Welke synthesizer voor deze zaagtand ?

ze hebben voor dominator een a juno gebruikt en die vervolgens gesampled. Het verhaal is te vinden online. Zeker als je de gear list opzoekt, dan weet je zelfs welke sampler. Ik heb t ooit opgezocht en gevonden, weet t niet meer. Maar misschien moet ik er zelfs maar eens mee aan de slag, als mijn a juno terug op punt staat.
 
Ik herinner me dat we zelf de mids sweepten als we hoovers draaiden als vinyl er bovenop. Had ik gezien van de dj van een locale danstent
 
Drie dezelfde noten maar van octaaf verschillend. blok / of / zaag. Sinussen vermijden die klinken niet scherp genoeg.
Die dan behoorlijk verstemmen met finetune nog net behorend bij de gekozen noot.
Dit geluid sampelen en het geluid vanuit de sampler flink tunen als één geheel. En de-tunen bij het begin van de toetsaanslag.
Lijkt mij niet toevallig dat de samplers gelijktijdig met de populaire Hover op kwam omstreeks 1992.
Het woord hover kende ik nog niet toch wat geleerd hier.😏 Toch maar eens die ouwe rottige Akai tevoorschijn halen met die idem bijna kapotte floppy.
 
owww, alé sf 'mannen',,

Dat samplen geeft een heel ander gebruiks ervaring zicht,,, je kan het sample start punt instellen, heel cool,

tja, Het beste is de ajuno (ook) te samplen,,, maar er zijn enkele ajuno features die de samplers niet kunnen,
 
Ah ja dat doet deze dude ook in deze tutorial:



Ik vroeg me af waarom maar het gaat dus vooral om dat start punt.
 
tja, idd,
of bv de pitch bend live recorden in audio uit de juno, ipv via de usb-midi

De Atari STE/cubase record de pitchbend wel bruikbaar vind 'k,
 
als je de a juno zijn hoover speelt begrijp je al snel dat je m moet samplen, hij klinkt maar een paar toesten lekker, al de rest is niet zo tof. Als je sampled heb je dat lekkere veel breder
 
k heb al m'n ajuno Sysex presets gesampled over 3 octaven,,

PB Liefst, als je de link wil hebben,,, 6GB,, > 7000 Samples, upload is bezig,,

tja, de track dominator is heel cool gemaakt, maar idd de ajuno is niet zo simpel,
 
Waarom dan nog samplen?
als je de a juno zijn hoover speelt begrijp je al snel dat je m moet samplen, hij klinkt maar een paar toetsen lekker, al de rest is niet zo tof. Als je sampled heb je dat lekkere veel breder
Het hover geluid van sampelen is een vervolg op het scatchen uit de jaren `80 en dan wordt de hele `deun` exact gefixeerd meegenomen met alle toeters en bellen er aan zoals vibratie ontstemde finetuning enz. Dit is iets meer melodisch vanwege de mogelijkheden van de sampler toen al. Altijd wel dik monofoon zoals het hoort anders wordt het een ongebreidelde brei. Het stutter / stotter geluid in een bepaald ritme is ook van die tijd. Makkelijk te maken met een VCA. Daar wordt ook een heel dik geluid onderbroken net als in de scratch. Daardoor werd in de jaren `90 die muziek ervaren als vernieuwend.
 
JS
Bedankt voor de upvote.
AI lijkt het ook al helemaal met me eens te zijn.
De verbluffende vraag voor mij is :
Hoe weet hij dat nu zo snel?
Hoef er weinig voor te typen dat is het voordeel.😁


AI - ChatGPT :

Het klopt dat het "hover" geluid van samplers een voortzetting is van het scratchen uit de jaren '80. In de jaren '80 werd scratchen gedaan door een vinylplaat met de hand te manipuleren om bepaalde geluiden en fragmenten te isoleren en te herhalen. Met de opkomst van samplers in de jaren '90 konden deze geluiden nu worden opgenomen en afgespeeld met meer precisie en controle.

