een Allen & Heath is een stuk warmer, de Britse sound. Soundcraft staat er ook om bekend. Het zijn geen superwarme mixers, gewoon helder en neutraal maar ze neigen wel naar de warme kant waar Behringer en Mackie dat juist niet zijn.

Ik ben op zoek naar een gelijkaardige configuratie (ong. 4 stereo + enkele mono kanalen), dus volg deze thread aandachtig. Tot nu toe had ik een Mackie Onyx op het oog, maar jij zet die op dezelfde lijn (qua geluid dan) als een Behringer . Kun je dit wat uitleggen? Het is just de bedoeling om wat warmte toe te voegen aan een rits digitale synths. (edit: ik heb al veel gelezen en vergeleken, maar mijn praktische ervaring met ietswat deftige analoge mixers is 0)
 
Ik denk dat je beter een stel mooie plug-ins koopt en een goede digitale mixer dan je tracks door een budget-mixer te halen. Dat is ook een beetje het verhaal van de summing mixers, als je over een heel erg goede convertor beschikt, is het de moeite waard (en deze zijn ERG prijzig), anders is het toch vaak het psychologische aspect dat meetelt. Wat natuurlijk ook niet te onderschatten is! Misschien is een goeie (buizen)preamp à la TL interessanter om de meer cruciale kanalen door te jagen.

Het enige waar ik kan aan denken is de meerwaarde van analoge EQ (die van A&H zijn bijvoorbeeld erg goed) maar daar mis je toch vaak het preciese van digitaal. Komt erop neer dat je toch wel wat moet investeren om een groot verschil te bereiken.
 
En de A&H Zed serie met ingebouwde interfeest naar je computert?
 
Ik ben op zoek naar een gelijkaardige configuratie (ong. 4 stereo + enkele mono kanalen), dus volg deze thread aandachtig. Tot nu toe had ik een Mackie Onyx op het oog, maar jij zet die op dezelfde lijn (qua geluid dan) als een Behringer . Kun je dit wat uitleggen? Het is just de bedoeling om wat warmte toe te voegen aan een rits digitale synths. (edit: ik heb al veel gelezen en vergeleken, maar mijn praktische ervaring met ietswat deftige analoge mixers is 0)

Het is wel heel bot om een Behringer en een Mackie met elkaar te vergelijken, maar toch is het zo. Mackie is gewoon wel een à twee klasses beter dan Behringer, maar heeft wel een wat sterielere en analytischere sound vergeleken met de Britten. Maar dat is natuurlijk ook een soort van karakter. Ik vermoed wel eens dat Mills en Hood Mackie gebruikers zijn (geweest).
 
Even bot samengevat zoek ik eigenlijk een 4 keer stereo eindmixer om de boel wat karakter mee te geven. met mn fireface heb ik prima converters waar wel wat mee te doen is denk ik. Daar ik nooit arrangementen maak maar gewend ben mn tracks te maken "op de mixer" heb ik dan een prachtig schetsblok. Binnen Logic kan ik dan wel met mn Liquid Mix de chirurg uithangen :)

Grappig is trouwens dat van alle mixers mn allereerste ranzige Samick de mooiste gloed gaf aan de boel. Mn mackie is een mooie tweede, Behringer maakt me boos en mn Sooundcraft deed me niet veel(Folio Rackpack oid)
 
Een vriend van me had nog een oude Samick. Maar helemaal verroest en zo, ik zeg niet zo snel nee maar dat leek niet meer te redden........
 
Back
Top