slechte akoestische drumopname

ROGUE85

@wearerogue85
Lid sinds
23 juni 2005
Berichten
1.722
Locatie
Leut (BE)
Hoi,

ik krijg binnenkort (en voor de eerste keer) de meersporen demo-opname van een beginnend hardcore-bandje te pakken, om deze wat bij te werken...

nu is de drum verschrikkelijk, maar echt werkelijk kut opgenomen...

ik heb de Drumkit From Hell (ws wel sommigen welbekend) al een tijdje in een Battery 2 steken (met dus verschillende velocity zones ingesteld etc... etc...) en vroeg me nu af:
is't mogelijk om bv. op het kanaal van de kick een of andere plugin te plaatsen die iedere keer als hij ook maar input krijgt (van de audio) een CC nummer genereert of bv. een C3-message (of eender welke andere instelbaar midisignaal) dat ik als midi-in kan laten fungeren voor een miditrack met een out naar de Battery... en liefst nog met velocity ~ amplitude! (ademt in)
zo kan ik dat dan voor alle kanalen doen en zo synthetisch de drum terug opbouwen...

ik heb namelijk geen zin om de drumpartijen helemaal zelf in te spelen op m'n keyboard, daar kruipt veel te veel tijd in :)

thanx,

m.r.t.

trouwens, nog een handig dingetje dat'k gevonden had toen'k m'n drum aant afstellen was in Battery

... dubbele bas drummen met 1 vinger...

gewoon aan twee cellen basdrums toewijzen, de toetsen die dienen aangeslagen te worden langseen plaatsen (bij mij bv C2 en D2) maar 1 cel op release trigger instellen... als je nu dubbele bas wilt, hoef je maar met 1 vinger op twee toetsen te drukken, en op tijd loslaten, en je krijgt een mooie dubbele bas slag... ff oefenen, maar het spaart je spierpijn :)
(tenminste voor diegenen die -zoals mij- zo gek om met Battery live hardcore/metal te drummen) :duivels:
 
Laatst gewijzigd:
Re: slechte akoestische drumopname

Origineel geplaatst door mrt
is't mogelijk om bv. op het kanaal van de kick een of andere plugin te plaatsen die iedere keer als hij ook maar input krijgt (van de audio) een CC nummer genereert of bv. een C3-message (of eender welke andere instelbaar midisignaal) dat ik als midi-in kan laten fungeren voor een miditrack met een out naar de Battery... en liefst nog met velocity ~ amplitude! (ademt in)
zo kan ik dat dan voor alle kanalen doen en zo synthetisch de drum terug opbouwen...

Drumagog Drum Replacer Plugin

www.drumagog.com

vergeet niet even de video-tutorial te bekijken : http://www.drumagog.com/audiovideo.htm
 
Hou er wel rekening mee dat het een zeer arbeidsintensief klusje kan gaan worden. Als de opname al slecht is heb je kans dat er valse triggering kan plaatsvinden door overspraak van andere trommels op de (close) mikes. Zorg er voor dat je op de hoogte bent van het oorspronkelijke opnameproces. (met name mic-plaatsing en type microfoons). Onthou ook altijd dat een slechte opname nooit meer goed te repareren is. De kans is erg groot dat het met het vervangen door samples een heel onnatuurlijke drumsound kan ontstaan.

Desalniettemin wens ik je veel succes, maar stel je er nog niet teveel van voor.
 
hm, ik heb nog de kans gehad om vandaag naar de demo te luisteren...
ik had een vermoeden (bij een korte vorige luisterbeurt) dat de drum het slechtste eraan toe ging zijn, maar blijkt het eigenlijk de basgitaar te zijn die volledig zoek is...
in feite is de opname niet zo slecht, je moet gewoon door de productie heen luisteren, want de mix / mastering (als hiervan al sprake is) trekt op geen ... orgel
het is opgenomen in een studio met (naar mijn gevoel) toch fatsoenlijke opname apparatuur, evenals mixing desks en de hele zooi effecten... dat is een gearlist waar iemand als ik maar van kan dromen voorlopig...

