De 'echte' Zaagtand

De 'echte' Zaagtand

  • Een

    Stemmen: 40 90,9%
  • Twee

    Stemmen: 4 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    44

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
Lid sinds
20 september 2002
Berichten
33.894
attachment.php


Welke van de 2 is volgens jouw een 'echte' zaagtand...?
 

Attachments

  • zaagtand.gif
    zaagtand.gif
    1,9 KB · Bekeken: 81
Ik zou bijna zeggen, géén van beide! de eerste lijkt me meer "Ramp" en de tweede ....eeehm is geen vloeiende golfvorm. (daarmee bedoel ik dat de amplitude op en vreemde manier wordt "verstoord" op de 0-lijn)

Wat vind je zelf?

Ik zou de 'echte' zaagtand alsvolgt tekenen:
 

Attachments

  • saw.JPG
    saw.JPG
    11,2 KB · Bekeken: 62
Ik zou bijna zeggen, géén van beide! de eerste lijkt me meer "Ramp"
Ramp of Saw maakt geen verschil verder qua OSC... mits het geen LFO is nutuulk...

en de tweede ....eeehm is geen vloeiende golfvorm. (daarmee bedoel ik dat de amplitude op en vreemde manier wordt "verstoord" op de 0-lijn)
het is gewoon een negatieve spiegeling, deze klinkt iets holler dan de eerste...
 
Ik zou de 'echte' zaagtand alsvolgt tekenen:
over het algemeen word ie grafisch altijd als ramp-up weergegeven,
maar het maakt voor een hoorbare Osc verder niet uit of het een ramp-up of een ramp-down is...

Wat vind je zelf?
ze komen beide voor, de 2e vooral op de wat oudere synths... dus beide zijn legitiem...
 
Laatst gewijzigd:
En dan nu de noob vraag: Als een golfvorm zo wordt weergegeven dan is de x-as de tijd en de y-as de amplitude right? Maar de golfvorm ligt niet 'op' de x-as maar in het midden. Dus het gedeelte van de golfvorm onder de x-as is negatieve amplitude ofzo?

En hoe is uit zo'n weergave te halen welke frequenties een golfvorm heeft? Ik bedoel ik weet dat een zaagtand alle even en oneven harmonics bevat maar zie ik dat terug in deze weergave?

In 't kort: waar kijk ik nou eigenlijk naar?
 
1e is zaag, omdat er maar 1 plostelinge verandering (spike) in zit.
De 2e is een combinatie van 2 zagen. Bovenste gedeelte is een geinverteerde van het onderste gedeelte, het onderste gedeelte is hetzelfde is als de 1e golf.

Je kan de 2e golf maken door van een oscillator de zaag golf te nemen, die te inverteren, ze beide in een vc switch te zetten en de pulse uitgang van de oscillator de switch te laten schakelen.
Ik zal er eens een geluidsfragment van maken.

Mix je een zaag met een geinverteerde zaag, dan krijg je een blok, vandaar dat er in de 2e golf 2 plostelinge veranderingen zitten.
 
die 2de wordt in de fabfilter one plugin gebruikt....die klinkt idd net iets anders qwa harmonics als de 1ste.
de 1ste is de meest gebruikte, maar de 2de vindt ik persoonlijk beter klinken.
 
de 1ste is de meest gebruikte, maar de 2de vindt ik persoonlijk beter klinken.
ergens vind ik de 2e ook de meest logische... als je van beide waves het negatieve deel positief zou maken (dus een Rectifier gebruikt) dan zal wave-1 een Triangle worden en wave-2 een echte Zaagtand blijven. :)
 
ergens vind ik de 2e ook de meest logische... als je van beide waves het negatieve deel positief zou maken (dus een Rectifier gebruikt) dan zal wave-1 een Triangle worden en wave-2 een echte Zaagtand blijven. :)

Klopt, maar er is alleen geen enkele reden om een negatief gedeelte positief
te maken. Dan wordt iedere waveform wel een smily als je er mee gaat knutselen :)
 
Laatst gewijzigd:
Klopt, maar er is alleen geen enkele reden om een negatief gedeelte positief
te maken. Dan wordt iedere waveform wel een smily als je er mee gaat knutselen :)
daar gaat het ook niet om, maar daar kan je wel bepaalde zaken uit afleiden...
vanuit het blokgolf perspectief hoef je wave-2 dus alleen maar te Y-flippen... daarmee is wave-1 dus gewoon een flipped triangle...
 
Laatst gewijzigd:
Wat is dat voor iets dienen 2de!!??

Dit is een zaagtand zoals die meestal te zien is met een Scope:

image015.jpg
 
't is maar een vb,
maar een analoge saw ziet er ook zo uit - dacht 'k!!
nee... sterker nog, zelfs een saw gegenereerd in bijv. soundforge ziet er ook niet zo uit... t'is altijd een opgaande ramp...

maar nogmaals:
het in questie trekken van wave-1 qua juiste vorm gaat het verder niet om, wel om ff stil te staan bij wave 1 en 2 qua verschil...
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben te grieperig om het zelf nu te testen maar is golf 2 niet
het resultaat van een sqare en saw die simultaan met gelijke
frequentie en amplitude worden afgespeeld? Misschien met
een kleine verschuiving in de offset.
 
Back
Top