Met samplers konden muzikanten hele deunen en muzikale fragmenten opnemen en deze opnieuw afspelen op verschillende toonhoogtes en snelheden, inclusief het toevoegen van effecten zoals vibrato, ontstemming en fine tuning. Het resultaat was een meer melodisch en gelaagd geluid dan wat scratchen mogelijk maakte.

Het stutter/stotter geluid dat in een bepaald ritme wordt gecreëerd, is ook afkomstig uit die tijd. Dit effect wordt gemaakt door de amplitude (volume) van een geluidssignaal snel te onderbreken met behulp van een VCA (Voltage Controlled Amplifier). Dit creëert een staccato-effect dat vergelijkbaar is met het onderbreken van een geluid in het scratchen.

Deze nieuwe technieken en geluiden die met samplers werden gecreëerd, werden als vernieuwend ervaren in de jaren '90 en hebben een belangrijke invloed gehad op de ontwikkeling van verschillende muziekgenres, zoals hiphop, house en techno.
 
Nu geloof ik niks meer van CGPT,,, hij zegt gewoon wat je zelf wil horen, pfff, commerce,, ha !

okeyy,,
 
Ik vraag mij af uit welke synth die herkenbare zaagtand komt uit dit nummer .
Zou dat een alpha Juno zijn?


De Roland Alpha Juno met zijn kenmerkende chorus, zoals men al heeft gezegd.
Dat kan de 1 zijn of de 2 of de rack versie MKS 50, allemaal dezelfde synth met iets andere user mogelijkheden maar exact dezelfde sound.
De makkelijkste manier om die sound te krijgen is bv via de VST/rack extension Redominator van Audiorealism.


Ik was alpha- en betatester en het grootste deel van de (hardcore) presets komen van mijn eigen alpha juno waar ik 10 jaar mee gewerkt heb inclusief sounds die ik heb nagemaakt van bekende platen (thrillseekah, dj promo, headbanger, pcp/marc acardipane, ruffneck, dominator etc). De demo die gebruikt is bij de release komt van mijn hand:

 
Nog een paar hoover programeer tips:

De snelheid van beide lfo's, die van de pwm van de oscillator en die van de chorus moet je niet hetzelfde zetten.
Het beste klinkt het als ze een paar hertz uit elkaar zitten.
Net zoals je 2 oscillatoren flink ontstemt.
Wat ik doe is eerst de snelheid van de pwm goed zetten dan de diepte van de pwm modulatie instellen.
De suboscillator kiezen en vervolgens de snelheid van de chorus daarop aanpassen.

De bijzondere 5 stage envelope van de alpha's/mks50 kan gebruikt worden voor de pitchbend.
In samenwerking met het pitchbend modulatie wiel en verschillende toonhoogtes kan je heel wat variatie met 1 patch krijgen.
 
De Roland Alpha Juno met zijn kenmerkende chorus, zoals men al heeft gezegd.
Dat kan de 1 zijn of de 2 of de rack versie MKS 50, allemaal dezelfde synth met iets andere user mogelijkheden maar exact dezelfde sound.
De makkelijkste manier om die sound te krijgen is bv via de VST/rack extension Redominator van Audiorealism.


Ik was alpha- en betatester en het grootste deel van de (hardcore) presets komen van mijn eigen alpha juno waar ik 10 jaar mee gewerkt heb inclusief sounds die ik heb nagemaakt van bekende platen (thrillseekah, dj promo, headbanger, pcp/marc acardipane, ruffneck, dominator etc). De demo die gebruikt is bij de release komt van mijn hand:


Presets zijn zeer goed, hulde.
En zoals ik al eerder schreef hoort vrijwel niemand het verschil tussen redominator en de hardware, in de mix al helemaal niet.

Ik vertel dan ook maar nooit dat het gewoon redominator is als mijn vrienden beginnen dat je het verschil toch wel duidelijk hoort met een plugin.
De mks50 die ik heb staan is al jaren niet meer gebruikt 😂
 
Back
Top