Het hart van onze studio is een Digidesign Protools HD|2 accel kaart met een DIGI192 interface met 16 simultane inputs op een Dual 2.0Ghz G5 Macintosh samen met een Digidesign Protools Control|24. Dit maakt het mogelijk om tot 192 tracks simultaan te mixen. De Control|24 heeft 16 high end Focusrite preamps en onze Protools interface kan tot 24 bit/192kHz opnemen, hetgeen superieure geluidskwaliteit garandeert.

Multitracksystemen:
Protools HD|2 Accel + 192 I/O interface
Macintosch G5 powermac
2 x 19” CRT schermen
Yamaha O2R samen met Hammerfall 3 x 8 ADAT I/O, PC en scherm. Verpakt in flightcase voor live-recording.
Protools DIGI002 Rack

Controller + Preamps:
Focusrite Control|24

Monitoring:
Genelec 1031
Mackie HR 824
B&W DM 5

Effecten:
Massive Pack Plugins (Sony-Oxford, Massenburg, Eventide, TC Electronics, Bombfactory, Pultec, Trillium Labs,…)
TC Electronics M3000
Yamaha SPX-990
Lexicon MPX-1

Tubes:
Millennia STT-1 Preamp-compressor-eq

Mics:
2 x Neumann KM 184
Neumann TLM103
2 x AKG C414
AKG D112
AKG C451
Blue Baby Bottle
2 x Rode NT-K
Beyerdynamic M88TG
Beyerdynamic M201TG
Beyerdynamic M300TG
4 x Shure SM58
6 x Shure SM57
4 x Shure Beta 98
1 x Shure Beta 52
1 x Shure 55SH
4 x Senheiser e604
2 x Senheiser e609
1 x Senheiser e606
1 x ElectroVoice ND267
1 x ElectroVoice ND967


en dan komen die gasten met zo'n wangedrocht als dit af naar mij:

mp3 op hun myspace - site

ik begrijp er bitter weinig van...

denk dat als'k de sporen in handen krijg, dat een amateur als mij er toch nog een pak meer uit kan krijgen...

volgens mij hebben die kerels van de studio zich er rap vanaf gemaakt,
en nog niet eens de moeite gedaan om die gasten een iet of wat degelijk eindproduct mee naar huis te geven... ok beginnende bandjes hebben niet veel budget maar moet je ze dan zo belazeren.. en meer belangrijk: is DIT dan reclame voor je studio?

m.r.t.
 
Kan hier effe niet het audio beluisteren maar ik geloof je als je zegt dat het slecht klinkt. Het bewijst maar weer eens dat een hoop dure state of the art apparaten in je studio geen garantie is voor een goeie produktie. Het gaat om de mensen die ermee werken, en vooral.....een goed stel oren!!!

Ik heb bijzonder goede produkties gehoord die zijn gemaakt met een minimale setup.

"Wij hebben protools met 192 kanalen en bla bla bla......." Pff, lekker boeiend!! Heb je toevallig ook goeie oren in huis? En nou weet ik ook wel dat je wilt weten wat een studio voor spullen heeft maar dan mag je ook verwachten dat de opname waar je veel centjes voor betaald van goede kwaliteit is.

Doe je best om hun mix te overtreffen!!!!!!!
 
Ik ben zelf drummer in een punk/rock/metal band, en ik zou er echt niet blij van worden als een of andere engineer mijn echte drumspel zou vervangen door gesequencede samples.

Dus namens de drummer: werk met het echte materiaal!

