6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR
- Lid sinds
- 20 september 2002
- Berichten
- 33.894
maar niet bij alle synths...Als je een scoop aan je synth hangt en een zaagtand analyseert is het in ieder geval bij benadering voorbeeldje 1.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
maar niet bij alle synths...Als je een scoop aan je synth hangt en een zaagtand analyseert is het in ieder geval bij benadering voorbeeldje 1.
Ik ben benieuwd welke synth dit kan, behalve een modulaire, zij het digitaal of analoog.Je kan de 2e golf maken door van een oscillator de zaag golf te nemen, die te inverteren, ze beide in een vc switch te zetten en de pulse uitgang van de oscillator de switch te laten schakelen.
Ik zal er eens een geluidsfragment van maken.
Je hebt helemaal gelijk. Een zaagtand, een blok en een triangle zijn niet met componenten zuiver in de reele wereld te realiseren. Op de keerpunten hebben de golffuncties een oneindige afgeleide naar de tijd(voor zaagtand en blok) of een niet singulaire punt(twee afgeleides naar de tijd).Kijk, maar dan wordt het boeiend. De echte zaag bestaat niet.
Uitleg : qua vorm moet a gelijk zijn aan b maar dit is onmogelijk
qua tijd. Dit betekend dat a altijd verder in tijd moet zijn dan b
omdat de verschillende posities elkaar bij a=b zouden overlappen.
Het kan dus geen loodlijn zijn wat noodzakelijk is om de absoluute
sawtooth vorm te construeren.
De absoluute blokgolf bestaat dus ook niet.
sinusjes en triangle loops ontmoeten elkander op hetzelfde punt, dus
deze vormen zijn geen lulkoek.
edit : bij een triangle vraag ik het mij ook af. op 2 punten veranderd de
vector instant van richting. dit kan niet in een 0 tijd plaatsvinden, dus
de absoluute triangle moet ook nep zijn. In feite is dus de sinus de enige
waveform die overeind blijft.
... aldus mijn non-beta boerenverstand...
Als ik onzin uitkraam moet je het zeggen
vooral sommige oude bakken, de Arp Axxe bijv.Ik ben benieuwd welke synth dit kan
Je hebt helemaal gelijk. Een zaagtand, een blok en een triangle zijn niet met componenten zuiver in de reele wereld te realiseren. Op de keerpunten hebben de golffuncties een oneindige afgeleide naar de tijd(voor zaagtand en blok) of een niet singulaire punt(twee afgeleides naar de tijd).
Wil niet zeggen dat ze binnen een zekere marge van afwijking te benaderen zijn.
Leuk om te weten. Misschien hebben die synths daarom zo'n karakteristiek karakter. Ik kan me voorstellen dat het oscillator circuit ook eenvoudiger is te realiseren dan een zaagtand; een condesator opladen en dan een switch(een transistor) die naar een andere condensator swicht om opgeladen te worden(in de tussentijd de andere opgeladen condensator ontladen of gebruiken voor een andere oscillator) met geinverteerde uitgang. Met RC tijd frequentie te regelen.vooral sommige oude bakken, de Arp Axxe bijv.
Luistert die omschrijving niet naar de naam asymptoot? (kan ik mij herinneren uit
een wiskunde lesje 10 jaar geleden)
zelfde idee als op de MS-10/20 qua LFO shapeMet een Synthi A is het inderdaad piece of cake om met de Shape knop een zaagtand te veranderen in een driehoek of omgekeerd.
Prima betoog van mrt. Hoe 'scherper' de golfvorm, des te meer hogere harmonischen.
Ik heb een tijdje basisschool kids kunnen vertellen over electronisch geluid met de Synthi en een oscilloscoop.
Zo konden ze zien, dat, hoe scherper de punten van de golfvorm, des te 'scherper' de klank.
En als we toch techno bezig zijn : Dit gaat om de 'slew rate' van een circuit (analoog dan).
Die wordt uitgedrukt in volt/sec. Dus hoeveel tijd het kost om van -10 naar +10 volt te gaan.
Zelfs een geavanceerd digitaal circuit heeft nog wat nanosecondes nodig om van 0 naar 1 te gaan.
Laat staan als er nog allerlei Fourier berekeningen moeten worden uitgevoerd.
Hmm... allebei niet helemaal waar. Harmonischen die je niet meer hoort, kunnen wel degelijk interferen met lagere harmonischen binnen een klank en dus mede het hoorbare gedeelte van die klank bepalen. Het is al helemaal niet waar dat je als vuistregel kunt stellen "hoe scherper de golfvorm, hoe scherper de klank". Dan zou witte ruis (een platte band op je scoop, zonder scherpe hoeken) dus dof klinken, maar aangezien witte ruis alle harmonischen bevat, op even grote amplitude, is het wel degelijk een "scherpe" klank.Dit klopt helemaal als mensen oneindig hoge frequenties kunnen horen. Dit is niet het geval, er zijn maar erg weinig mensen die 20kHz kunnen horen. Op een gegeven moment kom je op een punt waar je de slew rate van het signaal/schakeling verhoogd, maar er geen verschil meer word waargenomen met een iets lagere slew rate. Het is dus niet nodig om boven een bepaalde waarde te komen, mensen reageren er gewoon niet meer op.