Limiter op de master ( output ) tegen het clippen

AKIRAONE

www.hongkongviolence.com
Lid sinds
31 augustus 2005
Berichten
13
Locatie
Vlaardingen of Fan Ling ( HK )
Wie heeft er ervaringen met een limiter op de masteroutput.

Zelf gebruik ik SX3 en ik mix alles intern, vaak clipt de masterlevel en als ik de kanalen lager zet klinkt het minder vet, maar als ik een limiter ( die stel ik op -0.1 zodat hij niet clipt.) op de master output zet clipt hij niet en blijft het goed klinken.

Ben benieuwt welke ervaringen jullie hiermee hebben

gtrz Kin
 
Dat zachter niet per sé minder vet is of minder goed klinkt.
 
je moet er denk ik een beetje tussenin gaan zitten. Niet te hard zodat alle dynamiek kapot gaat maar ook niet zo zacht dat tijdens een live show je muziek minder over komt dan je voorganger etc. blijft een lastig ding:kont:
 
is het niet vreemd dat er een limtier op de output gaat , ik bedoel klipt die heel de tijd of alleen met peiken , als die heel de tijd klipt , dan klopt er iets niet in je mix .
en als die met pieken klipt kun je die pieken in je mix eruithalen , miss. teveel overlappende freqenties



limiter vindt ik meer iets voor een input , na een synth , als beveiliging tegen te harden pieken ?
 
Zet die kanalen gewoon wat lager en je monitors wat harder. :eureka:
 
ik heb meerdere opties al geprobeert, uiteindelijk verschilt het weer per track denk ik zo, kanalen zachter en monitor harder werkt wel alleen dan moet je de track in een editor weer oppompen met een limiter dus dacht ik waarom dan niet gelijk in je DAW.

goeie tip over overlappende freq.

thanks so far...
 
Wie heeft er ervaringen met een limiter op de masteroutput.

Zelf gebruik ik SX3 en ik mix alles intern, vaak clipt de masterlevel en als ik de kanalen lager zet klinkt het minder vet, maar als ik een limiter ( die stel ik op -0.1 zodat hij niet clipt.) op de master output zet clipt hij niet en blijft het goed klinken.

Ben benieuwt welke ervaringen jullie hiermee hebben

gtrz Kin


Limiters:

UAD Precision Limiter (http://www.uaudio.com/products/software/UAD/limiter/index.html)
TC Master X3 (http://www.tcelectronic.com/MasterX3.asp)
Sonnox Oxford Limiter (http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugins/products/limiter.htm)
Nomad Brickwall Limiter BW2S (http://www.nomadfactory.com/products/bluetubes_v3/bt_dynamics/index.html)
iZotope Ozone 3 (http://www.izotope.com/products/audio/ozone/)
Roger Nichols Finis (http://www.rndigital.org/finis.html)
PSP Xenon (http://www.pspaudioware.com/indexen.html?url=http://www.pspaudioware.com/plugins/xenon.html)

Er zijn er nog veel meer, maar de bovenstaande lijstje moet je wel een geschikte bieden. Zelf gebruik ik de UAD Precision Limiter en dat werkt goed. Maar daar heb je een UAD-1 kaart voor nodig. iZotope Ozone ben ik ook tevreden mee.
 
Maar daar heb je een UAD-1 kaart voor nodig. iZotope Ozone ben ik ook tevreden mee.
dat is een masteringpakket ... zit wel een limiter in
 
IK gebruik de Spectra'Phy limiter,
tot nu tot + 8db van de originele wav,
maar nu met 12" vinyls op vol volume te horen
en te vergelijken met m'n eigen tracks,
ga ik toch eens proberen te vermijden
dat al de kicks and snares gelimited zijn...
dus nu bv. +2 db of zo...
 
Een limiter kan goed werken,maar bij extremere standen (meer dan 3 db gain change) haalt ie ook alle dynamiek en punch uit je muziek...nou weet ik dat je een flinke bak herrie maakt,dus zal het bij jou niet zo veel uitmaken...:duivels:
 
Vaak clipt het ook beetje bij mij in de sequencer, alleen moet je het niet te gek maken..
Hierna laad ik het in adobe audition waarmee ik hard limiting op -.5 zet.
En dan weer Normalize naar 100%.

Oja en soms heb ik ook nog wel een compressor/limiter op mn master zodat alles wat op hetzelfde volume blijft.

Dat is wat ik doe, geen idee of het goed is..
 
ik heb meerdere opties al geprobeert, uiteindelijk verschilt het weer per track denk ik zo, kanalen zachter en monitor harder werkt wel alleen dan moet je de track in een editor weer oppompen met een limiter dus dacht ik waarom dan niet gelijk in je DAW.

Dat is ook juist de bedoeling.
Als je op dat punt komt kun je nog alles doen wat mastering betreft. Dan kun je hem met beleid naar de tyfus helpen. :duivels:
 
Vaak clipt het ook beetje bij mij in de sequencer, alleen moet je het niet te gek maken..
Hierna laad ik het in adobe audition waarmee ik hard limiting op -.5 zet.
En dan weer Normalize naar 100%.

Oja en soms heb ik ook nog wel een compressor/limiter op mn master zodat alles wat op hetzelfde volume blijft.

Dat is wat ik doe, geen idee of het goed is..


Digitaal clippen is niets anders dan dat de maximale waarde om een sample weer te geven behaald is. Als je een 16bit file bounched vanuit een sequencer die bv in 32bit modes werkt, dan render je alle samples die een hogere waarde hebben dan de maximale waarde bij 16bit met de maximale waarde. Hierdoor krijg je digitale clipping en die clipping zal je meenemen naar Adobe Audition. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clipping.svg
 
Je zou eens wat losse tracks kunnen omzetten naar wav en bij een vriend die losse tracks op een analoge mixer proberen te mixen, kijken of dat dat helpt.

Ik had vroeger ook vaak het idee bij computercomposities dat als ik niet hard uitstuurde ik ook geen dynamiek in het geluid had. En dat is voor mijn gevoel anders bij analoog mixen.
 
Lees ook even in op de term : Summing.

Onafhankelijke bussen die samen naar een master bus worden gestuurd moet je bijv niet op -0.5 uitmixen maar op -6/-3 afhankelijk van het aantal te mergen/samen te voegen sporen op de master. Voor de rest rulen LIMITERS supreme natuurlijk....ik heb er denk ik in totaal 60 in gebruik ofzo (al dan niet in hard danwel software) :)

Grondregel voor mij is om niet meer dan 6db te gainen en max 3db te reducen, en het liefst met een zo kort mogelijke releasetijd ook, zodat ie nog onhoorbaarder wordt,
 
Back
Top