Het gaat er niet alleen om een zo goed mogelijk resultaat/track neer te zetten, het gaat erom de performance van de band zo goed mogelijk neer te zetten! Het blijft hun track.
 
hm ok voor alle duidelijkheid, en dat had ik er beter in't begin bijgezet:

ik was niet van plan om voor die hele demo werkelijk opnieuw de drum in te spelen,
het is tenslotte hun demo en dat wil ik ook zo houden...
ik zie het als een vriendendienst, en doe het dus voor niets,
en ik ga er ook niet veel meer moeite in steken dan nodig...

ik stelde me eigenlijk meer de vraag of het mogelijk was, uit interesse...
(en nu het probleem zich stelde) en als dat bleek zou'k het eventueel eens kunnen proberen of dat redelijk werkte... (op een stukje van hun demo, nu 'k toch de kans had, aangezien ik zelf geen opnamestudio heb, en tot nu toe nog nooit een 'echte' multitrack recording heb vastgehad, aangezien m'n eigen producties die zich louter op digitaal domein bevinden ;))
maar goed om te weten dat het bestaat...

groeten

m.r.t.

offtopic
ps. welke band als'k vragen mag?
 
wtf? haal pek en veren voor die engineer...
ja, idd, een goeie studio, allemaal heel leuk en aardig, maar het hoéft niet... het is om wat je doet... my man dulac maakt produkties om duimen en vingers van af te likken op een pc met fruity, hifiboxen van 30 centimen en een cheapo mic, en die dingen worden binnenkort op een dvd gebruikt, op de radio gedraaid, ...
maar ik wijk af

is er nog mogelijkheid om de spullen opnieuw op te nemen, of jij moet louter mixen, of?
 
ze gingen mij de meersporen - opnames bezorgen,
en deze ga'k dan in Cubase SX proberen tot een goed einde te brengen
'k heb gewoon gevraagd om elk spoor in waveformaat op ene cd te zetten,
dan kan'k mijn plan wel trekken
volgens mij kom'k zelfs z�nder ook maar iets aan fx te gebruiken al een heel stuk verder als wat ze in de studio gefixt hebben... ik durf het woord 'volume' al niet uit te spreken, net zoals 'onderlinge balans', als ik hun resultaat hoor... niet te geloven

opnemen kan'k niet, heb namelijk geen opname-apparatuur...
geen mic's voor de drum althans, als de gitaristen een voor een hunne stekker in m'n Audiophile 2496 willen steken, be my guest :D...

maar ik zal't binnenkort wel te horen krijgen, ik vermoed gewoon dat het moedwillig gebeurd is, ik ga die studio-gasten d'r toch eens over aanspreken hoor...

m.r.t.
 
Re: slechte akoestische drumopname

Origineel geplaatst door mrt
Hoi,

ik krijg binnenkort (en voor de eerste keer) de meersporen demo-opname van een beginnend hardcore-bandje te pakken, om deze wat bij te werken...

nu is de drum verschrikkelijk, maar echt werkelijk kut opgenomen...

ik heb de Drumkit From Hell (ws wel sommigen welbekend) al een tijdje in een Battery 2 steken (met dus verschillende velocity zones ingesteld etc... etc...) en vroeg me nu af:
is't mogelijk om bv. op het kanaal van de kick een of andere plugin te plaatsen die iedere keer als hij ook maar input krijgt (van de audio) een CC nummer genereert of bv. een C3-message (of eender welke andere instelbaar midisignaal) dat ik als midi-in kan laten fungeren voor een miditrack met een out naar de Battery... en liefst nog met velocity ~ amplitude! (ademt in)
zo kan ik dat dan voor alle kanalen doen en zo synthetisch de drum terug opbouwen...

ik heb namelijk geen zin om de drumpartijen helemaal zelf in te spelen op m'n keyboard, daar kruipt veel te veel tijd in :)

Tja, een bekend probleem. De oplossing die ik hanteer is om de drums
helemaal opnieuw in te programmeren met DFH of iets dergelijks. Soms
knip ik ook drum-hits uit het origineel en bewerk die of meng ze met andere
drums.

Je kunt de partijen het beste programmeren in de sequencer zelfs, noot voor noot,
i.p.v. alles met het keyboard in te spelen. Om je op weg te helpen kun je ook
gebruik maken van iets als Jamstix (http://www.rayzoon.com/). Het
is niet perfect, maar je krijgt al gauw aardig basismateriaal om mee verder
te werken. Je hoeft dan in ieder geval niet alles helemaal zelf te programmeren.
 
Tis en blijft natuurlijk wel een demo, dus vergelijk het niet met een echte studio-opname voor productiedoeleinden...
 
thanx Kat Yidaki voor de tip

hm Tactic, ik ben't niet echt met je eens...
Ok, het is een demo, maar zijn demo's bij definitie van slechte geluidskwaliteit?
Waarom zou'k dan de moeite doen om m'n tracks goed af te mixen als'k eens een demo'tje zou opsturen naar een platenlabel? Ik wil eruit halen wat erin zit...

Feit is dat de opname redelijk snor zit maar dat die eindmix op nix trekt...
Nu, heel vaak wordt in het hardcore-milieu (en niet alleen daar) zo'n demo gebruikt (en ook werkelijk gedrukt en verkocht, zoals nu het geval was) om naar te refereren met als doel aan optredens te komen (op de eerste plaats, en niet meteen een recorddeal)... Als organisator van een show wil je toch ook wel dat je bands klinken, en dat kan je niet altijd op voorhand raden (vooral bij beginnende bands, omdat je die eenvoudigweg nog nooit zelf hebt kunnen checken op shows)... Daarom zijn die demo's handig...
Dus deze mannen zijn sowieso al benadeeld, ze hebben 1. (relatief gezien te) veel betaald en 2. komen af met dergelijk resultaat en heel belangrijk, 3. heel veel mensen hebben die demo gecheckt, en als de groep in kwestie dan op de bill staat (als ze er al op geraken) hebben ze zoiets van 'ahja dat waren die... '... Want er zijn gewoon mensen die niet door een productie kunnen heenkijken, en ook die dat wel kunnen... En als die eersten daarom gaan thuisblijven van een show, heb je een pak minder opkomst...

Ik heb al heel wat demo's van bands gehoord, die minder betaald hebben, maar die 10 keer zo goed klinken... Ik ben ook niet van plan om er pakweg een profi productie uit te halen (daar heb ik de skills ook niet voor ws), maar dit kan echt beter...

Support your local scene... dit is alvast mijn steentje

m.r.t.
 
ik heb dus een studio gehad waar veel bandjes hun demo hebben opgenomen, met name ook veel hardcore bandjes
en daar klonk op een of andere manier de drums altijd sclecht van.
meestal hebben dat soort bands een enorme troep bij zich, en stemmen kunnen ze vaak ook al niet, dus ook al zet je er de duurste microfoons omheen, het blijft kut klinken!
en inderdaad altijd maar weer de studio de schuld geven terwijl ik een dag later met een goede drumkit en de zelfde microfoonopstelling een fantastisch geluid er uit tover!
ik had zelf ook een goed drumstel in de studio staan maar die wilde de meeste drummers niet gebruiken omdat men toch liever op hun eigen en vertrouwde spullen wilde spelen!
vaak lopen die hardcore/metal oid drummers enorm hard op hun hihat te rammen en die overspraak is nergens meer uit te filteren, met als gevolg dat je dat blikkerige highat geluid altijd er te hard boven uit hoort
 
sjah, hardcore-drummers, not my cup of thee;)

anyway... i've got V's:luv:
TD20.jpg
 
hm handig... zoiets moest iedereen hebben :D
zou kunnen dat'k binnenkort in een coverbandje terecht kom, die heeft 'r ook 8)

m.r.t.

@ bliepertronic...

nou'k heb ook al eens iets meegemaakt
een kerel die voor een demo zelf z'n drum had opgenomen met 7 mic's op een splitter...
ik bedoel: 7 mic's op een splitter, zonder mengpaneel en hop direct z'n boss recording studio in... probeer daar maar es die hihat uit te krijgen :) die kletst alles weg...
jammer dat ze een fatsoenlijke demo hebben opgenomen,
nu hebben ze die mp3 offline gegooid, anders had'k de 'harde' bewijzen ;)
 
Back
Top